Četvrtak, 13. lipnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

19 C°

Direktorica TZ-a Zadarske županije

Kadija o unapređenju turizma: Autentično, lokalno i autohtono - to je »ključ« premium ponude

Autor: Nikolina Lucić

09.10.2023. 07:45
Kadija o unapređenju turizma: Autentično, lokalno i autohtono - to je »ključ« premium ponude

Luksuz nije samo ono što se može platiti novcem. Upravo zato osnova perspektive daljnjeg razvoja i unapređenja turizma u Zadarskoj županiji ide u smjeru promjene koja je započela prije pandemije, a zatim u koroni »zacementirala« neke nove smjerove u turizmu, ali i življenju. Luksuz se redefinirao, od ekstravagancije prema doživljajima koji imaju utjecaj na našu osobnost, k fantastičnim putovanjima bez lažnog sjaja.


– Danas moramo razmišljati i govoriti o održivosti, o premium ponudi kao autentičnoj, lokalnoj i autohtonoj. Trend koji zbog sve veće distanciranosti i digitalizacije ljude »tjera« u povratak »korijenima«, odnosno autentičnosti. U današnje vrijeme smo svjedoci prihvaćanja različitih perspektiva, stajališta i izraza, pa tako i u turističkom proizvodu imamo razne nijanse. Premium ima svoja razna lica, a luksuz možemo percipirati kao sve ono za što nemamo mogućnosti, vremena niti uvjeta u svakodnevnom životu, kazala nam je na početku razgovora direktorica Turističke zajednice Zadarske županije Mihaela Kadija, dodavši kako u turizmu i hotelijerstvu, odnosno svakoj uslužnoj djelatnosti, luksuz nije samo uređenje i skup smještaj, jer premium ponuda dolazi s uslugom, znači osobito ljudima, njihovim pristupom i odnosom s gostom.


Eno-gastro raj


Turistička zajednica Zadarske županije je usmjerila značajne aktivnosti u razvoj i brendiranje eno-gastro turističkog proizvoda, a upravo zbog snažnih proizvoda, visokokvalitetnih, autohtonih, ili tradicijskih, stvorenih u Zadarskoj županiji kao i zbog podneblja i njegove raznolikosti, nastoje povezati lokalnu poljoprivrednu proizvodnju i ponudu s turizmom.


– Ta nastojanja ohrabruje jedan od ključnih dijelova Europskog zelenog plana strategija »Od polja do stola«, čiji je cilj prelazak na održivu proizvodnju i potrošnju, odnosno izgradnja prehrambenog lanca koji donosi korist potrošačima, proizvođačima, klimi i okolišu. Stoga želimo promovirati i slaviti zadarsku regiju kao regiju punu okusa, regiju koja je više od sunca i mora, gdje sunce i more stvaraju proizvode i jela izuzetnih okusa, pojasnila je Kadija, naglasivši kako je okviru brendiranja destinacije upravo autohtona ponuda jedan od temeljnih elemenata za diversifikaciju, a mi ih imamo pregršt i odražavaju pravo bogatstvo i raznolikost naše regije. Riba, vina, paški sir i janjetina, maslinovo ulje, novigradske dagnje, ninska i paška solana, dalmatinski pršut, ninski šokol, povrće i voće, tradicionalna jela, Maraschino itd., samo su neke od delicija koje TZ Zadarske županije stavlja u prvi plan. Svjedočimo trendu malih boutique proizvođača koji suvremenim proizvodnim procesima garantiraju izvrsnu kvalitetu vina.


– Sve su brojnije i vinarije s kušaonama gdje svatko može zasigurno naći sortu za sebe, i opet, upravo te kušaone stvaraju iz proizvoda doživljaj, daju mu premium doživljaj i donose veću vrijednost, dodala je Kadija.


Rizik masovnosti


Masovni turizam predstavlja organizirana putovanja sa svrhom odmora i rekreacije koja su dostupna širim masama ljudi, a vrlo često za posljedicu ima overturizam. Iako razvoj turizma uvelike doprinosi unapređenju gospodarskog razvoja te podizanju životnog standarda lokalnog stanovništva u turističkim destinacijama, posljednjih se godina sve više osjećaju posljedice masovnog turizma koji za brojne destinacije postaje veliki problem pa snažan turistički razvoj svakako ima svoju cijenu.


– Osobito su negativne posljedice masovnog turizma kada govorimo o okolišu, to su primjerice neispravno odlaganje otpada, onečišćenje zraka i vode, erozija tla, degradiranje prostora pretjeranom izgradnjom, veći rizici od požara i oštećenja prirodnih staništa i uznemiravanje životinja, rekla je Kadija.


– Bojim se da svi osjećamo na jedan ili drugi način te posljedice i u nas, a svjedoci smo određenih radnji, trendova i promjena u prostoru i okolini koje nas doslovno guraju još više u masovni turizam. Dolazimo u trenutak kada su promjene nužne i ključne, odnosno stvaranje uvjeta za daljnji napredak i razvoj kroz održivost, objasnila je direktorica, zaključivši kako je krajnji cilj svih planova i strategija stvaranje cjelogodišnjeg, održivog turizma koji doprinosi ravnomjernom razvoju cijele Hrvatske, a i svih dijelova Zadarske županije.


– Taj cilj trebaju osigurati Strategija razvoja održivog turizma do 2030. godine i Nacionalni plan razvoja održivog turizma od 2021. do 2027. godine. Jedan od temeljnih ciljeva Strategije je održivost dio čega je i postizanje zadovoljstva turista i pružatelja usluga i uključenost lokalnih stanovnika, a na čemu svi zajedno neprekidno trebamo raditi. Gotovo cijelo desetljeće radimo na razvoju i promidžbi proizvoda i programa više dodane vrijednosti, proizvode koji stvaraju ponudu cijele godine, koji su sezonski neosjetljivi, a posebno radimo na poticanju prijelaza s klasične usluge na stvaranje turističkih doživljaja, naglasila je Kadija.


Kvalitetni turizam


– Zato smo u svim promotivnim aktivnostima posebno isticali i preporučivali nove posjetiteljske centre u parkovima Zadarske županije izgrađene s ciljem održivog upravljanja bogatom prirodnom baštinom. Dodajmo tome već smo istaknuli ekološku poljoprivredu i imamo sjajne preduvjete za zeleni turizam. Kako je već rečeno, pod utjecajem globalnih promjena turizam se sve više mijenja pa danas tako govorimo o održivom turizmu, održivom putovanju, o eco friendly turizmu, pojasnila je direktorica TZ-a.


Snažan je utjecaj na formiranje turističkih proizvoda visoke klase u svjetskom turizmu imala ekonomija doživljaja, odnosno tendencija stvaranja turističkog doživljaja i autentičnog iskustva. To ne znači da luksuzna ponuda mora biti novi turistički proizvod, tu je zapravo riječ o potrebi razvoja personaliziranih i sofisticiranih ponuda odnosno premium ponuda. Luksuzni turizam je za konzumenta dodana vrijednost koja za posljedicu ima višu razinu lojalnosti i zadovoljstva posjetom.


– Ona može biti odraz atmosfere, izgleda ambijenta, organizacije poslova i sigurnosti pri izvršenju, te originalnosti i ekskluzivnosti usluge. Luksuz se u dobrom dijelu sastoji i u onim stvarima za koje u svakodnevnom životu niti imamo vremena niti mogućnosti, zaključila je Kadija.