"Kako umjetnost i kultura mogu doprinijeti suočavanju s prošlošću i pomirenju u Europi?", naziv je ciklusa seminara koje u Hrvatskoj, Njemačkoj, Francuskoj i Bosni i Hercegovini provodi nekoliko udruga i muzejskih ustanova iz ovih zemalja, a s ciljem razbijanja mitova o kontroverznosti tema, čemu posebno mogu pridonijeti upravo umjetnost i kultura.
Zadranka među šestero odabranih
Među brojnim pristiglim prijavama na natječaj za ciklus ovih seminara, obavljen u lipnju prošle godine, odabrano je šest osoba koje u ovom međunarodnom projektu predstavljaju Hrvatsku. U tom hrvatskom timu je i Zadranka Tihana Magaš, profesorica povijesti u Gimnazija Vladimira Nazora koja je inače sudionica mnogih seminara u Hrvatskoj i inozemstvu, posebno na temu ljudskih prava i promicanja tolerancije, te u svome nastavnom radu inicijatorica različitih radionica i manifestacija vezanih uz razbijanje predrasuda kod djece i mladih.
– Na natječaj sam se prijavila jer je upravo spoj kulture, umjetnosti i povijesti moj način rada s učenicima, posebno kada se obrađuju kontroverzne teme u nastavi povijesti, kaže prof. Magaš i ističe kako ciklus seminara u navedenim državama organiziraju i provode Hrvatska udruga nastavnika povijesti, Javna ustanova spomen područje Jasenovac, Max Mannheimer studijski centar (Dachau, Njemačka), Memorijal Rivesaltes (Rivesaltes, Francuska), Historijski muzej Bosne i Hercegovine (Sarajevo, Bosna i Hercegovina) i Memory Lab – transeuropska platforma za razmjenu znanja o povijesti i sjećanju, a financijski podržava Francusko- njemački ured za mlade u okviru Inicijative za jugoistočnu Europu.
Kako pomiriti nepomirljivo
– Prvi ciklus radne edukacije održan je nedavno u Njemačkoj, u Dachau i Muenchenu gdje se okupila šarolika i kvalitetna postava različitih stručnjaka iz ovih zemalja koji o ovoj temi imaju puno toga za reći, kaže Magaš od koje doznajemo kako hrvatski tim, osim nje, još predstavljaju Ivo Pejaković, ravnatelj Javne ustanove spomen područja Jasenovac, Tamara Janković i Helena Strugar, predstavnice Udruge hrvatskih nastavnika povijesti, umjetnik Saša Šimpraga, te Dea Marić s Odsjeka za povijest Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.
– Posebnost ovog seminara je što kroz tri seminara, ali i online platformu stručnjaci iz različitih područja – od povjesničara, muzejskih pedagoga, akademskih kipara, slikara, povjesničara umjetnosti, novinara, arhitekata raspravljaju kako kroz umjetnost i kulturu pomiriti, možda za neke na prvu, nepomirljivo. Upravo bogatstvo različitih perspektiva pridonosi kvaliteti ove ekspertne skupine koja se odlučila uhvatiti u koštac s kontroverznim temama ne bi li doprinijeli razbijanju tih mitova kontroverznosti koje izazivaju brojne rasprave u cijelom svijetu, ne samo na našem prostoru, iako nam se ponekad čini da je tako „samo kod nas.“ Na seminarima ne samo da proučavamo kako su kultura i umjetnost pridonijeli očuvanju kulture sjećanja, već i kroz radionice pokušavamo ostaviti trag vlastite umjetnosti za neka buduća sjećanja, kaže Tihana Magaš i dodaje da je nakon Njemačke na redu Francuska.
Izložba fotografija
– Kako je riječ o Rivesaltes muzeju koji se nalazi na samom jugu Francuske, u blizini španjolske granice, dotaknut ćemo se i Španjolskog građanskog rata. Rujan i listopad rezerviran je pak za zajedničko domaćinstvo Hrvatske i Bosne i Hercegovine. Bit će zanimljivo vidjeti koji će materijali nastati po završetku ovog ciklusa edukacije i proučavanja zanimljive teme umjetnosti i kulture kroz vrlo teško razdoblje povijesti Europe, navodi još ova zadarska profesorica povijesti koja dodaje kako učenicima Gimnazije Vladimira Nazora, posebice onima koji sudjeluju na projektnoj nastavi, nije neobično spajati umjetnost i povijest, pa tako nakon niza izložbi, muzejske nastave, stripa u nastavi povijesti, stvaranja video materijala, pripremaju i izložbu koja priča priču o Domovinskom ratu na zadarskom području, ali kroz „oči“ fotoobjektiva. S istom izložbom u ožujku Nazorovci idu u Bjelovar gdje će kroz međugeneracijsku solidarnost zajedno s vukovarskim učenicima pomoći učenicima Osnovne škole “Štefanje“ osmisliti i realizirati njihovu vlastitu izložbu.
– Umjetnost i kultura uvijek su zanimljiv i dobar način poučavanja jer se odavno na taj način „pričala“ i preslikavala realnost nekog doba kao trag vječnosti. Moram reći zapravo da kontroverzne teme u nastavi povijesti ne bi trebale postojati jer civilizirani ljudi mogu o svemu razgovarati, pa i ne složiti se i to je ono što nastojim prenijeti i svojim učenicima. Civilizirana i argumentirana rasprava pravi je put do razbijanja svih kontroverzija, a kultura i umjetnost tome mogu samo doprinijeti, zaključuje profesorica Magaš.
najnovije
najčitanije
Hrvatska
četiri dijela
Vlada predstavila prvi paket demografskih mjera revitalizacije
Županija
SKUPE PONUDE
Poništili natječaj za gradnju pročistača na aglomeraciji Preko – Kali pa raspisali novi
Nogomet
ždrijeb
U četvrtfinalu kupa dvoboj Hajduka i Rijeke
Zadar
blagdanska smotra
Na zadarskom Adventu smotra mažoret plesa
Plodovi zemlje i mora
najulov 2024.
Neočekivan ulov mladog ribolovca Andrije Reljića s Dugog otoka
Zadar
ŽIVOT BEZ GRANICA
Jurica Milin, osoba s Down sindromom, uspješno ruši barijere i ostvaruje svoje snove
Kultura
VELIKI KONCERT U HNK ZADAR
Klapa Anima Maris vraća se na velika vrata: “Kada nam netko priđe i podijeli svoj dojam, tada znamo da…”
Županija
pitanje zaštite
RAT NA OTOKU Simbol čipke kao kamen razdora Pažana i Novaljaca
Zadar
sigurnosne mjere
Policija snima utakmicu Zadra i srpske momčadi
Crna Kronika
opirao se uhićenju