Za tri dana izlazimo na lokalne izbore, a političari imaju dan manje za promidžbu i privolu birača da u nedjelju, 21. svibnja, na izbornim listama zaokruže baš njihovo ime.
Kampanju u završnici mnogi su doživjeli kao poprilično “bezbolnu” u odnosu na prethodne, prije svega zbog miroljubivog tona i do sada neviđene kulturne razine retorike uključenih u bitku za vlast. Kako bismo čuli i riječ struke, o toj smo temi razgovarali s dr.sc. Krešimirom Krolom, sociologom, političkim analitičarem i profesorom na zadarskom sveučilištu.
Analizirajući preidzbornu retoriku i slogane te popratnu simboliku triju najvećih stranaka – HDZ-a, SDP-a i Akcije mladih, on je zamijetio mali napredak estetske razine prezentacije, ali…
Tko je koje boje?
– Uglavnom je riječ o marketinškim sloganima koji pozivaju na opća mjesta, dok istovremeno jako malo govore o tome koji su temeljni problemi sredine i na koji način ih racionalno i argumentiramo adresirati. Primjerice, nedavno objavljeni video spot HDZ-a, koji nudi upitne tvrdnje, poput “Zadar je napravio najviše od svih gradova u Hrvatskoj” – Po čemu? Unutar kojih kategorija? U kojem razdoblju?, obilježen je i romantiziranim prikazom svakodnevice u kojem kao da postoji harmonizirani suživot masovnog turizma i gradskog života, dok je realnost znatno drugačija. Pozitivno obilježje jest da je simbolika modernizirana te da je fokus na lokalnim aspektima, bez nepotrebnih nacionalnih ili nacionalističkih konotacija koje s komunalnim problemima imaju nikakve ili minimalne veze. Također, u odnosu na protukandidate, jasno je kako je, barem u ovom trenutku, riječ o financijski izdašnijim iznosima za potrebe kampanje na koje, posebice manje stranke, jednostavno ne mogu odgovoriti, kaže Krolo dodajući kako s druge strane SDP nije ponudio dovoljno inovativni odgovor zbog čega je u pojedinim trenucima bilo teško razaznati po čemu se supstancijalno razlikuju u odnosu na vladajuću stranku. Raznobojne majice, među kojima i “HDZ plave” s natpisom “Zadar za sve”, okarakterizirao je kao gubitak tradicionalne distinkcije boje kao simobla koji označava ideološko pozicioniranje što je pripisao nastojanju socijaldemokrata da pokupe što više glasova s političkog centra. Upozoravanje na premreženost i klijentelizam u javnoj upravi ocijenio je pozitivnim aspektom SDP-ove kampanje, ali je dodao i kako su te primjedbe opće i nedovoljno jasno artikulirane da bi ih se moglo percipirati kao iskrenu namjeru “promjene kursa”.
Osvježenje satira
U tom se prostoru, po njegovu mišljenju, bolje snašla AM s intenzivnijim nastupima, kritikom dosadašnjeg načina rada javne uprave te prozivanjem najveće stranke za stanje u gradu. Njima je, međutim, zamjerio nedostatak “profesionalne ruke” u javnoj komunikaciji što za posljedicu može imati suprotan učinak od željene mobilizacije rezigniranih i frustriranih građana dosadašnjim stanjem. Svi uključeni u bitku za lokalnu vlast, smatra Krolo, imaju zajednički nedostatak.
– Svima je karakterističan nedostatak vizije o tome kakav bi trebao biti grad u sljedećih 5, 10, 15 ili 20 godina. To je vidljivo, ne samo iz promotivnog audio i vizualnog materijala, već i iz programskih osnova koje nedovoljno jasno razrađuju i anticipiraju lokalne specifičnosti, ali i globalne izazove koje gradovi imaju. Po tom pitanju još se donekle mogu pravdati opća mjesta i romantizirana lokalpatriotska patetika vladajuće stranke, no nejasno je zašto opozicijske stranke o promoviranju drugačije vizije razvoja razmišljaju samo pred izbore, a ne kao dio dugoročnog predanog terenskog i programskog rada. Problem takvog pristupa je što onda “de facto”, “de iure”, jako teško možemo govoriti o mogućnosti građana da biraju drugačiju politiku od onoga što im se trenutno nudi, kaže Krolo napominjući kako je izbor znatno sužen zbog manjka vizije i strukturne inercije javnog djelovanja većine opozicijskih stranaka. No ipak uz jednu iznimku. Po njegovom sudu to je nezavisna lista Enija Meštrovića koje doživljava kao osvježenje političke kampanje.
O ishodu teško
– Oni iskreno priznaju vlastiti manjak konkretnijih političkih ambicija, no barem satiričnim materijalima raskrinkavaju siromašnu svakodnevicu političkog života u Zadru.
Zadarski sociolog nije se želio upuštati u pedviđanje ishoda ovih lokalnih izbora. Razlog za to dijelom je i činjenica da nema podataka o rezultatima istraživanja javnog mnijenja u gradu i županiji.
– Nisam upoznat s istraživanjem javnog mijenja u gradu, odnosno, koliko je meni poznato u ovom trenutku nije provedeno niti jedno javno istraživanje raspoloženja biračkog tijela. Stoga je teško govoriti o tome hoće li ili neće biti drugog kruga, te kakav će rezultat ostvariti druge veće i manje stranke. No, ukoliko su prošli izbori ikakav pokazatelj, onda možda ipak i bude drugog kruga. Kako bi, pak, građani glasali u toj opciji već spada u malo veće špekulacije u koje se ne usuđujem ulaziti, zaključuje svoju analizu Krešimir Krolo.
najnovije
najčitanije
Ostali sportovi
VESLAČ
Martin Sinković: Rastemo i vjerujemo da možemo osvojiti medalju
Hrvatska
PREDSJEDNIK REPUBLIKE
Milanović: Hrvatska je dno EU, Bugarska jedina lošija
Zadar
ZAHVALNOST JAZZU
Međunarodni dan jazza uz Black Coffee i Bogdanovića
Svijet
NOVI ZAKON
Čile ovaj tjedan počeo postupno skraćivati broj radnih sati, radnici su im premoreni
Hrvatska
HRVATSKI SUVERENIST ZAČUĐEN
Za ovog saborskog zastupnika nije glasao nitko, čak ni on, supruga, susjedi i prijatelji: “Dignut ću kaznenu prijavu”
KK Zadar
POVIJESNA UTAKMICA
ČUVENA POBJEDA ZADRA Pogledajte video od kojeg ćete se naježiti: ‘Posebnija je od drugih…’
Nogomet
Nogometaš iz Vrane
Ante Zurak nakon nogometne karijere ‘ušao’ u poljoprivredne vode: ‘Ovo mi je puno manje stresnije…’
Županija
EDUKACIJA I INTEGRACIJA
Radnici iz Filipina i Nepala čine 10 posto zaposlenih u Cromarisu: ‘Posao je izvrstan, jako mi se sviđa…’
Moda
zadarski concept store
[FOTO] Tiramol proslavio 10. rođendan. Sana Baraba: ‘Na rubu sam suza od sreće’
Zadar
fantastičan projekt