Četvrtak, 21. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

MIHAELA KADIJA

Zadarska županija može i treba biti destinacija turizma visoke kvalitete

Autor: Nikolina Lucić

28.06.2024. 08:00
Zadarska županija može i treba biti destinacija turizma visoke kvalitete

Foto: Luka Jeličić

Vrhunac turističke sezone stigao nam je u velikom stilu, praćen jako dobrim rezultatima u periodu predsezone, ali i sa svojevrsnim upitnikom nad glavom, jer dio nam je turista ukralo Europsko nogometno prvenstvo. Vrijeme će, naravno, pokazati koliko je posjetitelja na kraju ljetovalo u Zadarskoj županiji, no sigurno je to da je dio turista s nama odanih emitivnih tržišta novac koji bi inače potrošili na ljetovanje ipak iskoristio za uživanje u najvažnijoj sporednoj stvari na svijetu.


No, rupu na jednom tržištu pokrit će porast interesa s nekog drugog, tako da ugostitelji i hotelijeri nemaju prevelikih muka ovog ljeta. S druge strane, nezadovoljni bi mogli biti stanari starih gradskih jezgri, kojima je iz sezone u sezonu sve teže podnositi buku, viku i ponekad nepristojno ponašanje turista, kao i komunalne i infrastrukturne probleme.


Mnogi su žitelji županije u ovu sezonu ušli i s prašinom i radovima na infrastrukturnim projektima, zbog čega su s razlogom zabrinuti kako će njihovi gosti imati negativno mišljenje o destinaciji u koju su pristigli.


O svemu tome, ali i o još mnogo tema porazgovarali smo u našem tradicionalnom intervjuu s direktoricom Turističke zajednice Zadarske županije Mihaelom Kadija.


Pred nama je sama špica sezone. No prvo, iza nas je izvrstan predsezonski dio, koji je ove godine počeo ranije nego inače. Kakve su vaše impresije?


Zadarska je županija u prvih pet mjeseci 2024. ostvarila odlične rezultate, odnosno dvadesetak posto više dolazaka i noćenja u odnosu na prošlu godinu, tako da je predsezona za nas bila i više nego dobra. U tom je razdoblju našu županiju posjetilo više od 256 tisuća stranih gostiju koji su ostvarili iznad 1.065.200 noćenja, dok je domaćih gostiju bilo nešto više od 73 tisuće, a ostvarili su preko 231 tisuću noćenja.


Među stranim gostima najviše je bilo Nijemaca, Poljaka, Slovenaca, Austrijanaca i Čeha, a u prvih deset još su gosti iz BiH, Ujedinjene Kraljevine, Nizozemske, Francuske i Mađarske. U odnosu na prošlu godinu, hoteli i kampovi bilježe dvadesetak posto više noćenja, dok su objekti u domaćinstvu zabilježili 38 posto više noćenja.


Bolja predsezona je dio turističke godine na kojem već duže vrijeme radite kroz razne promocije i gostovanja na sajmovima. Koliko vam je važno turističko opterećenje bolje rasporediti tijekom cijele godine?


Većina aktivnosti na kojima TZ Zadarske županije intenzivno već godinama radi se odnose upravo na jačanje prometa u pred i posezoni i to je jedan od temeljnih ciljeva marketinške politike Turističke zajednice Zadarske županije.


U biti, cilj nam je cjelogodišnji turizam jer je takav poticajan za investicije i zapošljavanje, a povoljnije utječe na infrastrukturu te se može okarakterizirati, uz još neke druge uvjete, kao održiv za destinaciju. Zato Zadarsku županiju brendiramo kao destinaciju sa širokom paletom proizvoda posebnih interesa, koji turiste privlače i u razdobljima izvan glavne turističke sezone.


Uz aktivni turizam, posebice onaj dostupan u našim brojnim zaštićenim prirodnim područjima, te nautički turizam koji godinama promoviramo, najznačajniji iskorak posljednjih godina napravljen je na polju razvoja eno-gastro turizma koji se proteže kroz ključne stavke programa – od razvoja proizvoda, preko oglašavanja do prezentacija.


U odnosu na prethodne godine, koje su to dodatne aktivnosti koje možete izdvojiti, a da se provode s ciljem produljenja sezone, odnosno rasterećenja glavne sezone?


U brendiranju i promidžbi bitan je kontinuitet i konzistentnost komuniciranja i to i radimo već niz godina. Uz digitalnu glavnu kampanju na trinaest inozemnih tržišta, koja je trajala gotovo šest mjeseci, ugovaramo brojne oglase, ali i reportaže kao dio PR aktivnosti.


Istaknula bih suradnje s najznačajnijim medijima za putovanja: »National Geographic Traveller«, »The Independent«, »Wanderlust«, »Petit Fute«, »Expedia«, »Bild«, »Le Figaro«, »Delo«, i drugi. Kroz te i druge kanale uvijek usmjerujemo na ponudu dostupnu cijele godine i raznolikost iste, te brojne prilike za aktivnosti, a ne samo resurse.


Ove smo godine dodatno niz aktivnosti usmjerili na promociju i jačanje segmenta poslovnog turizma u kojem Zadarska županija ima velik potencijal, pa su odrađene različite aktivnosti upravo na intenzivnom pozicioniranju u tom segmentu.


Uz nastup na burzi poslovnog turizma, »IMEX« Frankfurt, organizirali smo domaćinstvo dva velika prestižna eventa iz tog segmenta koji okupljaju vodeće profesionalce, a koji se bave organizacijom kongresa, sastanaka, insentiva i teambuildinga i drugih evenata u poslovne svrhe.


U travnju smo uspjeli dovesti i pokazati transportnu infrastrukturu, kao i povijesni Zadar, četiri stotine profesionalca iz MICE industrije, dok smo u svibnju bili domaćini »Break The Ice Foruma« na kojem je sudjelovalo stotinjak profesionalaca, a kupci su bili visoke kvalitete, provjereni od strane profesionalaca u industriji, i to šezdeset posto britanskih i četrdeset posto europskih.



Sada, kada tradicionalno nastupa period veće orijentacije k plažnom i sunčališnom turizmu, kako motivirati turiste da istražuju destinaciju i tako smanje pritisak na urbana područja s velikom koncentracijom smještajnih jedinica?


Za početak moramo odvojiti proizvod sunce i more, proizvod plaža i sunce, i proizvode posebnih interesa. Proizvod »plaža i sunce« je neminovno vezan uz ljetne periode kada su globalno pojačana putovanja i masovni turizam poprima svoje najizrazitije oblike u svim popularnim ljetnim destinacijama.


Bez drakonskih mjera zaustavljanja gradnje u svrhu kratkoročnog rentijerstva, ne možemo to izbjeći u budućoj perspektivi, odnosno bez poticanja investicija u otvaranje hotelskih kapaciteta i ciljanje manjih brojki, ali većih prihoda.


Također, da bismo smanjili amplitudu sezonalnosti, kontinuirano radimo na osvještavanju tržišta kako na području cijele Zadarske županije može tijekom cijele godine uživati u suncu i moru, ali i u dobroj hrani i piću, zaštićenoj prirodi i brojnim outdoor aktivnostima ili, pak, obilaziti brojne otoke.


Upravo je istraživanje motivacije dolazaka naših gostiju, koje smo proveli 2022. godine, pokazalo da su naši gosti u pred i posezoni upoznati s time, te biraju destinacije unutar regije koje udovoljavaju njihovim interesima.


Iako je motiv sunca i mora i dalje ključan motiv i tako će i ostati jer smo mediteranska zemlja kojoj zaista i jest glavni adut cijele godine dostupni sunce i more, ipak su, primjerice, gosti Paga bili upoznati s gastro ponudom, dok su gosti Starigrada imali interes za prirodu i outdoor sadržaje, a goste Zadra motivirala je kultura i povijest, istraživanje gradova i blizina nacionalnih parkova i parkova prirode.


Rast broja ležajeva u turizmu zamjetan je iz godine u godinu. To je naročito vidljivo u Zadru, gdje je samo između listopada prošle godine i ožujka ove godine, tijekom perioda kada turista u gradu baš i nema, registrirano oko tri tisuće novih ležajeva u turizmu. Smatrate li da smo došli do točke kada treba bolje kontrolirati ili čak ograničavati izgradnju nekretnina za turističke svrhe, kao i prenamjenu postojećih jedinica iz stambenih u one za turizam?


Dio smo ove teme već načeli u prethodnom pitanju i to je zasigurno ključno pitanje i odrednica budućnosti našeg okružja. Bez sumnje, održivi je turizam postao nužnost i poznato je kako je Hrvatska početkom ove godine donijela prvi europski zakon o turizmu koji je u potpunosti usmjeren na održivost.


Cilj je novoga Zakona o turizmu stvaranje okvira za upravljanje razvojem turizma na temelju podataka i egzaktnih izračuna, uz očuvanje resursa i prostora, osiguranje zadovoljstva i kvalitete života stanovništva i ukupne ponude u turističkim destinacijama, ali i ravnomjerniji razvoj turizma po zemlji s duljom sezonom i povećanjem konkurentnosti hrvatskog turizma na globalnom tržištu.


Upravo je sustav turističkih zajednica nositelj tog zakona, a provoditelji će biti jedinice regionalne i lokalne samouprave.


Rast prometa u turizmu zbog otvaranja novih smještajnih jedinica bit će primjetan i ovog ljeta. No, treba li se orijentirati samo na dolaske i noćenja kako bi potvrđivali prepoznatljivost i kvalitetu naše regije na svjetskoj turističkoj karti?


Sasvim sigurno je visoka kvaliteta pružene usluge nešto čemu bismo trebali težiti i po čemu bismo trebali biti prepoznatljivi. To i jest bit turizma i ugostiteljstva. Zadarska županija može i treba biti destinacija koja razvija turizam više kvalitete, a to podrazumijeva i razvoj ponude za zahtjevnije goste koji za sebe traže najveću kvalitetu.


Promjene su u globalnom turizmu započele prije pandemije, a zatim su se tijekom izolacije utvrdili i novi smjerovi u turizmu, ali i življenju. Stoga, govoreći o održivosti, prvenstveno trebamo razmišljati o premium ponudi kao autentičnoj, lokalnoj i autohtonoj.


Trend je to koji zbog sve veće distanciranosti i digitalizacije ljude »tjera« u povratak »korijenima«, a wellbeing i nova iskustva danas su glavni motivatori turizma višeg nivoa. Često ističemo kako luksuzna ponuda ne mora biti novi turistički proizvod, tu je zapravo riječ o potrebi razvoja personaliziranih i sofisticiranih ponuda, odnosno premium ponuda.


Na primjer, uključivanje kušanja raznih lokalnih proizvoda s radionicama tijekom kojih posjetitelji kuhaju ili izrađuju nešto vlastitim rukama, personalizirani umjesto grupnih izleta, posebne priče i ljudski faktor.


U eno-gastronomiji, primjerice, može biti fine-dining restoran, ali i obrok u lokalnoj konobi spremljen od lokalno uzgojenih namirnica i popraćen lokalnim vinima, doručak od proizvoda dostavljenih s obližnjeg OPG-a ili voće i povrće koje može ubrati u vrtu domaćina.


Takvi trenuci stvaraju nezaboravna iskustva i dodatnu vrijednost koja se može naplatiti više, koja osvaja recenzije i preporuke zbog kojih će nas gost opet posjetiti.