Petak, 22. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

6 C°

Edukacijom do bolje i zdravije mladosti

12.09.2010. 22:00
Edukacijom do bolje i zdravije mladosti


Program će se provoditi sljedeće dvije godine, u šestim i sedmim razredima svih osnovnih škola Zadarske županije. Njime je obuhvaćeno 30 škola i oko 1.800 djece koja idu u šesti razred, a u njega je uključeno i 80-ak ljudi koji će voditi radionice. Ovo je prvi od ukupno tri edukativna seminara za koordinatore i voditelje u okviru programa na kojem će edukatori prvo educirati profesore, koji će potom naučeno znanje prenijeti svojim učenicima na radionicama
Edukativni seminar “Trening životnih vještina” započeo je predavanjima Margarete Mesić “Prevencija ovisnosti u školama; što treba znati” te predavanjem Marije Pupić-Bakrač “Uporaba duhana, alkohola i droga kod učenika prvih i drugih razreda srednjih škola u Hrvatskoj”.
Trening životnih vještina je program primarne prevencije namijenjen učenicima šestih razreda osnovnih škola. Nositelj je Zavod za javno zdravstvo Zadar i njihova Služba za prevenciju i izvanbolničko liječenje ovisnosti i mentalno zdravlje, dok Grad Zadar i Zadarska županija daju podršku.
Uključene sve županijske škole
Program će se provoditi sljedeće dvije godine, u šestim i sedmim razredima svih osnovnih škola Zadarske županije. Njime je obuhvaćeno 30 škola i oko 1.800 djece koja idu u šesti razred, a u njega je uključeno 80-ak voditelja radionica.
Ovo je prvi od ukupno tri edukativna seminara za koordinatore i voditelje u okviru programa na kojem će edukatori prvo educirati profesore, koji će potom naučeno znanje prenijeti svojim učenicima na radionicama. Prvo predavanje za koordinatore i voditelje održano je u OŠ Krune Krstića u petak i subotu.
– Tijekom programa planirano je održavanje 13 radionica životnih vještina u kojima ćemo djecu, između ostalog, pokušati naučiti kako reći ne, o utjecaju medija, o svakodnevnom odlučivanju, o komunikaciji, samopoštovanju, o pušenju i njegovoj štetnosti, o štetnosti alkohola i svim ostalim stvarima s kojima se mogu sresti tijekom svog odrastanja. Radimo s učenicima šestih razreda osnovnih škola jer se pokazalo kako su djeca koja pohađaju te razrede na pragu adolescencije. Oni se nalaze na pragu izlazaka među vršnjake, a opet su još uvijek spremni poslušati i nas i mi smo ti koji ih trebamo naučiti nečemu prije ulice i vršnjaka, rekla je Margareta Mesić, voditeljica projekta.
Trening za šestaše
Objasnila je da će djeca na prije i nakon radionica ispunjavati upitnik o ponašanju, pa će se po završetku radionica usporediti rezultati. Djeca će također evaluirati i svoje nastavnike i radionice na kojima su sudjelovali.
– Program će se provesti u svim šestim razredima svih zadarskih škola i pratit će ovu djecu i u sedmom razredu, a sljedeće godine u njega uvodimo i novu generaciju šestih razreda. I onda bi, kad ta djeca prijeđu u prve razrede srednjih škola trebali provesti još jedan upitnik koji bi trebao pokazati da ta djeca manje koriste droge, alkohol i duhan, objasnila je Mesić i dodala kako je nakon višegodišnjeg provođenja u Primorsko-goranskoj županiji i Zadarska preuzela isti program. Inače, ovaj program je izvorno američki te je visoko evaluiran s vrlo dobrim rezultatima primjene.
Uz Margaretu Mesić predavanje je održala i Marija Pupić-Bakrač, članica stručnog odbora projekta koja je govorila na temu “Uporaba duhana, alkohola i droga kod učenika prvih i drugih razreda srednjih škola u Hrvatskoj”. Ona je predstavila rezultate opsežnog istraživanja koje se u Hrvatskoj provodi svake četiri godine, pa su bili predstavljeni rezultati iz 2007. godine. Istraživanje se provodi na razini cijele Europe, a sudjeluje 36 zemalja.
Pušenje i alkohol lako dostupni
Pupić-Bakrač je istaknula da je istraživanje pokazalo kako je porasla učestalost pijenja alkohola kod djece koja pohađaju prve i druge razrede srednjih škola, dok pušenje stagnira. Ipak, i dalje smo iznad europskog prosjeka što se tiče pušenja cigareta, dok smo u konzumiranju alkohola u prosjeku s Europom.
– Istraživanje je pokazalo da dječaci više piju pivo, dok djevojčice u toj dobi radije piju žestoka pića ili neke mješavine, kao što su na primjer džin-tonik i slično. Posljedice alkoholiziranosti su problemi s policijom, odlasci u bolnicu na ispumpavanje želuca, upuštanje u rizičan seks, delinkvencija te lošiji uspjeh u školi. Moram istaknuti da u slučajevima kad su alkoholizirana djeca imala problema s policijom ili su završili u bolnici zbog alkohola nas nitko nije kontaktirao kako bismo pomogli tom djetetu, niti nas je itko pitao za savjet, rekla je Pupić-Bakrač, članica stručnog tima projekta i Službe za prevenciju i izvanbolničko liječenje ovisnosti Zavoda za javno zdravstvo.
Istaknula je kako je pored alkohola velik problem i pušenje koje kod nas stagnira i to više kod dječaka nego kod cura. Ipak, i dalje smo iznad europskog prosjeka. Ona ističe kako je naš problem velika dostupnost cigareta što olakšava djeci pušenje.
– Osim cigareta kod nas je i marihuana lako dostupna, ali na sreću, u konzumiranju te droge u prvim i drugim razredima srednjih škola još smo ispod europskog prosjeka. Kod nas je velik problem što djeca, i to u većini slučajeva djevojčice, miješaju alkohol i tablete. I ovo im je lako dostupno jer danas u gotovo svakoj kući možete naći normabele, praxitene i slične lijekove za smirenje koji u kombinaciji s alkoholom daju osjećaj opijenosti, rekla je Pupić-Bakrač.
Ona smatra da bi se provođenjem postojećih zakona smanjila dostupnost alkohola, cigareta i marihuane. Naime, kad bi se zaista prestalo prodavati cigarete i alkohol maloljetnim osobama te kad se djecu do 16 godina ne bi puštalo navečer vani, Pupić-Bakrač smatra da bi se smanjila dostupnost tih tvari, a onda će im biti teže i konzumirati ih.
 


Trinaest radionica


Kroz trinaest radionica Treninga životnih vještina djeca će sudjelovati na 13 radionica na kojima će obrađivati sljedeće ideje: slika o sebi i samounaprjeđivanje, donošenje odluka, pušenje – zablude i istine, alkohol – zablude i istine, marihuana – zablude i istine, utjecaj medija, nasilje i mediji, anksioznost, suočavanje s ljutnjom, komunikacijske vještine socijalne vještine, asertivnost i rješavanje sukoba.