Četvrtak, 12. prosinca 2024

Weather icon

Vrijeme danas

4 C°

osvrt na film

Prvo pretkazanje predstavlja film velikih zavjera, (ne)časnog posla i vražje djece

Autor: Ivica Perinović

10.04.2024. 19:01
Prvo pretkazanje predstavlja film velikih zavjera, (ne)časnog posla i vražje djece

Foto: 20th century fox



Igrom slučaja ili ne, nakon rimejka (‘’Roadhouse’’) i nastavka (‘’Godzilla x Kong: Novo carstvo’’), na red je stigao i osvrt na jedan, u kinima još posve friški, prednastavak. Osobno nisam veliki fan tog modernog holivudskog oblika ‘mužnje love’, ali ponekad se dogodi da izvorni film sadrži toliko intrigantnu priču koja sa sobom povlači i neizostavan niz pitanja poput kako, zašto i tko – da publika jednostavno potražuje njihove odgovore.


Žanrovska svetinja


Originalno ‘’Pretkazanje’’ (1976.) spada u kategoriju onih žanrovskih svetinja koje se nikad ne bi trebalo dirati, no moram priznati kako njegovi nastavci (ne uključujući i TV ispljuvak iz 1991. podnaslova ‘’Buđenje’’, odnosno, svetogrđe od rimejka iz 2006.) i nisu toliko loši. Štoviše, drugi i treći nastavak prate Damienov/Antikristov progres na putu do ispunjenja njegove konačne misije, ali kako je točno začet i tko stoji iza tog nedjela, to su neka od pitanja na koja u ‘’Prvom pretkazanju’’ konačno dobivamo odgovore.


U jeku studentskih protesta 1971. u Rim stiže mlada američka novicijatkinja Margaret (Nell Tiger Free), nekoć problematična djevojka koja je pod brižnim patronatom kardinala Lawrencea (Bill Nighy) prigrlila vjeru i postala spremna zarediti se. Prije prihvaćanja zavjeta, Margaret poput ostalih časnih sestara dobiva zadaću skrbi djevojčica u sirotištu Vizzardeli.




Tamo joj u oko već prvi dan upada nemirna, ali talentirana umjetnica, tinejdžerica Carlita (Nicole Sorace) koju su časne sestre po nalogu stroge opatice Silvije (Sônia Braga) iz nekog razloga izolirale od ostalih djevojčica i zaključale u sobu. Iste večeri Margaret upozna i svoju cimericu Luz (Maria Caballero), ekscentričnu i pomalo razuzdanu Španjolsku koja prije zaređenja želi iskusiti svijet ‘normalnih’ mladih djevojaka.


Luz je jedne večeri sa sobom tako odvede u plesni klub gdje upoznaju neke mladiće, a kako prethodno nikad nije uživala alkohol, Margaret nakon nekoliko čašica previše završi s jednim od njih u plesnom klinču nakon čega se onesvijesti i probudi u vlastitom krevetu.


U sirotištu se idućih dana veže uz Carlitu kazujući joj kako je i sama nekoć bila nemirna, bujne mašte, no ubrzo zapazi i neke druge neobične pojave iz kojih u konačnici ne može razaznati da li ponovno doživljava halucinacije ili su one stvarne.


Dodatnu sjenku sumnje joj nabacuje i misteriozni svećenik Brennan (Ralph Ineson) koji Margaret ukazuje na veliku zavjeru unutar crkvenih redova i kako se u sirotištu vrše neke uistinu gnjusne radnje te kako mu je ona potrebna kako bi došla u posjed skrivenih dosjea koje otkrivaju što se tu točno događa.


Uništenje čovječanstva


Ako kojim slučajem i niste pogledali izvorni film, u kratkim crticama ću vas upoznati s njegovom radnjom. Američkom konzulu (tumačio ga je legendarni Gregory Peck) u Rimu supruga nakon više pokušaja konačno uspijeva poroditi dijete, no ono tragično umire pa mu jedan svećenik predloži da sebe i suprugu poštedi boli te da mimo njezina znanja usvoje dječaka koje se porodilo u isto vrijeme, a čija majka nije uspjela preživjeti.


Konzul pristane ne znajući kako je dječak ni manje ni više već Sotonin sin koji dočim odraste za cilj ima uništenje čovječanstva. Zastrašujuća premisa, zar ne? E sad, fanovi ‘’Pretkazanja’’ pa i cijele franšize koja je uslijedila, nikad nisu u potpunosti doznali tko stoji iza te dijabolične urote, no gotovo pet desetljeća kasnije, Hollywood nam nudi intrigantan odgovor.



I dok će mnogi biti zadovoljni sa zaključkom prezentiranim u ovom filmu, siguran sam da će biti i onih koji će ga ismijati i proglasiti nesuvislim. Osobno sam podijeljena mišljenja. Na neki način sam gledajući izvornik, a kasnije i nastavke, prihvatio misteriju koja ga okružuje i nisam bio toliko željan baš svih odgovora, a gledajući ovaj doista zanimljivo zamišljen prednastavak priznat ću kako su određene činjenice podjednako logične i apsurdne.


Zbunjujem vas? Vjerujte mi kad vam kažem kako ni sam nisam siguran da li mi se film u cjelini dopao ili ne, odnosno, jesmo li ga uopće i trebali? ‘’Pretkazanje’’ je poput ‘’Egzorcista’’ jedan od najistaknutijih horora u filmskoj povijesti, film koji vas nakon gledanja itekako uzdrma i ostavlja zabezeknutim, što za njegov prednastavak baš i ne mogu reći.


Redateljica i koscenaristica Arkasha Stevenson za sobom ima itekako hvalevrijedan rad unutar žanrovskih okvira (TV serijali ‘’Channel Zero’’ i ‘’Legion’’) i to se ovdje lako zapaža, no njezin respekt izvornika i (pre)često podsjećanje na istog kroz gotovo pa kopirane prizore (vješanje, padanje oštrih predmeta s velike visine na određene protagoniste) neki će nazvati ‘homageom’, a neki običnom nemaštovitošću.


Ipak, evociranje ‘nunsploitation’ podžanra i atmosfere ‘’Suspirie’’ (čak i više one ozloglašene Guadagninove, a ne Argentove verzije), nekolicina efektnih ‘jump scare’ prizora i povremenog osjećaja nelagode zbog pojedinih grafički krajnje eksplicitnih momenata, ‘’Prvo pretkazanje’’ čini dovoljno primamljivim za fanove hororaca, no i dalje inferiornim spram originalu.


Pogođen casting


Da ne bi baš sve zvučalo negativno, svakako valja pohvaliti izvanrednu glumu Nell Tiger Free, mlade engleske glumice koja za sobom već ima nekoliko zapaženih uloga i to prvenstveno kroz TV serijale ‘’Too Old to Die Young’’ i ‘’Servant’’ i za koju ćemo u bliskoj budućnosti itekako još čuti, odnosno, uvijek uvjerljivog Ralpha Inesona te gotovo neprepoznatljivu veteranku Sôniu Bragu u ulozi opake opatice sirotišta.


Generalno gledajući, casting je poprilično pogođen, uz iznimku Billa Nighyja koji ovdje fizičkom i glasovnom pojavom djeluje kao hip hibrid Owena Wilsona i Christophera Walkena. Mark Korven je s glazbenim scorom pak dostojanstveno ‘uskočio u cipele’ legendarnog Jerryja Goldmistha, premda će vam kroz film trnce prvenstveno izazvati upravo Goldsmithova izvorna i neponovljiva numera ‘Ave Satani’.


Ako ste kojim slučajem poput potpisnika ovih redaka veliki fan horora i kroz život ste ih pogledali na stotine, ako ne i tisuće, mnoga scenaristička rješenja će vam ovdje biti predvidljiva i malo koji obrat, a ima ih u završnici podosta, će vas ostaviti u stanju šoka i nevjerice. Ipak, i kao takav, ‘’Prvo pretkazanje’’ i nije potpuno loš prednastavak. Uloženo je u njega produkcijski dosta truda, a hoće li pobuditi toliki interes publike koja će tražiti daljnji razvitak popratne priče koja je ostala visjeti na kraju, doznat ćemo vrlo brzo.