Drugu se godinu za redom Zadar našao u proračunskoj pat poziciji. Razilaženja između oporbe i većine u Gradskom vijeću ponovno su rezultirala uvođenjem tehničkog proračuna, koji u mnogočemu ograničava mogućnosti za nova ulaganja i projekte, ali i isplatu sredstava proračunskim korisnicima. Osvrnuli smo se zato na tekuću situaciju koja muči Grad s pročelnikom Ureda gradonačelnika Antom Ćurkovićem. Tehnički proračun pod upitnik je tako stavio cijeli niz gradskih projekata – od izgradnje vrtića, postavljanja bazenske školjke na Višnjiku do brojnim komunalnih zahvata. Političke peripetije koje su se s Narodnog trga proširile cijelim gradom tako su, još uvijek na neodređeno vrijeme, obustavile zacrtane planove i pomaknule rokove izvršenja brojnih projekata, zbog čega Gradu prijeti i obveza povrata sredstava za projekte financirane europskim novcem. Pred obje strane sada je vrijeme pregovora, kompromisa i dogovora oko novog gradskog proračuna, koji će napokon produbiti grad iz zimskog sna.
Jesu li sredstva koja su na raspolaganju Gradskoj upravi dostatna za sve obveze u ovom kvartalu?
Bez usvojenog zakonitog proračuna Grad Zadar ne smije ugovarati i preuzimati nikakve nove financijske obveze – nema ugovaranja nikakvih radova ili usluga! Dakle, sredstva koja su nam prema zakonu na raspolaganju dostatna su za održavanje hladnog pogona i realizaciju tek dijela nekih projekata koji su ugovoreni u prethodnoj godini. Ni blizu planiranog. Nije hibernacija, ali za uobičajeni način rada i već ustaljeni ciklus investicija u Zadru, idemo sporo. Sporije nego ikad.
Što je sa sredstvima osiguranim iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti? Hoće li zbog nedostatnih sredstava doći do raskidanja već sklopljenih ugovora i, ako hoće, kakve će biti posljedice? Koji su to projekti?
Za sad imamo odobrena ukupno četiri projekta ukupne vrijednosti oko 10 milijuna eura. Udio Grada Zadra u njima je veći u odnosu na klasičnu EU omotnicu. Tri projekta – dječji vrtići na Smiljevcu, Crvenim kućama i vrtić Pčelica imaju gotovu i potpunu projektnu dokumentaciju, zadovoljene baš sve preduvjete da s njima krenemo u realizaciju, a nadogradnju DV Duga je potrebno projektirati. Gradska uprava pred sebe je kao jedan od prioriteta stavila možda najveće ulaganje ikad u odgojno – obrazovnu infrastrukturu – dakle, govorimo o vrtićima i školama. To su jedni od najznačajnijih uvjeta za poticanje demografske obnove. Pozitivna činjenica je i dalje da smo uz sve poteškoće, iz EU fondova osigurali 3,7 milijuna eura za četiri dječja vrtića u kojima želimo stvoriti nova mjesta za boravak više od 350 djece.
Ipak vrlo je vjerojatno da će se na nove prostore nažalost još morati pričekati. S ovakvim važećim financiranjem nužnih rashoda, nemoguće je osigurati vlastiti dio sredstava za sve njih. Ako Grad uskoro ne stabilizira svoje financiranje, raskidi ugovora za dodijeljena sredstva iz EU fondova su realna otvorena opcija. No, toj se opciji okrećemo u najtežim slučajevima, kad zaista procijenimo da više ne postoji šansa za uspješnu realizaciju projekta. Ako dođe do raskida ugovora, slijedi povrat dodijeljenih sredstava iz EU, što znači da cjelokupne troškove izgradnje Grad mora snositi iz vlastitih sredstva. U EU projektima vrijeme je nemilosrdan i često nenadoknadiv faktor. Dovršetak ulaganja za Pčelicu i Smiljevac inicijalno je planiran tijekom 2024. i 2025. godine. Sada je već izgledno da će se oni teško ostvariti.
Krajem prošle godine potpisan je ugovor o novom ITU mehanizmu. Tamo je niz kapitalnih projekata poput kompleksa otvorenih plivališta, modernizacija autobusnog kolodvora, rekonstrukcija ključnih gradskih prometnica… Može li ovakav proračun podnijeti obvezni dio sufinanciranja zadarske lokalne uprave?
Zadar se tijekom financijske perspektive 2014.-2020., dokazao kao lider u korištenju EU sredstava, te se prema svim analizama i pokazateljima Ministarstva financija potvrdio kao jedan od najuspješnijih u Republici Hrvatskoj u ukupno povučenim sredstvima gradova.
Prošli ITU mehanizam zadarskom urbanom području omogućio je financiranje najvažnijih razvojnih projekata za unaprjeđenje kvalitete visokog obrazovanja, kulturne baštine, urbane prometne infrastrukture, digitalizacije i razvoja poduzetništva. I, podsjetit ću, Grad Zadar među prvima je u Hrvatskoj uspješno zaključio i ugovorio cjelovitu raspoloživu financijsku EU omotnicu iz ITU mehanizma.
Danas, pa do 2027. godine, Grad Zadar i njegovo urbano područje na raspolaganju ima 43 milijuna eura namijenjenih nizu programa i mjera za održivi urbani razvoj. Dakle, duplo veća sredstva od prethodne ITU omotnice. Rokovi teku, projekti su opsežni i složeni, zahtjevni i delikatni u provedbi.
Koji su to najvažniji projekti koji čine dio naše ITU omotnice?
Kompleks objekata za vodene sportove na Višnjiku je kompletno dovršen i spreman za provedbu. U sklopu tog projekta predviđena je i rekonstrukcija ili izgradnja dijela sportskih kvartovskih igrališta te uspostava Centra za dijagnostiku sportaša. Ukupna vrijednost tog projekta je 8,2 milijuna eura sa stopom sufinanciranja od 84 posto.
U području revitalizacije kulturne baštine planira rekonstrukciju Trga Sv. Frane, daljnje širenje sustava javnih bicikala urbanog područja Zadar s popratnom biciklističkom infrastrukturom, modernizaciju autobusnog kolodvora, ITS – fazu II, daljnju digitalizaciju u prometu i uspostavu »Park&Ride« sustava. Ukupna vrijednost tih projekata je 23,6 milijuna eura s prosječnom stopom sufinanciranja od 82 posto.
Veliku komponentu održivog razvoja planiramo i kroz projekt daljnjeg razvoja zelene infrastrukture UP Zadar s glavnim naglaskom na stvaranje novih zelenih površina u Zadru i valorizaciju šume Musapstan, vrijednosti tri milijuna eura s 84 posto EU sredstava. To znači da je za realizaciju potrebno osigurati u procjeni oko 5 milijuna eura iz gradskog proračuna. Jedan od preduvjeta za svaki od tih projekata je spremnost, a za neke od njih nužno je izraditi određene dijelove projektno – tehničke dokumentacije ili pak studija i elaborata, a za što osnovu opet čini proračun i vlastita sredstva. Stoga, novaca za svaki od projekata, posebice u ovakvom proračunu – nema!
Znači, ove godine najveći broj gradskih projekata ostavljen je na »stand by« modu?
Nije! Radit će se Novo gradsko groblje Grada Zadra, zelene površine na Rivi. Počeli su radovi na rotoru na Bilom brigu, kao i Križanićevoj ulici koja čini važan dio nove gradske transverzale od Bulevara do Žmirića. Ugovoreni su radovi na pristupnoj cesti i parkirališta uz mjesno groblje u Diklu, spojnoj prometnici uz hotel Maraska, Ulici J.Š. od Cezanea te Krešimirovoj obali.
Ipak, bez proračuna nije moguće krenuti u izgradnju grobnica u novog groblju, izgradnju sustava oborinske odvodnje od Melade do uvale Maestral. Ne možemo početi ni s rekonstrukcijom Trpimirove obale od Marexa do Maraske, Ulice Stanka Vraza, sportskih igrališta na Plovaniji i Sinjoretovu, parkova na Plovaniji i druge faze uz Ulicu K. Zankija. Nadalje, ostaju nam na čekanju i projekti energetskih obnova škola Š.K. Benje, Petra Preradovića i Stanovi.
Trenutno, najveći problem je gubitak vremena koji će biti teško, u pojedinim slučajevima i nemoguće, nadoknaditi. Ogroman je problem nemogućnost ugovaranja projektiranja budućih projekata poput komunalnih lučica u uvalama Maestral, Draženica, Petrčane. Tu je najveći gubitak jer ćemo izgubiti ritam pripreme potrebne za kandidiranje tih projekata na natječaje za sufinanciranje državnim ili EU sredstvima. Još gore je to što takvo otezanje i odgoda znači i veće troškove s obzirom na kontinuirani rast cijena koji imamo posljednjih godina. Prošle godine, u sličnoj situaciji s nužnim financiranjem koje je trajalo pet mjeseci imali smo rast procijenjenih vrijednosti nekih planiranih investicija i do 20 posto.
Hoće li Grad Zadar dobiti »normalan« proračun za 2024. godinu?
Odgovor stoji u Gradskom vijeću. Gradonačelnik Dukić je ponudio svima predlaganje zajedničkog proračuna, prihvatio većinu prijedloga i amandmana klubova vijećnika. Na kraju smo uz veliki napor uspjeli osigurati i zakonite izvore financiranja za amandmane nezavisne liste Enija Meštrovića želeći tako otvoriti put usvajanju zakonitog proračuna, odnosno razgovorima o rebalansu. Nažalost, oni su odabrali najgori mogući scenarij. Moram podsjetiti i na činjenicu kako smo u prošloj godini realizirali većinu amandmana koji su bili uvršteni u proračun od strane klubova i nezavisne liste Enija Meštrovića. Nažalost, niti nakon svega toga većina vijećnika nije htjela izglasati zakonit proračun u kojemu su sadržani i njihovi prijedlozi ili amandmani. Zaustavili su rekordni proračun veći od 122 milijuna eura koji je trebao omogućiti veliki iskorak u razvoju Zadra. Imamo spremne projekte, otvorene vanjske financijske mehanizme za multiplikaciju naših proračunskih sredstava, imamo sve osim potrebnih 14 vijećničkih ruku koje se trebaju podići istovremeno.
A imamo i još niz problema koji će se prenijeti i na realni sektor, pa i na ukupni BDP Zadra i socijalni standard. Naime, posljedice nedonošenja gradskog proračuna bit će vidljive najmanje do kraja 2026. godine. Značajno smanjenje javnih investicija uvjetovano ovakvim financiranjem bez donesenog proračuna odrazit će se izravno u realnom sektoru – poduzetništvu i obrtništvu. A taj realni sektor zapošljava i isplaćuje plaće, reinvestira svoju dobit, plaća poreze i doprinose, puni opet ovaj isti proračun iz kojega se, između ostalog, financiraju vrtići i izvanstandardni programi u školstvu, provode programi socijalne skrbi, sufinanciraju sportske udruge i klubovi, pružaju poticaji poduzetništvu i obrtništvu. Taj krug ove godine imat će opseg manji za četvrtinu.
Sadržaj je nastao u suradnji s Gradom Zadrom.
najnovije
najčitanije
Ostali sportovi
Miting Sveti Krševan
Jaderanima niz osobni rekordih i norma za Prvenstvo Hrvatske
Zadar
MOŽE BOLJE
Zadrani o nedostatcima života u gradu: Pijemo ‘Ganges iz špine’, svuda zgrada na zgradi..
Ostali sportovi
Treća malonogometna liga
Albatros i Sv. Martin igraju »svoju« ligu
Zadar
VRIJEME ZAMJENE
Brojni zadarski vozači pohrlili kod vulkanizera ili automehaničara: ‘Većina vozača koja nam se obraća…’
Županija
HAK
Nepovoljni vremenski uvjeti stvaraju probleme u prometu, u prekidu neke trajektne i brodske linije!
Županija
SILBA
FOTO Katamaran Jadrolinije udario o obalu Božave
Scena
IRIS PETRAČ
Tko je supruga Novice Petrača? Bivša zadarska novinarka i glasnogovornica Grada Zadra
Crna Kronika
PU ZADARSKA
U Murvici se zapalio automobil u vožnji, vatrogasci intervenirali
Zadar
INFORMIRAJTE SE!
Višnjik objavio važne upute za posjetitelje koncerta Doris Dragović!
Crna Kronika
zloupotreba položaja