Srijeda, 9. listopada 2024

Weather icon

Vrijeme danas

24 C°

ZADARSKI FESTIVAL MONODRAME

Vinko Radovčić: 'Riskiram, iako nema proračuna, jer je ovo promocija našega grada'

Autor: Doris Babić

14.08.2024. 12:42
Vinko Radovčić: 'Riskiram, iako nema proračuna, jer je ovo promocija našega grada'

Foto: MISLAV KLANAC



Uskoro počinje drugi Zadarski festival monodrame kojem je cilj vratiti publici istinske vrijednosti kazališta prikazom monodramskih ostvarenja priznatih kazališta, glumica, glumaca, redateljica i redatelja koji svojim pristupom monodramskoj formi, izvedbi i sadržaju nadilaze sam žanr monodrame i pred publiku stavljaju izazove novog kazališnog iskustva koje ni jedan drugi medij ne može zabilježiti.


Zadarski festival monodrame posvećen je cijenjenom zadarskom glumcu i lutkaru Zlatku Košti, dugogodišnjem članu glumačkog ansambla, prvaku Kazališta lutaka Zadar, pa stoga u spomen na njega nosi naziv i nagradu koja će se na kraju festivala dodijeliti najboljoj monodrami. Ovo je jedini zadarski kazališni festival na kojem se dodjeljuju nagrade struke.


Nacionalna razina


O ovogodišnjem programu, kao i izazovima u organizaciji, razgovarali smo s Vinkom Radovčićem, izbornikom i umjetničkim ravnateljem, koji je istaknuo da je ovaj festival, između ostaloga, izvrsna promocija za naš grad i jedinstvena prilika za zadarsku kazališnu publiku.




– Ovaj festival je u spomen na Zlatka Koštu, dragog kolegu i glumca koji je spojio Dramu Plus i Kazalište lutaka Zadar, ujedinio nas je i nastao je Zadarski festival monodrame. Počeli smo prošle godine, stvorila se predivna priča, festival je bio odlično posjećen, jedinstven je jer se sve predstave igraju u intimnoj atmosferi, publika je na sceni s glumcima, govori Vinko i dodaje da dobiva brojne upite od zadarske kazališne publike koja s nestrpljenjem očekuje novi program.


Vinku je, kao selektoru, trebalo šest mjeseci da stvori priču, odabere predstave i složi festival. Htio je, napominje, obratiti se različitoj publici, da svatko pronađe nešto za sebe, no, ipak, riječ je mahom o višestruko nagrađivanim predstavama.


– Ove je godine Ministarstvo kulture i medija stalo iza nas što dodatno potvrđuje vrijednost festivala, ovaj je festival prepoznat na nacionalnoj razini. Festival koji nosi u imenu i “zadarski” financiran je i od strane Grada, ali zbog blokade proračuna čekamo na sredstva, stoga će neke produkcijske kuće morati čekati na svoje honorare. S nama je kao pokrovitelj i Zadarska županija te brojni zadarski restorani: Kornat, Skoblar, 5 bunara, Botanist, Kapric, Morita, 4 kantuna, Mediteraneo. Također nam pomaže oko smješaja HNK Zadar, zahvale idu ravnatelju Renatu Švoriniću. Nisam htio odustati i okazati dogovorene suradnje, riskirat ću, ovim ćemo festivalom promovirati naš predivni grad, naše Kazalište lutaka, a sve u spomen na našeg velikog glumca Zlatka Koštu, naglašava Vinko.


Očekuju nas, zahvaljujući predanom radu i hrabrosti, vrhunske predstave, druženje i možda najvažnije – teme o kojima se inače rijetko govori, posebno na daskama koje život znače.


Vrhunska Lana Barić


– Otvaramo s Lanom Barić i višestruko nagrađivanom monodramom. O Lani Barić, prvakinji HNK-a u Zagrebu ne treba previše govoriti, kao ni o njenim uspjesima. Htio sam otvoriti baš s “Visibabom” u produkciji ITD-a Zagreb jer se ta monodrama tiče mnogih, a govori o samoći u četrdesetima i svemu što ta samoća nosi sa sobom, kazuje Vinko i dodaje da je Sanja Milardović, koja je autorica teksta s Lanom Barić, redateljica ove monodrame te prošlogodišnja dobitnica nagrade publike na 1. Zadarskom festivalu monodrame za predstavu “Mala čuda” Teatra Exit.


Nadalje, imat ćemo priliku gledati monodramu Mistero Buffo, autora Daria Foa, riječ je o snažnoj psiho-fizičkoj monodrami opće poznatog talijanskog dramatičara, a ovacije publike na izvedbu Dražena Šivaka, vrhunskog glumca, zajamčene su.


– Zatim, imamo ekskluzivu, zadarsku praizvedbu velikog Krleže i njegovog teksta koji je slučajno pronađen u ostavštini, a onda je odmah od drame Goya napravljena monodrama u izvedbi Zijaha Sokolovića, kralja monodramske forme. Odlučili smo da ove godine Zijah bude zaštitno lice festivala, na plakatu on liže sladoled i “bulji” u nepoznato, koji je simbolički napravila Hana Selena Sokolović, kao i druge zanimljive fotoilustracije za knjižicu i Promo materijal festivala, kazuje Vinko.


Nakon toga, gledamo “Final act/Posljednji čin” ZKM-a, slojevitu monodramu. Lucija Barišić, mlada glumica, od svoje životne priče napravila je predstavu koja će dirnuti mnoge.


– Predstava otvara i mapira karte sjećanja, mjesta odgađanja i čekanja završnog čina. Snažno suprotstavlja život i smrt, realitet i imaginaciju, kazališnu predstavu i ceremoniju sprovoda te spokojnu tišinu i koncert kojim se slavi život. Na lucidan, humorističan, otvoren i poetičan način, predstava također postavlja pitanja na one teme koje u svakodnevici i u suočavanju s činom smrti izbjegavamo, te (publici) postavlja pitanja: Što se događa u trenutku odlaska? Što je život iz perspektive smrti? Kako ljudi zamišljaju smrt? Kako bi voljeli umrijeti? Zašto za života ljudi grade visoke ograde i male stolove oko kojih se okupljaju?, tumači Vinko.


ZADARSKI FESTIVAL MONODRAME


Publika i kritika


Zatim slijedi monodrama Kontrabas Kazališta Komedija u kojoj gledamo odličnog Filipa Sertića, a radi se o glazbenoj monodrami koja otvara brojna pitanja i koja će se zasigurno svidjeti zadarskoj publici. Predstava Kontrabas romantična je komedija slavnog pisca Patricka Suskinda (autora Parfema po kojem je snimljen holivudski film). Radi se o svjetskoj uspješnici, a ništa slabije nije prošla ni u Zagrebu u produkciji Kazališta Komedija. Publika i kritika dijele oduševljenje te je svaka izvedba dosad bila rasprodana. Predstava je oda onima koji su od života očekivali više. Nasmijat će vas do suza, ali i potaknuti na razmišljanje je li uspjeh kojem težimo uistinu toliko važan?


Zadarska publika opet će imati prilike uživati u značajnom tekstu francuske književnosti, u Vinkovoj monodrami “Tko je ubio mog oca”.


– Drago mi je da se vraćamo u Zadar i da će publika opet moći vidjeti ovu predstavu. Nakon što smo četiri puta rasprodali Zagrebački Kunst teatar, opet smo na našem terenu. Dramatizacijom trećeg romana Édouarda Louisa donosimo monodramu o ocu i sinu. U kratkoj, ali iznimno emotivnoj i dirljivoj monodrami sin se ponovo vraća u djetinjstvo i mladost, no ovaj put kako bi se pomirio s ocem i ispripovijedao njegov život, prerano uništen teškim radničkim životom, bolešću i pretrpljenim nepravdama. Ne postavljajući pitanje naznačeno u naslovu, već sa sigurnošću detektirajući političko i klasno nasilje kojemu su izloženi deprivilegirani, marginalizirani i potlačeni, sin se oštro obrušuje na sve vlade koje su njegovu ocu, kao i mnogima u Francuskoj, postupno ukidale radnička prava dovodeći ih na rub siromaštva. Monodramu igra nenadmašivi Marko Kasalo, kaže Vinko.


U predstavi “Duga”, višestruko nagrađivanoj monodrami Kazališta Dubrava, gledamo mladu glumicu Anu Mariju Štefanac. Svima nam je dobro poznat lektirni naslov “Duga”, autora Dinka Šimunovića, a ovdje je riječ o adaptaciji Dine Vukelić gdje pratimo jednu djevojčicu koja je drugačija od ostalih, igra nogomet. Smiju li to djevojčice? Kad sam pogledao tu predstavu, odmah sam znao da treba igrati u Zadru, kaže Vinko. Današnja Srna ide u 6.b razred. Voli duksice, crnu boju, TikTok i nogomet. No, smije li Srna igrati nogomet s dečkima iz razreda? I što će Srna napraviti da se izbori za slobodnu igru? Što povezuje dvije imenjakinje – modernu buntovnicu i maštovitu, ali suspregnutu djevojčicu iz “Duge”? I što za obje predstavlja duga? Rascjep od više od sto godina dijeli živote djevojčica, no njihove su želje, maštanja i ciljevi ujedinjeni u jednakom naumu – borbi za jednakost.


Mistero Buffo


Samoća i otuđenost


Mare Milin, naša poznata fotografkinja, sugerirala mu je, kao selektoru, da pogleda predstavu “Pustolovine baruna Münchhausena”, kazališta Žar ptica, koja se, ispunivši sva očekivanja, također našla u ovogodišnjem programu. Riječ je o nadasve kreativnoj predstavi, dokazu da za odličnu kazališnu zabavu (ali i poduku) ne treba mnogo toga. Tek dobar tekst, dobra ideja i nekoliko predanih kreativaca. Ovdje priča počinje tako da se jedan glumac predstavlja djeci u publici, priča im o vlastitoj djeci koja ga čekaju kod kuće, kao i o činjenici da on obavlja i kućne poslove. Naravno, u njima ne uživa previše, a najmrskije mu je glačanje. No on je savjesni tata koji ne želi da njegova obitelj uokolo šeće zgužvana i zato je našao spas. Dok glača, on postaje barun Münchhausen, a njegova daska za glačanje središnji je rekvizit nevjerojatnih pustolovima.


– Na festival nam dolazi i Teatar Exit s odličnom komedijom “Susjed”, nastaloj prema istoimenom romanu Marine Vujčić koji je hit među čitateljskom publikom. Gdje je granica između stvarnosti i iluzije? Jesmo li zaista slobodni kao što nam se čini ili smo tek zatočenici u kavezu vlastitih emocionalnih ograničenja? Ovo je predstava o samoći i otuđenosti do ludila u kojoj je nemoguće ostvariti dublji kontakt, čak ni s osobama iz svoje neposredne blizine. Ili je ipak moguće… ako se usudite, najavljuje.


Kuc, kuc, tko je tamo?


A za kraj festivala, zadarska produkcija, premijera Drame plus, jedna predstava koja će zasigurno dignuti prašinu, a zove se “Kuc, kuc, tko je tamo?”


– Ne bih još previše otkrivao o ovoj specifičnoj monodrami, ali mogu reći da je glavno lice jedan kazališni kritičar, njega igra mladi glumac Lovre Rimac koji dolazi u Zadar odmah nakon što odigra jednu od glavnih uloga u Shakespearovoj Oluji, na Lokrumu, u režiji Vite Taufera na Dubrovačkim ljetnim igrama. Lovre je nedavno diplomirao glumu na ADU-u u Zagrebu i izvest će ovu preformativnu monodramu koja će sigurno podijeliti zadarsku publiku, s njom zatvaramo i dodjeljujemo nagrade. Uskoro predstavljamo i četveročlani žiri, priča Vinko i dodaje da nas sveukupno čeka devet predstava u konkurenciji za nagradu, jedna premijera te koncert Lovre Lekaja za odrasle i za djecu Studia Libreto.


Kada bi, priznaje Vinko, naišli problemi i izazovi organizacije, sjetio bi se da je ovo festival posvećen Zlatku i sve bi mu bilo puno lakše.


– Baš sam ponosan što Zlatko ima svoj festival. Zaslužio je. Zlatko je bio skroman čovjek, a veliki umjetnik i taj za života nije nikad ni pomislio na festival koji bi bio posvećen njemu. Često se na tu temu nasmijem s njegovim prijateljima. Moram pohvaliti i suradnju s Kazalištem lutaka Zadar, ravnateljica Iris Pavić Tumpa je, uz mene, inicijator i producent festivala i da nije bilo nje, festival se ne bi ni dogodio. Nadam se da će festival opstati i kada ona ne bude ravnateljica te da će novo vodstvo, ravnatelj ili ravnateljica imati sluha za ovu lijepu priču, zaključuje Vinko.