Četvrtak, 29. veljače 2024

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

FESTIVAL MONODRAME

Za Zlatka Koštu - učitelja umjetnosti i života

Autor: Nikolina Lucić

16.08.2023. 17:17
Za Zlatka Koštu - učitelja umjetnosti i života

Foto: Arif Sitnica



Osim plesnog festival solo forme Monoplay, kojeg svakog ljeta organizira Zadarski plesni ansambl, na umjetničkom će nebu monoforme zasjati još jedan festival – 1. Zadarski festival monodrame u produkciji Drame plus i Kazališta lutaka Zadar. Osam izvrsnih predstava tijekom tjedana dana, od 28. kolovoza do 4. rujna, a posvećen je glumcu Zlatku Košti.


Tročlani žiri odlučivat će o Nagradi za najbolju monodramu festivala, a žiri čine teatrologinja Teodora Vigato, Jasna Ančić, dramska prvakinja HNK Zadar u mirovini te Dominik Karakašić, akademski glumac i lutkar, član ansambla Kazališta lutaka Zadar.


Najavljujući ovaj festival za naš list, zadarski redatelj Vinko Radovčić kazao nam je kako ga otvara fenomenalna monodrama “Pračovjek” u izvedbi Peđe Gvozdića i koprodukciji Gradskog kazališta “Zorin dom” iz Karlovca, Zakon teatra i Theatra Mogula.


Zbir izvrsnih predstava




”Pračovjek” je blend monokomedije, stand-upa i predavanja na temu muško-ženskih razlika i odnosa. Kao najdugovječniji one-man-show koji igra na Broadwayu, ovaj je zahtjevan komad sve od hrvatske premijere u Karlovcu u ožujku ove godine pobrao brojne pozitivne kritike.


– Na ideju sam došao pošto sam monodramu kao formu zavolio tijekom pandemije. Mnogo se kazališnih glumaca tom formom počeo baviti upravo u tom vremenu, tako da je sada pravo vrijeme da je se popularizira kod publike.


Upravo smo zato probrali osam impresivnih, ali potpuno različitih predstava. Tu su “Mala čuda” u koprodukciji Teatra EXIT i Teatruma, prva monodrama koja je dobila “Marula” za najbolju predstavu u cjelini; “Pračovjek”, “Sagradit ćemo kuću ponovno” i još mnogo toga.


– Peđu sam upoznao prije 10-ak godina na gostovanjima u Karlovcu. Festival smo posvetili Zlatku Košti, pokojnom prvaku Kazališta lutaka Zadar, neponovljivoj figuri zadarske glumačke scene i našem velikom učitelju, kako umjetnosti, tako i života.


Zlatko je sa svima imao plemenit i prijateljski odnos, što se rijetko susreće na sceni. Bio je netko tko je vjerno stajao iza svega što je radio. Zato i nagrada koja će nositi njegovo ime dobar primjer mladima i vječno sjećanje na njegov lik i rad, kazao je Radovčić, dodavši kako je Košta i zvijezda plakata festivala, koji označava život koji se ponovno rađa.


– Iako se može reći da je njegova poruka predoslovna, ima jaku simboliku i to s potpisom ilustratora Tomislava Torjanca. Zlatko je bio izvrstan i u dramskim i u lutkarskim ulogama i upravo je zato njegov prikaz na plakatu pomalo naivan. Kao lutkar je svojim izvedbama usrećivao generacije djece, a kao dramski je glumac oduševljavao i najoštrije kritičare, poručio je Radovčić.


Iris Pavić – Tumpa, ravnateljica KLZ dala je veliki obol organizaciji festivala, kako kreativno, tako i profesionalno. Zadar na ovom festivalu predstavlja predstava “Sagradit ćemo kuću ponovno”- komad namijenjen prvenstveno predškolskoj i osnovnoškolskoj djeci te ih upoznaje s gubitkom materijalnih stvari na koje se i odrasli često previše oslanjaju te podsjeća na važnost prijateljstva, kreativnosti, igre i brige za druge.


Predstava je nastala prema autorskom tekstu Karle Leko, a režirao ju je Vinko Radovčić. U predstavi glumi Sanja Grgina.



– Sve su predstave stilski i tematski različite, no obuhvaćaju veliki dijapazon osjećaja i životnih događanja. Preko “Pračovjeka” – prave festivalske drame, koja je rađena za publiku s vrhunskim glumcem na pozornici, koji se zna transformirati i igrati s publikom; preko “Malih čuda”, koja je pobrala brojne nagrade i pohvale kritike i publike, istaknuo je Radovčić.


“Mala čuda” je tragikomična monodrama glumice Sanje Milardović, vrlo slojevitog narativa koji fragmentirano prati sadašnjost i prošlost spisateljice Ane, u kombinaciji s nadrealnom i apsurdnom pričom izgrađenom oko Flore, glavnog lika njezinog romana.


Početak dobre tradicije


– Većina je predstava s nezavisne scene, jer velike institucionalne kuće najčešće ne rade monodrame. Sve su tu s razlogom, dodao je Radovčić.


Predstava “Kriplov zagovor”, tj. “Bogaljeva obrana” na hrvatskom, nastala je u koprodukciji Kulturno – umjetničkog društva “Borza”, Kazališta lutaka Maribor i Društva paraplegičara “Podravja”. Komad je nastao prema eseju znanog francuskog filmskog stvaratelja Jeana – Clauda Carrièra.


“Kriplov zagovor” na originalan način prikazuje igračevu autobiografsku priču o rehabilitaciji i uključivanju invalida u društvo. Predstava tematizira različite vrste invalidnosti, a inače tako tjelesne kao duševne dijagnoze.


– Komad ima autobiografske elemente u izvrsnoj režiji Matijaža Latina. “Dodaj me” fantastična je priča o opsjednutosti društvenim mrežama i o tome što smo spremni napraviti za popularnost.


Crnohumorna komedija na satiričan i tragikomičan način propitkuje suvremenu potrebu, neophodnost i realnost svakodnevnog korištenja smartphonea, konstantnog bivanja online i kreiranja virtualnih verzija sebe na društvenim mrežama, pojasnio je Radovčić, dodavši kako je jedna od predstava koja je dobila izvrsne kritike.


– “U zemlji vukova”, nastaloj u koprodukciji Teatra Ulysses i APURI-ja, pod mentorstvom Rade Šerbedžije i u izvedbi Tonke Mršić i režiji Gale Nikolić govori o odrastanju u maloj sredini. Predstava se bavi društvenim pravilima, prvenstveno Like ili bilo koje druge male zajednice, koja utječu na sudbine triju Ličanki u različitim stadijima života, pojasnio je Radovčić.


Kroz tri različita karaktera autorice progovaraju o našem patrijarhalnom društvu, tradicionalizmu, položaju žene u braku, izboru, samoći, posljedicama rata i nemogućnosti izlaska pojedinca iz okova rečenice “A šta će ljudi reći?”


– “Digitalno sama” izvrsna je predstava mlade glumice Dine Vukelić u produkciji Empiria teatra, govori o tome koliko smo opsjednuti društvenim mrežama i tome da društveni život temeljimo na uspjesima preko društvenih mreža.


Za kraj donosimo “Kabare Valesku”, vrhunski komad Edvina Liverića i Nike Ivančić, koja kroz prožimanje tih triju scenskih umjetnosti dočarava se život i djelo Valeske Gert, nekoć slavne, a danas pomalo zaboravljene glumice, plesačice i svojevrsne pionirke performansa, rekao je Radovčić, zaključivši kako će prosudbeni žiri u sastavu Teodora Vigato, Jasna Ančić i Dominik Karakašić imati vrlo težak zadatak u odabiru najbolje predstave na zatvaranju festivala u ponedjeljak 4. rujna.