Petak, 12. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

27 C°

nepoštivanje propisa

Nakon isteka vožnje korisnici e-romobile i skutere često nemarno parkiraju

Autor: Iva Bucić

15.09.2023. 12:46
Nakon isteka vožnje korisnici e-romobile i skutere često nemarno parkiraju

Foto: BOLT



Iako zakon jasno propisuje da se romobili, kao ni svako drugo osobno prijevozno sredstvo, ne smiju ostaviti bez nadzora izvan za to predviđenog prostora, električni skuteri i romobili parkiraju se »na divlje« po cijelom gradu. Može ih se vidjeti nasred nogostupa, u prilaznim uličicama i uz rubove cesta na mjestima na kojima nije predviđeno parkiranje.


E-skuter ili e-romobil danas se jednostavno i brzo unajmi s nekoliko klikova, a korisnici nakon vožnje moraju prijevozno sredstvo parkirati na za to predviđena mjesta. Unatoč tome, nakon isteka vožnje korisnici skutere i romobile često nemarno parkiraju, na što nam se požalilo više čitatelja.


U Zadru se službeno e-romobili parkiraju na sedam lokacija, na Autobusnom kolodvoru, kod Foše, Marine Borik, u Vruljici, u Ulici Kolovare, te kod Višnjika i Jazina. Te je parkinge početkom srpnja na natječaju Grada Zadra dobio Bolt, a do početka srpnja ove godine koristila ih je domaća tvrtka Dash.




S obzirom na to da je Dash prvi sustav električnih romobila u svijetu baziran na postajama za najam i punjenje e- romobila koje su planski raspoređene, ostali su neugodno iznenađeni kritikama o divljem parkiranju te naglašavaju da na sve moguće načine educiraju i destimuliraju korisnike kako bi ih odvratili od takvog ponašanja.



Dash – pioniri u svijetu


– Ponosni smo što smo pioniri u svijetu, a time ujedno i pokretači trenda uređenog sustava najma i korištenja električnih romobila. Naša je usluga isključivo point-to-point, što znači kako se nijedna naša vožnja ne može završiti izvan prostora predviđenog za parkiranje. Hrvatska smo tvrtka s privatnim vlasnicima, te je naša temeljna misao vodilja osigurati komunalni red u segmentu pružanja usluge iz segmenta alternativnog prijevoza, ističu u Dashu.


Tvrde da, ako pojedinac i odluči vozilo ostaviti izvan prostora predviđenog za parkiranje, vožnju ne može prekinuti, što znači da mu se račun tereti po minuti. Čim takvu radnju primijete, vožnju automatski zaustavljaju kako bi financijski zaštitili korisnika, a djelatnici potom romobile vraćaju na postaju.


– Ponekad, unatoč svemu, korisnici zanemare naše upute, što nije slučaj samo s nama, već se isto događa i drugim tvrtkama. Mi takvo ponašanje dodatno destimuliramo time što zadržavamo pravo da korisniku naplatimo dodatnih 40 eura ako se odluči za takvo nešto, a korisniku koji takvo vozilo pronađe odobravamo popust na vožnju upravo kako bi se što promptnije osigurao komunalni red i sigurnost ostalih sudionika u prometu, kažu u Dashu.


Osim što premještaju nepropisno parkirane e-romobile, iz Dasha ističu da vozila premještaju i od postaje do postaje, kako bi uvijek bila ravnomjerno raspoređena.


Iz Bolta također ističu da se, zahvaljujući aplikaciji, e-romobili mogu parkirati isključivo na sedam lokacija sukladno potpisanom ugovoru s Gradom Zadrom.


Timovi premještaju e-romobile



– E-romobili mogu završiti izvan tih lokacija u slučaju prazne baterije, kvara ili neovlaštenog premještanja od strane pojedinaca, što u nekim slučajevima može rezultirati i kaznenim prijavama za neovlašteno korištenje romobila.


U svim tim slučajevima naš tim premješta e-romobile na ovlaštena parkirna mjesta u što kraćem razdoblju, pritom pregledavajući romobile kako bi osigurali da su vozila uvijek sigurna za vožnju, poručili su iz Bolta.


Osim neodgovornih korisnika, u Boltu krivnju za kaos s e-romobilima svaljuju i na tvrtku Dash. Naime, iako imaju ekskluzivna prava na sedam javnih parkirnih mjesta, iz Bolta kažu da ih prijašnji pružatelj usluga najma e-romobila i dalje neovlašteno koristi.


– Neovlašteno korištenje često onemogućuje normalno parkiranje za korisnike naših e-romobila te otežava kretanje drugim sudionicima u prometu. To je isto kao da plaćaš najam stana, a prijašnji podstanar se svakog dana nepozvan dolazi istuširati u njemu, kazali su u Boltu.


No u Dashu ističu da, s obzirom na to da su sve lokacije na kojima se Bolt sada nalazi, su prije njihovog dolaska ugovorno pripadale Dashu, postoji mogućnost kako su pojedini lokalni korisnici ponekad romobil ostavili na tom prostoru čisto iz navike prijašnjeg korištenja.



Mogućnost prekida vožnje


– Tvrdnje kako njihova parkirna mjesta koristimo neovlašteno u potpunosti demantiramo činjenicom da je vožnju nemoguće završiti izvan područja koja su određena geofencingom i koja su jasno navedena u našoj aplikaciji koju slobodno, bez obaveze korištenja, možete otvoriti i u to se uvjeriti sami.


Ako to učinite bit će Vam jasno kako na nijednoj »Bolt« lokaciji ne postoji mogućnost prekida vožnje, odnosno parkiranja, ističu u Dashu. Osim nepropisnog parkiranja, u Dashu ističu da je jedan od uzroka kaosa i nepotrebno velik broj e-romobila.


– Nepotrebno prevelika količina romobila sa strane Bolta na svim pozicijama i romobili ostavljeni izvan područja označenog za parkiranje rade upravo to za što dotični upiru prstom u nas. Svima je valjda jasno kako 15 romobila na jednoj lokaciji samo po sebi onemogućava dolazak dodatna četiri romobila koja su, recimo, dva para turista unajmila na drugoj lokaciji, tvrde u Dashu.


Bilo kako bilo, i jedni i drugi slažu se u ocjeni da je u Zadru potrebno osigurati više mjesta za parkiranje romobila.


– Dodatnim parkirnim mjestima za romobile moglo bi se još više rasteretiti centar grada od gužvi, osloboditi prostor za pješačke staze, ali i pozitivno utjecati na razvoj javnog prijevoza kao komplementarne opcije romobilima, zaključili su u Boltu.