Četvrtak, 9. svibnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

Slikovit svijet slova

Slikovnica koja potiče predčitalačke vještine na jednostavan, ali razigran način

Autor: Đurđa Baljak

17.01.2024. 16:34
Slikovnica koja potiče predčitalačke vještine na jednostavan, ali razigran način

Foto: Mislav Klanac



Petra Marušić, logopetkinja u Dječjem vrtiću Latica, ističe se i kao autorica popularne dječje slikovnice pod nazivom »Kako su slova stvorila riječi« koja je predstavljena prošle godine u studenom u Kneževoj palači. Glavna svrha te slikovnice je poticanje predčitalačkih vještina na jednostavan, ali razigran način, prilagođen upravo dječjem svijetu.


U stvaranju ove vrijedne slikovnice, autorica Marušić je sudjelovala s ilustratorom Marinom Franićem, poznatim po uspješnoj zadarskoj slikovnici »Optimist oko Zadra« autorice Mirjane Mrkele.


Slikovnica je do sad postigla val pozitivnih reakcija, a autorica Marušić je posve slučajno došla na ideju za slikovnicu, inspirirana trenutkom. Bila je to prva priča koju je odlučila zapisati zato što je uvidjela njezin značaj u poticanju predvještina čitanja i pisanja kod djece.




Prije toga nije imala iskustva u pisanju ili objavljivanju, budući da su sve priče koje je izmišljala svojoj djeci ostajale unutar njihova četiri zida. Za korak prema pisanju i objavi slikovnice, kako nam priča, trebala joj je hrabrost, a tek nakon nekog vremena odlučila je pokazati tekst ravnateljici DV Latice, Aniti Rudić.


Predvještine čitanja i pisanja


– Kada sam se odvažila pokazati tekst ravnateljici Dječjeg vrtića Latica, Aniti Rudić, ona je odmah imala viziju suradnje s urednikom Franom Herendom i ilustratorom Marinom Franićem. Odmah sam se složila s njezinim prijedlogom, pa je tako započela i naša suradnja koja je tekla posve glatko. Cijeli proces od početka do objave slikovnice trajao je otprilike godinu dana.


Teniski klub »Zara« se također pridružio projektu organiziravši humanitarni turnir pod nazivom »Tenisom do zdravlja«, a dio prikupljenih sredstava odlučili su donirati Dječjem vrtiću Latica. Ravnateljica Rudić je prepoznala važnost slikovnice u edukativnom smislu te je odlučila usmjeriti prikupljena sredstva upravo za tu svrhu, priča nam autorica slikovnice koja je objavljena pod izdavačkom kućom Panacea 2023. godine.



Slikovnica donosi četrdeset stranica ispunjenih razigranim ilustracijama predočavajući djeci na slikovit način svijet slova te im prikazuje kako različite kombinacije tih istih slova oblikuju različite riječi. O sadržaju slikovnice nam je nešto više rekla i sama autorica Marušić.


– Slikovnica je namijenjena za djecu u dobi od pet do šest godina, ali i za one u nižim razredima osnovne škole koji su još uvijek u procesu učenja čitanja i pisanja. Njezin sadržaj usko je povezan s razvojem predvještina čitanja i pisanja. Iako je pojam predvještina širok i obuhvaća različite aspekte jezičnog razvoja u predškolskoj dobi, slikovnica se fokusira na one ključne vještine koje djeca razvijaju upravo tijekom pete ili šeste godine svog života.


Potrebno je istaknuti kako su se upravo te vještine pokazale kao visoko prediktivne za uspješnost čitanja tijekom školske dobi, objasnila nam je ova logopetkinja, ističući da su povratne reakcije na njezinu slikovnicu iznimno pozitivne jer djecu spontano potiče na razmišljanje o slovima i kako se od njih grade riječi. Taj dio, kako naglašava, predstavlja i krajnji cilj ove zabavne, jednostavne i edukativne dječje slikovnice.


Rad kroz igru i pjesmice


U kontekstu razvoja predčitalačkih vještina, ova slikovnica potiče djecu na promišljanje o pojmu riječi, slova te da imenuju određena slova, izdvoje prvi glas u riječima i na koncu konstruiraju riječi od tih slova.


– Za mene osobno, osim ovoga ranije navedenog, slikovnica ima važnost jer otvara prostor za osvještavanje ljudi koji sudjeluju u radu s djecom o ključnoj ulozi razvoja predčitalačkih vještina. Naime, djeca koja započinju prvi razred osnovne škole, a nisu usvojila osnovne vještine prepoznavanja, poput kratke zvučne slovkane riječi, mogu imati poteškoće u početnom stjecanju vještina čitanja, ali i pisanja.


Stoga je važno osvijestiti postojanje i važnost predčitalačkih vještina te ih poticati kod djece predškolske dobi. No, važno je napomenuti da to treba biti prilagođeno dobi djeteta, kroz igru ili pjesmice, a ne formalna poduka, kaže ova logopetkinja, iskazujući želju za stvaranjem sličnih slikovnica u budućnosti, ističući kako je dobila vjetar u leđa i dodatnu motivaciju s obzirom na brojne pozitivne povratne reakcije.



– Moram priznati da su me reakcije na slikovnicu ugodno iznenadile i razveselile. Bilo je iznimno poticajno čuti pozitivne povratne informacije od strane odgajatelja koji su je čitali djeci u skupini, učitelja koji su je predstavili prvašićima, pa sve do roditelja koji su je čitali svojoj djeci, naglasila je Marušić, te je podijelila s nama jednu zanimljivost povezanu sa slikovnicom.


– Budući da ilustrator Marin i ja dijelimo isto ime za svoje sinove, Paško, odlučili smo im pružiti priliku da dodaju svoj osobni pečat ovoj slikovnici, pa su tako svojim dječjim slovima napisali naslov za naslovnicu. Uz to, suradnja s Marinom bila je izuzetna jer je uspio udovoljiti mojim željama da slova ostanu jasna, ali istodobno i kreativna, istaknula je autorica Marušić.


Korisno i edukativno


Još u studenom, tijekom predstavljanje slikovnice »Kako su slova stvorila riječi«, ravnateljica DV Latice, Anita Rudić, istaknula je zabrinutost zbog porasta broja djece kojima se odgađa upis u prvi razred osnovne škole, stoga bi roditelji predškolaca svakako trebali razmisliti o nabavi ovakve korisne edukativne slikovnice, kako bi svojim mališanima olakšali proces učenja i pisanja prilikom početka njihovog školovanja.


– Predčitalačke vještine prirodno se razvijaju prije nego djeca krenu u prvi razred osnovne škole. Kod djece koja ne pokazuju napredak u tim vještinama, nije nužno riječ o teškoćama; ponekad im jednostavno treba više poticaja ili vremena. Pritom djeca obično nemaju strah od toga, ali roditelji ponekad zaziru, često komentirajući: »Zašto ih učite čitati prerano, imaju dovoljno vremena.« i slično.


Međutim, važno je shvatiti da se djeca zapravo ne uče čitati, već se s njima radi samo na izdvajanju prvih glasova i glasovnoj sintezi kako bi razvili predčitalačke vještine. Kroz taj proces često se spontano razvija i čitanje, što nije problem, čak i ako se dogodi prije formalnog školovanja, zaključuje Marušić.