Petak, 22. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

6 C°

Baštinski muzej na krovovima Poluotoka

15.06.2011. 22:00
Baštinski muzej na krovovima Poluotoka


Baštinski muzej Grada  Zadra i Zadarske županije, odnosno Narodni  muzej sa svim svojim odjelima i pratećim sadržajima  naći će svoj dom u sklopu  Providurove i Kneževe palače, bar se tako nadamo. Narodni muzej sa svojim odjelima (od kojih svaki ima bogate zbirke – ukupno 59.410  predmeta), nema odgovarajućeg prostora za stalne postave, spremišta i povremene  izložbe, odnosno ne udovoljava suvremenim muzejskim  standardima. Stoga se na prijedlog Narodnog muzeja krenulo u osnivanje Baštinskog  muzeja koji će biti smješten u  prostoru Kneževe i Providurove palače, kojega su programski koncept napravili:  muzeolog Tomislav Šola, tadašnji ravnatelj Hrvoje Perica  i kustosi Narodnog muzeja u  suradnji sa poglavarstvom  Grada Zadra još 2005. godine.
Idejni i glavni projekt  izrađeni su u arhitektonskom  uredu “AB Forum”, pod okriljem autorskog dvojca Igora  Pedišića i Ive Letilović te uz  autorsku suradnju Simone  Gregorović.   Na gotovo 7500  metara četvornih smještena  su četiri odjela Narodnog  muzeja; Muzej grada Zadra,  Galerija umjetnina, Etnološki  i Prirodoslovni odjel, sa prostorima za privremene  izložbe, prodajnim i ugostiteljskim prostorima te pratećim muzejskim sadržajima .  Projektom se predviđa rekonstrukcija i sanacija te prenamjena građevina unutar  sklopa Kneževe i Providurove  palače, te se njima u najvećoj  mjeri ne mijenja zatečeni  oblik i gabarit.
“Osnovna dispozicija sadržaja  proizašla je u prvome redu iz  arhitekture Kneževe i Providurove palače, odnosno nastojanja da se minimalno intervenira u postojeću tlocrtnu  organizaciju. Nastojalo se da  se novi sadržaj uklopi u  strukturu ovog povijesnog  sklopa, te da ga integrira u  neposredno urbano tkivo.” iznose autori.
Kompleks Providurove i  Kneževe palače ne čine dvije  palače, odnosno zgrade, već  je on konglomerat više manjih zdanja. Zgrade koje uobličuju kompleks ne stvaraju  jedinstvenu tlocrtnu cjelinu,  one su zasebne i odvojene jedinice organizirane oko nekoliko unutrašnjih dvorišta.  Iako heterogenost postojećeg  sklopa gotovo da podsjeća na  labirint kroz koji je nemoguće pronaći put autori su tu  otegotnu okolnost okrenuli u  svoju korist. Ponudili su  rješenje u kojem glavnu komunikacijsku osovinu sele na  krovište sklopa! Prizemlje  Baštinskog muzeja, sa glavnim ulazom sa Trga Petra Zoranića ostaje lako pristupačno i otvoreno prema javnim sadržajima dok komunikacijska “zmija” traži svoj put  među krovištem kompleksa.  Tri jezgre sa stubištima i liftovima povezuju “zmiju” sa  ostatkom muzejskog tkiva.
“Komunikacijski most projektiran je na način da se oblikovno razdvoji nosiva konstrukcija od hodne površine.  Nosivu konstrukciju čini  čelična prostorna rešetka, te  ona ostaje potpuno vidljiva i  u oblikovanju je tretirana isključivo kao funkcionalni i  konstruktivni element. Prostor koji se koristi za komunikaciju, na onim dijelovima  koji prodiru u vanjski prostor,  se oblaže staklom, a zatim  čeličnom mrežom. Njegovo  oblikovanje je rezultanta primijenjenih nosivih elemenata, projektantske želje da most dodatno posluži kao vidikovac iznad krovova Muzeja  te konzervatorskih uvjeta.”
Ovako atraktivan projekt mogao bi dati snažan vjetar u  leđa ne samo kulturnoj sceni  grada i županije nego i šire,  mogao bi promijeniti način  funkcioniranja Poluotoka i  percepciju grada u svakom  smislu, bilo to u kulturnom,  bilo u turističkom ili pak  onom svakodnevnom.  Hoćemo li biti ti koji će  moći iz prvih redova promatrati kako funkcionira  Bilbao efekt, morat ćemo  pričekati još najmanje desetak godina da bi saznali.  One koje zanima kako bi  trebao izgledati i funkcionirati Baštinski muzej mogu  se podrobnije informirati na  izložbi Ive Letilović “Arhitektura sa stola i zida”.


Dani dizajna u zagrebačkoj Staroj klaonici


11. i 12. lipnja 2011. u organizaciji Hrvatskog dizajnerskog društva (HDD) i  agencije Pepermint održan  je po drugi put međunarodni  festival Dan D.
I ovogodišnje dizajnersko događanje održavalo se u Staroj  klaonici u Heinzelovoj ulici u  Zagrebu. Pod novim sloganom – “Svježe! Mlado! Kvalitetno!” po prvi put održan je  D-market, prodajni sajam dizajna na kojem su posjetitelji  mogli kupiti proizvode poznatih domaćih brendova poput  Sheriff & Cherry, Roba, Lega  lega, Ku ku tre, Aqua, Roba,  Osh-Brosh te brojnih drugih.  Pored izložbe mladih dizajnera koji su odabrani putem natječaja kojeg je raspisao HDD,  posjetitelji su mogli pogledati  tri gostujuće izložbe koje su u  svijetu ove godine predstavljale najbolju regionalnu dizajnersku produkciju: Croatian Designers’ Impact, Young  Balkan Designers i Kafana.
Zbivanja na svjetskoj sceni  približili su: nizozemska dizajnerska zvijezda Chrisa  Kabela, poznatog po suradnji s proizvođačima, distributerima i institucijama kao  što su Droogdesign, Royal  VKB, More Development,  Moooi i grad Seoul, zatim  Louise Schouwenberg, kritičarka dizajna, umjetnica i  kustosica, predavačica na  Akademiji dizajna u Eindhovenu i stalna suradnica vodećeg svjetskog magazina o  dizajnu interijera FRAME.  Predavanja su održali Zoran  Jedrejčić, Maroje Mrdujaš, a  produkt dizajnerica Ksenija  Jurinec vodila je posebno izdanje Dizajnerske početnice  za djecu od 6 do 12 godina,  nezaboravnu kartonsku zabavu s konkretnim dizajnerskim rezultatima.
Prvu nagradu stručnog ocjenjivačkog suda dobilo je  pet fantastičnih timova radionice Extra/ordinary design: extraordinarygrafika, Viktor Žiraha, URIHO metal  team, Tekstilni tim URIHO,  Inclusive design workshop –  keramika, drugu nagradu  Amila Hrustić iz Sarajeva, a  posebno priznanje Hrvoje  Živčić i Niko Mihaljević.




Međunarodni festival dizajna DAN D


Međunarodni festival dizajna DAN D je godišnji događaj na kojem  se okuplja najbolja produkcija mladih dizajnera do 35 godina. Cilj  mu je dati mladim i budućim dizajnerima i dizajnericama prostor i  priliku da se pokažu široj javnosti, prezentiraju se poduzetnicima  te razmijene iskustva s kolegama iz drugih zemalja regije.