Nedjelja, 25. veljače 2024

Weather icon

Vrijeme danas

15 C°

Prezentacija u Americi

Zubčić: Put u New York je privatno putovanje koje neće imati utjecaja na zadarski turizam

Autor: Iva Bucić

25.10.2023. 10:06
Zubčić: Put u New York je privatno putovanje koje neće imati utjecaja na zadarski turizam

Foto: Ilustracija Zadarski list



Hrvatsku je od početka godine stiglo više od 620 tisuća turista iz SAD-a ili 33 posto više nego prošle godine. Upravo Amerikanci, uz Nijemce, Britance i Talijane, čine većinu putnika na kruzerima koji pristižu u Hrvatsku. Samo u utorak u Gaženicu je uplovio kruzer s 3.576 turista iz SAD-a.


Putnička luka Gaženica osvojila je nedavno titulu najboljeg europskog terminala za krstarenja, a kako procjenjuje generalna direktorica Zadar Cruise Porta Putničke luke Gaženica, Rebeka V. Pevec, potpuni oporavak može se očekivati tek 2025. godine.


Dogodine 120 kruzera


– Ove godine imat ćemo otprilike 150 tisuća putnika, do sad su nam stigla 72 kruzera i imamo još šest dolazaka do kraja sezone. Zadnji dolazak ove godine predviđen je za 6. studenog, kazuje Pevec.




Sljedeća je godina već bukirana, a prema trenutnim informacijama, u Gaženicu bi trebalo pristići 120 kruzera, pa se broj putnika procjenjuje na 250 tisuća. Naravno, ove se brojke odnose samo na luku u Gaženici, no uz to treba dodati i kruzere koje pristižu na Poluotok.


– Kod nas se kruzeri u luci najčešće zadržavaju između osam i 12 sati. Treba napomenuti da nešto manje od 65 posto putnika koji dođu na destinaciju s kruzerom, kasnije se vraćaju na tu istu destinaciju u osobnom aranžmanu, ističe Pevec.


Kruzing industrija bila je najteže pogođena pandemijom. Krstarenja su, kazuje Pevec, u principu stala na dvije godine.


– Nakon toga je sijedio blag oporavak, ali sada su predviđanja jako dobra, pa primjerice, istraživanje Cruiseline international association pokazuje da 67 posto ispitanika koji nisu bili na krstarenju to planiraju. Krstarenje je sve poznatiji i bolji način odlaska na godišnji, tumači Pevec.


U Europi, pa i u Hrvatskoj, ove godine vidljiv je oporavak prometa s dalekih tržišta koja su zbog pandemije najduže ostala zatvorena.


Prema podacima HTZ-a, od siječnja do rujna u Hrvatskoj je ostvareno 628.381 dolazak turista iz SAD-a, odnosno 1.801.926 noćenja, što u odnosu na isti period 2019. godine znači da je došlo do porasta od 13 posto u dolascima i 27 posto u noćenjima.


Ako se ovogodišnje brojke usporede s lanjskima, bilježi se 33 posto više dolazaka američkih turista i 23 posto više noćenja.


Zadar na Manhattanu


Ne bi li se i dogodine nastavio pozitivan trend u dolascima turista iz SAD-a, Turistička zajednica grada Zadra u suradnji s HTZ-om priredila je u New Yorku, u jednom restoranu na Manhattanu, turističko-gastronomsku prezentaciju kojoj je cilj američkim turističkim agencijama i novinarima predstaviti Zadar kao osobito vrijednu i specifičnu mediteransku destinaciju.


Kulinarski dio prezentacije u Americi priredila su trojica zadarskih kuhara i ugostitelja – Erik Pavin, vlasnik restorana i hotela Niko, Saša Began, chef restorana Foša i mladi zadarski kuhar Jakov Meštrović. U New Yorku je uzvanike zabavljala klapa, odnosno kvintet Niko, čiji su članovi i ugostitelj Erik Pavin, kao i zadarski glazbenici Davor Pekota i Rikardo Perković. Osim gastronomskog dijela, prezentacija je sadržavala i film koji prikazuje Zadar kao jedan od najvrjednijih hrvatskih turističkih bisera.


Uz gradonačelnika Branka Dukića i direktora zadarskog TZ-a Marija Paleke, u New Yorku Hrvatsku predstavlja direktor Hrvatske turističke zajednice Kristjan Staničić, veleposlanik RH u SAD-u Pjer Šimonović te generalni konzul RH u New Yorku Nikica Kopačević.


Pizza na gastro sceni?


No, županijski vijećnik SDP-a Jure Zubčić smatra da je put u New York, na koji je direktor TZ-a Grada Zadra, Mario Paleka, poveo gradonačelnika Branka Dukića, probrane predstavnike medija i tko zna koga još – eklatantan primjer netransparentnog trošenja sredstava Turističke zajednice Grada Zadra.


– Ja ne kažem da njihova prezentacija i put neće u Hrvatsku dovesti apsolutno nikog, možda će utjecati na desetak ljudi, ali to je sve minorno za novac koji je potrošen na ovaj put. Taj se novac puno, puno bolje može iskoristiti za promidžbu Hrvatske. Po meni bi bilo važnije da su ključne turoperatore doveli tu kod nas i prezentirali im sedmodnevne mogućnosti, od nacionalnih parkova i slično. S druge strane, suvremeni turizam izgleda malo drugačije i taj se novac mogao utrošiti u hrpu stvari koje danas pokreću turizam, smatra Zubčić.


– Rečeno je da idu prezentirati gastro scenu. Što ćemo reklamirati, pizza cut na Kalelargi? Ok, imamo Tuna, Sushi & Wine Festivala, Meat me, ali u principu kad turist pita gdje može pojesti tradicionalno jelo za normalnu cijenu, Zadrani stanu, kazuje Zubčić.


Građani imaju pravo znati


Iako u Zadru ističe nekoliko odličnih restorana, Zubčić naglašava da, osim što nemamo restoran s Michelinovom zvjezdicom, još je veći problem jer nemamo sustavnu gastro ponudu. Zubčić ironično zaključuje da je divota što se u zemlju burgera išlo raditi burgere.


– Mi u New York idemo prezentirati način izrade burgera, po tome se vidi da to nema strukture, ni glavu ni rep, zaključuje Zubčić.


Zubčić ističe da je put u New York privatno putovanje koje neće imati nikakvog utjecaja na zadarski turizam. Građani plaćaju, financiraju Turističku zajednicu koja kreira, kako kaže, takav sadržaj da prosječni turist nema što raditi u gradu Zadru duže od dva dana.


– Išli su na privatnu zabavu i ja ću, kad se oni vrate s puta, tražiti da se dostave i specificiraju svi troškovi jer želim dokazati da je to javni novac i da javnost ima pravo znati. U TZ-u misle da nisu plaćeni javnim novcem, ali TZ plaćamo kroz turističku članarinu i boravišnu pristojbu. Dakle plaćaju građani i građani imaju pravo znati kako se troši javni novac, zaključuje Zubčić.