Foto: Marin Gospić/Arhiva ZL
Glavni tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske upozorio je na konferenciji za novinare, održanoj u Rijeci, da je prošlo ravno deset godina, otkako je prestao važiti Nacionalni kolektivni ugovor za hrvatske pomorce na putničkim brodovima i trajektima koji je bio donesen još 1998. godine.
Nacionalni kolektivni ugovor za putničke brodove i trajekte u kabotaži, prestao je važiti stupanjem na snagu Zakona o kriterijima za sudjelovanje u tripartitnim tijelima i reprezentativnosti za kolektivno pregovaranja, a već deset godina putnički brodari u nacionalnoj plovidbi, okupljeni u Udruzi brodara Mare Nostrum, unatoč pritiscima i zahtjevima Sindikata pomoraca i drugih reprezentativnih sidikata, odbijaju pokrenuti kolektivno pregovaranje i sklopiti Nacionalni kolektivni ugovor kojim bi se, ističe Melvan, zaštitila ne samo prava pomoraca, nego interesi brodara, nacionalni interesi i sigurnost plovidbe.
Nejasna motivacija
– Izostanak kolektivnog ugovora otvara vrata svima koji smanjivanjem kvalitete pomorskog putničkog prijevoza, smanjivanjem kriterija sigurnosti putnika i članova posada te dampinškim cijenama žele ući na naše tržište. Nacionalni kolektivni ugovor nije isključivo stvar zaštite hrvatskih pomoraca, nego zaštita interesa Republike Hrvatske i zaštita hrvatskih brodara od nadiranja stranih kompanija, ne samo iz Europske unije, nego i trećih zemalja na ovaj prostor, a koji će dovesti brodove lošije kvalitete i nametnuti se dampinškim cijenama, kaže Melvan.
On ističe kako je motivacija brodara da ne sklope novi Nacionalni kolektivni ugovor posve nejasna, jer pravog razloga za to nema.
– Nisu nam poznati njihovi razlozi. U proteklom periodu, u ovih deset godina, barem dvadeset puta smo pozivali na pregovore sve veće hrvatske brodarske kompanije, u prvom redu Jadroliniju i Rapsku plovidbu, kao i druge, manje brodare koji operiraju u hrvatskoj kabotaži, ali bez uspjeha. S druge strane je ili nedostatak razumijevanja zašto je potrebno sklopiti nacionalni kolektivni ugovor ili nedostatak dobre volje da se on sklopi. Na sve načine odugovlačili su postupak pregovora, tražeći utvrđivanje reprezentativnosti sindikata i sličnim pravnim manevrima. Zašto je tako, odgovor nemamo. Mi pokušavamo i pokušavat ćemo i dalje pokrenuti pregovore oko sklapanja nacionalnog kolektivnog ugovora. Ukoliko bude potrebno posegnut ćemo i za sindikalnim akcijama, kako bi primorali drugu stranu da sjedne za stol i da svi zajedno zaštitimo interese Republike Hrvatske, iako se radi o pomalo apsurdnoj situaciji da smo mi oni koji to preuzimaju na sebe, rekao je Melvan.
Pozvani na pregovore
Sindikati uključeni u pregovore o nacionalnom kolektivnom ugovoru zadnji su prijedlog usuglašenog teksta kolektivnog ugovora brodarima dostavili u srpnju ove godine, a tijekom ovog mjeseca su ih još jednom pozvali na pregovore.
– Odgovor brodara još uvijek čekamo. Bojimo se da im je cilj hrvatske pomorce u kabotaži koji ionako imaju mala primanja, s obzirom na obim posla, učiniti jeftinom radnom snagom, ili umjesto njih dovesti jeftinije strane pomorce, upozorava Melvan, podsjećajući da je hrvatska kabotaža otvorena za sve brodare s područja EU, što bi moglo dovesti do pojave brodova sumnjive kvalitete i održavanja na domaćim linijama.
Jedino što još koliko-toliko štiti domaće pomorce i brodare u kabotaži je odredba prema kojoj pomorci na putničkim brodovima u nacionalnoj plovidbi moraju govoriti hrvatski jezik, na razini B1, no i tu se već događaju pokušaji ulaska pomoraca iz okolnih zemalja.
Jadrolinija ključna
– Naše Ministarstvo mora dobilo je zahtjev iz Crne gore da se omogući recipročno zapošljavanje tamošnjih pomoraca na hrvatskim brodovima u nacionalnoj plovidbi, čemu se mi protivimo, jer neće biti nikakvog reciprociteta, budući da je naša flota neusporedivo veća, a i primanja pomoraca u Crnoj Gori su niža nego u Hrvatskoj pa je jasno da bi to bilo prilično jednosmjerno zapošljavanje, kaže Melvan.
Za sklapanje Nacionalnog kolektivnog ugovora ključna je Jadrolinija, odgovorio je Melvan na pitanje novinara, ističući kako Jadrolinija ima daleko više brodova i zaposlenih pomoraca od svih ostalih brodara zajedno u nacionalnoj putničkoj plovidbi pa bi, ukoliko nacionalna brodarska tvrtka prihvati kolektivni ugovor, to morali učiniti i svi ostali, manji brodari.
najnovije
najčitanije
Nogomet
Lijepa cifra
Nagradni fond Svjetskog prvenstva u nogometu 655 milijuna dolara, prvak će dobiti 50 milijuna
Hrvatska
Zagrebački nadbiskup
Nadbiskup Kutleša o slučaju časne sestre: ‘Da su mnogi šutjeli, ne bi bilo toliko dezinformacija’
Zadar
Pregled dana
PET VIJESTI DANA Dan obilježili gradonačelnikov susret s medijima i premijera filma ‘260 dana’
Zadar
Sreća u nesreći
Premijera filma 260 dana u Višnjiku nakratko prekinuta jer je gledateljici pozlilo, spasio ju poznati zadarski liječnik
Hrvatska
Narodno izjašnjavanje
Plenković kaže da ne može biti referendum o Zakonu o prostornom uređenju. Ustavni stručnjak kaže da to nije točno
Zadar
Sreća u nesreći
Premijera filma 260 dana u Višnjiku nakratko prekinuta jer je gledateljici pozlilo, spasio ju poznati zadarski liječnik
Zadar & Županija
Ostao bez nasada
Bivši sudionik šou-emisije »Ljubav je na selu« u šoku! Posjekli mu 25 maslina
Zadar & Županija
OD 15. prosinca
Radovin dobio novi vrtić: 55 djece krenulo u tri skupine
Zadar
oprema za rad
Pacijentica upozorila na manjak opreme, Kolega opovrgava: Ginekološka ordinacija ima ultrazvuk, ali…
Zadar
Savršen poklon