Petak, 19. prosinca 2025

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

Zadar nam je važan i naš je cilj razviti Gaženicu u home port

10.03.2018. 15:27
Zadar nam je važan i naš je cilj razviti Gaženicu u home port


Jedini ste se javili na natječaj za Luku Gaženica. Možete li odmah na početku ukratko predstaviti tvrtku i objasniti našim čitateljima tko stoji iza tvrtke Zadar International Port Operations?
– Praksa velikih međunarodnih kompanija je da se prilikom natječaja u pojedinim zemljama otvaraju lokalne tvrtke koje se onda javljaju na te natječaje. To je važno i kasnije zbog zakonske regulative i drugih propisa, jer će tvrtka osnovana u Hrvatskoj onda biti ta koja će i upravljati koncesijom, zapošljavati, plaćati koncesijsku naknadu, poreze, obavljati platni promet i ostalo. Iz tog je razloga osnovana i tvrtka Zadar International Port Operations d.o.o. (ZIPO) za lučke usluge. Kompanija Global Ports Holding je, temeljem ugovora o zajedničkoj odgovornosti, osnivač i financijski podupiratelj tvrtke ZIPO d.o.o. Koliko je nama poznato, još su dvije međunarodne tvrtke bile zainteresirane za natječaj te su stupile u službeni kontakt s Lučkom upravom Zadar. Ponosni smo i sretni što smo s našom ponudom bili u skladu sa zahtjevima natječaja, kao što su visoka očekivanja u smislu dosadašnjeg profesionalnog iskustva te mogućnosti financijske podrške projektu, ali i što smo uspjeli pripremiti detaljnu i složenu dokumentaciju. Zadar nam je važan i naš je cilj razviti Gaženicu u home port za kruzere i vjerujemo da je Global Ports Holding jedina kompanija koja može ostvariti taj cilj koristeći svoj položaj vodeće svjetske tvrtke za upravljanje lukama za kružna putovanja.


EBRD uložila u GPH
Možete li nam detaljnije opisati Global Ports Holdinga (GPH), jer Vi ste uz to što ste direktor ZIPO-a ujedno i direktor poslovnog razvoja GPH-a?
– Global Ports Holding je najveća svjetska tvrtka za upravljanje lukama za kružna putovanja. Upravljamo s 14 luka na Mediteranu, Aziji i Pacifiku. Godišnje naše luke prihvate više od 7,8 milijuna putnika, s godišnjim prometom od preko 115 milijuna dolara. Među 14 luka kojima upravljamo diljem svijeta ističu se Barcelona, najveća luka za kružna putovanja na Mediteranu, Lisabon, Malaga, Malta, Ravena, Katanija, Caligari i Bar- Crna Gora. Dioničar smo i u luci u Veneciji. Ponosni smo što možemo istaknuti da su mnoge luke već među vodećim polazišnim (home port) lukama na Mediteranu te redovito osvajaju brojne nagrade za najbolje luke. Udjeli u tvrtki Global Ports Holding izlistani su na Londonskoj burzi kroz krovnu tvrtku GPH PLC, privatnu tvrtku sa sjedištem u Velikoj Britaniji. Global Investments Holdings (GIH) ima 60,6 posto vlasništva, 34,37 posto je u slobodnom opticaju na Londonskoj burzi. No, ono što će, siguran sam, biti zanimljivo i hrvatskoj javnosti je da je snagu GPH-a prepoznala i Europska banka za obnovu i razvoj (EBRD), i upravo je EBRD 2015. godine u GPH uložila 53,4 milijuna eura i tako postala vlasnikom 5,03% udjela. Sve vam to govorim kako biste stekli uvid u ugled i značaj koji ova kompanija ima na europskoj i svjetskoj razini. Tvrtku Zadar International Port Investment osnovanu u Hrvatskoj predstavljamo ja kao ovlaštena osoba i direktor te moj kolega Barbaros H. Ozakan.


Mnogostruke koristi
Na koji način iskustvo i znanje GPH-a može konkretno pomoći Zadru?
– Zahvaljujući postojećoj bliskoj poslovnoj suradnji s velikim svjetskim kompanijama za kružna putovanja te činjenici da upravljamo velikim brojem luka u regiji, GPH ima jaku pregovaračku snagu u odnosu s kruzing kompanijama te će na taj način povećati i onaj udio prometa koji se odnosi na putnike kojima je Gaženica polazišna luka, ali i one koji su tranzitu. Čvrsto vjerujemo da Zadar ima veliki potencijal da postane jedna od vodećih destinacija za kružna putovanja. Zadar je smješten u središnjem dijelu Jadrana te je izvrsno prometno povezan sa srednjom i istočnom Europom. Zadar ima i prekrasan stari grad, a nudi i brojne mogućnosti za kratke izlete u okolici. Uzimajući u obzir novu modernu luku Gaženica i blizinu zračne luke Zadar, GPH može utjecati na broj kruzera koji pristižu, ali i povećati trajektni promet te privući goste više platežne moći s posebnim komercijalnim ponudama. Na taj način poslujemo već godinama u mnogim lukama. Ove će aktivnosti zasigurno rezultirati razvojem lokalnog gospodarstva, a zatim i otvaranjem novih radnih mjesta.
Što ustvari znači home port? Na koji način to može promijeniti grad Zadar i kakve izravne benefite od toga?
– Lučka uprava Zadar imat će direktne koristi kroz koncesijske naknade koju ćemo plaćati kroz stalnu godišnju i promjenjivu koncesijsku naknadu od cjelokupnog prihoda te investicijsko ulaganje u prvih pet godina. Lučka uprava će i dalje nastaviti davati svoje usluge te će nastaviti s naplatom naknada od postojećih subjekata. Dodatne koristi će, baš kao i grad, imati od ovih novih usluga. Također, home port predstavlja polazišnu luku, što pak govori da će turisti u Zadar stizati drugim vrstama prijevoza te provoditi više vremena u Zadru. Mi ćemo izravno utjecati na povećanje prometa zračne luke, veću potražnju za smještajem i sadržajima na području grada i županije. Uzmimo za primjer Maltu, gdje je kvalitetna suradnja nas i lokalne zajednice povećala prihode, otvorili su se novi hoteli, restorani i drugi sadržaji te je povećana ukupna turistička potrošnja.




Slučaj s Dubrovnikom
Kruzing industrija nosi svoje benefite, ali određene probleme. U Hrvatskoj se u posljednje vrijeme često ističe primjer Dubrovnika koji ima problema s prekobrojnošću turista.
– Kruzing industrija je učinila poznatima neke gradove u svijetu i utjecala na to da se oni još snažnije razviju kao turističke destinacije. Što se konkretno Dubrovnika tiče, mi u svom prijedlogu zagovaramo povećanje dolazaka luksuznih brodova te mijenjanje profila putnika. Stvaranje ravnomjernijeg rasporeda dolaska brodova u Dubrovnik tijekom dana, ali i tijekom tjedna, može znatno smanjiti istovremeni broj posjetitelja i gužve, ali i produžiti sezonu. Global Ports Holding ima sve potrebne resurse i iskustvo kako bi se to i ostvarilo. Nedavno smo najavili da smo otvoreni za suradnju s Gradom, lokalnim tvrtkama te Lučkom upravom za sve potrebe, kao što je i dnevno ograničavanje broja putnika. Odličan primjer kvalitetne suradnje GPH-a te nacionalne i lokalne vlasti, kao i domaćih lokalnih partnera u izgradnji terminala je novi terminal u Lisabonu. Terminal je prema nacrtu kojeg je grad predložio izgrađen u samo dvije godine, a već je osvojio i brojne nagrade na što smo jako ponosni.
Kako komentirate slučaj Luke Gruž? GPH se i tamo javio za upravljanje lukom, doduše ne sam već u partnerstvu s francuskom građevinskom tvrtkom Bouygues?
– Natječaj u Luci Gruž bio je raspisan ne samo za upravljanje već i za izgradnju novog terminala, stoga smo se i javili u partnerstvu s jednom od vodećih svjetskih građevinskih tvrtki Bouygues Batiment International. Za natječaj za izgradnju i upravljanje terminalom kojeg smo dobili 2015. godine, naš je zajednički konzorcij ponudio investiciju u vrijednosti 94 milijuna eura. Nažalost, uslijedilo je vrlo nestabilno razdoblje u Hrvatskoj. Mi smo napravili sve potrebne korake u cilju da se potpiše koncesijski ugovor u zadanom roku i obznanili da smo spremni razgovarati o uvjetima projekta s lokalnim vlastima. I dalje vjerujem da bi GPH bio najbolji partner za Luku Gruž.


Pouzdan partner
I za kraj, kako vi vidite Luku Gaženica u budućnosti?
– Luka Gaženica je logistički na idealnoj poziciji na Jadranu, s dobrom prometnom povezanošću, u gradu Zadru koji je jedan od najljepših gradova na Mediteranu, s vrijednim UNESCO te ostalim kulturnim i turističkim sadržajima u ponudi, a u blizini su i nacionalni parkovi te druge zanimljivosti. Uz visoke standarde koje GPH drži na svjetskoj razini Gaženica će biti home port i najznačajnija tranzitna luka na Jadranu. Ona će biti i ključan faktor razvoja cjelokupne turističke ponude u gradu Zadru i u županiji. Luku Gaženica vidim i kao pozitivan primjer strane investicije u Hrvatsku koja donosi vrijednost i međunarodni know-how te projekt s kojim će se lokalna zajednica ponositi. S obzirom na reputaciju i iskustvo naše kompanije mi ćemo sigurno biti pouzdan partner lokalnoj zajednici i pokazat ćemo da smo društveno odgovorna kompanija kroz donacije i podršku lokalnim kulturnim, sportskim i drugim društvenim inicijativama.