Foto: Kristina Stedul Fabac/PIXSELL
Ljestvica dolaska gostiju u Hrvatsku u prvih šest mjeseci ove godine pokazuje neke vrlo zanimljive rezultate kad su u pitanju gosti iz – dalekih država, oni s drugih kontinenata. Iako ih ne percipiramo kao neke silno brojne goste, jer vrlo rijetko granice Hrvatske prelaze u automobilima, turisti iz SAD-a su u prvom polugodištu hrvatskog turizma zauzeli – peto mjesto!
Ispred njih su samo gosti iz Njemačke, Slovenije, Austrije i Poljske, dok su iza sebe, vjerovali ili ne, po broju dolazaka ostavili Engleze i sve ostale pripadnike Ujedinjenog Kraljevstva, Čehe, Talijane, Mađare ili Nizozemce, da istaknemo samo one čije nam registarske pločice najčešće “upadaju u oko”. Po broju dolazaka – 300.062 – gosti iz SAD-a čine skoro tri posto od svih ovogodišnjih posjetitelja, a dodamo li im i broj dolazaka Kanađana, sve se penje prema 3,5 posto (sjeverno) Amerikanaca.
I po broju noćenja SAD je dobar, nalazi se na devetom mjestu, a druga najjača država, iako je po broju stanovnika pet puta veća od SAD-a, je Kina. Oni zauzimaju 15. poziciju, a sa 109.157 dolazaka ostvarili su skoro identični rezultat kao gosti iz Srbije. Odmah iza njih su turisti iz Južne Koreje, 89.329 dolazaka, a zanimljivo je da njih, iako je udaljenost glavnog korejskog grada Seula i Zagreba u tisućama kilometara, gosti iz te države brojniji su od – Švicaraca.
Zanimljive rezultate ostvaruju i gosti iz Australije, 67.777 dolazaka ove godine, čime su mnogo bolji od Danaca, Makedonaca, Rumunja, Norvežana, Belgijaca ili Iraca.
Izgradnja autocesta
Hrvatska je desetljećima doživljavana kao – automobilska destinacija. Prvo morsko dvorište za veliki broj srednjoeuropskih država naslaganih iznad Hrvatske – Sloveniju, Mađarsku, Austriju, Slovačku, Češku, Njemačku ili Poljsku. Sjedneš u automobil i sjuriš se na Jadran. Iznimni skok takvih posjeta, ali i time inicirano kraće vrijeme boravka, omogućila je izgradnja hrvatskih autocesta. Osim kad govorimo o spoju sa Slovenijom koja namjerno desetljećima “minira” izgradnju veze Sežane i Rupe u duljini kraćoj od pedeset kilometara, vremenski se put do Jadrana skratio za nekoliko puta tako da je ta “lokalnost” hrvatskog turizma još i pojačana.
No, s razvojem niskobudžetnih avionskih kompanija, kao i općenitim padom cijena avionskih karata, do New Yorka se s naših prostora, ili iz obližnje Italije, u oba smjera može letjeti za nešto više od 500 eura, počeo se značajnije razvijati i dolazak gostiju iz “dalekih destinacija”. S razlogom jer Hrvatska je prepuna prirodnih ljepota koje primjerice silno oduševljavaju goste s Dalekog istoka – ove je godine Kineza i Korejaca od kojih su mnogi završili na Plitvicama bilo dvjesto tisuća, čime bi zajedno i oni bili na Top 10 naših najvažnijih emitivnih tržišta. Kako su k tome potpuno nove ili značajno obnovljene zračne luke Zagreb, Split i Dubrovnik, nema nikakvog razloga da se u tom smjeru – ne nastavi. Koliko god naime hvalili SAD, Kinu ili Koreju, jako loše stojimo na tržištima Japana i Indije, a ne treba zaboraviti da su mnogoljudne i druge države Azije. Svakako poražavajuće je i manje od deset tisuća Meksikanca, zemlje koja broji skoro 130 milijuna stanovnika, odnosno 31 tisuću Brazilaca – a ima ih 210 milijuna.
Jako su važne i direktne avionske linija što povezuje Zagreb s Istanbulom, Dohom ili Dubaijem, ne zbog gostiju s tog područja, mada bi se i o tome moglo razgovarati jer njih u ovih pet mjeseci jedva ima nekoliko stotina, nego zbog dobrih veza s nizom drugih država koje se rasprostiru istočno od tog područja.
Vratimo li se obećanoj zemlji, kako se tradicionalno naziva SAD koji to uistinu može biti i kad je hrvatski turizam u pitanju, prvih dana lipnja proslavljeno je 25 godina djelovanja ispostave Hrvatske turističke zajednice u toj zemlji. Tijekom proteklih četvrt stoljeća broj posjetitelja iz SAD-a zabilježio je značajan porast. Od skromnih početaka, broj američkih turista lani je došao na više od 700 tisuća dolazaka što predstavlja povećanje od 33 posto u odnosu na godinu prije te na više od dva milijuna noćenja, što je povećanje od 22 posto u odnosu na 2022. godinu. I u dosadašnjem dijelu godine Amerikanci su u Hrvatskoj ostvarili porast od 7 posto u dolascima i 4 posto u noćenjima. Koliko god to bilo dobro, i u ovoj situaciji možemo ustvrditi kako je SAD zemlja neslućenih mogućnosti. Amerikanci su naime vrlo skloni putovanjima, a osim karipskog i meksičkog područja gdje mnogi ljetuju, jako vole i Europu. Budući da se Hrvatska nalazi blizu Venecije ili Beča koji su omiljena “meta” turista iz SAD-a, nije problem dovesti ih i na naš teritorij. Dio takve priče rade i kruzeri, tako da se unatoč značajnim povećanjima, može i mnogo bolje. Što na sve to kaže Leila Krešić-Jurić, aktualna direktorica Predstavništva HTZ-a u SAD-u.
Vrhunac sezone
– Prema podacima eVisitora za šest mjeseci, rast s tržišta SAD-a bilježimo i tijekom ove godine, a SAD je trenutno 9. strano tržište prema ostvarenom broju noćenja, ujedno, vodeće “daleko” tržište daleko ispred “drugoplasirane” Australije koja je na 19. mjestu. Također, tržište SAD-a je od osobito velikog značaja za rezultate pred i posezone u Hrvatskoj – svega 35 posto noćenja iz SAD-a ostvaruje se tijekom vrhunca sezone (srpanj – kolovoz), a vrlo ujednačena je realizacija u lipnju i rujnu. Ove godine je u šest mjeseci realizirano više od 800 tisuća noćenja, s time da je lipanj bio najjači mjesec u povijesti po dolascima i noćenjima: 140 tisuća dolazaka i skoro 400 tisuća noćenja, poručuju nam iz HTZ-a. Prosječan broj noćenja po dolasku za tržište SAD-a manji je od prosjeka svih stranih tržišta, što je posljedica činjenice da su iznadprosječno skloni posjetiti veći broj destinacija prilikom boravka u Hrvatskoj, što s gostima s većine drugih, posebice europskih tržišta, u tolikoj mjeri nije slučaj. Ujedno, nerijetko Hrvatsku kombiniraju s drugim destinacijama Europe te smo dio šireg “europskog itinerara”, naglašava turistička stručnjakinja za tržište SAD-a Krešić-Jurić.
Ono što kao važno ističu u HTZ-u, američke kruzing kompanije dovode iznimno značajan broj gostiju koji nisu dio standardnih statistika te vrlo često upravo na taj način mnogi Amerikanci bilježe “nulti” posjet Hrvatskoj, u pravilu poludnevni, što ih potom motivira na novi, višednevni posjet više destinacija u našoj zemlji.
U ljetnom redu letenja 2023. Hrvatska i SAD bili su povezani direktnim letom zrakoplovnog prijevoznika United Airlines na relaciji Dubrovnik – New York, a temeljem uspješnog rezultata linija je nastavila s radom i tijekom sezone ljeto 2024. Uz to, za očekivati je da će, od iduće godine, još jedna američka destinacija biti sezonski povezana direktnim letovima s Hrvatskom.
Ono što je bitno za goste iz dalekih destinacija, značajno ih manje zanima ono na čemu Hrvatska ostvaruje najveći dio turističkog kolača – more i ljeto. Riječ je o tipu turista koji preferira povijesne ili prirodne znamenitosti, zanima ih i specifična arhitektura, značajne pomake u percepciji Hrvatske čine i uspjesi naši sportaša, a znatno ćete ih manje pronaći kako se izležavaju na plaži. Kad bismo izdvojili tri lokaliteta koji su najdraži turistima što u Hrvatsku dolaze letovima što povezuju kontinente, to bi svakako bili Plitvička jezera, Dubrovnik te Split.
Ponosna pokrajina
Kakve nam poruke po tom pitanju dolaze iz glavnog grada Dalmacije? Više o tome znaju iskusni turistički profesionalci iz TZ-a Splitsko-dalmatinske županije.
– U prvih šest mjeseci 2024. godine na području grada Splita uvjerljivo su najveći broj dolazaka ostvarili gosti iz SAD-a – 53.483. Na drugim su mjestu, sa skoro dvadeset tisuća dolazaka manje, turisti iz Ujedinjenog Kraljevstva, slijede Francuzi… Zanimljivo, kad je Split u pitanju, na šestom mjestu u dolascima su gosti iz Australije, na devetom Kanađani, tako da je uistinu riječ o destinaciji koju posebno vole turisti iz dalekih zemlja, ističu u TZ-u SDŽ-a.
Vratimo li se gostima iz SAD-a, njihov je najveći udio i u noćenjima jer u prvih šest mjeseci ostvarili su 13 posto svih noćenja u Splitu. Govorimo li pak o Splitsko-dalmatinskoj županiji, golemom prostoru u čijem su sastavu primjerice i otoci Brač, Hvar ili Vis kao i čitava makarska rivijera, opet su Amerikanci jak dobri – sa skoro 100 tisuća dolazaka u prvih šest mjeseci nalaze se na drugom mjestu. Jako je popularna i kombinacija Split – three islands kad se urbani turizam spaja s obilaskom najznačajnijih otoka županije.
Ovo je ujedno i potvrda koliki je značaj dobre zračne luke, splitska je po prometu vrlo blizu zagrebačkoj, kao i uputa na koji se način može pojačati svoje poslovanje, posebno u terminima izvan središnjeg dijela sezone.
Izdvojimo li pomalo neobične turističke rezultate, svakako moramo zaviriti u ponosnu ličku pokrajinu Gacku. Konkretno u podatke koje ažurira TZG Otočca. A oni kažu da je lani, kao i godinama unazad, njihova najbrojnija turistička populacija iz – Koreje. Djeluje neobično, ali je točno. Gro noćenja Korejci ostvaruju u hotelu Park, ima četiri zvjezdice, u Otočcu gdje dolaze prije ili nakon obilaska Plitvica. Vratimo li se samom području TZG-a Otočca uvidjet ćemo kako je zahvaljujući upravo gostima iz Koreje u nekoliko godina utrostručen broj noćenja – s 20 na lanjskih 60 tisuća.
Ma koliko s tim fragmentima hrvatskog turističkog tržišta bili zadovoljni, jasan su pokazatelj da se s dalekim destinacijama može i mora mnogo bolje. Na kraju krajeva, svijet ima više od osam milijardi stanovnika. Koliko god bili zadovoljni s evidentnim rastom dalekih tržišta, jasno je da se cjelogodišnji turizam može uvelike graditi upravo s gostima iz Azije i Sjeverne Amerike. Znamo da smo omiljena autodestinacija, ali bogatstvo od čak sedam velikih, međunarodnih zračnih luka može se i mora daleko bolje valorizirati. Samo kao usporedba za kraj ove hrvatsko-globalne priče, uputa kako to rade – Španjolci. Malaga, najvažnija andaluzijska zračna luka s 22,3 milijuna putnika 2023. godine, u odnosu na 2022. zabilježila je rast od četiri milijuna putnika, ima dvostruko veći promet od svih hrvatskih aerodroma zajedno – oni su lani ostvarili 11 milijuna putnika, nešto manje od 11,4 milijuna iz rekordne 2019. godine. Koliko god voljeli benzin, upravo je kerozin taj s kojim će se, povećanje broja gostiju izvan ljetnih mjeseci, lakše realizirati aktualna Strategija razvoja održivog turizma.
|
Naši najzadovoljniji gosti su iz SAD-a
Leila Krešić-Jurić, direktorica Predstavništva HTZ-a u New Yorku kazala je da Hrvatska i nadalje može očekivati stabilan rast prometa s ovog značajnog dalekog tržišta.
– Prema službenim američkim izvorima, najviše Amerikanaca putuje u susjedne države – Meksiko i Kanadu, dok je Europa s druge strane omiljeno daleko odredište Amerikanaca. O dugoročnim prognozama za našu zemlju je teško govoriti, no možemo biti optimistični s obzirom na popularnost Hrvatske koja je na vrlo visokoj razini. U prilog optimizmu ide i podatak dobiven kroz istraživanje Tomas Hrvatska 2022/23 o tome kako su Amerikanci naši najzadovoljniji gosti te će 98,5 posto njih preporučiti Hrvatsku kao destinaciju za odmor, a već je svima poznato da upravo Amerikanci zbog visokih i redovnih napojnica najviše vesele domaće pružatelje različitih turističkih usluga. Slijedom svega navedenog, kao destinacija se možemo i nadalje uspješno kvalitativno pozicionirati kao odredište pogodno za sofisticiraniju američku publiku, odnosno turiste sklone autentičnim iskustvima, otkrivanju noviteta, izjavila je Krešić-Jurić.
Čepinski putokaz za zdravstveni turizam
Jako dobra priča može se s gostima iz dalekih destinacija graditi i putem zdravstvenog turizma. Možda najbolji primjer takve prakse ne pronalazimo na obali nego u Osijeku, točnije u Čepinu. Tamo je Žito Grupa Marka Pipunića otvorila Međunarodni medicinski centar Priora, ali i s njime kompatibilni, luksuzni hotel Mattera. Odmah nakon otvaranja taj je velebni centar privukao veliku pažnju, kao i dolaske pacijenata, ujedno s njihovim obiteljima i gostiju, čija je želja u toj ustanovi specijaliziranoj za plastičnu kirurgiju obaviti neki zahvat. Svakako, Čepin je također dobar pokazatelj kako razvijati – vrhunski turizam zanimljiv gostima s drugih kontinenata.
najnovije
najčitanije
Vinske kronike
popularna maraština
ZADAR VS. SVIJET Sorta koja je za Zadrane gotovo sveta i koju vole smatrati svojom
Hrvatska
još jedan slučaj
Ministar Piletić nakon 18. ovogodišnjeg femicida: “Zgroženi smo”
Zadar
radioterapija
Zadarska bolnica dobila vrijedan 3D printer koji će pomoći u liječenju tumora
Gastro
brzo i fino
Uljepšajte si zimski vikend desertom od naranče
Županija
posjet premijera
Položen kamen temeljac za gradnju novog Doma za stare i nemoćne u sv. Filipu i Jakovu
Crna Kronika
TRAGEDIJA
UŽAS U RAŠTEVIĆU U kući pronađene tri mrtve osobe, donosimo fotografije i ispovijesti susjeda s mjesta tragedije
Zadar
POŽALIO SE NA FACEBOOKU
Popularni profesor doživio dramu tijekom vožnje iz Zadra! ‘Prijavio sam vozača autobusa. Pretječe kamione…’
Crna Kronika
detalji strašne tragedije
Stradala obitelj je tek nedavno kupila kuću u Rašteviću, a još nisu imali struje
Crna Kronika
tragedija u rašteviću
Gradonačelnik Benkovca: Neriješeni imovinsko-pravni odnosi bili prepreka priključku za struju
Scena
DA SE NAJEŽITE!