Nedjelja, 21. srpnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

25 C°

Putovima turizma

Cijela regija pati jer Zadar nema jasnu turističku strategiju

Autor: Nikolina Lucić

19.03.2023. 12:33
Cijela regija pati jer Zadar nema jasnu turističku strategiju


Nema bogatog grada bez bogatog zaleđa, kazao nam je Vanja Čvrljak, direktor Turističke zajednice Ravnih kotara kada smo ga upitali o nadasve neobičnoj kampanji koja se vrti na službenom Facebook profilu TZ – a Ravnih kotara.


– Cilj nam nije nikoga uvrijediti, već skrenuti pozornost na činjenicu da grad Zadar nedovoljno prepoznaje turističke potencijale Ravnih kotara. Čini nam se čak kao da se Zadrani srame svog zaleđa i Kotarana koji ih hrane, dodao je Čvrljak, ističući kako im je cilj ovom šaljivom i pomalo provokativnom idejom promijeniti imidž koji Ravni kotari imaju kod turista.


– To je naš način kritičkog pogleda na zadarski turizam, koji je, htjeli mi to ili ne, obilježen načinom na koji turisti vide Zadar, središte naše regije i turistički najpoznatiju destinaciju. Kod valorizacije turizma, njegovih uspjeha i mana nije važno samo se orijentirati ka turističkim brojkama kao najvažnijem pokazatelju dobrih uspjeha, kazao je Čvrljak, naglasivši kako je od brojki ipak važnija atmosfera u kojoj se turizam odvija.





A, željeli mi to priznati sebi ili ne, Zadar je odavno destinacija masovnog turizma, obilježena prokletstvom resursa. Grad koji je prebogat nezamjenjivim povijesnim i kulturnim znamenitostima, urbani centar okružen nepreglednim poljima i kristalno čistim morem, još uvijek nema jasnu viziju razvoja turizma, zbog čega turisti koji dođu grad znaju po mnogočemu i ničem jasnom.


Upravo zbog toga autoru animacija na FB profilu Ravnih kotara moramo čestitati na inventivnosti i činjenici da je “pogodio u sridu”. Sredini koja se promovira kao eno – gastro destinacija u kojoj zapravo nema prave ponude tradicijske i domaće hrane niti ne preostaje ništa doli da svojom posjetiteljima nudi ideju savršene mediteranske destinacije, krojenu njihovim idejama Mediterana.


Kako je Čvrljak i rekao Ravni se kotari turistički sporo razvijaju jer ne nemaju pravu podršku Zadrana, koji se kako ističe, srame polja koja ih hrane.


– Bojimo se da Zadrani na Ravne kotare ne gledaju kao na svoje, mada mnogi svoje korijene vuku upravo iz Kotara. Bez obzira na mnoštvo OPG – ova i razvoj agroturizma Ravni su kotari i dalje prepušteni sami sebi. A Ravni su kotari odavno sinonim za ekološku poljoprivredu, što mi ne možemo sami valorizirati. Potrebna nam je sinergijska suradnja sa Zadrom i drugim urbanim središtima u regiji kako bi Kotarima napokon osigurali poziciju koju zaslužuju. Potrebna nam je korjenita promjena imidža Zadra kao turističke destinacije, kako bi se nama u njegovu okruženju otvorila vrata za nove turističke prilike, istaknuo je Čvrljak.


Ovom su idejom u TZ – u Ravnih kotara Zadar pogodili u njegovu Ahilovu petu – činjenicu da grad nema jasnu viziju niti turistički imidž, što nam na kraju čini više štete nego koristi. Nepobitna je činjenica da je Zadar između ostalog, oaza pizza cutova i fast fooda. Jer, da nema potražnje za takvom hranom ne bi bilo niti ponude. Prekomjerna orijentacija na turizam grad je pretvorila u mutnu oazu za putnike koje osim sunca i mora puno toga niti ne zanima, što je bolno očito u špici turističke sezone. Povijesna gradska jezgra živi jedino za strane posjetitelje, koji u najpotentnijem turističkom razdoblju grad obilaze samo površno, ne znajući zapravo što žele, gubeći vrijeme do novog dana na plaži.



No, ne smijemo biti jednostrani i kazati da su Ravni kotari savršena turistička destinacija. Monokultura turizma koja je sve češća slika hrvatskih sela opasna je za lokalno gospodarstvo, koje se oslanjajući isključivo na jednu gospodarsku granu njenim padom može urušiti kao kuća od karata. Dok se Zadar u izostanku prave turističke strategije oslanja na svoju privlačnost kao najvećeg regionalnog urbanog i kulturno – povijesnog centra, Ravni kotari opasno balansiraju oslanjajući se jedino na turizam kao pogonsko gorivo gospodarskog razvoja, pa čak i popularizacije poljoprivredne industrije.


Bilo kako bilo, budućnost će pokazati tko je u pravu, a tko nije. Turista će svake godine biti sve više i više, a njima se, kako bi našu regiju iskusili u njenoj punini, treba ponuditi zanimljiva i raznolika ponuda kulturnih i zabavnih programa, boravka u prirodi, pa čak i na poljima, kako u Ravnim kotarima, tako i u urbanim sredinama koje svoje potencijale trebaju prije svega cijeniti da bi ih onda znali kvalitetno valorizirati.