ponedjeljak, 6. svibnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

MUZEJ ANTIČKOG STAKLA

Otvoren natječaj za sudjelovanje na 1. hrvatskom bijenalu umjetničkog stakla 2024.

Autor: Nikolina Lucić

11.10.2023. 17:00
Otvoren natječaj za sudjelovanje na 1. hrvatskom bijenalu umjetničkog stakla 2024.

Foto: Luka Jeličić



Muzej antičkog stakla u Zadru raspisao je Natječaj za sudjelovanje na 1. hrvatskom bijenalu umjetničkog stakla 2024. Hrvatsko bijenale umjetničkog stakla će kao jedinstvena manifestacija u Hrvatskoj pod okriljem Muzeja sustavno raditi na promicanju suvremene umjetničke produkcije staklenih umjetnina i dizajna u Hrvatskoj te poticati stvaranje novih radova u ovom mediju.


Muzej antičkog stakla u Zadru u proteklih se 14 godina od otvorenja profilirao u modernu muzejsku ustanovu koja, iako po usmjerenju specijalistički arheološki muzej, svoje poslanje promišlja puno šire. S timom stručnjaka arheologa i povjesničara umjetnosti, Muzej je izrastao u referentnu ustanovu za izučavanje antičkog stakla, ali i stakla kasnijih povijesnih razdoblja.


Jedinstveni umjetnički projekt


MAS manifestaciju pokreće s ciljem promicanja umjetničke produkcije u mediju stakla u Hrvatskoj. U programu za Noć muzeja 2024. godine predstavili bi 1. hrvatski bijenale umjetničkog stakla, skupnu izložbu, žiriranu, a uz koju bi se izdao veliki katalog radova s biografijama svih umjetnika koji sudjeluju. Manifestacija bi se planirano izvodila svake dvije godine, svaki sljedeći natječaj za izlaganje predstavljao bi nove radove hrvatskih umjetnika dajući im na dvogodišnjoj osnovi vremena za izradu novih radova.




Mnogi umjetnici, posebno mladi iz nepostojanja adekvatnih uvjeta niti ne mogu isporučiti adekvatan broj radova u staklu za samostalnu izložbu, pa bi na ovaj način pomogli i njihovoj afirmaciji. Više o ovom projektu ispričala je Jadranka Belevski, muzejska savjetnica – dokumentaristicka i voditeljica zbirke umjetničkog stakla Muzeja antičkog stakla.


– Nakon gotovo 15 godina rada u Muzeju antičkog stakla u Zadru i preko 50 izložbi posvećenih suvremenom umjetničkom staklu koje je Muzej organizirao, brojnih poznanstava, a sad već i prijateljstava s brojnim hrvatskim i stranim umjetnicima, taj koncept bijenala i prelaza na jednu višu razinu došao je poprilično prirodno, a tako se tijekom vremena i razvijao. Brojni hrvatski umjetnici predstavljani su u MAS-u posebno u prvim godinama rada, kazala nam je na početku Belevski.



Tu u prvom redu treba spomenuti Raoula Goldonija, pionira hrvatskog umjetničkog stakla, čija se velika retrospektivna izložba postavila 2012. godine. Josip Botteri Dini, slikar koji se afirmirao na polju izrade vitraja, predstavio se nedugo po otvorenju za Božić 2009. godine. Izlagali su i Ljerka Njerš, Gordana Drinković, Antun Vrlić, Dražen Trogrlić, Željka i Boris Rogić, Mihael Štebih, Petar Dolić i brojni dugi hrvatski umjetnici, neki i na više samostalnih izložbi.


– Uz hrvatske, proteklih se godina predstavljaju intenzivnije i strani umjetnici, iz više razloga. Hrvatski umjetnici za rad u staklu imaju uvjetno rečeno manje mogućnosti i manje radova za produkciju kvalitetnih velikih samostalnih izložbi, pa se iz tog razloga u proteklom periodu predstavilo više značajnih međunarodnih umjetnika. Oni uglavnom posjeduju vlastita studija za izradu stakla, staklopuhačke radionice ili suradnju s nekim većim pogonima i tvornicama te mogu isporučiti količinu radova, nastalih toplom obradom stakla, puhanjem u prvom redu, ali i u drugim tehnikama.


Nažalost, u Hrvatskoj je ta produkcija onemogućena, uz pojedina studija koja posjeduju peći za fuziju stakla ili za hladnu obradu, pogona za ručno puhanje stakla gotovo da i nema. Međutim, umjetnici se u Hrvatskoj i dalje bave umjetničkim staklom, pa bi bilo izuzetno vrijedno organizirati skupnu izložbu isključivo hrvatskih umjetnika, svih generacija, državljana Republike Hrvatske ili sa stalnim prebivalištem, pojasnila je Belevski.


Prilika za promociju


Na tom je tragu uz postojanje muzejskih radionica za izradu staklenih predmeta, prvenstveno antičkih replika, ali i suvremenih oblika Muzej postao i mjesto susreta suvremenih umjetnika koji djeluju u mediju stakla. Na 56 izložbi te tematike predstavilo se stotinjak hrvatskih i stranih umjetnika na samostalnim ili velikim skupnim izložbama. U Muzeju se željom brojnih umjetnika da doniraju svoje radove formirala Zbirka donacija suvremenog umjetničkog stakla, koja broji stotinjak predmeta, a sa svakom novom izložbom, broj doniranih predmeta raste.



– Hrvatsko bijenale umjetničkog stakla je utemeljeno na ideji da se upravo za hrvatske umjetnike osigura jedno sigurno mjesto za promociju i izlaganje. Manifestacija bi se planirano izvodila svake dvije godine, svaki sljedeći natječaj za izlaganje predstavljao bi nove radove hrvatskih umjetnika dajući im na dvogodišnjoj osnovi vremena za izradu novih radova.


Hrvatsko bijenale umjetničkog stakla će kao jedinstvena manifestacija u Hrvatskoj pod okriljem Muzeja sustavno raditi na promicanju suvremene umjetničke produkcije staklenih umjetnina i dizajna u Hrvatskoj te poticati stvaranje novih radova u ovom mediju, najavila je Belevski, pojasnivši kako će radove odabirati žiri, sastavljen za tu priliku od stručnih djelatnika Muzeja, u prvom redu povjesničara umjetnosti.


Revijalno izdanje


Prvo izdanje hrvatskog bijenala umjetničkog stakla bit će “revijalno”, s namjerom predstavljanja manifestacije te se neće dodjeljivati nagrade. Tiskat će se dvojezični katalog (hrvatsko – engleski) u kojem će biti publicirani svi odabrani i izloženi radovi uz životopise umjetnika.


– Kako je naglašeno u uvjetima natječaja, tema nije određena, važno je da je rad u mediju stakla, kombinirana tehnika je dozvoljena, ali je ključno da staklo kao materijal prevladava. Preporučuje se prijava novijih radova, ali prihvatit će se i stariji radovi, pod uvjetom da nisu već izlagani u Muzeju antičkog stakla u Zadru. Cilj ovog prvog bijenala je promocija i poticaj na stvaranje, nije cilj u biranju pobjednika niti isključivo u predstavljanju najnovijih radova. To će biti koncept u nastavku ove manifestacije, kako to obično i jest na ovakvim izložbama, rekla nam je Belevski.


Prijavljeni radovi mogu biti predviđeni za izlaganje na zidnim plohama, u prostoru kao viseće instalacije ili kao podne ako su izrazito velikih dimenzija te u zatvorenim vitrinama.



– S obzirom na to da će ova, nadam se, velika skupna izložba biti predstavljena u velikoj muzejskoj izložbenoj dvorani, koncept izlaganja može biti uistinu raznolik, ali je teško govoriti o tome bez uvida u prijavljene radove. Likovni postav može slijediti tehnike izrade, ali češće ipak slijedi umjetničke koncepte, koji ili naglašavaju jedan drugog ili ih suprotstavljaju. To je jedna izazovna i kreativna igra i moram priznati, nešto što mene osobno u mom profesionalnom radu najviše intrigira i veseli, dodala je Belevski.


Što očekivati


Hrvatsko bijenale umjetničkog stakla će kao jedinstvena manifestacija u Hrvatskoj pod okriljem Muzeja sustavno raditi na promicanju suvremene umjetničke produkcije staklenih umjetnina i dizajna u Hrvatskoj te poticati stvaranje novih radova u ovom mediju.


Muzej antičkog stakla u Zadru u proteklih gotovo 15 godina od otvorenja profilirao u modernu muzejsku ustanovu koja, iako po usmjerenju specijalistički arheološki muzej, svoje poslanje promišlja puno šire. S timom stručnjaka arheologa i povjesničara umjetnosti, Muzej je izrastao u referentnu ustanovu za izučavanje antičkog stakla, ali i stakla kasnijih povijesnih razdoblja.


– Na tom je tragu uz postojanje muzejskih radionica za izradu staklenih predmeta, prvenstveno antičkih replika, ali i suvremenih oblika, Muzej postao i mjesto susreta suvremenih umjetnika koji djeluju u mediju stakla. Hrvatski bijenale umjetničkog stakla bi kao manifestacija u svom drugom izdanju postala nagradna s biranjem najboljeg rada ili posebnih kategorija, a Muzej antičkog stakla u Zadru postao bi institucija s jedinstvenim višegodišnjim projektom s ciljem promicanja umjetnosti suvremenog stakla.


Osim toga Muzej se s ovom manifestacijom prikazuje kao ustanova koja uz znanstveni aspekt njeguje i umjetnički, a time privlači širu publiku. Bijenalni koncept izložbe stvara temelj za bolju i čvršću suradnju s umjetnicima, njihovu bolju motivaciju za rad u staklu. Poznati termin i kontinuitet manifestacije privlači i odgaja i publiku u boljoj maniri, koja se iz godine u godinu gradi kroz nove umjetničke koncepte koji joj se predstavljaju, istaknula je Belevski.



Izložbe suvremenog umjetničkog stakla su već dugi niz godina dio izlagačkog koncepta u MAS – u. Odaziv publike je dokazao da postoji veliki interes javnosti, a tu je osim čarolije staklenih predmeta i uistinu lijepe umjetnosti stakla, prisutan edukativni koncept, unutar kojeg se predstavljaju različite tehnike u radu sa staklom.


Neposredan dodir


– U svibnju planiram predstaviti finsku suvremenu umjetnost stakla na izložbi dvoje umjetnika iz Finske. Helmi Remes i Slate Grove suvremeni su umjetnici koji su svoj umjetnički, a tako i životni put usmjerili k staklu. To su mladi ljudi smješteni u Finskoj u gradu Karkkila, gdje u svom umjetničkom studiju kao životni i poslovni partneri užarenu staklenu masu oblikuju u čudesne skulpture, ali i predmete uporabne namjene s potpisom njihova zajedničkog dizajna.


Oboje kao školovani staklopuhači imaju neposredan dodir s materijalom, što predmetima od stakla s umjetničkog stajališta daje jednu drugačiju težinu u odnosu na dizajn koji uobičajeno umjetnicima izrađuju staklopuhači po njihovim uputama, najavila je Belevski, dodavši kako veza Helmi Remes s Muzejom antičkog stakla u Zadru datira još iz 2015. godine kada je sa svojom skulpturom sudjelovala na velikoj skupnoj izložbi suvremenog nordijskog stakla “Dodir stakla.”


– Ta je izložba organizirana u suradnji s veleposlanstvima Danske, Finske, Norveške i Švedske i izazvala je veliki interes javnosti. U planu je njihova demonstracija rada u muzejskoj staklopuhačkoj radionici te predavanje, zaključila je Belevski.