Četvrtak, 2. svibnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

MELITA PAVLEK

Predstavljen priručnik: Čim se uhvatite za kvaku vrata, kreće javni nastup

Autor: Đurđa Baljak

12.03.2024. 18:23
Predstavljen priručnik: Čim se uhvatite za kvaku vrata, kreće javni nastup

Foto: Mislav Klanac



U Multimedijalnoj dvorani Gradske knjižnice Zadar održana je promocija priručnika »Uspjeh je izbor – jednostavni savjeti za učinkovitu komunikaciju« autorice Melite Pavlek, koji je objavljen u Biblioteci PRint Hrvatske udruge za odnose s javnošću.


Knjiga nudi korisne savjete za motivaciju, komuniciranje i javni nastup. Uz priručnik dolaze i motivacijske kartice nazvane »Poticaj za svaki dan«. Promociju je moderirala Vlatka Vučić-Marasović, glasnogovornica Zadarske županije. Na samom početku, autorica Melita Pavlek je otkrila kako ovo nije njezina prva knjiga te da je priručnik nastao preoblikovanjem dijela tekstova sinopsisa njenog podcasta.


Od podcasta do priručnika


– Moj otac me naučio da se ništa ne baca dok se može iskoristiti. Zbog toga sam došla na ideju da na temelju dijela tekstova sinopsisa mog podcasta napišem ovaj priručnik. S druge strane, majka me naučila da ne trebam biti sramežljiva oko svoje kreativnosti, stoga su se rodile i motivirajuće kartice, objasnila je autorica Pavlek.


Foto: Mislav Klanac/Melita Pavlek




Moderatorica promocije, glasnogovornica Zadarske županije, Vlatka Vučić-Marasović otkrila je kako se kod autorice u dobi od dvanaest godina probudila strast prema novinarstvu, te je dodala kako odnosi s javnošću zahtijevaju poznavanje novinarskog posla, a s tim se složila i autorica Pavlek.


– Otac mi je s jednog putovanja donio kazetofon koji je imao opciju snimanja. U to vrijeme postojala je emisija na HRT-u za dopisnike iz cijele Hrvatske, a mogla su snimati i djeca. To je bio moj prvi korak u svijet novinarstva. Kasnije, kroz splet okolnosti, uspjela sam dobiti novinarski posao na radiju. Radila sam svaki vikend tijekom deset godina. No, kad je pandemija koronavirusa zahvatila, fokusirala sam se na vođenje razgovora s ljudima i pružanje edukacija, koristeći svoje prethodno iskustvo kako bih pomogla ljudima u teškim vremenima, ispričala je Pavlek, dodajući kako je tijekom svog intenzivnog angažmana u edukaciji proteklih dvije godine, primijetila nedostatak svijesti među ljudima o njihovoj jutarnjoj rutini i njezinom utjecaju na emocionalno stanje.


Pritom naglašava važnost fokusiranja na aspekte života na koje možemo utjecati, umjesto gubljenja vremena na one na koje ne možemo, a u svemu naglašava ključnu ulogu iskrenosti prema samom sebi, definiranje jasnih ciljeva i znati kada šutjeti.


Foto: Mislav Klanac/Vlatka Vučić-Marasović


Šutnja je moćna


– Jako je važno da imamo cilj u životu i da možemo reći gdje se vidimo za pet, petnaest ili trideset godina. Dokazano je da ljudi koji su imali jasno definirane ciljeve, u 90 posto slučajeva ih i ostvare, dok oni koji to nisu, manje. Smatram da je bitno da svatko od nas ima barem približnu predodžbu o tome gdje želi biti u budućnosti. Vizualizacija ciljeva nije uzaludna jer često vodi do njihove realizacije. Pritom je važno voditi unutarnji monolog i redovito provjeravati usklađenosti ciljeva, ponašanja i vrijednosti. Nadalje, iako se često ističe važnost komunikacije, veliki značaj leži i u šutnji. Smatram da ljudi koji stalno govore često znaju manje o sebi. Šutnja može biti nevjerojatno moćno oružje. Sjećam se kako mi je jednom prilikom direktor rekao: »U eteru se može dogoditi sve, osim šutnje koja traje duže od 20 sekundi.« Međutim, u životu je drugačija situacija. Nije uvijek potrebno reagirati na sve; važno je znati odabrati svoje bitke. Ako nešto nije naša bitka, tada je ponekad najbolje šutjeti. Također, primjećujem da smo najintenzivniji upravo u obitelji. Bilo bi korisno, kad dođemo kući, prvih 90 sekundi ne reagirati. No, često se dogodi da odmah reagiramo na prvu loptu. Važno je naučiti kontrolirati svoje reakcije i dopustiti si trenutak šutnje kako bismo bolje razmislili prije nego što odgovorimo. Postoji ta jedna rečenica koja, kada se izgovori, može promijeniti odnos iz temelja, a odluka je na nama hoćemo li prijeći tu granicu. Zato je važno biti oprezan, više slušati, a manje prosuđivati. Nikada ne možemo znati s kakvim se izazovima suočava osoba nasuprot nas, naglasila je Pavlek te dodala kako se mora znati komunicirati srž.


Foto: Mislav Klanac


Manje je više


– Ako ne znate komunicirati srž, teško će vas drugi razumjeti. Moramo pojednostaviti. Poruka mora biti jasna i ponavljati je. Ljudi trebaju čuti oko dvadeset puta reklamnu poruku da bi ih zainteresirala, jer je oko nas puno informacija. Isto vrijedi i za našu poruku, kazala je Pavlek, koja je jedan dio knjige posvetila i temi javnog nastupa, za koji ističe da on počinje onog trenutka kada se izađe iz doma.


– Kada dužnosnici kažu da su nedostupni iza 15 sati, to zapravo nije točno, jer su dostupni od 0 do 24 sata. Čim se uhvate za kvaku vrata, kreće njihov javni nastup. Kad iznose smeće i izleti im psovka, to je također javni nastup. Javni nastup obuhvaća sve aspekte komunikacije, a ne samo onaj pred medijima. Na primjer, trebate uvjeriti kolege na poslu, sudjelovati na konferenciji, sve su to oblici javnog nastupa. Potrebno je osigurati da se pokriju sva tri kanala komunikacije. Pritom je manje uvijek više, vještina je sažeti 47 slajdova na 3, kaže Pavlek, dodajući kako se prije svakog nastupa važno odmoriti.


Također, dotaknula se i važnosti kriznog komunikacijskog plana neke organizacije, naglašavajući pritom da krizni plan ne postoji ako svi djelatnici nisu informirani o njegovom postojanju i jasnim podjelama uloga.


Nakon razgovora o priručniku, autorica Pavlek je organizirala i kratku radionicu s motivacijskim karticama, a posjetitelji su imali priliku kupiti knjigu po promotivnoj cijeni od 6 eura. Također, za deset kupljenih knjiga mogla se dobiti besplatna online edukacija »Uspjeh je izbor« u trajanju od sat vremena.