Utorak, 18. veljače 2025

Weather icon

Vrijeme danas

-1 C°

NAJAVLJENI BOJKOT

I ugostitelji su kupci ogorčeni cijenama: 'Cijene su u posljednje vrijeme kontinuirano rasle...'

Autor: Nikolina Lucić

30.01.2025. 12:31
I ugostitelji su kupci ogorčeni cijenama: 'Cijene su u posljednje vrijeme kontinuirano rasle...'

Foto: MISLAV KLANAC



Dok se građani spremaju za sutrašnji drugi val bojkota trgovina, koji bi trebao obuhvaćati tri trgovačka lanca te nekoliko specifičnih proizvoda, Roberta Kovačevića, predsjednika zadarskog Ceha ugostitelja pri Udruženju obrtnika Zadar, pitali smo koliko će ugostitelji patiti ako bojkot njihovih objekata zaživi. Nerealno bi bilo, kaže Kovačević, na ugostitelje gledati samo kao na profitere, jer i oni su naposljetku krajnji kupci velikog dijela sirovina potrebnih za poslovanje njihovih objekata.


Slab efekt


Nakon što su prošlog petka hrvatski građani odradili prilično uspješan bojkot trgovina, za sutra je najavljen i novi, a među trgovine koje se namjeravaju bojkotirati su Eurospin, Lidl i DM, dok su Coca-Cola, prašak za pranje rublja i flaširana voda proizvodi koji su posebno istaknuti kao oni čija bi se kupnja trebala izbjegavati.


– Zima u Zadru, naročito na Poluotoku nespojiva je s poslovanjem u ostatku godine. Veliki dio ugostiteljskih objekata je zatvoren ili ne radi cijeli dan, zbog nepostojanja prometa. U ovom smo periodu mi koji radimo otvoreni više iz usluge za naše građane, a ne radi profita, jer velika nas većina radi s gubitkom ili dnevnom dobiti koja je teško usporediva s ljetnim periodom, istaknuo je Kovačević.te dodao kako su ugostitelji direktno ovisni o cijenama hrane i ostalih namirnica jer su ti troškovi osnovni dio njihovog poslovanja i ključni za formiranje cijena usluga.




Svako povećanje cijena sirovina direktno utječe na njihove ukupne troškove. Profitna im marža, pojašnjava on, nije toliko velika koliko se kupcima čini, a svaka je cijena odraz nabavnih troškova.


– Vrijeme je godišnjih odmora i period kada ugostitelji dodatna financijska sredstva ulažu u renovacije, obnovu i pripremu za nadolazeću turističku sezonu. Tako da, čak i kada su zatvoreni, osim tekućih, imaju dodatne troškove. I mi smo na kraju krajeva ogorčeni cijenama namirnica u nabavi, no ne znam koliko bi potrošači u ovom periodu postigli bojkotom, dodao je Kovačević, kazavši kako bi bojkot trgovina u mnogočemu bio efektivniji da se dogodio u prosincu, kada je i najveća potrošnja.


Kako bez kave?


Jutarnja kava, kratka pauza i ćakula s kolegama u kafiću neizostavni su dio dana mnogih građana, koji su poznati kao velike kavopije. I dok je bojkot trgovačkih lanaca većini podnošljiv, pitanje je koliko će se građana odreći uživanja u kavi. Cijene ugostitelja prate ulazne troškove jer su oni karika na kraju lanca.


– Kada se govori o ugostiteljskom sektoru vrlo se često rade komparacije u cijenama između vršne turističke sezone te ostatka godine, obale i kontinenta. No, cijene su u posljednje vrijeme kontinuirano rasle, PDV je uvijek isti – previsok. Ono što malo potrošača zna činjenica je da veleprodajni lanci ususret ljetnom dijelu sezone često povisuju cijene u nabavi, što se odmah odražava na našem krajnjem proizvodu, upozorava Kovačević.


Malim poduzetnicima, logično, bojkot šteti više nego velikima, jer oni najčešće nemaju financijski oslonac ni resurse kao veliki i često ovise o redovnom dnevnom prometu kako bi pokrili osnovne troškove. Zato brže osjete posljedice pada prometa, čak i na kraći rok.


– Ugostitelji su godinama žrtveno janje. Strani prodajni lanci bez sentimenta diktiraju cijene i orijentirani su isključivo na profit. Ugostitelji su također krajnji kupci, iako je to građanima teško prihvatiti, ističe Kovačević.