Foto: Vesna Benić
U galeriji Pučkog otvorenog učilišta (POU) Dom na žalu otvorena je izložba »Maritimna baština Preka« u sklopu koje su posjetitelji mogli poslušati i predavanje na istu temu. Ovo je prva ovoljetna izložba koju su organizirali TZ Preka, Općina Preko i POU Dom na žalu, a bit će otvorena do 20. srpnja.
Moderatorica izložbe bila je Andrina Lulić, a sve prisutne je pozdravio Ivan Košta, direktor Turističke zajednice Općine Preko te u uvodnoj riječi izjavio kako su u prošloj godini pripremili i aplicirali ovaj projekt na natječaj putem LAGUR-a Plodovi mora prema Mjeri 2, ulaganje u valorizaciju i promociju ribarske i maritimne baštine, a sve je financirano iz Operativnog fonda za pomorstvo i ribarstvo EU.
Neraskidiv dio povijesti
– Ukupna vrijednost projekta je 492.832,27 Kn (oko 65.000 eura sa 100% prihvatljivih troškova) koje se moralo financirati i provesti u razdoblju 2023. godine. Naziv našeg projekta je »Kulturno-povijesne staze i valorizacija maritimne baštine na području TZO-a Preko« te je na neki način nastavak na dosadašnje projekte valorizacije kulturno-povijesne baštine kroz interpretacijske staze i mjesta od kulturno-povijesnog značaja.
Kroz projekt se radi izrada stručnih opisa kulturnog krajolika i povijesne interpretacije kroz 12 interpretacijskih tabli, a tu su i stručni prijevodi na strane jezike, nabavka razne opreme kao što su zaštitne plutajuće ograde, table te predavanje i izložba o maritimnoj baštini.
To je upravo ovo predavanje i izložba u suradnji s kustosicom betinskog Muzeja drvene brodogradnje, Katom Šikić Čubrić, kazao je Košta te dodao kako je u projekt od početka bilo uključeno više stručnjaka različitih područja.
Posebno je spomenuti zaslugu Martine Dubolnić Glavan te njenog kolege arheologa i povijesničara Damira Martinova koji su ih, kaže Košta, potaknuli da u sklopu ovog projekta naprave aerofotogrametrijsko i LIDAR snimanje geografskog područja nakon kojega ide stručna arheološka obrada i interpretacija rezultata te, naravno i izrada baze podataka s podacima o nalazištima.
– Ova tehnika omogućuje detaljno istraživanje šireg područja i od neprocjenjive je važnosti tj. preduvjet za daljnja istraživanja. Konkretno, što se tiče maritimne baštine Preka koje je najzastupljenije u predavanju i izložbi, želio bih istaknuti kako smatram da do sada naša povijesna maritimna baština nije dovoljno valorizirana ni putem pisane riječi i interpretacije iste mlađim naraštajima, a ni kroz turizam.
Ovu baštinu smatram jako vrijednim neraskidivim dijelom naše povijesti i sadašnjosti i svakako ju svi trebamo više interpretirati i vrednovati. Činjenica da je samo Preko u jednom vremenu, dugom 50-tak godina na prijelazu iz 19-tog u 20. stoljeće, imalo oko 200 brodova koji su se svakodnevno koristili, govori nam o iznimnoj maritimnoj baštini.
Bez obzira što se brodovi u Preku nisu gradili već su se nabavljali najviše s Murtera i iz Trogira, ta činjenica ne umanjuje vrijednost njegove maritimne povijesti već istraživanje i interpretaciju ovog područja čini još zanimljivijom, naglasio je Košta te potom otvorio izložbu.
Dorkinove makete
Makete gajeta izradio je Mojmir Dorkin iz Preka i, kako saznajemo u razgovoru s njim, to mu je hobi.
– Brodove izrađujem od punoga drva, najviše od jelovine, smreke. Ta drva dubem, delam, onda ih lipim furnirom i radim sve ove urne, mašteli i tako… Sve ove makete su stare priješke gajete, imam i loger to je jedan jedrenjak, ja sam mu dao ime Bakar jer je to prvi školski brod u Dalmaciji.
Sve skupa imam 25 izrađenih brodova, ima i jednog tunolovca dva metra s dva s mrežom sa svim artima, svitlima i mnogim drugim detaljima. Tunolovac sam radio dvi i po godine, a za jednu gajetu triba misec i po dana. To je bio jedan komad drva što se stavi ispod bačve i onda ga ja lipo nacrtam, dimenzije širinu, visinu, dubinu i onda ga radim, pojasno nam je Dorkin.
Autorice izložbe »Maritimna baština Preka« su Kate Šikić Čubrić i Sandra Barešin iz Muzeja betinske drvene brodogradnje, a za odabir fotografija zaslužna je Mirela Bilić.
Kate Šikić Čubrić u predavanju je dala uvid u geografske, povijesne i životne okolnosti koje su učinile mjesto Preko polazišnom točkom brojnih generacija težaka koji su svakodnevno odlazili na svoje prekomorske posjede.
– Priješki posjed bio je opsežan, a proporcionalna tome bila je i flota u priješkoj vali. Gajete, leuti, bracere i kaići najčešći su bili tipovi brodova na Ugljanu i nezamjenjivo prijevozno sredstvo. Gajeta kojom su se služili Prečani bila je široka i stabilna, tradicionalno pokretna na četiri vesla i latinsko idro.
Uz latinsko, neki su plovili i na oglavno jedro – trevu. Svakodnevno su Priječani brodovima odlazili u svoja polja. Za ribarenje su ih koristili tek usput, a ulov su koristili za vlastitu prehranu, istaknula je Šikić Čubrić.
Izložba donosi i priču o Cicibeli, nekadašnjoj Danici, najpoznatijoj priješkoj glajeti koja je danas dijelom muzeja na otvorenom, Muzeja betinske drvene brodogradnje. Osobito važan dio priješke povijesti usko vezane uz brod onaj je o priješkim lavandijerama.
Stručni suradnik izložbe je Davor Klarin, a fotografije je odabrala Mirela Bilić, a za izvore fotografija navode se: Davor Klarin, POU Dom na žalu, Narodni muzej Zadar, Senko Sorić i ugljan.org.
najnovije
najčitanije
Crna Kronika
nepoznat počinitelj
Iz kuće u Benkovcu ukraden novac
Crna Kronika
u tijeku potraga
Nepoznati počinitelji na Brodarici pretukli 62-godišnjaka, teško je ozlijeđen
Zadar
„Dani tehničke ispravnosti vozila“
Ovaj tjedan besplatni preventivni tehnički pregled vozila, prvih 10 tisuća vozača koji budu sudjelovali čekaju pokloni
Crna Kronika
spretan lopov
Na obrovačkom području zatekla kradljivca, rekao joj da traži prodavatelje janjadi
Feelgood
"Biljka kišobran"
Ovaj egzotični zeleni ukras ne zahtijeva mnogo
Crna Kronika
strava u slavoniji
Nasred ulice izboden muškarac, preminuo u bolnici
Županija
kupnja
I ovu nedjelju otvoren određen broj trgovina u Zadru i županiji, donosimo popis
Zadar
glazbena diva
[FOTO] Doris Dragović napravila pravi spektakl na Višnjiku
Zadar
U OBJEKTIVU
MODNA ANALIZA Gradske ulice i ove su subote bile pune odličnih street style komada
Zadar
OBAVIJEST HEP-A