Nakon što je MORH nakon propale kupovine izraelskih aviona F-16 Barak doživio medijski fijasko, njegova služba za odnose s javnošću sve više se ponaša kao cenzor. Naime, nakon svake objavljene reportaže, MORH-ova služba za informiranje zahtijeva dostavu novinarskog teksta na autorizaciju. No što za MORH znači autorizacija, može se iščitati kao cenzura. Naime, autorizacija u novinarstvu se odnosi na ispravke nečijih izjava, a ne na navode do kojih je došao novinar svojim istraživanjima, a koje je MORH pokušao “ispraviti” unatoč svima poznatim činjenicama.
Posljednji takav pokušaj bio je nakon reportaže o tehničarima koji održavaju protupožarne zrakoplove u Zemuniku. Dva tjedna prije reportaže udarna vijest svih hrvatskih medija bila je nedostatak takvih kadrova, točnije njihovu odljevu iz sustava, pa se javnost s pravom upitala je li u pitanje došla i nastupajuća protupožarna sezona. U tekstu je jasno navedeno da PP eskadrila u Zemuniku s održavanjem nema problema. No kompliciraniji servisi i popravci ne rade se na Zemuniku, nego u ZTC-u u Velikoj Gorici.
Bez problema u Zemuniku
– Tvrtka Zrakoplovno-tehnički centar je dioničko društvo čiji djelatnici nisu djelatne vojne osobe, odnosno nisu djelatnici Oružanih snaga RH, pa tako i ne mogu napuštati Oružane snage, upozoravali su u MORH-u.
U jezičnoj ekvilibristici naglašavaju javnosti potpuno nebitnu stvar, poslovni oblik tvrtke, namjerno preskačući istinu da je taj zrakoplovni zavod itekako važna karika u servisiranju i popravljanju ne samo protupožarnih, nego i drugih vojnih zrakoplova. Javnost nije briga tko je vlasnik Vikinga koji proizvodi kanadere, niti ZTC-a koji ih popravlja. Javnost je briga hoće li se požari gasiti avionima koji se redovito popravljaju i servisiraju.
No iz te priče izvire drugi, puno značajniji problem. Hrvatska ponovno otvara priču o nabavci borbenih aviona. No ima li Hrvatska dovoljno pilota i osoblja koje će održavati te zrakoplove? MORH mjesecima odbija odgovor na to pitanje i ne dozvoljava razgovor sa šefom učilišta HRZ-a, brigadirom Goranom Huljevim, koji zna koliko mu iz učilišta godišnje izlazi pilota i tehničara. Je li se prije tri tjedna zapravo upalio alarm koji kaže kako Hrvatska ljudi za takvu “trku” nema. Učilište HRZ-a godišnje proizvede do desetak pilota što nije dovoljno niti za zanavljanje postojećeg stanja. Koliko je situacija alarmantna svjedoči i činjenica da po novom, piloti mogu ostati u letačkom sastavu, iako su stekli uvjete za mirovinu. Tehničke škole u Zadru i Velikoj Gorici u posljednji su trenutak sanirale problem zrakoplovnih tehničara za tekuću razinu održavanja. Oni se “dokrpavaju” iz ostalih hrvatskih postrojbi. No je li to dovoljno za iskorak koji bi se dogodio nakon kupnje 12 zrakoplova novije generacije. Naime, novi zrakoplovi, poput F-16, zahtijevaju znatno veći broj tehničara u sustavu održavanja, nego što je to bilo potrebno za avione MiG 21 BIS. No to su sve za sad nagađanja bez odgovora s druge strane. Kad MORH-ovci i odgovore na upite nešto proširenijim rečenicama, upletu se u vlastitim proturječjima u kojima su im bitniji službeni nazivi postrojbi, nego rješenje problema koje sustav u kojoj se nalazi postrojbe zaista ima. Da su im ta nazivlja toliko bitna, onda bi npr. s ulaza u protupožarnu eskadrilu skinuli natpis 855. eskadrila, pa ne bi bilo “zabune” u tekstu.
Ispravili 80 posto izjava
Kruna je svega što prihvaćenu autorizaciju, ispravak gotovo 80 posto izrečenih tvrdnji sugovornika, garniranih naknadnom pameću, prije svega kontekstom novinarskog teksta, MORH jednostavno ocjenjuje kao: ”…može se zaključiti kako je riječ o konstrukcijama kojima se također želi kompromitirati rad ovog ministarstva!” Takvo ponašanje u kojem MORH igra ulogu cenzora, pa i slučajevima kojima novinari žele dobronamjerno objasniti problem, sve više u hrvatskim medijima stvara negativnu percepciju. Lako je pritom što se takva percepcija javlja za MORH, ali se paralelno stvara negativna slika o oružanim snagama u kojima, ako baš uzmemo ratno zrakoplovstvo, djeluju ljudi iznimnih profesionalnih vještina i vrhunskog odnosa prema svom poslu.
Najbolji primjer medijskog nepotrebnog autogola je netransparentan proces nabavke aviona od Izraela, koji srećom nije završio pogubno za hrvatski proračun. MORH-ova služba je pred hrvatskom javnošću dugo tajila činjenicu da od kupovine neće biti ništa, iako su društvene mreže, strani mediji, a i upućena javnost odavno znali da tu nešto ne štima. Ista služba dovela je ministra Krstičevića, hrvatskog ratnog junaka u medijski defenzivnu, gotovo infantilnu poziciju s naglaskom na rečenicu ”nisam znao, da Amerikanci ne dozvoljavaju kupovinu “abartiranih” šesnaestica!” Nakon svega stvarno ima smisla pitanje tko ovdje kompromitira koga.
najnovije
najčitanije
Hrvatska
TRŽIŠTE POD PRITISKOM
Cijene kvadrata u Hrvatskoj rastu, ali tržište nekretnina usporava. Što slijedi?
Županija
Dječji vrtić Sabunić
Sveta Luca stigla u Privlaku i obradovala najmlađe
Svijet
NAIM KASEM
Čelnik Hezbolaha nada se da sirijske vlasti neće normalizirati odnose s Izraelom
Županija
POVODOM DANA PLANINA
Zadarski HGSS-ovci školarcima u Biogradu otkrili tajne spašavanja i timskog rada
Svijet
Loon-Plage
Četiri osobe ubijene u pucnjavi na sjeveru Francuske
Zadar
jaka kiša
Poplavilo novo raskrižje na Bilom brigu!
Crna Kronika
navodni sukob
Hrvoje Bajlo tvrdi da ga je napao pijani gradonačelnik Dukić. Policija opovrgnula tvrdnje
Zadar
opovrgava navode
Dukić o tvrdnjama za napad na Bajla: ‘Navodni novinar već godinama manipulira javnost i službe’
Zadar
CTP APARAT
Pomorska škola zadarskom rodilištu donirala sredstva za kupnju vrijednog uređanja
Županija
ministarstvo demografije