Premijeri Grčke, Portugala i Španjolske su prisiljeni provoditi mjere koje se svode na rezanje, a koje im je naredila Europska komisija koja se vodi postulatima desnice. Kada budu izbori za Europski parlament, ne smijemo smatrati da se to nas ne tiče
Potpredsjednik GO SDP-a i vijećnik u Županijskoj skupštini Zadarske županije Nikola Turčinov boravio je između 15. veljače i 15. svibnja u Bruxellesu na pripravničkom stažu kao promatrač u grupi zastupnika europskih socijalista i socijaldemokrata u Europskom parlamentu koja je ove godine, a nakon pristupanja zastupnika talijanske Demokratske stranke, promijenila ime iz Stranka europskih socijalista (PES) u Socijalisti i demokrati (S&D).
Tri prihvaćena amandmana
Što je obuhvatilo “stažiranje” u Europskom parlamentu?
– Prvih tjedan dana bio nam je neophodan za snalaženje u Europskom parlamentu. To je ogromna institucija u kojoj radi 3.500 osoba. Drugog tjedna boravka počeo je pravi rad. U grupama političkih stranaka u Europskom parlamentu postoje asistenti i administratori. Asistenti se bave tajničkim poslovima, administratori političkim poslovima, a ja sam radio kao stažist administratora, Talijana Michelea Barneschija u Odjelu za turizam i promet. Dobio sam pola metra visoku hrpu dokumenata na kojima se trenutno radi. Svaki dokument u Europskom parlamentu mora proći proceduru u kojoj Europska komisija daje inicijalni prijedlog Europskom parlamentu, zatim u Europskom parlamentu matični odbor koji se bavi tom problematikom daje mišljenje Europskom parlamentu koji o njemu glasuje i vraća ga Komisiji koja ga zatim proslijeđuje na uvid Europskom vijeću kojeg čine premijeri, odnosno ministri vanjskih poslova. Europsko vijeće daje svoje mišljenje koje Komisija usklađuje s mišljenjem Parlamenta i zatim se, ako je prihvatljivo Vijeću i Komisiji – usvaja. Dobio sam zakonski prijedlog o uvođenju eurovinjete, to jest prijedlog po kojem se na teritoriju EU-a objedinjuju pravila o vinjetama za kamionski prijevoz tereta. Dvije godine je trajala procedura jer je Vijeće odbijalo prijedlog. Nakon što sam shvatio pravila igre i svladao administrativni jezik EU, koji nije engleski kakvog učimo u školama, dobio sam zadatak istražiti materiju i predložiti amandmane na zakonski prijedlog vezan uz sigurnost u prometu EU do 2020., i okvir za strategiju razvoja europskog turizma. Predložio sam po tri amandmana za svaki zakonski prijedlog. Procedura predlaganja amandmana predviđa raspravu unutra grupe političkih stranaka, pa zatim unutar Odbora gdje se napravi kompromisna pozicija svih grupa u koju ulaze amandmani koji su prihvatljivi svima. Otišao sam prije nego što su zakon i strategija došli na glasovanje, ali ukupno su tri amandmana na kojima sam radio ušla u kompromisnu poziciju što znači da će biti usvojeni, jer ako se S&D i Europska pučka stranka (EPP) dogovore, znači da će to biti usvojeno. Nitko od zastupnika u Europskom parlamentu ne čita sve o čemu se glasuje, nego se pouzdaju u kolege u odborima da im kažu što je prihvatljivo. Ako neki zastupnik nije u određenom odboru, ali ga zanima tema o kojoj se glasuje, može se i zamijeniti s kolegom u tom odboru za vrijeme glasovanja o toj specifičnoj točki.
Koje ste amandmane uspjeli “progurati”?
– Ušla su dva amandmana u prijedlog zakona o sigurnosti na europskim cestama i jedan u strategiju za razvoj turizma u EU. Članak ove strategije na koji sam dao amandman je isticao potrebu razvoja sustava vrednovanja kvalitete u hotelskim kapacitetima, a moj je prijedlog bio da se sustav vrednovanja raširi i na hostele, motele i privatni smještaj. Grčki zastupnik Spyros Danellis prihvatio je tu ideju i ovo je ušlo kao njegov prijedlog u kompromisne amandmane. Ovo je važno, jer je veća razlika u kvaliteti izvanhotelskog smještaja između zemalja, nego kad je u pitanju hotelski smještaj. Izvanhotelski smještaj je nereguliran, a intencija je da na ovaj način gost dobije jednaku kvalitetu usluga smještaja u Bugarskoj i Španjolskoj. U zakonu o sigurnosti prometa na cestama sam predložio da se u sljedećih pet do deset godina u europskoj automobilskoj industriji uvede to da u svaki automobil koji se proizvede bude ugrađena crna kutija koja će bilježiti podatke o nesrećama. Kad budemo imali relevantne podatke o nesrećama i onom što se događa u automobilu u trenutku sudara, moći će se predlagati i bolje sigurnosne mjere. Ovo ide kao prijedlog zastupnice iz Češke Olge Sehnalove. Drugi amandman odnosio se na to da vozači iznad 80 godina moraju prolaziti testove za očni vid, jer je to u različitim zemljama različito regulirano, a cilj zakona je unificirati dobre prakse na razini EU. To je predložila slovenska zastupnica Tanja Fajon.
Uskoro eurovinjete
Po Vašem iskustvu, je li i u kojoj mjeri u Europskom parlamentu prisutan “sukob interesa” između nacionalne i stranačke pripadnosti parlamentaraca?
– Struktura S&D grupe je takva da se radi o lijevim strankama i strankama lijevog centra i zajednička linija se puno lakše nađe nego u drugim grupama, a tu bih posebno spomenuo Europsku pučku stranku (EPP) koja obuhvaća dijapazon opcija od liberalnih centrista do post-fašista. Više puta su se cijepali. Europski konzervativci i reformisti (ECR) nastali su, primjerice, od EPP-ovih otpadnika iz Engleske, Čeha i Poljaka. Lako ih je rascijepiti po nekim pitanjima, a S&D grupa dobro surađuje s liberalima i zelenima. U konačnici, iako EPP ima najveći broj zastupnika, bez S&D grupe teško može doći do ikakvog konsenzusa. Upravo je eurovinjeta još ranije dovela do rascjepa. Prijedlog je takav da po prirodi stvari više odgovara centralnim tranzitnim zemljama; Njemačkoj, Francuskoj i Mađarskoj, a manje onima na periferiji i uzrokovao je prilično vidan rascjep između centralnih i perifernih zemalja. U konačnici je prijedlog prošao, jer je određeno kako će najveći dio prihoda koji se ubere od vinjeta biti namijenjen ulaganju u cestovnu infrastrukturu, smanjeni su maksimalni iznosi koji se mogu naplatiti, a uvodi se i sustav koji će smanjiti zagušenost prometa što će se raditi preko satelitskog sustava “Satelite Galileo” koji će u realnom vremenu upozoravati vozače gdje je zastoj i govoriti regulatornim tijelima za naplatu kada da podignu cestarinu. Ako je neki prometni pravac zagušen, podići će se cijena cestarine, vozači će izabrati alternativni pravac i tako biti na koristi.
Prije odlaska izjavili ste kako se “vraćanje socijalne pravde i afirmacije radništva neće moći postići samo unutar nacionalne države, već nam je potrebna podrška sličnih zemalja da mijenjamo lice Europe”. S obzirom na niz štrajkova i prosvjeda u europskim zemljama, kakva je vizija “novog lica” unutar ljevice EU?
– Važno je reći kako u svim institucijama EU-a većinu ima EPP, dakle, konzervativno-neoliberalna struja. Od 27 zemalja članica, u 5 ili 6 su na vlasti socijaldemokratski ili socijalistički premijeri, a u ostalima imamo centrističku ili malo tvrđu desnicu. To traje već neko vrijeme i europska politika je, prema tome, napravila korak u desno, prema neoliberalnom kapitalizmu. Na početku financijske i ekonomske krize svi su se slagali kako treba spriječiti da se takvo što ne ponovi u budućnosti, regulirati tržište i vratiti se osnovnim postulatima poslovanja. Jedan od prvih prijedloga koji je došao s “naše” strane bio je da se uvede porez na financijske transakcije. Svi su tada bili za to. Prošle su, međutim, dvije godine i neke stranke i neke vlade su se predomislile i ne podržavaju više u tolikoj mjeri ideju da se pri svakoj financijskoj transakciji kod nacionalnih banaka naplaćuje određeni postotak koji ide u Fond koji bi služio za stabilizaciju ako dođe do krize. Taj je prijedlog prošao u Parlamentu, jer se rascijepila EPP grupa, ali sada se s tim moraju složiti Europska komisija i Europsko vijeće koji to, međutim, blokiraju, jer većinu u tim tijelima imaju stranke desnice. Što se tiče birokracije, tu postoji zabluda. Kompletna birokracija EU broji oko 35.000 ljudi što je, na 504 milijuna stanovnika, mala brojka. Hrvatska u odnosu na broj stanovnika ima nešto malo manju birokraciju od EU-a. Ako govorimo o surovom kapitalizmu, Europa je pod vlašću desnice koja više gleda interes kapitala nego interes građana. Da bi se to promijenilo, na izborima za Europski parlament 2014. treba promijeniti omjer snaga. Uz to, ako što više zemalja bude imalo premijere s ljevice, mijenjat će se i politika. Premijeri Grčke, Portugala i Španjolske, sada su prisiljeni provoditi mjere koje se svode na rezanje, tzv. “austerity” mjere koje im je naredila Europska komisija koja se vodi postulatima desnice. Kada budu izbori za Europski parlament, ne smijemo smatrati da se to nas ne tiče, jer svaki eurozastupnik može promijeniti odnos snaga. Europarlamentarci su najdirektniji glas građana u EU.
najnovije
najčitanije
Županija
PREDAVANJE
Silvija Šiljeg održala predavanje na temu kvalitete života u Zadru
Zadar
ADVENT POČINJE
U nedjelju otvaranje ovogodišnjeg Adventa u Zadru, evo što vas čeka
Hrvatska
vremenske neprilike
HAK: Snijeg otežava promet prema Dalmaciji i Rijeci
Nogomet
STARI ZNANCI
Hrvatska saznala suparnika za četvrtfinale Lige nacija
Zadar
GOVOR
Gradonačelnik Dukić: ‘Zadar je baš zato toliko čudesan. Hvala vam svima na povjerenju…’
Županija
SILBA
FOTO Katamaran Jadrolinije udario o obalu Božave
Scena
IRIS PETRAČ
Tko je supruga Novice Petrača? Bivša zadarska novinarka i glasnogovornica Grada Zadra
Crna Kronika
PU ZADARSKA
U Murvici se zapalio automobil u vožnji, vatrogasci intervenirali
Zadar
INFORMIRAJTE SE!
Višnjik objavio važne upute za posjetitelje koncerta Doris Dragović!
Crna Kronika
zloupotreba položaja