Petak, 22. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

BORNA PEHAR

Mladi zadarski jazz glazbenik o autorskom prvijencu: "Proces stvaranja obuhvaća moj glazbeni put od samog početka"

Autor: Antonia Vodan

05.06.2024. 19:32
Mladi zadarski jazz glazbenik o autorskom prvijencu:

Foto: Osobna arhiva



Mladi zadarski jazz glazbenik Borna Pehar, školovani pijanist koji već neko vrijeme gradi inozemnu glazbenu karijeru u Austriji, nedavno je izbacio autorski prvijenac “Timezone”. S Bornom smo popričali o realizaciji prvog albuma, glazbenim utjecajima te planovima za razvoj karijere.


Možete li nam reći nešto više o najnovijem albumu? Koliko skladbi sadržava? O kakvoj je glazbi riječ?

Moj prvi autorski album “Timezone” napisan je u tri vremenska perioda: prije korone, za vrijeme korone i nakon korone. Ta su razdoblja bila inspiracija za nastanak mojih pjesama i po njima je album dobio naziv “vremenske zone”.


Album sadrži devet instrumentalnih skladbi i mogu ga svrstati u kategoriju jazza jer sve skladbe imaju forme po kojima improviziramo. Utjecaji i inspiracija na albumu dolaze sa svih strana: od mediteranskih i balkanskih prizvuka pa sve do američkog jazza. Cilj mi je bio stvoriti raznoliku stilističku paletu, koristeći različite glazbene utjecaje koje sam upijao posljednjih godina. Zbog toga, album nije tipičan jazz album i ne može se kategorizirati kao straight-ahead bebop album.


Foto: OSOBNA ARHIVA




Album je dobio puno tekstura zahvaljujući raznim nasnimavanjima klavijatura s moje strane i korištenju električne bas gitare, koja se inače ne koristi puno u čistoj jazz glazbi. Tako da album stilistički ima dosta fuzije i neke od potkategorija u koje bih ga svrstao su; fusion jazz, funk, modern jazz, groove…


Što vas je inspiriralo za stvaranje ovog albuma? Kako biste opisali proces stvaranja ovog albuma od početne ideje do finalnog proizvoda?

Inspirirale su me razne životne situacije kroz ta tri perioda, dok je vrijeme korone bilo odlučujuće da napokon poduzmem nešto vezano uz svoj autorski rad. Definitivno su na mene ostavili dojam muzičari koje sam upoznao tijekom zadnjih godina i s kojima sam imao prilike surađivati na raznim radionicama. Neki od njih koje mogu izdvojiti su Joe Lovano, Joel Ross, David Kikoski, Robert Bargad, Marko Churnchetz.


Proces stvaranja ovog albuma obuhvaća moj glazbeni put od samog početka. Mislim da na albumu prvijencu predstavljaš znanje i rad koji si stekao godinama vježbanja, odricanja i konstantnog rada. Pjesme na albumu nastajale su zadnjih pet godina, tijekom studiranja u Klagenfurtu i Beču te povremenog boravka u Zadru.


Ideje većinom snimam u studijskom programu Logic Pro koji mi svojim performansama daje najširu sliku, s kojom mi je kasnije puno lakše odlučiti u kojem smjeru bih volio da se pjesma kreće.


S kim ste surađivali na realizaciji albuma?

Bend se sastoji od mog dugogodišnjeg suradnika i prijatelja, Peđe Milutinovića iz Beograda, koji stoji iza monstruoznog groovea na bubnju i koji je trenutno jedan od najinovativnijih bubnjara na području fusion i R&B glazbe. Na bas-gitari je Roland Rácz iz Budimpešte, nesumnjivo jedan od najboljih mađarskih basista s nevjerojatnom tehnikom, timingom i feelingom.


Iz Bahije, Brazila, dolazi Joander Cruz, alt saksofonist kojeg sam upoznao tijekom različitih glazbenih sessiona u Beču te sam odmah bio impresioniran njegovim sviranjem.


Foto: OSOBNA ARHIVA


Album je snimljen u čuvenom Sheep Hill Studiju u Beču, kod izvrsnog Fabiana Wollnera koji je bio zaslužan za miks i master na albumu.


Cover albuma slikao je Richard Natto iz daleke Jamajke, koristeći svoje tehnike s vodenim bojama, perom i tušem.


Možete li reći nešto više o skladbi s albuma koja vam je najdraža?

“Until Tomorrow” je prva pjesma na albumu, a istovremeno i prva pjesma koju sam ikad napisao. Ona mi je ostala najdraža jer svojom melodijom najiskrenije opisuje mene i moje osjećaje prema glazbi. U njoj se osjećam najautentičnije jer je prožeta mojim osobnim iskustvima i emocijama koje sam želio podijeliti s publikom.


Koje su glazbene ili druge umjetničke forme najviše utjecale na stvaranje ovog albuma? Tko su vaši glazbeni uzori?

Američka crna glazba (gospel, jazz, soul) najviše je utjecala na stvaranje ovog albuma. Ti su pravci oblikovali moj glazbeni izričaj od samog početka. Neki od pijanista koji su me inspirirali i imali veliku ulogu u mom glazbenom razvoju su Herbie Hancock, Chick Corea, Kenny Kirkland, Beka Gochiashvili i Antonio Farao.


Kako biste željeli da slušatelji dožive ovaj album i što se nadate da će iz njega izvući? Tko je ciljana publika?

Teško mi je pretpostaviti kako će slušatelji doživjeti ovaj album, ali mislim da će ga lakše prihvatiti nego tipičan jazz album, zbog različitih stilova koji su ostavili trag. Glazba na albumu harmonski je dosta komplicirana, tu je i dosta neparnih mjera te puno improvizacije, tako da mogu reći da album cilja glazbenu publiku muzičara koja je dosta uska. S druge strane, pjesme su napisane iskreno, tako da pozivam sve vrste slušatelja da daju priliku mom novom albumu.


Kako mislite da se vaš zvuk ili pristup glazbi razvijao kroz godine i kako se to odražava na ovom albumu?

Moj zvuk na klaviru razvijao se kroz posljednjih osam godina mog glazbenog puta, tijekom kojeg sam imao priliku svirati s različitim glazbenicima iz svih dijelova svijeta. Trudio sam se upiti sve one elemente koji su mi se činili jedinstvenima i koji su odgovarali mom karakteru. Mi instrumentalisti konstantno pokušavamo promijeniti i pobjeći od svog zvuka, uvijek u potrazi za nečim zanimljivijim za nas i za slušatelje, što je jedan od najtežih izazova za napredak. Neki od izvođača koji su imali utjecaj na mene tijekom djetinjstva i koji su se odrazili na moje komponiranje i improvizaciju kasnije u životu su Oliver Dragojević, Fourplay, George Benson i The Rippingtons.


Foto: OSOBNA ARHIVA


Koliki je utjecaj na vaš rad imalo formalno glazbeno obrazovanje? Možete li predstaviti Vaše glazbeno obrazovanje u Zadru i inozemstvu i ono što ste dobili kroz njega?

Formalno glazbeno iskustvo dalo mi je veliku sigurnost jer sam već u ranoj dobi istrenirao sluh na predmetima poput harmonije, solfeggia i klavira, što mi je kasnije puno pomoglo. Sa svojom tehnikom i znanjem na klaviru bio sam spreman za audiciju u Klagenfurtu, gdje sam završio bachelor studij iz jazz klavira u klasi profesora Roberta Bargada. Rob Bargad je bio tip profesora koji mi je u isto vrijeme bio prijatelj i “role model”, čovjek koji je snimio osam CD-a s Nat Adderleyem i svirao sa svjetskim poznatim glazbenicima poput Harper Brothersa, Jimmy Cobba i RoyHargroovea. Trenutno završavam master studij u Beču na prestižnoj školi MUK (Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien) u klasi profesora Olivera Kenta.


Koliko često nastupate uživo?

Trenutno nastupam dosta u Austriji i Hrvatskoj u različitim projektima. Jedan od projekata koji mogu izdvojiti je Jazziana Croatica, s kojom sam nedavno nastupio u Pekingu u jednom od najpoznatijih jazz klubova na svijetu, Blue Note Beijing. Nastupali smo u sklopu Dana državnosti RH, uz podršku Hrvatskog Ministarstva. Obilježili smo tu prekrasnu večer i vratili se s nezaboravnim sjećanjima.


Neki od koncerata koje organiziram i koje mogu najaviti za ovo ljeto dogodit će se u atriju palače Cedulin, a prvi koji možete zabilježiti bit će 16. srpnja, koncert na kojem ću ugostiti vrhunskog jazz saksofonista iz New Yorka, Tim Armacosta, u sklopu projekta Klemens Marktl Experience feat. Tim Armacost.


Nakon toga, imat ćete priliku čuti vrhunsku pjevačicu i skladateljicu Lanu Janjanin, s kojom radim na novom duo projektu u kojem ćemo svirati razne obrade i autorske stvari, također u atriju palače Cedulin, točnije 06. kolovoza, dok 28. kolovoza sa svojim kvartetom predstavljam svoj prvi album “Timezone” zadarskoj publici. Jako se veselim ovom događaju i pozivam sve Zadrane koji žude za kvalitetnom svirkom da nam se pridruže.


U kojem smjeru biste voljeli da se razvija vaša glazbena karijera? Imate li neke planove i želje za budućnost koje biste podijelili?

Jedan od planova na kojem trenutno radim je upravo organizacija turneje i prezentacija albuma “Timezone”. Turneja kreće s prvim koncertom koji se odvija u sklopu prekrasnog festivala Jazz u Vinogradu, 25. kolovoza u mjestu Robadje. Drugi koncert koji slijedi nakon toga je Zadar 28. kolovoza, na kojeg vas još jednom pozivam i nadam se da ćemo vas vidjeti u što većem broju.