Petak, 13. prosinca 2024

Weather icon

Vrijeme danas

-1 C°

ZA VEĆI GAZ

U teretnoj luci Gaženica mogli bi pristajati i tankeri, evo o čemu se radi

Autor: Goran Šimunov

25.09.2024. 11:37
U teretnoj luci Gaženica mogli bi pristajati i tankeri, evo o čemu se radi

Foto: LUČKA UPRAVA ZADAR



I dok se čeka da počne obnova i rekonstrukcija željezničke pruge Knin – Zadar, što će pomoći i unaprjeđenju rada poslovnih subjekata koji djeluju u zoni Gaženica, korak u tom smjeru poduzela je i Lučka uprava Zadar (LUZ) koja je krenula s projektom produbljenja južnog bazena teretne luke Gaženica. Za potrebe LUZ-a je ovlaštenik Vita Projekt d.o.o. iz Zagreba u srpnju 2024. godine izradio Elaborat zaštite okoliša koji je potom i dopunjen, a koji je predan Ministarstvu zaštite okoliša i zelene tranzicije uz zahtjev za ocjenu o potrebi procjene utjecaja na okoliš ovog zahvata.


Nejednake dubine


Iz LUZ-a navode kako planirani zahvat obuhvaća produbljenje južnog bazena teretne luke Gaženica, odnosno područja lučkog bazena ispred veza 1 te područja između veza 1 i veza 3 teretne luke na dubinu od 12,5 metara. Ovim produbljivanjem omogućio bi se privez tankera na vez 1, prije svega tankera većih veličina s većim gazom i posljedično većom količinom tereta.


Dubine u bazenu ispred veza 1 u teretnoj luci Gaženica su ograničene, a na približnoj udaljenosti od 50 metara od istočnog ruba pristana u smjeru istoka nalazi se izobata od devet metara. Dubine na prilazu tankerskom vezu su veće od 12 metara, međutim, ovakve dubine se ne nalaze na cjelokupnom prilazu tankerskog veza. Promatrajući izobatu od 12 metara, prilazni put neposredno pred ulaz u bazen širok je približno 50 m, udaljenost između dvije izobate od 12 m između glave lukobrana i pličine ispred srušenog lukobrana iznosi 80 m. Nadalje, udaljenost od izobate 12 m u unutrašnjem dijelu bazena pa do okomice na glavu lukobrana iznosi približno 160 m, što predstavlja najzaštićeniji dio lučkog bazena.




Volumen iskopa, uključujući i prekop, ispred veza 1 iznosi oko 8.211 prostornih metara, a volumen iskopa ispred veza 3 iznosi oko 2.197 m3. Materijal iz iskopa će se zbrinuti sukladno propisima te će se provesti uzorkovanje sedimenta morskog dna koji će biti podvrgnut fizikalno-kemijskom ispitivanju u svrhu utvrđivanja svojstava, odnosno načina adekvatnog zbrinjavanja.


Osam gatova


Radovi će se u najvećoj mjeri izvoditi neposredno uz postojeću izgrađenu obalu koja je izvedena u funkciji gatova s privezištima, pri čemu je najjužniji gat, 1, također u funkciji lukobrana. U krajnjem dijelu gata 3 je djelomično urušen kameni nasip i dvije utvrdice koje služe za vezivanje broda na terminalu za soju. Funkcija nasutog dijela je bila zaštita unutarnjeg lučkog bazena od valova. Lokaciji zahvata pristupa se preko betonskog platoa i pristupnih cesta gatovima.


Teretna luka Gaženica ima nekoliko terminala, terminal za drvo, rasute terete (žitarice-soja), generalne i tekuće terete te višenamjenski terminal. Teretna luka ima ukupno osam vezova od kojih svaki ima zasebnu namjenu. Vezovi 7 i 8 su novoizgrađeni. Vez 3 (gat 3) smješten je u središnjem dijelu teretne luke Gaženica i dijeli teretnu luku na dva bazena. Dalje u zaobalju su skladišta materijala te aktivne građevinske zone odnosno prostor gospodarske namjene. Prevladavaju objekti uglavnom industrijske namjene, različiti proizvodni pogoni, skladišta i hale. Jugoistočno od obuhvata zahvata pruža se željeznička pruga koja također prolazi kroz terminal teretne luke Gaženica, a pruža se uz smjer pružanja obale.


Sjeverozapadno od teretne luke nalazi se Putnička luka Gaženica s pratećim sadržajem, kao i Lučka uprava Zadar. Luka Gaženica je luka otvorena za javni promet od međunarodnog gospodarskog interesa za Republiku Hrvatsku.