Četvrtak, 2. svibnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

22 C°

Nove radionice

Uređuje se nova zgrada za potrebe Srednje škole Biograd na Moru

Autor: Nikolina Lucić

18.12.2023. 09:00
Uređuje se nova zgrada za potrebe Srednje škole Biograd na Moru

Foto: Luka Jeličić

Srednja škola Biograd na Moru već nekoliko godina radi na projektu opremanja i osuvremenjivanja novih praktikuma za potrebe izvođenja nastave u smjerovima brodomehaničar i brodograditelj nemetalnog broda. U školi su nam kazali kako interes za ova dva specifična strukovna zanimanja raste iz godine u godine te kako škola sama već neko vrijeme ne može ispunjavati potrebe učenika. Zbog toga jedva čekaju otvoriti vrata novih, moderno uređenih radionica, gdje će na jednom mjestu izvoditi svu praktičnu nastavu, a u učionicama na katu zgrade u kojoj započinju građevinski radovi prilagodbe potrebama obrazovnog procesa, moći slušati i teorijsku nastavu.


Županijska skupština je, naime, 2020. godine odobrila ovoj školi podizanje kredita za kupnju zemljišta i nedovršene poslovne zgrade tvrtke GO-TEK na području poslovne zone Bućine u Biogradu, a radi se o zemljištu površine 1.500 metara četvornih i poslovne zgrade s oko 740 »kvadrata« bruto površine.


Interes raste


– U Republici Hrvatskoj sektor brodogradnja u trogodišnjem zanimanju prema programima koji se izvode u našoj školi su jedinstveni na području cijele države. Program brodogradnje – brodomehaničar, brodograditelj nemetalnog broda i brodograditelj škola izvodi od školske godine 2014./2015., kazala nam je v.d. ravnateljica Davorka Demo.


Biograd je godinama poznat kao središte nautičkog turizma, ne samo u zadarskoj regiji, već i cijeloj jadranskoj Hrvatskoj, zbog čega potražnje za obrazovanim brodomehaničarima i graditeljima ne manjka. Tržište cvjeta jer na moru je svake godine sve više plovila, što odmah znači da su na tržištu rada neophodni obrazovani stručnjaci za njihov remont, modernizaciju i kreiranje.


– Škola upisuje dva od tri programa. Ciklično mijenjamo brodograditelj nemetalnog broda i brodograditelj i svake godine interes učenika se povećava. Punimo jedan kombinirani razredni odjel u prvom upisnom roku, pojasnila nam je ravnateljica, kazavši i kako prelaskom u novu zgradu škola očekuje znatno kvalitetniju praktičnu nastavu s obzirom na opremu i prostor koji nudi nova zgrada, bolje uvjete rada u cijelosti, te mogućnost upis sva tri zanimanja, odnosno čak i upis dva razredna odjela.


– Naši učenici u pravilu nemaju problema sa zapošljavanjem s obzirom na veliki broj marina u našem okruženju, a i sama praktična nastava kod vanjskog poslodavca omogućuje učenicima mogućnost zapošljavanja. Prema našim saznanjima i praćenjem tržišta rada, zanimanje za ova zanimanja će sigurno biti u porastu, s obzirom na to da smo okruženi nautičkim lukama, a grade se i nove. Osim toga, grad Biograd na Moru ima tradiciju nautike, pojasnila je ravnateljica, kazavši i kako bi, ako tržište od njih to bude zahtijevalo, krenuli u realizaciju obrazovanja odraslih, a četvrt stupanj također je vrlo tražen.


Oprema i radionice


Unutar postojeće zgrade srednje škole brodograditelji imaju radionicu za praksu od nevelikih 40 četvornih metara. Buka strojeva, puno učenika i mali prostor jednostavno nisu dobri uvjeti za izvođenje kvalitetne nastave. Dogradnja postojeće školske zgrade nije dolazila u obzir jer je parcela bila preizgrađena, a raspoloživi prostor je zauzet za gradnju planiranog praktikuma za ugostitelje s kafićem, restoranom, kuhinjom, podrumom i hladnjačom. Tada se pojavila mogućnost kupnje zemljišta i nedovršene poslovne zgrade tvrtke GO-TEK iz Čakovca u poslovnoj zoni.


– Veliki komplet opreme čeka da se zgrada uredi. Kada se radionice potpuno urede i zgrada prenamijeni za potrebe obrazovnog sustava, učenici će na jednom mjestu učiti sve, od teorije do prakse i to na stvarnim primjercima, a ne slikama i nacrtima kao do sada. S obzirom na to da je nova zgrada udaljena od škole i prelazi se magistralu da bi došli do nje, morat ćemo urediti i sustav prijevoza učenika, kazala je Demo, kazavši kako učenici praktičnu nastavu trenutno izvode u neuvjetnim prostorijama.


– Projektna je dokumentacija datirana u 2023. godinu, a sada je 2023. godina već na izmaku. Projekt je prošao kroz brojne turbulencije i imovinsko-pravne probleme u čijem nam je rješavanju uvelike pomogao gradonačelnik Ivan Knez i njegovi suradnici, dodala je ravnateljica, koja se s kolegama suočava s činjenicom da interes za njihovim strukovnim smjerovima nadilazi upisne kvote.


– Naši se učenici vrlo brzo zapošljavaju ili u svom zvanju ili u strojarskom sektoru. Do unazad pet godina nismo primali nikakve upite o vertikalnoj prohodnosti na četvrti stupanj, koja nam sada sve češće pristižu, jer učenike zanima kako položiti četvrti stupanj da bi mogli upisati fakultet. Uživamo potporu realnog sektora i poslodavaca, kojima je cilj da u svom susjedstvu imaju obrazovani kadar, pojasnila je Demo.


Modernizacija nastave


U školi planiraju poboljšanje izvođenja praktične nastave, odvojeno, jer brodomehaničari i brodograditelji imaju različite programe i praktične zadatke. U novim će radionicama tako moći izgraditi i popravljati plovila. Učenici trenutno zbog manjka kapaciteta rade u grupama i zbog brojnosti praktičnu nastavu dva puta tjedno pohađaju u popodnevnim satima, što će prelaskom u nove prostorije postati prošlost.


– Iz godine u godinu povećava se broj učenika, a u postojećoj radionici ne može istovremeno raditi više od šest učenika istovremeno. I profesorima će biti puno lakše objašnjavati teoretsku nastavu, jer će učenicima jednostavno moći, na stvarnim brodicama pokazati ono što obrađuju na nastavi. Ako bi došlo do povećane potražnje za upisom u ova zanimanja, i posljedično odobrenja većih upisnih kvota, tada bismo morali razmišljati i o novim zapošljavanjima. Svi naši profesori dolaze iz strojarskog sektora. Malo je onih koji su diplomirani inženjeri strojarstva, a da žele raditi s djecom, što nama predstavlja veliku prepreku, rekla je ravnateljica, dodavši kako su profesori željni dijeliti svoja znanja, pa čak i sami pripremaju nastavnu dokumentaciju dok se ne odobre novi udžbenici koji prate napredak sektora i modernizaciju izrade i popravaka plovila.


U novim radionicma na jednom mjestu izvodit će se sva praktična nastava


Profesor Nino Majica kazao nam je da su sa Strukovnom školom Vice Vlatkovića sudjelovali u projektu »Budi spreman i kompetentan«.


– Naručili smo brodski motor te mnoštvo ručnog alata, kako bi učenicima osigurali uvjete za modernu dijagnostiku i rad sa suvremenim strojevima. Zasada radimo na starijim modelima vanbrodskih motora koji su još uvijek aktualni, ali tehnologija ide naprijed i trebamo je pratiti. Učenici imaju jako kvalitetan sustav vanjske prakse, što nam pomaže da nadoknadimo onaj dio praktične nastave koji još uvijek nismo osigurali, objasnio nam je profesor.


Vanjska praksa


Učenici kroz sustav vanjske prakse, gdje rade sa modernom opremom i alatima, prateći trendove u zahtjevima tržišta, kao i nove stilove u dizajnu i izradi brodica imaju dobre uvjete upoznavanja s realnim sektorom, kao i priliku da se i prije završetka škole izvješte u svom zanatu.


– Metodičnim pristupom pokušavamo u školi nadoknaditi onaj dio koji su iz prve ruke, tijekom prakse vidjeli i naučili, kako bi stvorili cjelovitu sliku svoje struke, njezinih zahtjeva i mijena tržišta. Njegujemo dobru suradnju s marinom »Kornati« i marinom »Dalmacija« Bibinje – Sukošan, gdje su naši učenici na praksi, kao i tradicijskim brodogradilištem »Filipi«, također iz Sukošana, koji nas prate, podupiru i sudjeluju u našim naporima za održanjem ova dva zanimanja. Cilj im je na koncu imati pristup obrazovanim radnicima koji bi u budućnosti radili s njima, kazao je profesor, dodavši kako će u budućnosti pratiti situaciju na tržištu, kao i ritam zapošljavanja učenika u svojoj struci.


Veliki komplet opreme čeka da se završi uređenje zgrade


– Dio naših učenika ostane u struci, a dio se zaposli u strojarskom sektoru van svoje struke jer brodogradnja i mehanika su zapravo primijenjeno strojarstvo. Zbog toga nam je važno znati da su ostali unutar svoje šire struke, čak i kada nisu u radu usko vezani za brodogradnji i mehaniku. Škola je sve zanimljivija, osobito učenicima iz Zadra, koji su zainteresirani upravo za ova zanimanja jer veliki naglasak stavljamo na praksu, dok je teorija kod nas dio praktičnog procesa usvajanja znanja, zaključio je profesor Majica.


Sadržaj je nastao u suradnji sa Zadarskom županijom.