Više od 80 posto razreda ide na repeticije i to najviše iz matematike, fizike i engleskog jezika, a to košta jako puno. Kod jednih je sat 50 kuna, a kod drugih čak 140. Učenici idu na repeticije na svoju ruku i to kad im se nakupi puno gradiva, a nakupi im se jer izostaju, a ni doma ne uče. Nema dana da netko ne izostane, a roditelji sve opravdavaju. Bježe zbog toga što im je dosadno ili je najavljeno ispitivanje, a nisu učili, otkrivaju gimnazijalke
Nakon najnovijeg OECD-ova istraživanja o čitačkoj, matematičkoj i prirodoslovnoj pismenosti 15-godišnjaka u 65 država svijeta, u kojem su hrvatski đaci plasirani u donjem dijelu liste u svim znanjima, ponovno se počeo propitivati sustav obrazovanja “zemlje znanja”. U razgovoru s roditeljima i učenicima, doznajemo da među srednjoškolcima vlada prava “pošast” repeticija, da su (ne)opravdani izostanci sve veći problem, a sve je to, kako učenici tvrde, zbog neatraktivnih predavanja i preobilnog gradiva kojim su opterećeni.
S obzirom na to da je stanje s repeticijama i izostancima svagdje slično, nemoguće je sve svaliti na profesore, bez obzira na to što su potplaćeni i time demotivirani.
Predavanja dosadna
Čak i sami učenici nakon nekoliko minuta razgovora priznaju da se svojim izostajanjem i nezainteresiranošću sami dovedu do potrebe za repeticijama.
– Više od 80 posto razreda ide na repeticije i to najviše iz matematike, fizike i engleskog jezika, a to košta jako puno. Kod jednih je sat 50 kuna, a kod drugih čak 140. Učenici idu na repeticije na svoju ruku i to kad im se nakupi puno gradiva, a nakupi im se jer izostaju, a ni doma ne uče. Nema dana da netko ne izostane, a roditelji sve opravdavaju. Bježe zbog toga što im je dosadno ili je najavljeno ispitivanje, a nisu učili, rekle su gimnazijalke iz Gimnazije Vladimira Nazora i Jurja Barakovića.
One su, kažu, dobre učenice, ali isto bi voljele da su predavanja zanimljivija, da se upotpune nekim filmom, prezentacijom, internetskim sadržajima…
Maturanti iz Prirodoslovno-grafičke škole kažu da su im repeticije potrebne i zbog toga što oni nešto ne mogu razumjeti, a i zato što “profesori ne znaju objasniti”.
– Najviše je do profesora. Kod nas na repeticije ide 7 – 8 učenika po razredu. Neki profesori drže dopunsku nastavu subotom, kao pripremu za državnu maturu. Ali puno bježimo, evo, upravo sad ‘picamo’ jer nam je raspored dosadan. Imamo po četiri sata iz istog predmeta pa nekad bježimo jer nam dosadi taj profesor. A nekad, da izbjegnemo odgovaranje, rekli su ovi maturanti, dodajući da bi voljeli da je raspored raznovrsniji i da bi predavanja trebala biti zanimljivija.
Maturantice iz Gimnazije Vladimira Nazora kažu da im se bježanje s nastave – isplati.
– Najviše bježimo s povijesti, a onda kad se pojavimo, nekako se izvučemo ili u međuvremenu naučimo. Ali to ne uspijemo opravdati. Sa 6 neopravdanih dobivamo opomenu, a s 14 ukor. Kod većeg broja izostanaka zna reagirati i pedagoška služba, kazale su.
Preopterećeni gradivom
Jedna od njih ide na repeticije iz engleskog jezika zato što ima loše predznanje iz osnovne škole.
– Stalno su mi se mijenjali profesori u osnovnoj školi i sad mi je teško ići ukorak s ostalima. Onda odem na repeticije 2-3 sata pije ispita. Profesori nas ne potiču da idemo na repeticije, jedna se profesorica čak uvrijedila na to jer jako dobro objašnjava gradivo i zaista nam se posveti, rekla je.
Djevojke se bune što su im profesori, od kad su maturantice, još stroži i da nemaju razumijevanja za njih.
– Gradiva ima previše, sve je preopširno i ide prebrzo da i ne stignemo naučiti. A mi znamo puno toga i rezultati ovog zadnjeg istraživanja su nerealni, složile su se.
Njihov ravnatelj Rade Šimičević također vjeruje da su učenici preopterećeni, ali ne samo s gradivom.
– Danas se u obrazovanju ne stavlja naglasak na sposobnost pamćenja što više podataka, nego na prikupljanje i korištenje određenih podataka u svakodnevnom životu. Naši su učenici pametni i sposobni u kratkom vremenu naučiti puno toga, ali napamet, kampanjski. Tako dobiju dobru ocjenu, a za tri dana sve zaborave. Mijenjaju se metode i u tom smislu, ali svaki prijelaz je težak. Iako nijedan profesor koji je ovo izabrao ne misli na svoju plaću kad stane pred 30 učenika, to ne znači da je imun na opće ozračje. Još nešto čime su učenici opterećeni je opća depresija, devijacija sustava vrijednosti i izostanak pravih uzora. Kreće to od obitelji, a nije dobro ni kad djeca vide da su junaci Domovinskog rata iza rešetaka ili da je netko pljačkom i ilegalnim radnjama došao do velikog uspjeha… Uz sve to, teško im je oduprijeti se izazovima koji ih vrebaju izvan škole, rekao je Šimičević, dodajući da ne misli da su hrvatski učenici polupismeni, nego preopterećeni sa svim tim.
Uskladiti reforme
Šimičević kaže da je potrebno shvatiti da su pohađanje nastave i uspjeh u direktnoj korelaciji.
– I ako roditelj želi opravdati, teško će se bez dobrog razloga opravdati izostanak sa samo prvog ili zadnjeg sata, a izostanak s na primjer samo trećeg sata gotovo je nemoguće opravdati, kazao je Šimičević.
Šimičević zagovara reformu sustava obrazovanja.
– Učenik može imati 10 osnovnih predmeta, a ostalo neka budu izborni. Ionako je za maturu potrebno samo tri, uz još nekoliko vezanih za odabrani studij. Mislim da bismo trebali pronaći konsenzus, bez obzira na političke stranke, da se reforme rade prvo od vrtića, preko osnovne pa srednje škole do fakulteta. A mi smo uveli Bolonjski sustav, HNOS, a za srednje škole se tek sad radi na nekim promjenama, istaknuo je Šimičević.
Velik broj izostanaka ono je što muči prosvjetare u cijeloj Hrvatskoj, a i šire. Žarko Grancarić, ravnatelj Prirodoslovno-grafičke škole, kaže da iako to pokušavaju spriječiti, nemoćni su.
– Evo, sad naš psiholog drži radionice s učenicima da pokušamo saznati koji su uzroci tolikih izostanaka. Na radionicama učenici slobodno izražavaju svoje mišljenje pa ćemo nakon analize rezultata radionica, vidjeti što još možemo učiniti, govori Grancarić, dodajući da im nedostaje kabineta da bi raspored sati mogli drugačije organizirati.
Da se nastava može održavati u jednoj smjeni, dodao je Grancarić, sve bi bilo puno lakše.
Zadarski ravnatelji protiv repeticija
Ravnatelji Rade Šimičević i Žarko Grancarić vjeruju da učenici u školama imaju sve što im je potrebno, a da se za repeticijama treba posezati samo kad je nužno, u slučaju zaostajanja zbog opravdanog izbivanja iz škole.
– To treba biti sat-dva i u svakom slučaju kontrolirano, a ne da se ide kod, uvjetno rečeno, stručnih ljudi. Oni koji redovito dolaze na nastavu, ispunjavaju svoje obveze, sve mogu naučiti u školi. Postoji još i dopunska nastava koja im može pomoći, rekao je Šimičević.
Nedavno su izbile i špekulacije da profesori od repeticija rade pravi “biznis”. Onaj iz prve smjene navodno šalje učenike na repeticije onome u drugu smjenu. Poznato je i da neki odjednom drže repeticije za više učenika, a svakome uzimaju cijenu jednog sata. Tu repeticije nekako i gube svoj smisao i pretvaraju se u vrlo skupa predavanja.
– Ne bih komentirao takve špekulacije. U svakom slučaju, ako ravnatelj tako nešto uoči, tome može stati na kraj. Ja vjerujem da su naši profesori svi visoko moralni i da rade ispravno, u skladu s tim, kazao je Šimičević.
Grancarić kaže da u Prirodoslovno-grafičkoj školi repeticije nisu uzele maha u toj mjeri. Ali bilo je i nekih bisera.
– Čuo sam za profesora koji je držao repeticije iz 15 predmeta! Naši učenici ne idu puno na repeticije i ne razumijem roditelje koji inzistiraju na repeticijama. Naš fond sati je podijeljen tako da je po 12 sati iz najvažnijih predmeta za državnu maturu i iz grupe kemijskih predmeta namijenjeno za dopunsku nastavu, a za druge predmete po potrebi. Program je fleksibilan i može se podrediti učeniku kad mu nešto ne ide, rekao je Grancarić, dodajući da se sve može riješiti u školi i da je on zapravo protiv repeticija.
Novac koji roditelji potroše na školovanje svoje djece nije malen, a trošiti pusti novac još i na repeticije u vrijeme kad, kako kaže Šimičević, 300.000 Hrvata ne radi, u najmanju je ruku nelogično.
Obrazovanje ni(je) na cijeni
Rade Šimičević je istaknuo da je naš problem i to što smo takvi konzumenti koji žele sve odmah sad, a da se plodovi obrazovanja uživaju tek nakon nekog vremena.
Ne motivira ni istraživanje Eurobarometra, čiji rezultati kazuju, kako prenose neki portali, da su u Hrvatskoj najmanje traženi zaposlenici s fakultetskim obrazovanjem. Naime, prema tom istraživanju se u Hrvatskoj kod zapošljavanja samo u 7 do 9 posto slučajeva daje prioritet osobama s fakultetom, dok su u velikom broju europskih zemalja tražene osobe s fakultetskim obrazovanjem.
Ni to ne bi trebalo pokolebati one koji imaju stabilan cilj i želju za obrazovanjem.
– Oni koji nemaju cilj i miješaju im se vrijednosti i želje ili su pod utjecajem takvog društva, ići će linijom manjeg otpora, a svaki izgovor će im za to biti dobar, kazao je Šimičević.
najnovije
najčitanije
Hrvatska
ALARMANTNO
Zrak u Sarajevu najzagađeniji na svijetu među glavnim gradovima
Hrvatska
RELI
Rovanpera iduće sezone nastupa na svim WRC relijima
Crna Kronika
TEŠKE OZLJEDE
Troje mladih stradalih u eksploziji u Kninu, stabilnih vitalnih funkcija
Nogomet
EGIPATSKA ZVIJEZDA
Salah razočaran Liverpoolom i bliže je odlasku nego ostanku
Hrvatska
BIVŠI MINISTAR
Beroš pušten iz istražnog zatvora! ‘Na nikog nisam ljut, zahvaljujem institucijama što rade svoj posao’
Crna Kronika
strava u slavoniji
Nasred ulice izboden muškarac, preminuo u bolnici
Zadar
U OBJEKTIVU
MODNA ANALIZA Gradske ulice i ove su subote bile pune odličnih street style komada
Županija
kupnja
I ovu nedjelju otvoren određen broj trgovina u Zadru i županiji, donosimo popis
Zadar
glazbena diva
[FOTO] Doris Dragović napravila pravi spektakl na Višnjiku
Zadarski prsten
odzvonilo neodgovornima