Petak, 22. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

Stoljeće evolucije

Kako su kultne starke dospjele u sport, sve glazbene žanrove i mainstream kulturu

Autor: Sanda Milinković

19.03.2024. 14:36
Kako su kultne starke dospjele u sport, sve glazbene žanrove i mainstream kulturu

Foto: Pexels



Na prvi pogled, 1917. godina nije se činila idealnom za početak jedne uspješne priče, ali u jeku Drugog svjetskog rata i kompletne devastacije čovječanstva zbog španjolske gripe, ova annus horibilis upisala se u povijest i kao godina lansiranja tenisica Converse Chuck Taylor All Star.


U svakodnevnom govoru poznatije kao – starke, tenisice su to koje su kao malo koje utjecale na sportsku i glazbenu industriju, a tijekom više od stoljeća postojanja, dospjele su u ormare diljem svijeta.


Kako se kod nas nazivaju starkama, izvedenice nastale od engleske riječi star, odnosno zvijezda, po prepoznatljivom logu tenisica, tako se na engleskom govornom području nazivaju Converse, Chuck Taylors, Chucks, Cons, All Stars i Chucky Ts.




Početkom dvadesetog stoljeća, tenisica je osmišljena kao obuća za košarkaše, a iako se tijekom godina pojavljivalo više modela izrađenih od različitih materijala poput kože i gamoša, originalne tenisice ostaju one platnene.


Profesionalni savjeti


Kompaniju Converse Rubber Shoe Company osnovao je Marquis Mills Converse 1908. godine u Massachusettsu. Tvrtka je isprva bila specijalizirana za vrstu gumene obuće koja se zove galoše, a dvije godine kasnije počeli su proizvoditi tenisice koristeći gumu u kombinaciji s gornjištem od tkanine.


Mills je potom odlučio promijeniti fokus tvrtke na razvoj sportske obuće, pri čemu bi modele prvenstveno kupovali sportaši pa Converse tada počinje prodavati model Non-Skids, visoku sportsku obuću za košarku.


Prekretnica u kompaniji događa se 1921. godine kada se na pola radnog vremena zapošljava polu-profesionalni košarkaš Charles Chuck Taylor, predlažući pritom određena poboljšanja u vidu bolje potpore i fleksibilnosti cipele.


Converse godinu dana kasnije lansira kultni model uz prepoznatljiv logo sa zvijezdom, a nakon što su na zakrpu s logom dodali potpis košarkaša, starke postaju prve tenisice u povijesti koje podržava jedan slavni sportaš.


U svrhu promocije tenisice, Taylor posjećuje košarkaške treninge, srednje škole i fakultete diljem SAD-a, pritom trenirajući mlade sportaše. Otišao je toliko daleko da je postao igrački menadžer košarkaškog tima Converse Allstars koji je stvorio i sponzorirao Converse da bi mu pomogao promovirati njegovu obuću.


Odjednom, mnoštvo profesionalnih sportaša počinje nositi All Stars tenisice koje su od 1936. do 1968. godine postale službena tenisica američkih košarkaška na Olimpijskim igrama, a tijekom Drugog svjetskog rata, službena sportska obuća za trening američke vojske.


Zbog Taylorovog doprinosa i uspješne promocije, tvrtka je ažurirala dizajn da bi uključila njegov potpis, lansirajući revidirani model koji uključuje kultni logotip Chuck Taylor All Star.


Moda kontrakulture


Nakon Drugog svjetskog rata, starke su postale standard obuće za košarkaše od najnižih do profesionalnih liga, a sve do šezdesetih godina prošlog stoljeća, kompanija je u rukama (ili nogama) držala gotovo 80 posto tržišta košarkaškom obućom.


To je desetljeće bilo prekretnica za starke koje su u to vrijeme izašle iz okvira sportske obuće i ušle u mainstream modu nakon što su ih nosili James Dean i Elvis Presley.


Sedamdesetih godina popularnost im počinje padati zbog loših poslovnih odluka, ali i pojave konkurentnijih brendova na tržištu koji su nudili tenisice od kože sa čvršćim gumenim gazištem.


Jedan od razloga smanjene popularnosti starki u sedamdesetima bila je opća pomama za fitnessom na svjetskoj razini pa su se više tražile udobnije tenisice za trčanje, u čemu su tada prednjačili Nike, Adidas i Puma.


Starke se u to vrijeme nastavljaju sve više nositi kao tenisice za slobodno vrijeme, a počinje ih prihvaćati moda kontrakulture s glazbenicima poput Roberta Planta iz Led Zeppelina, kasnije u desetljeću – legendarnih punk bendova Sex Pistols i The Ramones, a devedesetih i Kurta Cobaina.


Converse se ponovno diže na noge tijekom osamdesetih godina lansiranjem modela Fastbreak, lagane košarkaške tenisice s pjenastim najlonom i kožnim gornjištem koje je nosio Michael Jordan u posljednjoj godini prije sponzorstva s brendom Nike, uključujući i olimpijski finale u kojem je osvojio zlatnu medalju.


Krajem osamdesetih veliki udarac Conversu zadao je Nike lansiranjem modela Air Jordan 1, prepoznatljive košarkaške tenisice Michaela Jordana, čime se pozicionirao na prvo mjesto odabira sportaša, istisnuvši Converse iz svijeta košarkaške obuće koju su praktički izmislili.


Koncept individualnosti


Tragičan pad kompanije Convers se nastavlja, a loša prodaja i tržište sportske obuće kojim dominiraju konkurenti s tehnološki naprednijim linijama proizvoda, 2001. godine dovode do stečaja. Svoju priliku za dodatnom dominacijom u svijetu obuće tada je ugledao njihov formalni rival Nike, kupivši kompaniju za 305 milijuna dolara 2003. godine.


Nakon deset godina ulaganja u Converse kao vodeće marke na tržištu lifestyle obuće, promoviranja koncepta individualnosti, suradnji s brojnim modnim kućama i promoviranja na velikim ekranima, kompanija Converse vrijedila je 2013. godine nevjerojatnih 1,4 milijarde dolara, dok danas ta brojka iznosi 2,43 milijarde.


Možda je od svih tih brojki još više zadivljujuća činjenica da su starke u svom praktički originalnom izdanju, već više od stotinu godina pojam bezvremenske tenisice koja se uklapa u svačiji stil.


Klasični dizajn je uz manje preinake ostao jednako nosiv i danas, a osim što se vrlo jednostavno kombinira u različitim modnim izričajima, starkama je uspjelo ono što niti jednoj drugoj vrsti obuće nije, a to je da sedamdesetih pokore punk, osamdesetih rock, devedesetih grunge, a danas i sve ostale.