Foto: Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe/Foto PIXSELL
Ovogodišnja reli sezona WRC-a startala je tradicijski u Monte Carlu na asfaltnoj podlozi, nastavila se na snijegom i ledom prekrivenim cestama Švedske, pa preko makadama u Meksiku stigla u Hrvatsku, gdje će se svjetske klase tri dana dokazivati po asfaltu, od milja u relijaškim krugovima nazvanim "50 nijansi sive"
ZAGREB Odbrojavaju se sati do početka najvećeg sportskog spektakla u Hrvatskoj, koji će u četiri dana, od 20. do 24. travnja, doživjeti svoje treće izdanje. U zraku se osjeća neka oktanska groznica, kamo god se krene, čita se, piše, priča, raspravlja o samo jednoj stvari na svijetu, a ovog puta nije u pitanju sveprisutni nogomet.
Hrvatska, “mala zemlja za odmor”, postala je velika zemlja za sportske spektakle. Prije tri godine ušli smo u krug tridesetak zemalja koje su upisane na karti FIA Međunarodne automobilističke federacije kao domaćini i organizatori relija za Svjetsko prvenstvo. Pred nama je treće hrvatsko izdanje WRC projekta Croatia rally, ove godine četvrtog bodovnog natjecanja u kraljevskoj automobilističkoj disciplini, koje organizacijski potpisuju zagrebački Autoklub Cro Dakar Team i porečki Autoklub D.T. Motorsport, uz tehničku realizaciju Autokluba Delta Sport iz Zagreba, dok sve prema svjetskoj federaciji objedinjava Hrvatski auto i karting savez.
Ideja dovođenja Svjetskog prvenstva, znanog jednostavnom kraticom WRC, tinjala je desetljećima, ulazila u završnu fazu dolaska svjetskih asova, ali prije tri se godine i obistinila. Vrijedi priznati da je tog trenutka dolazak WRC-a na hrvatsko tlo na neki način ubrzala svjetski prisutna pandemija koronavirusa, koji je mnoge dotadašnje organizatore onemogućio da nastave ili nove da prvi put budu domaćini. Naša hrabrost i odlučnost, dano povjerenje FIA i promotora WRC-a urodila je plodom. Prvo izdanje bez publike zbog onemogućenog kretanja i epidemioloških mjera okupljanja u masama, dok je uz drugo nažalost bilo vezano opet nešto loše, agresija Rusije na Ukrajinu, koja je ostavila trag u gospodarstvu. I ove je godine trebala biti barem “treća sreća”, ali ostaje u podsvijesti tragična smrt jednog od ponajboljih svjetskih asova, Irca Craiga Breena, prilikom testiranja automobila upravo u pripremi za hrvatski WRC.
Novi grad
Croatia rally u programu FIA WRC-a definitivno je najveći hrvatski sportski automobilistički proizvod. Počasni pokrovitelj manifestacije je Zoran Milanović, predsjednik Republike Hrvatske, a iza projekta je stala Vlada Republike Hrvatske, Hrvatska turistička zajednica i Ministarstvo turizma i sporta, Grad Zagreb i TZ, kao i niz najvećih kompanija koje su uvidjele interes prisustva i doprinosa manifestaciji koju opslužuje više od dvije tisuće osoba u cjelokupnoj organizaciji (suci, redari, interventne službe, tehničke ekipe,…), uz petstotinjak volontera na različitim poslovima, a kroz riječ i sliku svih zbivanja u Hrvatskoj ovih dana, sa staza izvještavat će dvjestotinjak novinara, fotoreportera, 80 osoba u TV produkciji WRC-a, deseci osoba u HRT produkciji, čiji će proizvod otići diljem svijeta u 150 i više zemalja. Prošle godine sliku iz Hrvatske, zahvaljujući reliju, promatralo je 88 milijuna gledatelja diljem svijeta. Projekt je to u koji je direktno ili indirektno uključeno četrdesetak lokalnih jedinica uprave i samouprave, na području pet županija, Zagrebačke, Varaždinske, Krapinsko-zagorske, Karlovačke i Primorsko-goranske, kao i Grada Zagreba, na čijim je prostorima smješten Servisni park, te se organizira ceremonijalni start i cilj relija.
Ovogodišnja reli sezona WRC-a startala je tradicijski u Monte Carlu na asfaltnoj podlozi, nastavila se na snijegom i ledom prekrivenim cestama Švedske, pa preko makadama u Meksiku stigla u Hrvatsku.
Na prostoru većem od 56.000 kvadrata, gotovo površinski ravnih deset nogometnih terena, proteklih je dana, na istočnom parkiralištu Zagrebačkog velesajma, između Hipodroma i poslovne zgrade INA Industrije nafte d.d. nicao jedan novi grad, grad oktana, reli grad u kojem već borave, iz kojeg će automobilima kretati i u koji će se poslije brzinskih ispita vraćati relijaši. Za potrebe infrastrukture, ne ulazeći u velebna montažna zdanja koja podižu svjetski timovi, razvučeno je više od 20 kilometara raznih kablova, postavljeno 1.800 spojeva vode uključujući i dugi razvod instalacija s još desetak kilometara različitih kablova. Gradić je to u koji je pristiglo 70 šlepera opreme, za potrebe 2.400 ljudi koji su sudionici svih timova i službi posada.
Koncepcijski se ovogodišnje izdanje od prošlogodišnjeg vrlo malo razlikuje. Oprobana dionica ukupne duljine itinerera 1.650,68 km, objedinjuje deset dionica kojima se svakom vozi po dva puta ukupne duljine 301,26 km. WRC obuhvaća gotovo pola Hrvatske, od zagorskih i plešivičkih brega, gorskokotarskih predjela, sjeverne do primorske Hrvatske s pogledom na more s tisuću metara visine ponosnog Platka. Novi je brzinski ispit uvršten u subotnji program drugog natjecateljskjog dana, a to je dionica Ravna Gora – Skrad, duljine 10,13 km i svojevrsni je relaksirajući faktor koji upotpunjuje prošle godine dugu dionicu “prazne vožnje” od Karlovca do Platka.
U petak se vozi sjeverozapadno od Jastrebarskog i okruženjem Ozlja i Duge Rese, četiri brzinca, prvo u prijepodnevnom, potom u popodnevnom ciklusu. Nakon odlaska u zagrebački servis, kompletan ciklus vožnje ponavlja se poslijepodne od 14.45 sati.
Subotnji program objedinjava isto po četiri dionice dva puta. Od 7:54 sati kada starta BI Kostanjevac – Petruš Vrh (23,76 km) do ispita Vinski Vrh-Duga Resa (8,78 km) s početkom u 9:05 sati i za domaće gledatelje HRT-a direktnim televizijskim prijenosom. U 10.23 sati starta novi BI Ravna Gora-Skrad duljine 10,13 km nakon kojeg se s Gornjeg Jelenja ulazi u BI Platak (15,63 km), a prvi prolaz kreće u 11.26 sati. Ponovo se odlazi u Zagreb, te od 15.54 sati ponavlja isti “krug”. Ravna Gora 2 starta u 18.23 sati, a Platak 2 u 19.26 sati.
Završnica trećeg i odlučujućeg dana vodi u okruženje Trakošćana i Zagorje. Brzinac Trakošćan – Vrbno (13,15 km) u prvom izdanju kreće u 7.08 sati. Uz kamere Hrvatske televizije bit ćemo od 8.35 sati na svjetski znanom brzincu Zagorska Sela – Kumrovec (14,09 km), a potom i finalu koje je već dvije godine odlučivalo pobjednika, što se može očekivati i ove godine s početkom u 13.15 sati. Posljednji 20. ispit ujedno je “Wolf Power Stage” koji najboljoj petorici donosi dodatne bodove u rangiranju na ljestvici WRC-a. Ciljni podij je pored Inine zgrade u sklopu Servisnog parka, a pobjedničku se posadu očekuje u 15.30 sati.
Prije tri natjecateljska dana, tijekom četvrtka, od 9 do 15 sati posade će moći testirati svoje automobile na Shakedown dionici “Okić” dugoj 3,65 km prema posebnom rasporedu. U 18.30 sati ceremonijalni je start pored zagrebačkih fontana, ispred Nacionalne i sveučilišne biblioteke.
Hibridi
Poslije jednogodišnjeg pauziranja u Hrvatsku ponovo nam stiže pobjednik prvog našeg izdanja, osmerostruki prvak svijeta Francuz Sebastien Ogier. U tandemu je sa sunarodnjakom Vincentom Landaisom, a u Toyoti GR Yaris Rally1 Hybrid brani boje tima Toyota Gazoo Racing WRT. Pobjedama u Monte Carlu i Meksiku preuzeo je lidersku poziciju ovogodišnjeg prvenstva i u Hrvatsku stiže s 56 bodova, tek tri više od “vječitog drugog” za kojeg mnogi predviđaju izvrstan rezultat, ako ne i pobjedu upravo ovog vikenda u Hrvatskoj. To je Belgijac Thierry Neuville i suvozač mu Martijn Wydaeghe u Hyundaiu i20 N Rally 1 Hybrid (Hyundai Schell Mobis World Rally Team). Mladi finski as, prošlogodišnji pobjednik Croatia rallya i svjetski prvak, 22-godišnji Kalle Rovanperä, uz suvozača Jonne Halttunena, vozi Toyotu i ima tek bod manje od drugog.
Otvoren servisni park
Najbolje svjetske reli momčadi već su stigle u Zagreb gdje su počele pripremati automobile za gotovo 60 posada koji će projuriti kroz pet hrvatskih županija. Oko 2.400 ljudi u servisnom parku pobrinut će se da sva vozila i momčadi budu spremni za sve brzinske ispite. U servisni park u Novom Zagrebu pristiglo je oko 70 šlepera za opremanje natjecatelja i servisnog parka. Radnici će pritom u servisnom parku razvući i više od 1.400 metara vodene instalacije te nekoliko desetaka kilometara različitih kablova. Sve to i puno više potrebno je da se istočno parkiralište Zagrebačkog Velesajma pretvori u zonu koja je od ovoga tjedna središte automobilističkog svijeta.
|
Samo 12 bodova od prvog do petog, svjetske klase će se tri dana dokazivati po hrvatskom asfaltu, od milja u relijaškim krugovima nazvanim “50 nijansi sive”.
Devet će posada skupine WRC1 nastupiti u Hrvatskoj. Hyundai ostaje, nakon gubitka Craiga Breena i odluke usuglašene s obitelji da nastupi u Hrvatskoj, na dva automobila koja će u počast na svog vozača biti posebno obilježena, a tim je odlučio umiroviti njegov startni broj 42.
Tih devet vozila, od kojih se svatko naježi kod njihova prolaska zbog zvuka, brzine i izgleda, primamljivi su zaljubljenicima brzina i mirisa oktana. To su “jurilice” nove hibridne generacije. Kod njih postoji opasnost od strujnog udara prilikom sudara ili izlijetanja, za publiku kraj staze i članove hitnih službi. Opremljeni su sigurnosnim lampicama od kojih zeleno svjetlo pri vrhu vjetrobrana i na svakom od središnjih nosača krova daje garanciju sigurnosti. Međutim, opasnost prilaska vozilu ili dodira izuzetno je velika ako svjetlo treperi ili je crvene boje, što navodi na mogući strujni udar. Ova su vozila označena i naljepnicom HY, za eventualno prilaženje ovlaštenih interventnih službi propisane su posebne mjere. Stoga, gledatelji, zaboravite prilaziti tim vozilima u slučaju izlijetanja, okretanja i slično. Prepustite to stručnom, osposobljenom osoblju.
PoredakUkupni poredak, vozači: 56 Sebastien Ogier (Toyota GR Yaris) 53 Thierry Neuville (Hyundai i20) 52 Kalle Rovanperä (Toyota GR Yaris) 47 Ott Tänak (Ford Puma) 44 Elfyn Evans (Toyota GR Yaris)
Proizvođači 127 Toyota Gazoo Racing
Rekordi 9 titula prvaka – Sebastien Loeb 80 pobjeda – Sebastien Loeb 10 titula Lancije Pobjednici Croatia Rallyja 2021. Sebastien Ogier (Toyota Yaris WRC) 2022. Kalle Rovanperä (Toyota GR Yaris) |
Nastup na WRC-u, posebno na domaćem terenu, svakako je izazov za svaku posadu. Među osam hrvatskih posada u skupini vozila WRC Rally 3 su brat i sestra Martin i Dora Ravenščak (Ford Fiesta Rally3), dok su četiri posade u WRC Rally 4: Tomas Hrvatin – Đani Simčić (Renault Clio rally4), Željko Magličić – Ivan Poljak (Ford Fiesta), Jan Pokos – Vilijem Ošlaj (Peugeot 208 Rally4) i Marko Lončarić – Gabrijel Krnjić (Renault Clio Rally4). Posljednje tri posade na listi prijava su u skupini WRC Rally 5: Vjekoslav Čičko – Eugen Kokolić, Slaven Šekuljica – Damir Petrović i Igor Mandić – Albert Ivančić, svi u Renault Clio RS Lineu. Deveta posada je s hrvatskom licencomsu Mađari Janos Szilagyi i Alexandra Varadi (Peugeot 208 Rally4).
Uz dionice brzinskih ispita organizirane su “fun zone” koje, osim prolaska reli vozila, u pauzama garantiraju sadržajan program, na Zagrebačkom velesajmu u Servisnom parku, na Shakedownu “Okić”, potom na Platku i Novigadu na Dobri, ujedno najvećoj, te neizostavna u Kumrovcu. Posebno su rezervirane VIP zone, potom prostori za medije, a upozorenja svake službene osobe poželjno se držati. Do mjesta brzinskih ispita preporučljivo je stići tri sata prije prolaska prvog vozila, po mogućnosti organizirano ili sa što manje vozila, a što više putnika u njima, dok će za parkiranje vozila biti posebne oznake. Prilazne ceste brzincima moraju biti prohodne u svakom trenutku. Nepoštovanje sigurnosnih mjera može biti razlogom otkazivanja brzinskog ispita. Kontrole FIA i organizatora su učestale, važne i u obostranom interesu. Jednostavno, U WRC spektaklu idućih dana treba uživati.
Raspored brzinskih ispitaČetvrtak |
najnovije
najčitanije
Zadar
financijska izvješća
Poznato kako posluju gradske tvrtke. Tri u minusu, a iznos gubitaka jedne nije nimalo zanemariv
Košarka
Kvalifikacije za EP
Božić i Smith predvodili Sesarovu družinu do važne pobjede kontra Bosne i Hercegovine
Košarka
Službena potvrda
Pep Guardiola produžio ugovor s Manchester Cityjem
Svijet
otkrio putin
Rusija ispalila hipersoničnu raketu na Ukrajinu kao upozorenje Zapadu
Plodovi zemlje i mora
korisni savjeti
Preporučuje se obaviti jesensku gnojidbu tla
Županija
SILBA
FOTO Katamaran Jadrolinije udario o obalu Božave
Scena
IRIS PETRAČ
Tko je supruga Novice Petrača? Bivša zadarska novinarka i glasnogovornica Grada Zadra
Crna Kronika
PU ZADARSKA
U Murvici se zapalio automobil u vožnji, vatrogasci intervenirali
Zadar
INFORMIRAJTE SE!
Višnjik objavio važne upute za posjetitelje koncerta Doris Dragović!
Plodovi zemlje i mora
NAJULOV 2024.