Još uvijek se ne stišavaju odjeci na u petak premijerno izvedenu novu predstavu zadarske udruge Drama plus "Životinjska farma". Realizirana u sklopu projekta "Lektira na sceni", autorskog projekta udruge kao odgovor na poražavajuću činjenicu da čak 63 posto učenika srednjih škola u zadnjih godinu dana nije bilo u kazalištu, što su pokazala istraživanja, "Farma" je na scenu donjela čuvenu istoimenu Orwellovu knjigu. Kroz radnju, smještenu u životinjski svijet, predstava je zapravo progovorila prije svega o karakterističnoj ljudskoj sklonosti zlouporabe moći i naišla na pozitivne kritike i osvrte poput ovoga što ga danas donosimo od Ivane Begović, unuke poznatog hrvatskog književnika Milana Begovića, i same duboko involvirane u svijet teatra.
Sovjetski besmisao
– Polazeći od toga do koje mjere osjećamo strah, jezu, osamljenost i otuđenost, razočaranje, jad, tupilo, bijes, agresiju i posvemašnje beznađe – od svih nam je tih emocija, tako spretno, žustro, a opet minuciozno točno, oštro, istinito i bolno precizno, provučeno kroz čuvenu Orwellovu "Životinjsku farmu" na daske postavio redatelj Vinko Radovčić i njegov mali, a tako veliki "radni pogon" zvani Drama plus. Vinko se odlučio beskompromisno pozabaviti ne samo "bolestima društva", već i pojedinačnom vs. kolektivnom ljudskom psihologijom koje konstantno egzistiraju u paralelnim antagonizmima te utopijskoj vjeri da je ikako i ikada moguće biti "jednak među jednakima" i "isti među istima". I sam prepoznavši izvornu Orwellovu ideju o posvemašnjem besmislu postojanja sovjetskog totalirističkog režima, na čelu s "drugom Staljinom", Vinko je režijom ovoga komada objasnio svu trulež, laž, licemjerstvo i manipulaciju ideje jednakosti, jedinstva i zajedništva unutar alegorijske antibajke, kroz brojne sjajno izrežirane prizore, simbole, odličan scenski pokret koji upravo ide u prilog kolektivu kao "nositeljima projekta", kroz pomno odabranu glazbu kako bi dodatno upotpunila i potcrtala svaki prizor, ideju i misao, brojne rekvizite, u potpunosti iskorišten scenski prostor, od "dubine" do propadališta, pomno i nimalo slučajno odabrane boje te odličnu igru i suigru glumaca koje više nitko ne bi trebao zvati amaterima.
Organizam ansambla
Glumci su, na početku predstave odrekavši se svojih identiteta u vidu osobnih podataka (ime i prezime koje gužvaju i bacaju), zaista i postali jedan organizam – ansambl koji kao da radi zajedno svaki dan barem godinu dana. Tako su životinje na Farmi, u sjajno sinkroniziranim sekvencama, oduševljeno pljeskale i veselile se pobuni, surađivale, učile jedne od drugih, pomagale jedna drugoj u nevolji, ali se i međusobno izdavale, vrijeđale, tukle, pljeskale tuđoj nesreći, trpjele uvrede i poniženja, bivale izrabljivane, silovane i obespravljene. I publika je sve to osjetila. I odgledala u jednom dahu. Uspon i pad jedne države, države s himnom, ustavom, zastavom i vođom – sve je to Vinko donio na scenu Kazališta lutaka. I sve ono što ide zajedno s tkivom te države. Uvijek je netko prekršitelj pravila, uvijek je netko "jednakiji od ostalih" (u ovom slučaju svinje), uvijek je netko bolji, jači, pametniji. I svaka revolucija neminovno jede svoju djecu te završava upravo kao ono – protiv čega se borila.
Svaki je element ove predstave, od odličnih, inteligentnih, maštovitih i često duhovitih redateljskih rješenja, odličnog, vrhunski utreniranog scenskog pokreta, maestralnih solo izvedbi "političkih vođa", sjajno pogođenih androgenih kostima (Anita Goreta) koji likove "lišavaju” ne samo spolnih, nego i svih ostalih obilježja i određenosti, nevjerojatnog osjećaja za izbor glazbenih brojeva, od sakralne glazbe, trancea, drum and basea, narodnjaka, pa sve do znakovite "Ode radosti", svaki metak ispaljen iz pištolja umjetničke utrobe imena ISTINA, od aluzija na djelo kajanja, kriza i taktiziranja poznatih svjetskih vođa, stravičnih činova grupnih silovanja, ubojstava i masovnih grobnica … – sve je to na fantastično scenografski oblikovanu scenu donijelo djelo koje na zadarskim kazališnim daskama nije viđeno apsolutno nikada. I o kojemu će se pričati još dugo jer – možda autor "Farme" ima osjećaj "No exita", no Drama plus – tek počinje cvjetati. I razvijati se u kazalište čije će ime sigurno biti utkano u hrvatsku kazališnu kulturu, za sve nadolazeće generacije, napisala je Begović.
najnovije
najčitanije
Zadar & Županija
JEDNOSTAVAN I JEZGROVIT
Zadarska nadbiskupija ima novi logo, objasnili o čemu se radi
Hrvatska
SVJETSKI DAN PLESA
Tko voli ples večeras je u Gospiću došao na svoje
Hrvatska
REZULTATI
Croatia Airlines u 2023. s 19 posto više putnika i neto dobiti od 2,3 mil eura
Košarka
Bizarna situacija
Trener Minnesote mora na operaciju nakon što se na utakmici sudario s vlastitim igračem
Hrvatska
GOSPIĆ
Započela sanacija ceste ispod koje su pronađeni posmrtni ostatci 253 žrtve
Zadar
NAŠ ZADAR
Popularna zadarska stranica oduševila snimkom s vjenčanja: ‘Ne bude li mi ovakav pir, neću se udavat’
Zadar
Fra Andrija Bilokapić
Dobitnik županijske Nagrade za životno djelo: ‘Abortus, transrodnost, eutanazija, sve su to bolesti našega društva’
Crna Kronika
MAKARSKA
Preminula starija žena, policije privela 40-godišnaka koji ju je gurnuo
Zadar
NESREĆA
[FOTO] Nesreća kod City Gallerie, auto se zabio u stup
Moda
analiza subotnjeg đira