Subota, 23. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

0 C°

Skupa aplikacija, a za što?

Portal pacijenta vrijedan je 240 tisuća eura, a za njega - nitko nije čuo!

Autor: Vanja Mirčeta

02.03.2023. 10:53
Portal pacijenta vrijedan je 240 tisuća eura, a za njega - nitko nije čuo!

Foto: Arhiva ZL



Opća bolnica Zadar u studenom 2022. godine uvela je web aplikaciju Patient Portal iliti Portal pacijenta kojom pacijenti mogu primati nalaze i radiološke slike digitalnim putem, što je trebalo značajno smanjiti vrijeme isporuke nalaza i radioloških slika unutar ove ustanove. Samo četiri mjeseca kasnije, za ovu aplikaciju, vrijednu 1,8 milijuna kuna čini se, osim čelnih ljudi u OB-u Zadar i Zadarskoj županiji nije čuo nitko, niti liječnici, a još manje pacijenti.


Ravnatelj OB-a Zadar, Željko Čulina izjavio je tada kako se implementacijom informatičkih rješenja, između ostalog, omogućava i primjena eRadiologije, kao nastavak nacionalnog projekta eKartona, što za pacijente znači pristup i pregled slikovne dijagnostike i nalaza na svojem Portalu pacijenta.


– Pacijenti su do uvođenja ove web aplikacije morali doći u OB Zadar kako bi preuzeli nalaz i cd-medij s radiološkim slikama, dok će sada nalazi i radiološke slike pacijentima biti vidljivi kroz web aplikaciju. Također je omogućen lakši pristup nalazima i slikama od strane izabranog liječnika i svih koji imaju pristup eKartonu pacijenta, kao i dijeljenje slika, traženja drugog mišljenja i slično. Krajnji je cilj projekta informatizacije u OB-u Zadar osigurati najbolju moguću podršku liječenju i njezi pacijenata, radu medicinskog osoblja, administracije i menadžmenta bolnice. Navedenim će se utjecati na povećanje dostupnosti i kvalitete zdravstvene zaštite, a sve primjenom najsuvremenijih informacijskih rješenja dostupnih u Republici Hrvatskoj, kao i alata u procesima dijagnostike i liječenja, poručio je tada Čulina.


Liječnici ne znaju za aplikaciju




Na problem Patient Portala upozorila je na posljednjoj sjednici Županijske skupštine SDP-ova vijećnica Vedrana Mišković koja je aplikaciju nazvala najstrože čuvanom tajnom OB-a Zadar.


– Zadarska je bolnica na svojim mrežnim stranicama u studenom objavila uspješno lansiranje web aplikacije za digitalno preuzimanje nalaza (Portal pacijenta). Obradovala sam se tome jer znam da bolesnim ljudima nije lako čekati satima na nalaz ili ponovno dolaziti i tako povećavati gužvu u Poliklinici. Prije nekoliko dana obratila mi se onkološka pacijentica kojoj je izvršen RTG zbog sumnje na upalu pluća. Na njezin upit da se njoj ili njezinoj liječnici nalazi dostave mailom, na šalteru joj je rečeno da netko mora fizički doći po njih. Nitko joj nije ni spomenuo da postoji Portal pacijenta. Ni njezina liječnica opće prakse nije znala da ovaj portal postoji. Izgledalo mi je da je Portal pacijenta najbolje čuvana tajna OB-a Zadar, pa sam odlučila temu malo istražiti, kazala je Mišković te nastavila.


– U mom prigodnom uzorku od deset liječnika primarne zdravstvene zaštite samo je jedan nešto načuo o tome pa mi se, moram priznati, javila sumnja u postojanje aplikacije. Na web stranici OB-a Zadar potražila sam podatke o tome gdje je točno moguće pristupiti aplikaciji i na koji način. Dobro sam se namučila da ih pronađem jer su upute bile poprilično skrivene, no na kraju sam ih pronašla. Imam i rezime moje male istrage, koju sam ipak u konačnici morala odraditi putem službenih stranica KBC-a Osijek koji je spomenutu aplikaciju uveo prije OB-a Zadar. Portal pacijenta OB-a Zadar postoji i radi u sustavu e-Građani, funkcionalan je pod uvjetom da netko u njega učita podatke. Što nije baš redovito, kao uostalom i na cijelom Portalu Zdravlje. U sustav e-Građani ulazite putem neke od vjerodajnica koje posjedujete te nakon registracije odlazite na Portal Zdravlje i u sklopu njega pod specijalističke preglede. Tada pod nalazima skenirate bar kod ili upišete broj osigurane osobe, te ukoliko vam je nalaz učitan, on će vam se otvoriti. Ako nemate nalaze snimki pretraga, aplikacija vam se neće niti otvoriti. Cijeli postupak nije lagan niti jednostavan za nekoga tko nije dovoljno informatički pismen. Ova je aplikacija plaćena 1.812.500 kuna (240.560,09 eura). Zanima me čemu služi kada za nju ne znaju niti se njome služe ni liječnici ni pacijenti, pitala je vijećnica Mišković.


Otežan pristup podacima


OB Zadar je putem ove aplikacije omogućila pacijentima preuzimanje nalaza i radioloških slika putem linka ili QR koda koji se nalaze na samom nalazu. Nalaz je tako moguće vidjeti od strane ovlaštenih osoba kroz sustav e-Građani, e-Karton, izabranog liječnika primarne zdravstvene zaštite kroz CEZIH te od strane ovlaštenih osoba u drugim zdravstvenim ustanovama. Osim OB-a Zadar, ova aplikacija zagrebačke tvrtke EHS zaživjela je i u Kliničkom bolničkom centru Osijek, Kliničkom bolničkom centru Zagreb te u Klinici za dječje bolesti Zagreb. Za aplikaciju koju je starijoj populaciji, najvećim korisnicima zdravstvenih usluga, poprilično komplicirano pronaći nije čula niti dr. Dubravka Finka, predsjednica udruge za zaštitu prava pacijenata »Zadarski pacijent«.


– Iskreno, ni ja nisam znala za postojanje te aplikacije, što znači da ona nije baš kako treba promovirana. Bolnica, dakle, koliko sam shvatila ima aplikaciju koja je povezana sa sustavom e-Građanin, i pristup joj ima uglavnom mlađa populacija uz možda nekih sedam posto starije populacije koji koriste sustav. Ljudi nisu baš ni vični tome. Osim toga u e-Građani vi dobijete puno informacija. Kada idete kod svog liječnika onda vam piše kako vam je on prepisao recept ili uputnicu, kada ide doznaka izdana vam je doznaka… Tu ima puno informacija za onoga tko koristi taj sustav i može ih dobiti. Građanima koji nemaju pristup sustavu jer nemaju osobnu iskaznicu s čipom ili se nisu logirali, to apsolutno ništa ne znači. To je napravljeno za radnu populaciju kako ne bi morala dolaziti u Bolnicu po nalaze i gubiti svoje vrijeme, no to nije pretjerano promovirano. Za to bi trebao postojati nekakav flyer koji bi dobio svaki pacijent koji dođe na pregled u Bolnicu. Mislim da sam čak i vidjela da ima postavljenih plakata o tome, ali čim nešto ima puno slova i treba pomno pročitati, ljudi to baš i ne čitaju. To je ostalo, dakle, relativno nepoznato. Bez obzira koliko aplikacija bila skupa postavlja se pitanje hoće li ona ostvariti svoju svrhu, a to ne znam. To bi služilo samo za pojedinačne ili sistematske preglede pa da imate uvid u njih, jer svaki put kada se napravi nekakav pregled liječnik opće medicine preko CEZIH-a može dobiti nalaz. Pacijent može doći kod liječnika opće medicine koji mu nalaz može isprintati, vidjeti i prokomentirati ga u konačnici. Ne znam zašto gubimo tu direktnu komunikaciju liječnik-pacijent? Svakome je potrebno pet minuta s liječnikom da na kraju vidi što će s tim nalazom. Najbolje je kada su nalazi u redu, no i to da su u redu netko vam treba reći, kazala je Finka.


Uludo potrošeni novac


Činjenicu kako ni samo liječničko osoblje unutar OB-a Zadar nije baš upoznato s postojanjem, odnosno upotrebom aplikacije Patient Portal komentirala je kako se vrlo vjerojatno radi isključivo o tzv. horizontalnom načinu komunikacije, odnosno nije uspostavljena ona vertikalna, a projekt nije, kako kaže, promoviran unutar samog sustava zbog čega bi se moglo reći kako se radi o uludo potrošenom novcu.


– Mislim da sama aplikacija neće imati takvog uspjeha kada pacijenti i bez nje praktično sve mogu dobiti. Naime, nema potrebe za podizanjem nalaza ukoliko su oni već dostupni kod liječnika opće medicine ili specijalista. Što će ti, na kraju krajeva taj još jedan papir. Liječnik će to skenirati i staviti vam to u karton. Samu aplikaciju oni bi trebali dobro promovirati da se vidi koje su njezine dobrobiti te služi li možda za nekakvu statistiku. Ne znam koji je cilj te aplikacije, jer cilj ne može biti samo taj da pacijenti ne dolaze po nalaze u Bolnicu, s obzirom da oni već sada imaju mogućnost nedolaska po nalaz. Kao što sam rekla, mislim da postoje plakati vezani uz to, ali ako ih nisam pogledala ja koju to zanima, teško da će ih čitati pacijenti. Bolnica bi trebala jasno i glasno reći koji je cilj same aplikacije, jer to svakako ne bi smjelo biti ono »da ne gube vrijeme«. Činjenica jest kako postojanje aplikacije nije javno poznato. Ukoliko je nešto toliko plaćeno, mora se sazvati konferencija za novinare, i objasniti što to znači za Zadarsku županiju i na koji način se koristi, i to ne jedanput već ponavljati onoliko puta koliko je to dovoljno dok pacijentima ta cijela priča ne sjedne. Jednako tako, ista stvar se mora ponavljati i na kolegijima unutar Bolnice, da nakon toga svaki liječnik u kontaktu s pacijentom kaže, nalaz možete vidjeti i tu. Ako aplikaciju dobro promoviraju i objasne onda će ona vjerojatno imati učinka, u protivnom ispada kako je na nju uludo bačen novac, poručila je dr. Finka.



Čulina: Invensticija u ovu aplikaciju je opravdana


Komentirajući funkcioniranje Patient Portala ravnatelj OB-a Zadar, dr. Željko Čulina, kazao je kako ih jako žalosti činjenica da se na sjednici Županijske skupštine postavljaju pitanja za koje je očito da osoba koja ih je postavila o temi nema nikakvih saznanja, a da se pri tom nije niti potrudila saznati osnovne činjenice.
– Naime, Bolnica je sukladno provedenom postupku javne nabave nabavila za 1.812.500,00 kuna Radiološki informacijski sustav (RIS). Navedenim projektom omogućila se i integracija ostalih sustava koji već postoje u Bolnici (PACS/BIS), čime se omogućilo da se sve dijagnostičke slike pohranjuju u tzv. Centru dijeljenih usluga, odnosno središnjem državnom oblaku. Korištenje Centra dijeljenih usluga je za Opću bolnicu Zadar potpuno besplatno, jer je financirano iz EU sredstava, tako da je početna investicija samo zbog ovog podatka potpuno opravdana i ne predstavlja trošak već investiciju, ističe dr. Čulina dodajući kako su trenutačno u fazi integracije i razvoja »punokrvnog portala za pacijente« sa svim nalazima (ne samo slikovne dijagnostike), a po uzoru na najveće svjetske klinike.



Kolega: Treba vremena da se aplikacija približi pacijentima i liječnicima


Marko Kolega, pročelnik UO-a za zdravstvo u Zadarskoj županiji istaknuo je kako je čuo za Patient portal, odnosno Portal Pacijenta, no do sada ga nije imao potrebe koristiti. Vjeruje kako će se portal s vremenom pokazati iznimno korisnim za pacijente, no da treba dati vremena OB-u Zadar da aplikaciju kroz nadolazeće vrijeme približi građanima.


– Sve vezano uz sam Portal pacijenta morate pitati bolnicu jer je tehnički dio priče u njihovoj ingerenciji. Znam da su ga pokrenuli te da se radi o izvrsnoj ideji, no u kolikoj mjeri je to profunkcioniralo zaista ne znam. Iz mog iskustva mogu reći da Bolnica kada se nečega primi i najavi nekakav projekt, i odradi ga do kraja. Vjerujem da aplikacija možda ima nekakvih »porođajnih muka« na samom početku, moraju joj se prilagoditi kako pacijenti tako i liječnici, ali siguran sam kako će se to vrlo brzo dovesti na onu razinu da služi svojoj svrsi, odnosno da postane dostupno i funkcionalno, jer radi se zaista o korisnom projektu. Ista stvar je bila s e-receptima, svi su jednako negodovali, a sada to savršeno funkcionira, poručio je Kolega.