Utorak, 30. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

15 C°

Vinjerac na korist Tankerskoj i čast Vinjerčanima

27.05.2011. 22:00
Vinjerac na korist Tankerskoj i čast Vinjerčanima


Brode, dajem ti ime Vinjerac, sretnu plovidbu tebi i pomorcima na ponos Tankerskoj plovidbi, 3. maju i domovini Hrvatskoj, kazao je uzbuđeon umirovljeni kapetan Josip Magaš, dugogodišnji pomorac i direktor Tankersker plovidbe, kumujući na porinuću novogradnje 712 – 3. Maja, koji će u floti Tankerske plovidbe nositi ime Vinjerac.
Tanker za prijevoz nafte, naftnih prerađevina i kemikalija duljine je 195,3 metara, nosivosti je 51.800 tona, a pokreće ga motor snage 9650 kilovata. Bit će 21. brod u floti našeg najvećeg brodara, koji će time premašiti 1,5 milijuna dwt-a.
To je drugi istovjetni tanker izgrađen u 3. maju za zadarsku kompaniju po programu gradnje hrvatskih brodova u domaćim brodogradilištima uz potporu Vlade, u kojem sui dva istovjetna broda za Uljanik plovidbu.
Nevrijeme nad Rijekom i 3. majem zastalo je i pustilo brojne škverane, goste i uzvanike da dostojanstveno označe porinuće. Uz domaćine brodograditelje predvođene Edijem Kučanom, predstavnike gospodarskog i javnog života Rijeke na čelu s gradonačelnikom Vojkom Obersnelom, okupili su se i predstavnici Tankerske plovdibe – Uprava i poslovodstvo predvođeni kap. Ivom Mustaćem, Nadzorni odbor na čelu s predsjednikom Svetkom Košćicom, a ljudima od mora pridružili su se kolege Milivoj Maričić, lučki kapetan, Slavko Lončar, direktor Jadrolinije, Robert Škifić, direktor Viktora Lenca i mnogi drugi.
Uime domaćina skupu se obratio Vladimir Jadras, član Uprave, zahvaljujući Vladi RH koja je poduprla ovaj. Začudo ovom prigodom na navozu nije bilo predstavnika Vlade, a potsjetimo da je prethodnom brodu “blizancu” kumovala premijerka Jadranka Kosor.
Nakon protokolarnih pozdrava uime graditelja Mustać je izrazio jezgrovito i emocionalnost i racionalnost trenutka kazavši:
– Svako porinuće novog broda izaziva uzbuđenje jer njime “novorođenčetu” brodograditelji udahnjuju dušu kao bi krenuo u svijet – živio i stvarao. Riječ je o product carrieru od 51.800 dwt-a, blizancu Velebita, kojeg smo nedavno preuzeli u flotu i koji uspješno plovi. Ovim brodovima otvaramo novu stranicu, odnosno povrtak čistim tekućim teretima, što je izazov i prilog fleksibilnosti u razvoju naše flote koju ćemo osnažiti s dva slična broda u Južnoj Koreji. Izražavam zadovljstvo poslom odrađenim u trenutnim teškoćama i brodograditelja i nastavkom krize vozarina za svjetske brodare, za koje vjerujem da će biti prevladane kako bismo mogli nastaviti našu uspješnu suradnju, kazao je Mustać, ne propustivši i ovom prilikom kazati:
–  Ovo je dobar, suvremen, moderan i kvalitetan hrvatski proizvod koji moramo sačuvati i razvijati.
Predsjednik uprave 3. maja Edi Kučan izvijestio je da brodogradilište ima u knjizi narudžbi šest brodova, što je ocijenio dostatnim za sljedeću godinu, kazavši naravno da se uvijek može bolje i više, ali je dojam da je u odnosu na neka ranija stanja sadašnim zadovoljan. Prisjećamo se sada već davnijeg trenutka potpisa ugovora kojima je Vlada poduprla gradnju četiri broda od kojih je Vinjerac treći porinut. Knjiga narudžbi 3. maja tada je bila prazna, radnici velikim dijelom na čekanju i prisilnom odmoru. Dojam je da se sada situacija ovdje bitno promijenila, ali gledano na djelatnost sada smo svjedoci sličnog stanja u Brododosplitu.
Inače, prema riječima direkotra Kučana, isporuka tankera “Vinjerac” planirana je za rujan ove godine, odnosno kraj rujna ili početak listopada. Kučan je istaknuo da je cijena broda poslovna tajna kao i da je sada ne može iznijeti.
Nisu izostala pitanja za kap. Mustaća. On je kazao kako su brodovi građeni na način da je pitanje financiranja riješeno na relaciji Vlada RH – brodograditelj, dok je brodarima ostalo platiti brod po svjetskoj cijeni u trenutku preuzimanja. Kakva će biti u rujnu ne znamo, ali sada se kreće oko 35-36 milijuna dolara. Mustać je na pitanje je li istina da Tankerska zpošljava samo domaće pomorce i kako to izdržavaju s obzirom na konkurenciju odnosno angažiranje jeftinijih posada Filipinaca, odnosno zemalja čiji pomorci plove za niže plaće, sa zadovoljstvom odgovorio:
– Isključivo domaće ljude, koji su vrhunski svjetski pomorci. Istina je da time posadu plaćemo više, ali u konačnici sigurnost, razina održavanja i uščuvanosti broda kod produljenja klase odnosno remonta nam  se dobrim dijelom i vraća.
Do rujanske primopredaje vjerojatno će se i puno više znati o sudbini hrvatskih broddograditelja.


 MAGAŠ: POČAŠĆEN KAO POMORAC I VINJERČANIN


Kum broda Joso Magaš, nakon čijeg presjecanja vrpce sa šampanjcem je brod glatko kliznuo u more kazao je:
– Iznimna mi je čast i zadovoljstvo što sam pozvan biti kumom ovom brodu i kao pomorcu, bivšem direktoru Tankerske plovidbe i kao Vinjerčanu. Vinjerac je u 19. stoljeću spojen parobrodskom vezom i sa Zadrom, kao i Rijekom, Trstom, Dubrovnikom, a mnogi su Vinjerčani potom krenuli pomoračkim putem. Vinjerčani su u novijem vremenu tako dali mnogo vrsnih pomoraca i časnika i Tankerskoj plovidbi, a tradicija se nastavlja i danas. Kao što je naziv broda zahvala svima njima, tako i Vinjerac zahvaljuje na takvoj časti, kazao je među ostalim Magaš, izražavajući istovremenu dirnutost i  ponos, osobnu, obiteljsku i zavičajnu.