Četvrtak, 2. svibnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

OSUVREMENJIVANJE

Projekt vrijedan četiri milijuna eura: Zadarski "Vice Vlatković" parira najboljim europskim školama

Autor: Nikolina Lucić

23.11.2023. 09:01
Projekt vrijedan četiri milijuna eura: Zadarski

Foto: Luka Jeličić



Od kada je Strukovnoj školi Vice Vlatkovića dodijeljena titula regionalnog centra kompetentnosti u strojarstvu za područje od Zadra do Istre, koja je pred vodstvo škole stavila mnoge obveze i izazove, eksplodirao je interes za njezinim strukovnim programima. Djelatnici škole, na čelu s ravnateljem Tihomirom Tomčićem, godinama su, sada već oko tri i pol, kontinuirano radili na unaprjeđenju nastave, osmišljavanju novih nastavnih kurikuluma, obrazovanju odraslih, upravljanju kvalitetom nastavnog procesa i nabavkom višemilijunske opreme i strojeva. Pred njima je završna konferencija projekta »Bolji uvjeti za učenje kroz rad – Unaprjeđenje infrastrukture Strukovne škole Vice Vlatkovića« u sklopu kojeg je nedavno završena izgradnja i opremanje novih mehatroničarskih radionica, koje će uskoro dobiti i uporabnu dozvolu.


Europska sredstva


Ukupna vrijednost projekta »Bolji uvjeti za učenje kroz rad« iznosi 3.971,656,98 eura sa 100 posto intenzitetom EU potpore. Nositelj projekta je Strukovna škola Vice Vlatkovića iz Zadra, a partneri na projektu su: Zadarska županija, Tehnička škola Zadar, Tehnička škola Rijeka, Industrijsko – obrtnička škola Pula te Srednja škola Biograd na Moru. Projekt je sufinancirala Europska unija iz Europskog fonda za regionalni razvoj, a projekt se provodi u sklopu Operativnog programa Konkurentnost i kohezija 2014. – 2020. Razdoblje provedbe projekta je od 24. rujna 2018. do 31. prosinca 2023. godine.


Zadarska Strukovna škola Vice Vlatkovića nadaleko je poznata po svojim kvalitetnim obrazovnim programima. Kako bi uvjeti za stjecanje kompetencija bili što kvalitetniji, škola se godinama oslanja na EU projekte koji su joj donijeli brojne benefite. Jedan od vrijednijih projekata svakako je spomenuti »Bolji uvjeti za učenje kroz rad«. Osnovni cilj ovog projekta bio je unaprjeđenje infrastrukture Strukovne škole kao regionalnog centra kompetencija na polju strojarstva. Jedan od bitnijih dijelova projekta svakako je bila izgradnja nove zgrade u kojoj se nalaze najsuvremenije radionice i učionice s tehnikom kakvu se može vidjeti tek u rijetkim europskim strukovnim obrazovnim institucijama.




Posjetili smo školu kako bismo kroz razgovor s ravnateljem Tihomirom Tomčićem i Sanjom Miočić, koordinatoricom projekta »Budi spreman i kompetentan«,saznali na koji su to način svoju školu pretvorili u najpoželjniju hrvatsku strukovnu školu. Ova su dva projekta neodvojiva jedan od drugog, jer misija škole je izbrisati granicu između teorije i prakse, te svaki sat proveden u parktičnoj nastavi izravno povezati sa teorijskom nastavom.


Foto: STRUKOVNA šKOLA VICE VLATKOVIćA


Nema teorije bez prakse


Završna konferencija projekta »Bolji uvjeti za učenje kroz rad« zakazana je za 7. prosinca, do kada će i stići uporabna dozvola za nove radionice, koje učenici jedva čekaju isprobati, a od 2018. godine, od kada je škola regionalni centar kompetentnosti u polju strojarstva, nabavljena je višemilijunska oprema koja će služiti najboljim budućim majstroima i znanstvenicima, jer cilj ravnatelja Tomčića i njihova tima nije biti sustav za sebe, koji služi samo njihovim učenicima, već biti rasadnik znanja i iskustava učenicima od Zadra do Pule. Vizija im je biti centrom obrazovanja mladih, ali i odraslih, koji su ili nezaposleni ili traže prekvalifikaciju. Ono što se lako dade zaključiti iz razgovora s njima jest da se nisu fokusirali samo na unaprjeđenje školskog fonda, već su se trudili osigurati i bolju vidljivost strukovnih zanimanja, poticati dijeljenje znanja i ono što je najvažnije, odgoj mladih u društvu koje prolazi kroz brojne promjene. A, to su postigli osnivanjem »Force«, školskog volonterskog kluba, koji okuplja mlade aktiviste s ciljem učenja društveno odgovornog ponašanja.


Ravnatelj Tomčić nam je kazao kako su kroz dva odvojena projekta – »Bolji uvjeti za učenje kroz rad« i »Budi spreman i kompetentan« u jedno spojili teoriju i praksu, nabavili novu opremu i osmislili kurikulume u kojima se učenici koriste svom tom opremom.


– U sklopu projekta »Budi spreman i kompetentan« dugo smo vremena radili na osmišljavanju novog kurikuluma za programe instalatera kućnih instalacija, automehatroničara i instalatera aluminijske i PVC stolarije, čime smo uveli novu paradigmu u strukovne nastavne procese, amalgamirajući u jedno teorijski i praktični dio, koji više nisu odvojene cjeline nastavnog procesa, već slikovito rečeno jedno tijelo i jedna duša, poručio je Tomčić, dodavši kako je prije nekoliko dana iz škole izašla prva generacija majstora osposobljenih za servis električnih romobila.


Foto: Luka Jeličić


Bespilotna letjelica


– Polaznici su bili oduševljeni. Potražnja za takvim je zanimanjem ogromna, a upravo će ovaj program, koji je osmišljen upravo u našoj školi utrti put svim budućim obrazovnim programima u polju servisiranja električnih romobila i bicikala, kazao je Tomčić, dok je Miočić dodala kako se programu odazvala široka lepeza polaznika – od mladih željnih znanja do iskusnih profesora.


– Ovo je projekt koji se događa samo jednom u životu. Imali smo čast i priliku nabaviti najmoderniju opremu koja se rijetko gdje može vidjeti, istaknuo je Tomčić, pokazujući nam novu bespilotnu letjelicu, kakvu osim Strukovne škole u Hrvatskoj ima još samo HGSS.


– Mi ne odvajamo praktičnu od teorijske nastave. Oprema za mehatroniku, kućne instalacije, robotiku, CNC vrijedi više desetaka milijuna eura, zbog čega i želimo da u školi nudimo kompletan proces obrazovanja. S obzirom na to da je sav naš trud realiziran putem EU projekata, malo će koja škola moći realizirati nešto ovakvo. Razvojni se projekti u školama najčešće rade stihijski, što mi najbolje znamo, jer smo od 2004. godine, kada smo ušli u novu školsku zgradu, sami, korak po korak krenuli na put osuvremenjivanja naše opreme i nastavnog procesa. Poanta ovog projekta nije da netko drugi kopira naš uspjeh, već da nam na edukacije dolaze učenici iz cijele županije, Rijeke i iz Istre. Upravo zato željno iščekujemo dan kada će se napokon donijeti odluka o osnivanju mehatroničarskog programa na Sveučilištu, jer ova oprema neće i nikada nije bila namijenjena samo nama. Upravo smo prije par dana ugostili trojicu perspektivnih mladih znanstvenika sa Tehničkog fakulteta u Rijeci, koji su ostali oduševljeni našom opremom i kapacitetima. I upravo je to cilj regionalnog centra kompetentnosti – biti prostorom učenja, dijeljenja znanja i usavršavanja za sve perspektivne mlade stručnjake, pojasnio je ravnatelj.


Sanja Miočić, koordinatorica projekta “Budi spreman i kompetentan”, Foto: Luka Jeličić


Interes za instalatere


Kada je počeo program opremanja škole, jednako se mislilo i na četverogodišnje i trogodišnje programe. Autolimarija, grijanje, plin, vodoinstalacije, mehanika, mehatronika, robotika, tokarija, sve se to može savladati na jednom mjestu. Upravo je zato »Strukovna« postala najpopularnijom zadarskom srednjom školom, kako za četverogodišnja, tako i trogodišnja zanimanja. Upisi u novu školsku godinu pokazali su poplavu interesa koju ipak nisu očekivali.


– Primjerice, u program instalatera kućnih instalacija, gdje nam je kvota 20 učenika imali smo čak 120 prijava. To zanimanje objedinjava i vodoinstalaciju, instalaciju plinskih sustava, grijanja, klimatizacije i solara. Iako nikada nismo imali problema s popunjavanjem kvota, ovo je sada postao pravi ‘boom’. Svi su naši programi deficitarni zbog čega nam je bilo važno ponuditi bolje uvjete za rad i učenje, naglasio je Tomčić, te dodao kako su u sektoru strojarstva i elektrotehnike stvorili maksimalne uvjete kojima pariraju i najboljim europskim školama. Jedna od najopremljenijih škola nudi i sve što učenici trebaju znati u sektoru servisiranja motornih vozila, gdje radionica s dizalicom i oprema za tehnički pregled predstavljaju temelj na kojem učenici dalje razvijaju znanja.


– Nabavili smo i posebna vozila s namjerno ugrađenim greškama i kvarovima na kojima učenici uče kako prepoznati, a potom i popraviti kvar. Električno, hibridno i vozilo na benzinski pogon imaju svoje specifične simulacije koje učenici trebaju detektirati. Sektor kućnih instalacija, osim sve potrebne opreme za ugradnju i popravak plinskih i vodovodnih instalacija, solara, grijanja i klimatizacije uključuje i dizalice topline, koje su danas sve popularnije. Mislili smo i na naše bravare i autolimare, koji sada uče uz pomoć posebnih robota i najnovijih strojeveaza savijanje i obradu metala, objasnio nam je Tomčić, koji je posebno ponosan na »industrijsku radionicu 4.0« sa dva velika obrtna centra, prvim za tokarenje, a drugi za glodanje i brušenje za robotima koji povezuju strojeve.


Tihomir Tomčić, ravnatelj Strukovne škole Vice Vlatkovića, Foto: Luka Jeličić


Cjeloživotno obrazovanje


– CNC operateri također rade na novoj opremi, kao i učenici koji pohađaju četverogodišnje programe mehatronike, tj. programe upravljanja proizvodnim linijama, kao i na automatizaciji, hidraulici i pneumatici, što učenicima u sektoru strojarstva garantira optimalne uvjete obrazovanja. U izvannastavnim se aktivnostima, a sve češće i za potrebe redovnih programa koristimo industrijskim 3D printerima i skenerima, bespilotnim letjelicama i mobilnom robotikom, kao i ispitnim pločama u elektrotehnici. Sve im to jamči kako će nastavni proces biti na najvišoj mogućoj razini, gdje se teorijska nastava realizira kao praktični rad ili je pak simulacija radnih procesa u svijetu rada. To je jedini oblik strukovnog obrazovanja koji donosi rezultat, poručio je Tomčić.


U školi se redovito odvijaju obrazovni programi za profesore drugih strukovnih škola, kao i suradnja s gospodarstvenicima i sveučilištima. Sve procese prati i sustav kvalitete projekata, tj. anketiranje i mjerenje zadovoljstva učenika, studenata, gospodarstvenika i kolega koji su imali koristi od projekta.


Sanja Miočić o novim nam je kurikulumima i mikro – usavršavanjima kazala kako je nadležnom ministarstvu na ocjenu poslan kurikulum za trogodišnje zanimanje automehatroničar/ka, koje čeka i mišljenje Agencije za strukovno obrazovanje, koja je već pozitivno ocijenila njihov kurikulum za programe instalater/ka kućnih instalacija i instalater/ka aluminijske i PVC stolarije.


– Prateći potrebe tržišta osmislili smo mikro – program obrazovanja odraslih u području servisiranja i dijagnostike električnih romobila i bicikala. Moderniziramo samo strukovno obrazovanje uključivanjem svih razina, od škola do tržišta rada. Naš je cilj omogućiti cjeloživotno obrazovanje, poručila je Miočić, dodavši kako su edukacijama svog vlastitog kadra krenuli na put ka tom cilju.


Klub »Forca«


– Isto pitanje o našim programima i usavršavanjima dajemo različitim skupinama korisnika, kako bismo usporedili njihove dojmove, stavove i mišljenja na kojima temeljimo sve daljnje korake i promišljanja. Time smo zauvijek pobili onu vječitu tezu kako nema interesa za strukovne programe. Interes za našim programima, na koji smo naišli ove godine, najbolja je promocija koju smo mogli imati. Rušimo stereotipe, mijenjamo mišljenja o strukovnim i trogodišnjim zanimanjima, naglasila je Miočić, dodavši kako je školu ove godine upisao i veliki broj učenica koje, kao i u Tehničkoj školi ruše sve negativne stereotipe.


Školski volonterski klub »Forca« kroz projekt je prerastao u pravu silu koja se ne može zaustaviti. Cilj im je bio stvoriti mrežu mladih volontera i aktivista, a usmjerili su se na rad s ranjivim i zanemarenim skupinama društva i tako posjetili Dom sv. Frane, Centar Mocire, Psihijatrijsku bolnicu Ugljan te priješki Odjel za starije i nemoćne.


– Posjetili smo i centar za rehabilitaciju i oporavak ovisnika, koji su učenike upozorili na opasnosti zloupotrebe droga, kao i činjenicu da svatko može upasti u pakao ovisnosti iz kojeg se teško izvući. Otišli smo s porukom da ne zaboravimo s kim živimo i tko su članovi društva. Ovakvim smo pristupom učenike zapravo željeli upoznati sa svim aspektima društva, potrebama zanemarenih i otuđenih, jer, iako se obrazuju za strukovna obrazovanja, oni se tijekom svoje karijere susreću s najrazličitijim profilima naših sugrađana. Ovim smo im pristupom željeli podariti životne i društvene vještine koje će im pomoći da se u svom radu vode principima poštovanja i jednakosti prema svima, zaključila je Miočić.