Četvrtak, 12. prosinca 2024

Weather icon

Vrijeme danas

12 C°

KONTOROVERZNE TEME Uloga umjetnosti i kulture u suočavanju s prošlošću

05.03.2019. 15:00
KONTOROVERZNE TEME Uloga  umjetnosti i  kulture u  suočavanju s  prošlošću


"Kako umjetnost i kultura mogu doprinijeti suočavanju s  prošlošću i pomirenju u Europi?", naziv je ciklusa seminara koje u Hrvatskoj, Njemačkoj, Francuskoj i Bosni i Hercegovini provodi nekoliko  udruga i muzejskih ustanova iz ovih zemalja, a s ciljem razbijanja mitova  o kontroverznosti tema, čemu posebno mogu pridonijeti upravo umjetnost i kultura.


Zadranka među šestero odabranih
Među brojnim pristiglim prijavama na natječaj za ciklus ovih seminara, obavljen u lipnju prošle godine, odabrano je šest osoba koje u ovom  međunarodnom projektu predstavljaju Hrvatsku. U tom hrvatskom timu je i Zadranka Tihana Magaš, profesorica povijesti u Gimnazija Vladimira Nazora koja je inače sudionica mnogih seminara u Hrvatskoj i inozemstvu, posebno na temu ljudskih prava i promicanja tolerancije, te u  svome nastavnom radu inicijatorica različitih radionica i manifestacija  vezanih uz razbijanje predrasuda kod djece i mladih.
– Na natječaj sam se prijavila jer je upravo spoj kulture, umjetnosti i  povijesti moj način rada s učenicima, posebno kada se obrađuju kontroverzne teme u nastavi povijesti, kaže prof. Magaš i ističe kako ciklus seminara u navedenim državama organiziraju i provode Hrvatska udruga  nastavnika povijesti, Javna ustanova spomen područje Jasenovac, Max  Mannheimer studijski centar (Dachau, Njemačka), Memorijal Rivesaltes  (Rivesaltes, Francuska), Historijski muzej Bosne i Hercegovine (Sarajevo,  Bosna i Hercegovina) i Memory Lab – transeuropska platforma za razmjenu znanja o povijesti i sjećanju, a financijski podržava Francusko- njemački ured za mlade u okviru Inicijative za jugoistočnu Europu.


 Kako pomiriti nepomirljivo
– Prvi ciklus radne edukacije održan je nedavno u Njemačkoj, u Dachau i Muenchenu gdje se okupila šarolika i kvalitetna postava različitih  stručnjaka iz ovih zemalja koji o ovoj temi imaju puno toga za reći, kaže  Magaš od koje doznajemo kako hrvatski tim, osim nje, još predstavljaju  Ivo Pejaković, ravnatelj Javne ustanove spomen područja Jasenovac, Tamara Janković i Helena Strugar, predstavnice Udruge hrvatskih nastavnika povijesti, umjetnik Saša Šimpraga, te Dea Marić s Odsjeka za povijest  Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.
– Posebnost ovog seminara je što kroz tri seminara, ali i online platformu stručnjaci iz različitih područja – od povjesničara, muzejskih pedagoga, akademskih kipara, slikara, povjesničara umjetnosti, novinara, arhitekata raspravljaju kako kroz umjetnost i kulturu pomiriti, možda za  neke na prvu, nepomirljivo. Upravo bogatstvo različitih perspektiva pridonosi kvaliteti ove ekspertne skupine koja se odlučila uhvatiti u koštac s  kontroverznim temama ne bi li doprinijeli razbijanju tih mitova kontroverznosti koje izazivaju brojne rasprave u cijelom svijetu, ne samo na  našem prostoru, iako nam se ponekad čini da je tako „samo kod nas.“  Na seminarima ne samo da proučavamo kako su kultura i umjetnost pridonijeli očuvanju kulture sjećanja, već i kroz radionice pokušavamo ostaviti trag vlastite umjetnosti za neka buduća sjećanja, kaže Tihana Magaš i dodaje da je nakon Njemačke na redu Francuska.




Izložba fotografija
– Kako je riječ o Rivesaltes muzeju koji se nalazi na samom jugu Francuske, u blizini španjolske granice, dotaknut ćemo se i Španjolskog  građanskog rata. Rujan i listopad rezerviran je pak za zajedničko domaćinstvo Hrvatske i Bosne i Hercegovine. Bit će zanimljivo vidjeti koji  će materijali nastati po završetku ovog ciklusa edukacije i proučavanja  zanimljive teme umjetnosti i kulture kroz vrlo teško razdoblje povijesti  Europe, navodi još ova zadarska profesorica povijesti koja dodaje kako  učenicima Gimnazije Vladimira Nazora, posebice onima koji sudjeluju  na projektnoj nastavi, nije neobično spajati umjetnost i povijest, pa tako  nakon niza izložbi, muzejske nastave, stripa u nastavi povijesti, stvaranja  video materijala, pripremaju i izložbu koja priča priču o Domovinskom  ratu na zadarskom području, ali kroz „oči“ fotoobjektiva. S istom  izložbom u ožujku Nazorovci idu u Bjelovar gdje će kroz međugeneracijsku solidarnost zajedno s vukovarskim učenicima pomoći učenicima  Osnovne škole “Štefanje“ osmisliti i realizirati njihovu vlastitu izložbu.
– Umjetnost i kultura uvijek su zanimljiv i dobar način poučavanja jer  se odavno na taj način „pričala“ i preslikavala realnost nekog doba kao  trag vječnosti. Moram reći zapravo da kontroverzne teme u nastavi povijesti ne bi trebale postojati jer civilizirani ljudi mogu o svemu razgovarati, pa i ne složiti se i to je ono što nastojim prenijeti i svojim učenicima.  Civilizirana i argumentirana rasprava pravi je put do razbijanja svih kontroverzija, a kultura i umjetnost tome mogu samo doprinijeti, zaključuje  profesorica Magaš.