ponedjeljak, 25. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

Glavni nam je cilj motivirati djecu na uvježbavanje vlastitog mišljenja

04.10.2010. 22:00
Glavni nam je cilj motivirati djecu na uvježbavanje vlastitog mišljenja


Glavni cilj Male filozofije jest poticanje i motiviranje djece u uvježbavanju vlastitoga kreativnog, kritičkog i skrbnog mišljenja. Davanjem prostora djetetovoj prirodnoj znatiželji i pravilnim usmjeravanjem razvijanja te znatiželje dovodi se do konstantnog promišljanja od najranije dobi što pomaže djetetu u modeliranju vlastitog mišljenja kao i buđenju svijesti o sebi samome i svijetu oko sebe
Prošlog je tjedna u Gradskoj knjižnici Zadar predstavljen vrlo zanimljiv projekt “Pogled u vlastito mišljenje” kojim bi se djecu mlađih uzrasta učilo filozofiji. U projekt se uključilo 16 obrazovnih i kulturnih institucija diljem Hrvatske, među kojima se ističe čak 13 osnovnih škola. Projekt su napravili voditelji udruge “Mala filozofija” Bruno Ćurko i Ivana Kriga. Bruno je studij filozofije završio u Zadru, a radi u Institutu za filozofiju Filozofskog fakulteta u Osijeku, gdje sprema doktorski rad. Ivana je apsolventica studija kroatistike na Sveučilištu u Zadru. S njima o filozofiji za djecu razgovara Zadarski list.
Philosophy for children
Čija je i kako je nastala ideja o “Maloj filozofiji”, odnosno o poučavanju djece filozofiji? Ipak je, barem u nas, ustaljen metodički princip kako se filozofija počinje učiti u završnom razredu srednje škole.
Bruno: Ideja je moja. Uočio sam, promatrajući djecu, da su sva pitanja koja oni postavljaju, a koja se nama odrslima često čine dosadnima i na koja im ne znamo odgovoriti, u osnovi ništa drugo doli temeljna filozofska pitanja. Pomislio sam da bi se mogao osmisliti jedan program kojim bi se u školama djecu nižih razreda poučavalo filozofiji. Raspitao sam se i našao da u svijetu postoji nešto slično tome te da se to zove Philosophy for children (P4C). Neko sam vrijeme proučavao pristupe diljem svijeta, ali sam uskoro uvidio kako bi za naše prilike i hrvatski školski sustav trebalo napraviti poseban program. Primjerice, SAD ima program filozofije za djecu, Francuska, u Sloveniji djeca osmog i devetog razreda mogu izabrati izborni predmet “Filozofija za djecu”, ruski je sustav izvrstan… Uglavnom, oko 60-ak zemalja ima filozofiju prilagođenu djeci. Ivana Kragić i ja izradili smo program i prije negoli smo s njime pošli u školu poslali smo ga našoj prijateljici i kolegici koja u Južnoj Koreji vodi program filozofije za djecu da nam kaže svoje mišljenjeo njemu. Osim što je kazala kako joj se naš program čini izvrsnim, ona ga je poslala Institute for the Advancement of Philosophy for Children (IAPC) u New Jerseyu i od tamo nam se javio tadašnji ravnatelj Instituta Moughn Gregory s velikom podrškom. Inače, navedeni institut je osnovao Mathew Lipman, čiji program je najrasprostranjeniji na svijetu. Nakon toga smo krenuli u školskoj godini 2008./2009. s programom, najprije u Privatnoj osnovnoj školi “Nova” u Zadru, a zatim u Osnovnoj školi “Stjepan Radić” u Bibinjama. Od 2009./2010. radimo u POŠ “Nova” i kreativnoj dječjoj kućici Dokkici. U međuvremenu smo podršku dobili od još desetak ljudi koji se diljem svijeta bave filozofijom za djecu.
Kako ste osmislili vaš program?
Ivana: Velik dio metoda koje se koriste u učenju djece filozofiji preuzeli smo iz primjera drugih zemalja. Prilikomo odabira tema morali smo voditi računa o tome da su djeci interesantne, a da su bitne za njihovo odrastanje i shvaćanje svijeta oko sebe. U našem se programu nalaze teme kakve su primjerice: mudrost, vrijednosti, istina, mišljenje, dobrota, hrabrost, ljubav, prijateljstvo, … Kroz prvu godinu smo usavršili metodiku i cjelokupan program. Izvedba ovakvog programa mora biti prilagođena uzrastu, stoga smo osmislili crtane likove (koje pogrešno nazivamo animirani likovi) koje djecu “vode” kroz svijet filozofije. U nastavi se koristimo prezentacijama na projektoru, a likovi im postavljaju pitanja kojima djecu potiču na zabavno i neopterećeno promišljanje o zadanoj temi. Imamo desetak ‘animiranih likova’: sova Sofija, bakalarko Darko, konjić Morskić, jelen Malik… Naglašavam kako su upravo ti animirani likovi, te uporaba priča i igara, glavne karakteristike ovog projekta.
Pozitivno mišljenje Ministarstva
Koji je cilj “Male filozofije”?
Ivana: Glavni cilj Male filozofije jest poticanje i motiviranje djece u uvježbavanju vlastitoga kreativnog, kritičkog i skrbnog mišljenja. Davanjem prostora djetetovoj prirodnoj znatiželji i pravilnim usmjeravanjem razvijanja te znatiželje dovodi se do konstantnog promišljanja od najranije dobi što pomaže djetetu u modeliranju vlastitog mišljenja kao i buđenju svijesti o sebi samome i svijetu oko sebe.
Ove ste godine predstavili radionice filozofije za djecu “Pogled u vlastito mišljenje”. Možete li nam objasniti o čemu se radi.
Bruno: Lani smo, naime, dobili pozitivno mišljenje o našem programu od Ministarstva znanosti obrazovanja i športa koje je program Male filozofije opisalo kao “vrlo dobar i inovativan, ponajprije zbog njegove kvalitete, ali i pokušaja da se djecu od rane dobi usmjeri prema analitičnome i kreativnom mišljenju”. Odobrenjem MZOŠ-a možemo raditi u bilo kojoj osnovnoj školi u Hrvatskoj koja to želi. Od jučer program je krenuo u 16 obrazovnih i kulturnih institucija, od čega je 13 osnovnih škola, dvije gradske knjižnice i jedna udruga. Naš je program najviše prilagođen djeci koja pohađaju treći ili četvrti razred. U program će u ovoj školskoj godini biti uključeno od 250 do 300 djece diljem Hrvatske, a radionice će voditi 15 voditelja. Za projekt ćemo izraditi profesionalnu evaluaciju. Projekt je zakonski zaštićen
Većina se rada udruge “Mala filozofija” izvodi volonterski?
Bruno: Da. Voditelji naših radionica rade volonterski. Većinom se radi o profesorima filozofije koji su članovi naše udruge i koji su prošli obuku kojom su osposobljeni za vođenje radionica iz male filozofije. Inače, udurgu smo osnovali kako bismo mogli dobiti sredstva za ostvarenje našeg projekta. Za sada čekamo rezultate nekih natječaja na koje smo se javili i nadamo se da ćemo uspjeti pokriti barem osnovne troškove, poput troškova prijevoza. Za program “Kritičkim mišljenjem protiv korupcije”, također prilagođen djeci u dobi od osam do 11 godina, dobili smo financijsku pomoć od tvrtke “Holcim Hrvatska”. Taj će program biti inkorporiran u projekt “Pogled u vlastito mišljenje”.
Odaziv veći od očekivanog
Koliko ste zadovoljni dosadašnjim djelovanjem “Male filozofije”? Kako su program prihvatila djeca?
Ivana:Prezadovoljni smo. Okvirno, odaziv za projekt je veći negoli smo očekivali. Jedino je na zadarskom području, budući da smo Ivana i ja, kao i naša Udruga ipak iz Zadra, odaziv bio slabiji od očekivanog (na zadarskom području u programu sudjeluju Privatna OŠ “Nova” iz Zadra, OŠ “Stjepana Radića” iz Bibinja, OŠ “Petar Zoranić” iz Nina, te Gradska knjižnica Zadar, op. a.). Po svemu što smo do sada imali priliku čuti i doživjeti djeca koja su bila uključena u program su također vrlo zadovoljna. O njihovom zadovoljstvu dovoljno svjedoči to što nas neki koji su već prerasli dob predviđenu za radionice male filozofije, a koji su u njih bili uključeni, traže da smislimo nešto i za njih. Uza sve to u suradnji s izdavačkom kućom Profil, prošle smo godine odradili i nekoliko radionica s učiteljima i pedagozima na njihovim županijskim aktivima u Zagrebu i Osijeku.
Jeste li povezani s ljudima koji se sličnim poslovima bave u drugim zemljama?
Bruno: Naravno. Redovito sudjelujemo na konferencijama na kojima obavještavamo naše inozemne kolege o našem radu. Uključeni smo i u ICPIC – međunarodnu organizaciju onih koji rade filozofiju za djecu. Ivana i ja smo izdali člank u uglednom brazilskom časopisu “Childhood and philosophy” u kojem smo predstavili naš program. Prošle godine smo se prestavili s našim programom na ICPIC konferenciji u Padovi, a sljedeće smo godine pozvani sudjelovati na konferenciji ICPIC u Južnoj Koreji, dok ćemo u studenom ćemo gostovati na velikoj konferenciji u Moskvi. Osim toga, naš program nastojimo znanstveno utemeljiti pišući stručne i znanstvene radove.
Planovi za budućnost?
Bruno: Hm, sad nam je primarni cilj “odraditi” ovu godinu do kraja te napraviti kvalitetnu evaluaciju programa u suradnji s domaćim i inozemnim stručnjacima. Uz to radimo na izradi knjige u formi stripa, koji će biti spreman za objavljivanje do rujna 2011. godine. Razvijamo programe i za druge dobne skupine. Dakako, postoje tu još neki planovi za zajedničke projekte s kolegama iz inozemstva, ali o tome kad ti projekti dođu u fazu realizacije.


 RADIONICE U GRADSKOJ KNJIŽNICI


– Iskoristit ćemo priliku i pozvati svu zainteresiranu djecu u dobi od 8 do 11 godina da nam se svake subote od deset sati ujutro pridruže u Gradskoj knjižnici Zadar i sudjeluju u našim radionicama “Pogled u vlastito mišljenje”.




 SUDIONICI PROJEKTA “POGLED U VLASTITO MIŠLJENJE”


U projektu “Pogled u vlastito mišljenje” sudjeluju: OŠ “Stjepana Radića” Bibinje, Privatna OŠ “Nova” Zadar, Gradska knjižnica Zadar, OŠ “Petar Zoranić” Nin, OŠ “Bukovac” Zagreb, OŠ “Cvjetno naselje” Zagreb, OŠ “Retfala” Osijek, OŠ “Antuna Mihanovića” Osijek, Udruga “Breza – dječja kreativna kućica Dokkica” , OŠ “Ivana Filipovića” Osijek, OŠ Vladimira Becića Osijek,OŠ “Tenja” Tenja , OŠ “Ivana Gorana Kovačića” Đakovo, Gradska knjižnica i čitaonica Vinkovci, OŠ “Blage Zadre” Vukovar, OŠ “Ivan Goran Kovačić” Vinkovci.