Utorak, 18. lipnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

31 C°

velika ULAGANJA

Pokrenuta dva projekta vrijedna 1,1 milijun eura u Novigradu i Ražancu

Autor: Goran Šimunov

14.06.2023. 14:31
Pokrenuta dva projekta vrijedna 1,1 milijun eura u Novigradu i Ražancu

Foto: Arhiva ZL



Županijska lučka uprava (ŽLU) Zadar pokrenula je dva projekta, pomorsko-građevinske radove na sanaciji dijela rive i istezališta za brodove u luci Novigrad te pomorsko-građevinske radove na sanaciji luke Porat u Ražancu. Kako doznajemo u Županijskoj lučkoj upravi, za oba projekta u tijeku je provedba javne nabave, nedavno su otvorene i pristigle ponude, a još se očekuje da ŽLU Zadar donese odluke o odabiru ekonomski najpovoljnije ponude. Oba projekta je izradio Željko Čirjak, dipl. ing. građ. iz Zadra.


Zahvat sanacije, kako opisuju u ŽLU-u, odnosi se na dio rive s istezalištem za brodove u mjestu Novigrad na Novigradskom moru, ribarskom mjestu s dugom tradicijom ribarstva i brodova. Dio ove rive koji je u obuhvatu projekta je u funkciji prihvata i priveza brodica i brodova, a na južnom dijelu navedenog poteza rive nastavlja se rampa u funkciji istezališta za brodice.


Dio rive na koji se odnosi planirani zahvat je na samom dnu zaljeva. Riva je na tom potezu široka 32 metra, a istezalište 4,5 metra, dok je ostali dio uređeni vodotok odnosno široko korito za evakuaciju bujičnih voda.


Jedini neuređeni dio rive




Riva u mjestu uređena je i opločena kamenom u cijeloj dužini kroz mjesto osim ovog kratkog poteza od 32 metra koji je ostao u betonu, a nalazi se pored platoa s igralištem, odnosno parkirališta ispred općinske zgrade. Zidani obalni zid i ploha od betona su oštećeni i trebaju sanaciju.


Istezalište je također oštećeno, nadmorski dio ima oštećenja ploče, a podmorski dio je razoren te mu je ostao još samo dio nasipa, odnosno klin nasipa od morskog dna do nadmorskog dijela rampe.


Riva je u obnovljenom i opločenom dijelu izvedena na koti 71-73 cm iznad mora, a na dijelu rive prema istezalištu je tek 54-59 cm iznad mora. Kod nepovoljnih vremenskih situacija niskog tlaka i vjetra koji natisne more sve do kraja uvale razina mora se podigne i preplavi cijeli plato ispred općinske zgrade.


Planirani radovi su sanacija istezališta rampe i bočnih zidova te popravci rive na način da se izvede novi sanacijski betonski pomorski zid uz postojeći obalni zid. Kota rive se izvodi jedinstveno na visinu od 71 cm iznad mora. Time se podiže visina koja se bi barem dio visokih razina mora mogla zadržati od prelijevanja.



Za evakuaciju mora s platoa, kod preplavljivanja, izvodi se još linijska rešetka paralelno uz novo opločenje rive. Linijska rešetka završava s dva ispusta u more.


Produbljenje dna


Također će se ukloniti dio kamena, konopa, betonskih blokova, guma i dio mulja koji ih je prekrio tako da se očisti prostor dna mora gdje će se formirati obnovljeno tijelo podmorskog dijela istezališta. Put za uplovljavanje prema istezalištu će se produbiti takvim uklanjanjem raznesenog nasipa, otpada i nanosa mulja.


Istezalište će se u nadmorskom dijelu izvesti iznova nakon uklanjanja postojeće oštećene ploče rampe prema moru i bočnih zidova od betona. Rampa se obnavlja i u podmorskom dijelu.


Cijelim ovim planiranim zahvatom sanacije u prvom redu će se osigurati stabilnosti i nosivost konstrukcije. Za izvođenje ovih radova na natječaj su pristigle tri ponude, a iznosi su od 194.128,38 eura do 260.789,39 eura.


More oštetilo lukobran


U luci Porat u Ražancu, kako navode u ŽLU-u, planira se izvesti sanacija i to u dvije faze. U prvoj fazi koja je predmet ovog projekta planira se sanirati glavni mul, poprečni gat i riva uz prometnicu, dok će se u drugoj fazi sanirati školjera.


Glavni lukobran luke Ražanac približne duljine 109 metara, prosječne širine pet metara, koji je izložen posebno jakim burama i valovima, potrebno je sanirati od štete nastale kroz vrijeme, uglavnom od utjecaja mora.


Štete su nastale na podmorskom zidu u kontaktu s dnom gdje je nastao niz podlokavanja i kaverni, na kamenu nadmorskog dijela, poklopnicama i kamenom opločenju partera, parapetnom zidu zidanom od kamena, a sam trup lukobrana ispuhan je na nekim mjestima tako da more struji kroz njega unatoč školjeri i pomorskim zidovima.


Glavni mul, kao i dio glavnog gata su u ranijim sanacijama umjesto kamene obloge dobili su završnu plohu kao betonsku ploču, koja je u međuvremenu dotrajala. Planira se sanacija na način da se obloga izvede od kamenih ploča koje su se izvorno i nalazile na glavnom mulu.



Šteta je nastala i na obložnim zidovima od betona, plombama od ranijih sanacija, koje su i podlokane i oštećene abrazivnim utjecajem mora odnosno morskih struja i valovanja. Tako je plombe od ranijih sanacija također potrebno sanirati ili je neke dijelove potrebno ukloniti i izvesti iznova.


Šteta je nastala i na školjeri dijelom od utjecaja valova dijelom od ranijih pokušaja sanacija koje nisu poštivale neke postulate o visini krune nasipa, nagibu, veličini kamena u oblozi, rasporedu i sastavu slojeva u školjeri prema filtarskom pravilu.


Tako će biti potrebno sanirati i školjeru, ali to će biti predmet zasebnog projekta i druge faze sanacije. Isto tako položaj luke je prema dominantnom vjetru takav da se kod velikih bura more natisnute u luku te poplavi čak i lokalnu prometnicu koja prolazi uz lučicu do lukobrana.


Projektant Čačić navodi kako bi valjalo izvesti propust ispod prometnice i platoa jugoistočno od uvale (luke) koji bi propustio dio mora koje se natisne u lučicu, a to je nešto što se ostavlja za budućnost.


Za obavljanje ovog posla pristigle su četiri ponude, od kojih najjeftinija iznosi 855.063,77 eura, a najskuplja 1.050.961,50 eura.