Petak, 22. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

6 C°

OBEĆAVAJUĆE PROLJEĆE

Za Uskrs se u Hrvatskoj očekuje čak sto tisuća gostiju, otvoreno je 60 posto hotela

Autor: Edi Prodan

29.03.2024. 20:20
Za Uskrs se u Hrvatskoj očekuje čak sto tisuća gostiju, otvoreno je 60 posto hotela

Foto: Vedran Karuza



Za uskrsni vikend turistički djelatnici očekuju oko sto tisuća turističkih dolazaka i oko 400 tisuća noćenja. Odličan prvi kvartal, jednake takve najave i za Uskrsne blagdane. Najkraći je to zaključak nakon razgovora s čelnicima turističkih zajednica u Istri, na Kvarneru te Zadarskoj županiji, dijelu Hrvatske koji prednjači ukupnim rezultatima, pa tako i po broju stranih turista, kao i s Kristjanom Staničićem, direktorom Hrvatske turističke zajednice.


– U dosadašnjem dijelu godine bilježimo vrlo pozitivan trend rasta turističkog prometa u predsezoni. To je odličan indikator za optimistična očekivanja u pogledu daljnjeg priljeva gostiju, ali i za razvoj cjelogodišnjeg turizma koji je naš prioritet. Naime, od početka godine do sada, Hrvatska je ostvarila rast u dolascima turista od devet posto te u noćenjima od šest posto, u odnosu na isto razdoblje lani. Cilj nam je zadržati dobre rezultate u ostatku predsezone i za Uskrs koji označava svojevrsni početak intenzivnijih putovanja.


Dolaze susjedi


Tijekom uskrsnog razdoblja očekujemo pojačan interes za obalnim destinacijama, najviše od nama najbližih tržišta poput Italije, Austrije, Mađarske i Slovenije. Osim njih, veći udio turističkog prometa za vrijeme Uskrsa tradicionalno čine i domaći gosti. Najviše gostiju očekujemo u Dubrovniku, Rovinju, Poreču, Zagrebu, Splitu, Zadru i Opatiji. U prilog dobrim trendovima idu zračne linije prema Hrvatskoj koje su ove godine, upravo zbog ranijeg datuma Uskrsa, uvedene prije samog kraja ožujka. Nadalje, u dosadašnjem dijelu ožujka više od 502 hotela zabilježila su turistički promet te je za očekivati kako će za Uskrs biti otvoreno gotovo 60 posto ukupnog broja hotelskih objekata u Hrvatskoj. Temeljem navedenog, imamo razloga biti optimistični te vjerovati da će ovogodišnji Uskrs, po svim turističkim parametrima, biti uspješan, naglašava Staničić.


Foto: SERGEJ DRECHSLER




Sličnim optimizmom zrače i direktor Hrvatske udruge turizma Veljko Ostojić, kao i predsjednik Udruge putničkih agencija Tomislav Fain.
– Sveukupno očekujemo jako dobru turističku godinu, što je potvrdilo i nedavno publicirano istraživanje koje smo proveli zajedno s Udrugom poduzetnika u hotelijerstvu Hrvatske, podsjeća Ostojić.


Putničke i turističke agencije također očekuju dobru predsezonu, pa i za Uskrs i u tjednu nakon njega, kada su u Hrvatskoj školski praznici i kada mnogi hrvatski građani odlaze na putovanja u inozemstvo i po Hrvatskoj.


– Prodaja aranžmana za inozemstvo domaćim putnicima bolja je nego lani. U fizičkom smislu već smo premašili brojke iz 2019. godine. Više domaćih turista putuje te se javlja pojava koja u Europi postoji već desetljećima, da se ljudi, ako moraju, odriču nečeg drugog u korist putovanja, ističe Fain.


Najave slične istaknutima na nacionalnoj razini mogu se iščitati i na području Kvarnera, odnosno Primorsko-goranske županije. Prema informacijama kvarnerskih turističkih djelatnika, koje prikuplja i sistematizira TZ Kvarnera, najave za produženi vikend Uskrsa na području županije su – odlične.


Rani blagdani


Prema podacima kojim raspolažemo, tijekom vikenda Uskrsa, od petka 29. ožujka do ponedjeljka 1. travnja očekuje se oko 25 tisuća dolazaka i 80 tisuća noćenja, što je na razini prošle godine. Bit će otvoreno 77 hotela od ukupno 180, što je skoro 43 posto. Otvoreno je i devet kampova, no s obzirom da ih je ukupno 44, postotak je znatno manji. Najviše noćenja ostvarit će se u hotelima, po prilici 50 posto, zatim u obiteljskom smještaju u koji dolazi 30 posto gostiju te 15 posto u kampovima. Preostalih pet posto noćenja ostvarit će se u ostalim oblicima smještaja. Prema najavama, opatijska rivijera, otok Krk i cresko-lošinjski otoci bit će najtraženije uskrsne destinacije. Ono što treba dodatno naglasiti, činjenica je da Uskrs ove godine dolazi dva tjedna ranije nego lani, tako da su rezultati tim bolji. Poznato je naime da kasniji dolazak Uskrsa, što sa sobom donosi i toplije te stabilnije vrijeme, znači i bolje turističke rezultate. S obzirom na to da je Uskrs ove godine u ožujku, riječ je o istinski jako dobrim rezultatima.


– Zadovoljni smo do sada ostvarenim turističkim prometom, buking je ove godine krenuo dosta rano i sad već možemo reći kako očekujemo dobru turističku sezonu. Sve naše aktivnosti usmjeravamo k rastu bukinga u pred i posezoni jer tu imamo još prostora rasti, iako smo u zadnjim godinama upravo u tim razdobljima godine povećali broj noćenja za gotovo 100 posto. Potražnja za smještajem kategoriziranim s četiri ili pet zvjezdica, dakle najkvalitetnijim, je izrazito visoka. Gotovo 60 posto svih noćenja na Kvarneru u prva tri mjeseca ostvareno je upravo u tim visokokategoriziranim kapacitetima. Noćenja u objektima s pet zvjezdica bilježe porast od 81 posto u odnosu na 2019. godinu te 13 posto u odnosu na 2023. godinu, istaknula nam je Irena Peršić Živadinov, direktorica TZ-a Kvarnera.


Foto: VEDRAN KARUZA


Svakako treba naglasiti kako je Kvarner već prošle godine prestigao turističke rekorde iz 2019. godine.


– Od početka siječnja do kraja ožujka ostvarili smo 43 posto više noćenja nego li 2019. godine. Hoteli su u prva tri mjeseca ostvarili čak 59 poto više noćenja nego li 2019. te 25 posto više negoli prošle godine. Lani smo, od siječnja pa do kraja rujna, ostvarili više od 17,5 milijuna noćenja, što je za 1 posto više nego godinu prije, a u 2024. godini očekujemo ponavljanje tog rezultata, zaključila je Peršić Živadinov.


Živ aviopromet


I na kraju, na putu od Istre preko Kvarnera do – Zadarske županije. I u turističkom smislu sve značajnije, dostupne automobilskim gostima, ali i jako popularne kao aviodestinacije. Paralelno s dolaskom ovogodišnjeg Uskrsa implementira se i ljetni vozni red letenja koji u Zadar dovodi jako velik broj gostiju.


Iako je ove godine Uskrs prilično rano, očekujemo pojačane dolaske posjetitelja u Zadarsku županiju, kazala je Mihaela Kadija, direktorica TZ-a Zadarske županije. Velik dio Europe, odnosno za nas značajna tržišta, za vrijeme Uskrsa imaju blagdane, a prema informacijama s tržišta, brojni strani turisti imaju i interesa za dolazak na odmor u Hrvatsku, odnosno našu županiju. Prvenstveno, vrijeme Uskrsa je razdoblje kada na putovanja intenzivnije kreću nautičari i kamping gosti, ali i svi ostali turisti. Svakako računamo da će i jedan dio naših domaćih gostiju, zbog toga što je Zadarska županija među njima omiljena, svoje uskrsne blagdane, produženi vikend ili pokoji izlet provesti upravo u našoj županiji. Također, upravo od Uskrsa započinju intenzivniji dolasci zrakoplova u Zračnu luku Zadar i to iz niza europskih zemalja, a što redovito označava razdoblje pojačanog turističkog prometa u Zadarskoj županiji. Štoviše, ove godine, više nego ikad, čak 18 linija kreće s početkom travnja, naglašava Kadija.


Kako nam s nemalo ponosa naglašavaju u toj turističkoj zajednici, već u prvom kvartalu 2024. godine ostvareni su bolji rezultat u odnosu na prethodnu godinu. Rast je golem, promatrajući dolaske kao i noćenja, gostiju je desetak posto više, što je ujedno i prognoza za Uskrs.


Uspješni sajmovi


– Prema informacijama kojima raspolažemo, a u kontaktu s predstavništvima HTZ-a u inozemstvu i turoperatorima na našim najznačajnijim tržištima, u Zadarskoj županiji nas očekuje još jedna iznimno uspješna turistička godina. Također, sudeći po odazivu publike na sajmovima na kojima smo nastupali i na kojima su posjetitelji iskazali velik interes za dolazak u Zadarsku županiju, potražnja za našim destinacijama ne jenjava. Prema svim relevantnim najavama, prognoze za glavnu turističku sezonu su vrlo optimistične. No, budući da su naše promotivne aktivnosti najviše usmjerene na proširenje sezone, vjerujemo da ćemo posebno u razdoblju pred i posezone ostvariti bolje rezultate, što je i ove godine jedan od naših temeljnih ciljeva, naglašava Kadija.


Kalkulacije inače usmjeravaju na blago povećanje turističkog prometa do tri posto, no jedan od ključnih ciljeva već niz godina povećanje je udjela turističkog prometa u pred i posezoni, na čemu se i dalje intenzivno radi. Većina aktivnosti koje TZ Zadarske županije godinama provodi odnose se upravo na produljenje sezone.


– Zadarsku županiju brendiramo kao destinaciju sa širokom paletom proizvoda posebnih interesa koji turiste privlače i u razdobljima izvan glavne turističke sezone. Uz aktivni turizam, posebice biciklistički i pješački, te nautički koje godinama promoviramo, najznačajniji iskorak posljednjih godina napravljen je na polju razvoja eno-gastroturizma koji se proteže kroz ključne stavke programa – od razvoja proizvoda, preko oglašavanja do prezentacija. Dodajmo još kako će, između ostalog, TZ Zadarske županije provoditi značajnije aktivnosti na jačanju poslovnog turizma. Naime, povratak turizma nakon pandemije značajno je označio tzv. MICE segment, što se očituje u turizmu u Zadarskoj županiji, posebno u periodu PPS-a, zaključila je Kadija.


Sve više turista dolazi u zimskim mjesecima


Predstojeći uskrsni blagdani podebljat će turističke brojke u Istri.


– Lani smo realizirali 45.000 dolazaka i 180.000 noćenja u razdoblju od 7. do 11. travnja. Ove godine prema dosadašnjim najavama očekujemo sličan rezultat, odnosno oko 40.000 dolazaka i 170.000 noćenja u razdoblju od 29. ožujka do 1. travnja. Sveukupno ćemo imati otvoreno više od 80 hotela, 12 kampova te ponajbolje vile kako u priobalju, tako i u unutrašnjosti. Od tržišta najviše očekujemo domaće goste, Talijane, Slovence, Austrijance i Nijemce, najavio je direktor Turističke zajednice Istarske županije Denis Ivošević.


U dosadašnjem dijelu godine, kazao je Ivošević, možemo itekako biti zadovoljni bukingom, jer iako se radi o za sada još uvijek malom volumenu »ulaza«, trend je indikativan i pokazuje dinamiku između pet do deset posto boljeg bukinga u segmentu hotela i kampova u odnosu na isto razdoblje lani, a sada predstoje i uskrsni blagdani koji ove godine padaju dosta rano u usporedbi s prošlom godinom.


U turizmu su sada već navikli da niti jedna godina nije ista prethodnoj.


– Po iskustvu znamo da je svaka godina specifična za sebe, da ima različite izazove i taman kada se priviknemo i riješimo problematiku tekuće turističke godine, nova turistička godina nam prikaže sasvim novu perspektivu izazova koja je uvijek »unaprijeđena«, složenija varijanata prethodne, a u posljednje vrijeme uočavamo da specifični izazovi poprimaju globalni karakter, ali s različitim utjecajem na regionalnoj razini. To nam govori da se svaka destinacija mora izboriti za svoj model rješenja globalnih izazova na mikrorazini, naglasio je Ivošević te rekao da je prošla godina bila daleko najbolja turistička godina u Istri.


Lani su zaokružene velike brojke takozvanih fizičkih pokazatelja. Sveukupno je zabilježeno pet milijuna dolazaka i trideset milijuna noćenja. No, posebno veseli podatak da posljednjih godina zimski mjeseci pokazuju značajan rast. Iako je to u ukupnom udjelu još uvijek mali udio, veseli činjenica kada se može reći da je više zimskih mjeseci imalo 18 posto rasta.


Također predsezona i posezona su se u prošloj godini približile brojkama koje su zacrtane u master planu razvoja turizma Istre. Travanj je prvi put premašio milijun noćenja, svibanj prvi put dva milijuna noćenja. Lipanj se polako, ali sigurno približava realizaciji od pet milijuna noćenja, a rujan četiri milijuna. Glavna sezona nije imala pluseve, dakle, naglasio je Ivošević, sav višak od 500.000 noćenja u odnosu na 2022. ostvaren je u pred i posezoni. Vrlo bitan podatak je i taj da je unutrašnjost Istre koja je u devedesetim godinama imala nešto više od 10.000 noćenja, u 2023. godini dostigla gotovo tri milijuna noćenja, što je u ukupnom udjelu velikih 10 posto.


– Takvu dinamiku bismo željeli i u ovoj godini. Idealno bi bilo ponoviti rezultate iz pred i posezone koji su bili fantastični u 2023. godini. Također to bi bilo važno i za glavnu sezonu. Dakle, ideja nije obarati rekorde u srpnju i kolovozu, već organski rasti u svim drugim mjesecima. Jasno, za takvu dinamiku potrebno je pripremiti destinaciju novim motivima dolaska, novim atrakcijama i novim doživljajima što mi u Istri itekako radimo, zaključio je Ivošević.