Utorak, 14. svibnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

18 C°

zadarski glumci

Lara Nekić i Luka Knez među nominiranima za izuzetno ostvarenje mladih umjetnika do 28 godina

Autor: Nikolina Lucić

22.11.2023. 19:24
Lara Nekić i Luka Knez među nominiranima za izuzetno ostvarenje mladih umjetnika do 28 godina

Foto: Željko Karavida/HNK Zadar



Među kandidatima za ovogodišnju Nagradu hrvatskog glumišta i dva su zadarska imena, ona Lare Nekić i Luke Kneza, perspektivnih mladih glumaca, koji nakon što su svoju glumačku karijeru započeli u Drami plus Vinka Radovčića, renome nastavili graditi na Akademiji dramskih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu, a recentno i u dvjema kritički dobro ocijenjenim predstavama – “Beštijama”, autorskom projektu Kristine Grubiša i Karle Leko te “Krčmarici purgerici”, Glumačke udruge “Histrion”.


Ovaj najznačajniji događaj za kazališne umjetnike održat će se na povijesni datum za hrvatsko kazalište jer je 24. studenog dan kada je, na sceni Zemaljskog kazališta (današnji HNK), prije 163 godine prvi put odigrana kazališna predstava na hrvatskom jeziku, a našim su Zadranima Lari i Luki protukandidati u kategoriji “Izuzetnog ostvarenja mladih glumaca i glumica do 28 godina” i Dea Presečki za ulogu Kattrin u predstavi “Majka Hrabrost i njezina djeca” Bertolta Brechta u režiji Krešimira Dolenčića i koprodukciji HNK Varaždin i Kazališta Marina Držića iz Dubrovnika i Mateja Tustanovski za ulogu Mile u predstavi “Plišana revolucija”, autorskog projekta Vanje Jovanovića i Mateja Sudarića u produkciji Kulturnog centra Osijek i za ulogu Tamarine mame u predstavi “Sutra to možeš biti ti”, autorskog projekta studenata 1. godine diplomskog studija Glume Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku u režiji Anice Tomić i produkciji Kazališta Virovitica i Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku.


U muškoj se konkurenciji još natječu Lovro Juraga za uloge u predstavi “Studentica” Dorotee Šušak u režiji Christiana Jean – Michela Jalžečića i produkciji Divan teatra iz Zagreba te Nikola Radoš za ulogu Nenada Nene u predstavi “Plišana revolucija”, autorskom projektu Vanje Jovanovića i Mateja Sudarića u produkciji Kulturnog centra Osijek.




I Lara i Luka nominirani su za svoja otvarenja u predstavi “Beštije” autorskog projekta Kristine Grubiša i Karle Leko u produkciji Sveučilišta u Zagrebu – Studentskog centra – Teatra &TD, dok je Lara još nominirana i za ulogu Tiktokerice Lare u predstavi “Krčmarica Purgerica” Carla Goldonija u režiji Dražena Ferenčine i produkciji Glumačke družine Histrion. Autorski je to projekt nastao generiranjem vlastitih iskustava odrastanja u dalmatinskim gradovima i mjestima te specifičnostima koje to podneblje ima. Često fetišizirano kroz prizmu prirodnih ljepota, priobalje, osim brojnih sunčanih sati, itekako ima i svoje mračnije strane. Njih čine surovost prirode, odgoja i hijerarhije u kojoj su stariji uvijek u pravu. A iz toga proizlazi nemogućnost dijaloga, tišina, koju prekida tek poneki zvižduk vjetra ili zvuk morskih valova u daljini, iako pogodna da mlade baci u očaj, u njima često ostavlja prostor za imaginaciju i sanjarenje.



“Beštije” nisu prvi projekt u kojem Lara i Luka dijele pozornicu. U više su navrata zajedno radili na predstavama Drame plus u Zadru, a redatelj Vinko Radovčić ima samo najbolje riječi o njima. Opisao ih je kao ambiciozne mlade glumce, koji su već za svog staža u “Drami” pokazali dubinu svog glumačkog talenta, koji su potom nastavili brusiti i razvijati na Akademiji dramskih umjetnosti u Zagrebu.


– Moglo bi se reći da su u studentske vode zaplivali kao već formirani glumci. Zajedno smo radili na “Ćelavoj pjevačici”, našem prvom projektu te “Zločinu i kazni”, našem zadnjem, tako da ih još pamtim kao Sonju i Raskoljnikova. Lara i Luka su još uvijek članovi “Drame plus” a redovito razgovaramo o mogućnosti da ponovno radimo zajedno, kazao nam je kratko Radovčić.


Likovi koje su Lara i Luka utjelovili su Biserka i Šime, predstavnici mlađe generacije koji monotonu svakodnevicu malog dalmatinskog mjesta nastoje razbiti potragom za novim i još neistraženim idejama. U tom će im pothvatu nenadano pomoći Toma. On je stranac koji stiže u njihovo mjesto, a koji ne poznaje sredinu i ljude s kojima se susreće. Predstava “Beštije” se bavi surovošću prirode, odgoja i hijerarhije. Naivan pogled i romantičan narativ koji se gradi oko malog mjesta i njegovih stanovnika, prekinut će toliko željena promjena. Ali, njome će se ujedno poremetiti odnosi među stanovnicima. Stariji stanovnici će, na sunce koje neumoljivo prži, iznijeti davno zakopane tajne o kojima se ne govori na glas, ali koje itekako žive skrivene u kamenu. Dok će mlađi poželjeti bijeg od prošlosti. Upisana u ritualne prakse koje okupljaju zajednicu, prošlost je predugo u suživotu s mještanima da bi se od nje tek tako otrgnuli.



Šime i njegov teret


Luka Knez u tom komadu igra ulogu Šime – povučenog, pomalo depresivnog mladića, koji nakon majčine smrti ostaje sam s grubim ocem koji ga ne zamjećuje.


– Ova mi nominacija znači neizmjerno mnogo, naročito jer dolazi od strane struke kao potvrda ne samo mojem, već i trudu svih kolega koji su nominirani. Nama koji tek stupamo u profesionalne glumačke vode jako je važno znati da struka prati naš rad i napredak, poručio nam je na početku razgovora Knez, koji se već može pohvaliti nagradom struke i to onom na 30. festivalu glumca u Vinkovcima za svoju ulogu u predstavi “Mala zabava”, autorskom projektu Vanje Jovanovića i dramaturginje Petre Pleše.


– “Beštije” je izniman autorski projekt mlade i kreativne skupine okupljene pod produkcijskom kapom Teatra &TD. Predanim i inspirativnim smo radom uspjeli na scenu prenijeti ne samo fetišiziranu sliku sela Dalmatinske zagore koju mnogi imaju, već i realne situacije i ponašanja koja su nama Dalmatincima poznata, sve spojeno sa zanimljivom dramskom okosnicom, koja prati mlade ljude koji su zapeli u sredini koja im ne odgovara, pojasnio nam je Knez, kazavši kako je Šime u suštini tip koji suseljanima služi kao “Katica za sve”.


– Jedini je koji ima neku kontinuiranu povezanost sa svijetom izvan sela, a obilježio ga je tragičan gubitak majke te nezdrav odnos s krutim ocem koji nas svijet gleda kroz prizmu uloga i obveza. Njihov je odnos bez emocija, isprazan, ali težak i bez manipulacija. Dok se njegov otac vodi politikom da svatko treba znati gdje mu je mjesto, Šime se muči da s unutarnjim previranjima i nemogućnošću izrazi svoje emocije, rekao je Knez, dodavši kako se Šime zbog svega toga osjeća odbačenim, muca i nema samopouzdanja.


– Sramežljiv je i odrastao je u teškim okolnostima, što dovodi do toga da ne zna kako artikulirati svoje osjećaje prema Buri, dodao je Knez, kojeg smo za kraj razgovora pitali ponešto o njegovim budućom planovima i projektima. Dok piše diplomski rad na Akademiji aktivno priprema predstavu “Euforija” Zagrebačkog kazališta mladih, sa Sašom Božićem i Ksenijom Zec.



– U Teatru &TD igram u komadu “Sorry” Bobe Jeličića i dramaturginje Mirne Rustemović, koja nastala je u produkciji Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu te u okviru projekta Prospero, zaključio je Knez.


O Biserki i Lari


Kada se okrenemo drugoj polovici ovog zadarskog glumačkog dua, Lara Nekić u predstavi “Beštije” igra ulogu Biserke, za koju nam je kazala kako je nastala kao njezina kreacija, proizašla iz veselja i iskrenosti.


– Ona progovara o životu i iskustvima mladih u malim dalmatinskim sredinama, njihovim problemima i razmišljanjima. Njezin sam lik djelomično temeljila na vlastitim iskustvima, ali ono što je najvažnije naglasiti jest da je njezin karakter proistekao iz opuštenosti i veselja, kazala je Nekić.


Jezik predstave nije specifičan za neko određeno dalmatinsko mjesto, već je to neki hibridni govor sastavljen od uobičajenih dalmatinskih izraza, dovoljno uvjerljiv da publika misli kako prati priču s nekog zabitog i, u posezoni, opustjelog otoka. Otok, naravno, može biti i metafora za cijelu Lijepu našu, u koju “furešti” (bilo kao turisti ili “investitori”) dolaze soliti pamet i za sitne novce grabiti što god mogu, mladi se uslijed besperspektivnosti iseljavaju, a stari umiru u tuzi što im njihovi pokušaji održavanja tradicije i zadržavanja mladih “na zemlji” ne uspijeva.


Što se pak tiče tiktokerice Lare iz “Krčmarice purgerice”, Lara nam je kazala kako nije očekivala nominaciju za tu ulogu.



– To je predstava pučkog teatra, gdje je važno da publika osjeti opuštenost i zabavu, tako da sam igrajući ulogu Lare polako učila kako kod publike izazvati takav efekt, koji je posebno važan za Glumačku družinu Histrion, kazala je Lara.


Život prave glumice


Carlo Goldoni je sredinom 18. stoljeća napisao komediju “Gostioničarka Mirandolina” u kojoj je odbacio tada već istrošene konvencije komedije dell’arte i na pozornicu izveo likove kakvi su se susretali na mletačkim kanalima, salonima i gostionicama. Venecijanka Mirandolina točno 270 godina nakon praizvedbe na histrionsku pozornicu stupa kao Barica, krčmarica – Purgerica, naša suvremenica, čiji se mali svemir vrti oko, arta cafféa “Kod Purgerice” smještenog u povijesnoj Prišlinovoj kuli na Opatovini, oko koje kao sateliti obigravaju muškarci privučeni neodoljivom gravitacijskom silom njezina šarma i ljepote, a Barica u toj igri uživa jednako kao i njezini udvarači.


– Lara je luda i vesela, primjer TikTok generacije opsjednute društvenim mrežama. Nastala je kao odgovor na trenutno ponašanje društva, naročito mladih, koji žive u digitalnom svijetu, pojasnila je Lara, koja se, kako sama kaže, polako uhodava u život prave glumice.


– Nakon što sam izašla s Akademije odlučila sam nastaviti volontirati kao asistentica kako bih zadržala dosadašnji ritam života, rada i priprema za predstave, jer gluma traži konstantan rad, trud i odricanje, zaključila je Lara, kojoj kao i Luki želimo sve najbolje na skoroj 31. dodjeli Nagrada hrvatskog glumišta.