
Foto: Ivan JAMIČIĆ
U radionicama sada sudjeluje osmero glumica i glumaca. Dvoje, Jure Aras i Davor Kovač, su profesionalni glumci, a izrazita mi je čast što nam se u radu priključio i Milan Stošić doajen zadarske amaterske scene, a ostali moji suradnici su amateri s određenim glumačkim iskustvom
Već nekoliko mjeseci u sklopu projekta ‘Artikultura’ u suradnji s umjetničkom udrugom ‘Teatro Verrdi’ u Zadru s nekolicinom glumaca amatera i zaljubljenika u kazalište na novoj predstavi i kazališnim radionicama radi Morana Foretić. Ova poznata Hrvatska redatljica već neko vrijeme živi u Zadru, a 2004. godine s Kazalištem je lutaka Zadar režirala predstavu “Ljubav u gradu noći po Cortu”. Rezultat rada Morane Foretić i mladih zadarskih glumaca okupljenih oko Teatra Verrdi moći ćemo pogledati 25. veljače u bivšem kinu ‘Pobjeda’ kao predstavu “Candide” prema poznatom romanu francuskog filozofa prosvjetiteljstva Voltaire. Tim povodom Morana Foretić gost je našeg lista.
Kako je došlo do vaše suradnje s Teatrom Verrdi i radu na radionicama i predstavi “Candide” u sklopu projekta ‘Artikultura’?
– Jure Aras, jedan od pokretača i voditelja projekta ‘Artikultura’ i voditelj ‘Teatra Verrdi’, i ja upoznali smo se i surađivali zajedno, prije nekih šest, sedam godina kada sam ja za Kazalište lutaka Zadar režirala predstavu „Ljubav u gradu noći po Cortu”, prema poznatom junaku stripova Huga Pratta Cortu Malteseu. U međuvremanu sam se zaljubila i ostala živjeti u Zadru. Čula sam da je Jure s nekolicinom suradnika pokrenuo projekt ‘Artikultura’, koji okuplja najrazličitije umjetničke izričaje, i ideja me oduševila. Kroz razgovor smo vidjeli priliku za jednu dramsku radionicu, a kasnije se rodila ideja o predstavi kao produktu tih radionica. U svojim prvim redateljskim danima imala sam priliku raditi s amaterima, zaljubljenicima u teatar i to me je iskustvo bilo oduševilo. Uistinu se radi na potpuno drugačiji način. Kroz rad s amaterima drugačije gledate na neke stvari, stalno otkrivate novo. Radionicama koje proteklih mjeseci održavam u sklopu projekta „Artikultura” radi toga sam pristupila s puno entuzijazma. Naravno, od Jure sam čula puno toga lijepog o ljudima koji se okupljaju oko Teatra Verrdi i koji su već prije sudjelovali na nekoliko dramskih radionica.
Znakovita poruka
U početku, plan je bio napraviti jedan potpuno autorski projekt, ali sam od toga u međuvremenu odustala. Naime, ljetos sam ponovo pročitala „Candide”, roman poznatog francuskog filozofa prosvjetiteljstva Voltairea, i u glavi mi se rodila ideja za predstavu. Iako se radnja romana događa u 18. stoljeću, poruka koju ona nosi je univerzalna. Posebno mi se ta poruka učinila znakovitom za situaciju u kojoj se danas u Hrvatskoj nalaze mladi ljudi. Riječ je o mladom čovjeku koji se pokušava probiti u svijet odraslih, svijet pun kompromisa i zamki, u kojemu nema odviše mjesta za ideale. Taj mi se tekst učinio vrlo prikladnim za istraživanje i za rad na jednoj dramskoj radionici. Naravno, nismo odmah krenuli s njime. Trebalo je proći nešto vremena da se svi međusobno upoznamo, odnosno trebala nam je svojevrsna priprema za ozbiljan rad.
Koliko je često Voltaireovo djelo uprizoravano u hrvatskim kazalištima?
– Koliko se meni čini mislim da je „Candide” u Hrvatskoj jednom uprizoren, ali mislim da je od tad prošlo dosta vremena. Inače, znam da postoji dosta poznata brodvejska komična opera nastala 56-te.
Kako i zašto ste odabrali baš „Candide”?
– “Candide” je vrlo duhovito, dinamično i suvremeno djelo. Kada se malo zadubite shvatite da su problemi koji su mučili Voltairea jednaki onima koji nas i danas muče. Najzad, roman nam rečenicom ˝Treba obrađivati svoj vrt”, otkriva jedno vrlo jednostavno rješenje koje bi i mladi ljudi u Hrvatskoj mogli razmotriti, možda i poslušati i to tako da se posvete onom čemu su vični…
Kako je tekao proces rada na samoj radionici koji će rezultirati ovom predstavom, možete li nam nešto kazati o tome?
– U radionicama sada sudjeluje osmero glumica i glumaca. Dvoje, Jure Aras i Davor Kovač, su profesionalni glumci, a izrazita mi je čast što nam se u radu priključio i Milan Stošić doajen zadarske amaterske scene, a ostali moji suradnici su amateri s određenim glumačkim iskustvom.
Dramske radionice
Davorov angažman moram posebno istaknuti, jer je on izvrsno vodio jedan dio radionica ‘commedie dell’ arte’, s kojima smo ušli u pripremu za rad na ovoj predstavi. Ova naša radionica je treća u nizu dramskih radionica koje je Teatro Verrdi organizirao za svoje polaznike. Intenzivno smo počeli raditi tek u studenom i prosincu, a probe su od tri tjedno u početku narasle na pet tjedno, te najzad na svaki dan kako se premijera predstave bliži. Čak sam za svoj pristup rada s glumcima osmislila i naziv „šizofreni zen”. Priču Candida smo postavili kroz epizodu iz starogrčke mitologije. Naime, zamisli smo da su se četiri boga – Zeus, Atena, Hera i Hefest – našli na večeri u Hadu, jer Had vrlo lijepo dočarava zbilju 21. stoljeća. Bogovi se iz dokolice počinju upletati u sudbinu mladića Candidea, ali ih on najzad preigra i materijalizira u ljudsko obličje, čime oni prestaju biti bogovi i ostaju zauvijek zarobljeni u ljudskom obliku.
U kakvoj su vezi Morana Foretić i Zadar?
– Prvi put u Zadar sam došla na poziv Milene Dundov i Davora Grzunova iz Kazališta lutaka Zadar. Zvali su me radi rada na novoj predstavi i tada je nastala „Ljubav u gradu noći po Cortu”. Zanimljivo, u toj sam se predstavi dosta pozabavila maskama, a to je slučaj i s „Candide”, pa mogu kazati da se radi o nastavku započetog istraživanja. Inače, moj otac Dalibor Foretić je iz Zadra, pa sam grad poznavala od prije. Nakon tog angažmana u Zadru sam se zaljubila i odlučila ostati živjeti. Mogu reći da je za moj život predstava „Ljubav u gradu noći po Cortu” bila sudbonosna. Život u Zadru uistinu je lijep i svima bih ga preporučila. Grad posjeduje onu nekakvu nekonvencionalnu energiju koju mnogi naši gradovi u kojima sam bila nemaju… Što se tiče kulturnih zbivanja u gradu, moram priznati da ih proteklih par godina nisam pomno pratila, prvenstveno iz obiteljskih razloga, ali se u posljednje vrijeme polako u njih počinjem uključivati.
Osim kao kazališnu redateljicu, hrvatska vas javnost pamti i kao scenaristicu televizijske serije „Ponos Rattkayevih”. Možete li s pozicije vašeg iskustva komentirati istovremeni, prvenstveno glumački, angažman na sapunicama i u teatru?
– Da, pisala sam scenarije za seriju „Ponos Rattkayevih” i imam izravno i neposredno iskustvo rada na televiziji. Mislim da je za hrvatske glumce rad na sapunicama hvalevrijedan zadatak koji glumce uči jednoj vrsti brže glume s bržim reakcijama.
Rad u tv-produkciji
Pogotovo mislim da je tomu tako s obzirom da na akademiji nemamo kolegij filmske glume, a glumiti na filmu ili televiziji nije isto što i glumiti u teatru. Mislim da je rad u tv – produkciji izrazito naporan trening za živce, u kojem svaki sektor u mašini ima svoje zahtjeve od scenariste. To je definitivno u rangu rada u rudniku, dugo traje, prilično je naporan i kada bi ljudi znali koliko je energije i truda uloženo da bi nastala jedan trivijalna sapunica, sigurna sam da bi se prema tome žanru odnosili ipak s malo više poštovanja.
I predstava „Candide” i serija „Ponos Rattkayevih” u osnovi su smješetene u prošlost. U kojoj mjeri je za redatelja / scenaristu, u ovom slučaju za Vas, bitno itražiti povijesni kontekst?
– Moja profesorica iz latinskog je uvijek govorila kako je izreka, povijest je učiteljica života, najgluplja izreka, jer ljudi iz povijesti nikada ništa ne nauče. Stoga mene u povijesnom kontekstu zanima upravo to, koji su to procesi koji se ciklički ponavljaju, i u 18 stoljeću, i u u razdoblju između 1938. – 1944. godine. Proučavajući roman “Candide” stekla sam dojam da ljudska svijest nije značajnije evoluirala od sredine osamnaestog stoljeća, niti od 1938. godine sve do danas. U tom je kontekstu zanimljivo promatrati naše materijalističko društvo u kojem se ljudi najmanje stignu baviti sami sobom. Ovom predstavom pokušavam, ma koliko to glupo zvučalu, utjecati na svijest makar malog broja ljudi u smislu da počmu tražiti svoje mjesto pod suncem i boriti se da ostvare ono što u svojoj suštini jesu. Mislim da je pravo da se izborimo za svoju individualnu slobodu jedini način kako izaći iz krize u kojoj se našla naša civilizacija.
Imali ste priliku surađivati i raditi s takvim redateljskim veličinama kakve su Damir Zlatar Frey i Paolo Magelli. Kako biste opisali ta iskustva?
– Da, surađivala sam s obojicom i za mene su to bila dva neprocijenjiva iskustva. Istina, s Paolom sam surađivala puno više. Zajedno smo radili na tri predstave, a rad je s njim užasno poticajan i kreativan. Često se bavio propitivanjem baš onih stvari koje i mene vrlo interesiraju. Uostalom, suradnja s njima bila je i velika čast. S Freyem sam puno naučila o pokret u teatru jer je njegov izričaj usredotočen na to, a mene scenski pokret u teatru uistinu jako fascinira.
O redateljici
Morana Foretić rođena je 1978. godine u Zagrebu. Posrednik u njenim prvim kontaktima s kazalištem bio je Moranin otac Dalibor Foretić, poznati hrvatski kazališni kritičar. Studirala je Kazališnu režiju i radiofoniju na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu, a studij je završila 2001. godine. Poznatiji njezini radovi što kao redatelja što kao asistenta redatelju su: “Prizori iz bračnog života” (prema motivima Ingmara Bergmana), “Ljubav na rasprodaji” (Jasrenka Bohaček), “Legenda o samozapočinjanju” (Foretić- Štimac), “Grižula” (Marin Držić), “Corto Maltese” (Foretić- Bohaček), “Božanska glad” (Slavenka Drakulić)…
najnovije
najčitanije
Zadar
SVEČANO
FOTO Pogledajte kako su Arbanasi proslavili svetkovinu Gospe Loretske
Vaterpolo
BLIZU TRIJUMFA
Jadran na korak do trećeg uzastopnog naslova
Hrvatska
GORDAN JANDROKOVIĆ
Predsjednik Hrvatskog sabora čestitao osvajačima medalja na EP-u u karateu
Hrvatska
ministar
Anušić: Trump ima pravo kada kaže da treba više izdvajati za obranu
Zadar
SUNSET SPORTS FESTIVAL
Block Party označio početak odbrojavanja do najpoznatijeg sportsko-poslovnog događaja u regiji
Zadar
ĐIR PO GRADU
FOTO Poluotok je danas vrvio šetačima! Pogledajte koga smo sreli na zadarskoj špici
Zadar
SVEČANO
FOTO Pogledajte kako su Arbanasi proslavili svetkovinu Gospe Loretske
Zadar
ISKORISTITE PRILIKU
Ryanair opet snizio cijene letova, u ponudi i letovi iz Zadra
Crna Kronika
narušavanje reda
U blizini nogometnog igrališta napao i udario muškarca
Zadar
lucian perić