Nedjelja, 28. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

15 C°

mihaela kadija

​Temelj premium ponude zadarske regije je tradicija predstavljena na inovativan način

Autor: Nikolina Lucić

29.12.2023. 08:49
​Temelj premium ponude zadarske regije je tradicija predstavljena na inovativan način

Foto: Filip Brala

Iza Turističke zajednice Zadarske županije još je jedna uspješna turistička godina, prva prava nakon pandemije, u kojoj su ostvareni izvrsni rezultati, kako po dolascima i noćenjima, tako i na polju prezentacije i vidljivosti zadarske regije na nama emitivnim tržištima. Puno se vremena i sredstava ove godine uložilo u enogastronomsku promociju, jer je Zadarska županija jedan od gastronomski i enološki najpovoljnijih dijelova Hrvatske. U našem posljednjem ovogodišnjem intervjuu to je još jednom apostrofirala i direktorica Turističke zajednice Zadarske županije Mihaela Kadija.


Sjajni rezultati


Prema njezinim riječima do sada je ostvareno više od dva milijuna dolazaka, što je šest posto više nego u prethodnoj. Ostvareno je više od 15,1 milijuna noćenja, odnosno dva posto više nego prošle godine. Od toga su domaći gosti ostvarili gotovo 330.000 dolazaka i više od 3,8 milijuna noćenja, dok su strani turisti zabilježili iznad 1,7 milijuna dolazaka te više od 11,3 milijuna noćenja.


– Što se tiče segmenata smještajnih kapaciteta, u jedanaest mjeseci 2023. najviše je dolazaka, i to više od 818.000 evidentirano u objektima u domaćinstvu, uz više od 5,5 milijuna noćenja. Hoteli bilježe najveći rast u odnosu na prošlu godinu i ostvarili su više od 405 tisuća dolazaka te iznad 1,3 milijuna noćenja dok su kampovi zabilježili gotovo 380 tisuća dolazaka i više od 2,4 milijuna noćenja. U nautici je u jedanaest mjeseci 2023. ostvareno više od 115.000 dolazaka i više od 761 tisuće noćenja, a u nekomercijalnom smještaju zabilježeno je više od 143.000 dolazaka i više od 4,2 milijuna noćenja. Kod stranih gostiju u razdoblju siječanj – studeni 2023. godine, najviše je noćenja ostvareno iz Njemačke – gotovo 2,5 milijuna noćenja, slijedi Slovenija s gotovo 2 milijuna noćenja, a zatim Poljska i Češka s nešto iznad milijun noćenja. Turisti iz Austrije zabilježili su više od 862 tisuće noćenja, a Slovaci iznad 754 tisuće noćenja. Potom slijede Mađari s ostvarenih malo više od 610 tisuće noćenja, pa Talijani s 320.818 noćenja te Nizozemci s 288.377 ostvarenih noćenja. Od navedenih tržišta većina ostvaruje porast u odnosu na prošlu godinu, a najbolji rezultat bilježe turisti iz Mađarske s 15 posto povećanja te iz Poljske s povećanjem od šest posto u noćenjima, kazala je na početku Kadija, rezimiravši godinu na izmaku.


Eno-gastronomska destinacija


Ova je godina protekla u intenzivnoj promociji i predstavljanju eno-gastro osobitosti regije. Na što ste se usredotočili i kako ste osmislili cjelokupnu strategiju?


– Često naglašavamo kako Zadarska županija svojim autohtonom ishranom, tradicijom uzgoja, te resursima i potencijalom, može izrasti u ozbiljnu konkurenciju podižući razinu ponude i kvalitete usluge. Stoga je, kako bi se osigurala jedinstvena standardizacija te marketinški pristup, TZ Zadarske županije s ključnim partnerima – proizvođačima i ugostiteljima kao nosiocima razvoja, te ostalim dionicima čije uključenje je nužno za kvalitetan razvoj – Odjelom za poljoprivredu i Odjelom za gospodarstvo Zadarske županije, pokrenula još u 2020. godini program razvoja i unapređenje ponude ovog vida turizma. U 2023. godini veliki dio naših aktivnosti odrađeno je upravo s ciljem razvoja i unapređenja eno-gastro ponude.


Ključna aktivnost koju nastojimo održavati u njegovati je stvarati sinergijske odnose na destinaciji između svih u lancu distribucije potičući prakse »od polja do stola«, odnosno »0 kilometara«. To činimo kroz seriju događanja pod zajedničkim nazivom »Dan vina i gastronomije Zadarske županije«. Ove godine smo održali dva, i to u veljači i prosincu. Tako je u veljači kongresna dvorana centra Fortis u Punta Skala Resortu bila domaćin za više od 35 izlagača i 120 gostiju, mahom ugostitelja, hotelijera i F&B menadžera. Ovo jedinstveno događanje okupilo je sve one kojima je hrana dio posla, od proizvođača vina, sira, ribe i drugih prehrambenih proizvoda Zadarske županije, renomiranih chefova i stručnjaka iz područja enogastronomije, do predstavnika prehrambene i turističke industrije, distribucije i ugostiteljstva. Može se reći kako je 2. izdanje »Dana vina i gastronomije Zadarske županije« podiglo značaj događanja na još višu razinu.


»Dani vina i gastronomije Zadarske županije« postali su dijelom našeg turističkog kalendara. Po čemu se posljednje izdanje razlikovalo od prijašnjih? Koje ste novitete uveli?


– Uz standardno predstavljanje lokalnih proizvođača i njihovo povezivanje s ugostiteljima i hotelijerima našeg područja, dodatno je izlaganje proizvođača, kušanje njihovih proizvoda, i razvijanje potencijalnih novih suradnji obogaćeno masterclassevima i zanimljivim panelima, a u konačnici ostvarena je bit svega – predstavljanje proizvođača pod jednim krovom. Treće izdanje »Dana vina i gastronomije Zadarske županije« održano je nedavno, u prosincu i ovog puta u formatu konferencije »Kako stvarati održivu enogastronomsku destinaciju«. Održivost enogastronomske destinacije kao jednog od temelja ravnomjernog napretka i razvoja turizma, te značaj eno-gastronomije u turističkim kretanjima, bile su glavne teme skupa koji je okupio niz eminentnih stručnjaka. Konferenciju su pratili brojni djelatnici u turizmu i ugostiteljstvu, turističke zajednice, vinari, studenti, te mladi kuhari koji su održali degustaciju na temu tradicije na inovativan način. Istaknimo kako je uvodno predavanje na temu »Strategije za strukturiranje turističke destinacije kroz gastronomiju« održala uvažena gošća Clara Antúnez Ferrer, poznata nutricionistica, magistrica gastronomske komunikacije i sommelierka, te osnivačica »La Gastronòmice« koja je nazočnima prenijela katalonska iskustva u promociji enogastronomije i izdvojila niz sličnosti Zadarske županije i Costa Brave, kao i ideje za pružanje gastronomskih doživljaja u turizmu. Sudionike je osobito oduševio poseban dio programa posvećen mladim perspektivnim kuharima pod nazivom »Inspiracija – na mladima svijet ostaje« u kojem je predstavljeno osam mladih kuhara iz Zadarske županije na što smo osobito ponosni.


Snažna promocija


Kako su novinari, turoperatori i turistički djelatnici nama emitivnih tržišta reagirali na eno-gastro kampanju zadarske regije? Na koje ste se publikacije i platforme usredotočili?


– Brojne su promidžbene aktivnosti bile usmjerene na eno-gastro proizvod i to na bliskim tržištima s najvećim potencijalima za dolaske tijekom cijele godine, ali i na domaćem tržištu gdje u kontinuitetu kroz cijelu godinu komuniciramo enogastro ponudu zadarske regije. Izrazito smo zadovoljni suradnjom koju smo ostvarili s brojim renomiranim brendovima iz svijeta gastronomije, poput gastrovodiča »Gault&Millau«, »Falstaffa«, te »La Cucina Italiana«, a u 2024. godini suradnju još i proširujemo. Pozicionirajući se uz takve brendove, stvaramo prepoznatljivost naše destinacije i jačamo pozornost. Ponosni smo kako je u novo izdanje vodiča »Gault&Millau Croatia 2023« uvršteno čak 19 restorana iz Zadarske županije, dok je 2022. godine u izdanju bilo 12 restorana. To potvrđuje kako se kvaliteta ponude unapređuje.


Nastavno, organizirali smo i tri posebne eno-gastro prezentacije na našim emitivnim tržištima, i to prvu u ožujku za medije u Milanu u prostorima »La Cucina Italiana« – brenda renomiranog travel izdavača »Condé Nast«, zatim u travnju u Beču u partnerstvu s renomiranim brendom »Falstaff«, te u lipnju u Parizu za francuske top influencere koje je generiralo više od tri milijuna prikaza. Kao dio promidžbe eno-gastro proizvoda, te popratna oglašivačka aktivnost enogastro prezentaciji u Milanu, TZ Zadarske županije objavila je advertorial u utjecajnom gastronomskom talijanskom izdanju »La Cucina Italiana« renomiranog travel izdavača »Condé Nast« u Milanu. To je najstariji globalni urednički brend, a s druge strane njegov suvremeni aspekt pruža čitateljima zabavu, inspiraciju i emocije. »La Cucina Italiana« njegovo je premium izdanje u Italiji posvećen talijanskoj ljubavi prema hrani koji čini vitalan dio talijanskog identiteta i kulture.


U suradnji s renomiranim brendom »Falstaff« organiziran je u Beču ekskluzivni event za 300 gostiju koji je popraćen objavama u tiskanim medijima. Ovim eventom kao i oglašivačkim aktivnostima na tržištu Austrije, jednom od naših ključnih emitivnih tržišta, značajno je povećana vidljivost zadarske regije kao eno-gastro destinacije – kroz eno-gastro doživljaj omogućili smo novu inspiraciju našim vjernim gostima. Aktivna komunikacija ponude izvan glavne turističke sezone, uz ciljanje na high-end urbanu publiku metropole Beča, te činjenice o blizini samog tržišta za cilj imali su za cilj privlačenje gostiju sa tržišta Austrije, posebice u terminima pred i post sezone.


Što sljedeće planirate na tom polju? Na koji se dio naše eno-gastro ponude tek treba usredotočiti i bolje promovirati?


– Slijedeći značajne trendove u promociji putem digitalnih medija, a osobito putem društvenih mreža, Turistička zajednica Zadarske županije je organizacijom događanja u Parizu predstavila eno-gastronomsko bogatstvo naše županije, te smo time nastavili ovogodišnji uspješni slijed događanja kojima nastojimo brendirati regiju kao enogastro destinaciju, što je jedna od prioritetnih aktivnosti TZ-a Zadarske županije. Ponosno smo ponudili francuskim influencerima, većinom specijaliziranim za gastronomiju, naše prekrasne delicije i odlične nagrađivane proizvode koji mogu stati uz bok svjetskim brendovima, a njihovu posebnost čini raznoliko i plodno podneblje Zadarske županije i vrijedne ruke naših ljudi koji ih stvaraju i nude.


Nastavljamo istim smjerom, radimo na terenu sa sektorom, planiramo edukacije i radionice, ulagat ćemo u razvijanje ponude na OPG-ovima, te proširujemo suradnje s vodećim svjetskim vodičima za eno-gastronomiju jer ih konzumenti prate i vjeruju tim renomiranim brendovima. Planiramo nastaviti prezentacije u inozemstvu bazirane na eno-gastro priči, te promidžbu kroz kampanje na društvenim mrežama, ali i kroz naše digitalne i tiskane kampanje.


Premium ponuda


Održivi turizam se već neko vrijeme naglašava kao budućnost našeg turizma. Kako vi gledate na taj pojam, napore koje ste realizirali, ali i pojam luksuznog i održivog turizma?


– Već odavno su se Hrvatska, a tako i Zadarska županija izjasnile kao destinacije koje žele razvoj turizma više kvalitete, a to podrazumijeva i razvoj ponude za zahtjevnije goste koji za sebe traže najveću kvalitetu. Gotovo cijelo desetljeće radimo na razvoju i promidžbi proizvoda i programa više dodane vrijednosti, proizvoda koji stvaraju ponudu cijele godine, koji su sezonski neosjetljivi, a posebno radimo na poticanju prijelaza s klasične usluge na stvaranje turističkih doživljaja. Promjene su u globalnom turizmu započele prije pandemije, a zatim su se tijekom izolacije, utvrdili i novi smjerovi u turizmu, ali i življenju. Luksuz se redefinirao, od ekstravagancije prema doživljajima koji imaju utjecaj na našu osobnost, k fantastičnim putovanjima bez lažnog sjaja. Stoga, govoreći o održivosti, prvenstveno trebamo razmišljati o premium ponudi kao autentičnoj, lokalnoj i autohtonoj. Trend je to koji zbog sve veće distanciranosti i digitalizacije, ljude »tjera« u povratak »korijenima«. Današnje se poimanje luksuza u dobrom dijelu sastoji i u onim stvarima za koje u svakodnevnom životu niti imamo vremena niti mogućnosti.


Luksuzna ponuda ne mora biti novi turistički proizvod, tu je zapravo riječ o potrebi razvoja personaliziranih i sofisticiranih ponuda, odnosno premium ponuda. To je za konzumenta dodana vrijednost koja za posljedicu ima višu razinu lojalnosti i zadovoljstva posjetom. Ona može biti odraz atmosfere, izgleda ambijenta, organizacije poslova i sigurnosti pri izvršenju, te originalnosti i ekskluzivnosti usluge. U enogastronomiji primjerice može biti obrok u restoranu spremljen od lokalno uzgojenih namirnica, ili doručak od proizvoda dostavljenih s obližnjeg OPG-a, ili voće i povrće koje može ubrati u vrtu domaćina.


TZ Zadarske županije će stoga raditi na projektu identificiranja i poticanja podizanja kvalitete te povećanje potrošnje i to kroz labelling program vrijednosti »Premium Zadar Region«. Cilj je identificirati atrakcije i pružatelje usluga, ugostiteljskih, smještajnih, agencijskih i drugih koji svojom ponudom mogu zadovoljiti zahtjevne goste i to kvalitetom, inovativnošću, i pouzdanošću, u svrhu poticanja posjetitelja na povećanje potrošnje u destinaciji.