Četvrtak, 2. svibnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

23 C°

UMIŠLJENI BOLESNIK

Bili smo na premijeri nove predstave u režiji Vinka Radovčića koja se izvela u čast 400. godišnjice Molièrova rođenja

03.12.2022. 14:54
Bili smo na premijeri nove predstave u režiji Vinka Radovčića koja se izvela u čast 400. godišnjice Molièrova rođenja

Foto: Mate Komina/Željko Karavida



Umišljeni bolesnik« u režiji Vinka Radovčića, koji je u Hrvatskom narodnom kazalištu premijerno izveden ovaj tjedan, posljednji je Molièrov komad, a na zadarskim se daskama izvodi povodom 400. obljetnice njegova rođenja. Komedija kroz prikaz lika umišljenog bolesnika i tretmana onih oko njega prikazuje društvo koje je smiješno samo na površini, dok je ispod njega skrivena tužna i bolna priča. Preko umišljene bolesti freska se širi na zbiljsku bolest društva kojoj je simptom bolest mišljenja, što je izvrsno dočarano u dijelu kada Argan (Alen Liverić) na prevaru vidi pravo lice svoje obitelji.


Uvijek aktualni Molière


Tema koja je danas jednako aktualna kao i u vrijeme praizvedbe komada, progovara o starom društvu koje odbija bilo kakve promjene, te se dogmatično drži tradicije ne pitajući se za dobro i loše naspram mlađeg sloja koji je razigran i zaljubljen, te ne poznaje konvencije i ne priznaje tradicije boreći se za svoje mjesto pod suncem, što je savršeno dočarano ljubavnim trokutom Angélique – Cléante – Thomas. Thomas, kojeg je na komičan način utjelovio zadarski lutkar i glumac Dominik Karakašić, hihotav je i ushićen poslušnik, koji ponavlja naučene fraze, a zapravo ga zanima samo jedno, slijepo slijedi upute svoga strica kako bi se dopao potencijalnom svekru te utjelovljuje prošlost, dok su Angélique (Danijela Evđenić) i Cléante (Dorotea Ilečić Sever) u budućnosti, fokusirane na bijeg i pokušaj da u punini žive svoju ljubav.





»Umišljeni bolesnik« posljednje je djelo francuskog komediografa Jean – Baptistea Poquelina Molièra. Pored samog napada na liječnike svog vremena i razračunavanja sa smiješnim stranama medicine, komad opsjednutost zdravljem koristi kao prizmu kroz koju će prikazati i prokazati čitav dijapazon ljudskih slabosti, te na taj način ocrtava fresku društva svog vremena čije je naličje groteskno i zastrašujuće.


Kroz prikaz obitelji, u čijem je središtu Argan kojeg igra izvrsni Alen Liverić, hipohondrična glava obitelji, koji vlastitu kćer udaje za liječnika kako bi istog imao u obitelji, Molière nam pruža seriju portreta gramzivih, opsesivnih i pohlepnih ljudi, koji drže moć, usprkos ili baš poradi vlastite nemoći, a naspram kojih stoje mladi ljudi koji se takvom nametnutom sistemu trude dovinuti svim mogućim sredstvima. Pogrbljenog i »boležljivog« hipohondra Argana, Liverić je savršeno utjelovio svojim specifičnim držanjem i facijalnim ekspresijama, koje su bile još izražajnije zbog izvrsne scenske šminke.


Minimalna scenografija uz izvrsne zlaćane kostime koji odišu duhom Molièrova doba na pozornicu je prenijela sliku disfunkcionalne obitelji na čelu sa hipohondričnim starcem koji na svijet i svoju obitelj gleda kroz prizmu svoje zamišljene bolesti. Liverić, koji je još jednom izvrsno odigrao svoju ulogu u Molièrovu komadu, zorno je dočarao psihu i ponašanje umišljena bolesnika, čija je opsesija zdravljem i sobom aktualnija nego ikad. Upravo zbog toga, Molièrova su djela bezvremenska. Kroz svoju je bogatu karijeru na pozornici predstavljao tipske likove svoga doba, čiji se problemi i ponašanje zapravo nisu promijenili stoljećima, što dokazuje i recentna ekranizacija »Umišljenog bolesnika« na daskama zadarskog kazališta, koja dolazi nakon dugog oporavka od pandemije.


Sukob dva svijeta


Redatelj predstave Vinko Radovčić kratko nam je kazao kako je u svoju viziju »Bolesnika« unio neke sebi svojstvene promjene.



– S ravnateljem Švorinićem sam prije oko dvije i pol godine, prije početka pandemije dogovarao suradnju. Između tada i sada kroz život sam susreo mnogo umišljenih bolesnika. U predstavi se stoga vide i posljedice tog stanja, a ovu veliku predstavu izvodi izvrsni ansambl HNK. Publika primjećuje minimalne dramaturške promjene koje sam uveo, jer sam pokušao spojiti Molièrov tradicionalni izričaj i stil stvaranja sa modernom situacijom, kazao je Radovčić, istaknuvši kako su originalnu priču malim sitnicama učinili aktualnijom.


– Ne želim previše otkrivati, kako bi buduća publika koja će gledati ovu predstavu mogla razmisliti o viđenom. Iako su promjene očite i lako uočljive, ipak bih želio da ostanu tajne. Zamijenili smo neke likove, uveli fantastičan kor, dodao je Radovčić, ističući kako je s lakoćom radio na predstavi.


– Nakon šest godina vratio sam se u kožu redatelja u HNK Zadar, tako da sam stupio na poznat teren i među poznate ljude. Bio mi je gušt i zadovoljstvo raditi s ansamblom na čelu s izvrsnim Alenom Liverićem, zaključio je Radovčić.


Likovi u predstavi rade predstavu za glavnog lika (»kazalište u kazalištu«) kako bi isti shvatio grotesknost koja ga okružuje, što možemo shvatiti i kao motiv za postavljanje ovog teksta na scenu gotovo 350 godina od njegove praizvedbe. Jer u polariziranom društvu, gdje su pojmovi ispravnog i krivog relativne kategorije, gdje se fašističkim diskursom svako neslaganje proziva fašizmom, treba jedno iskrivljeno ogledalo koje će nam pored naših smiješnih strana istaknuti grotesknost i natjerati nas da preispitamo sebe i tog malog Argana koji čuči u nama.


Taj se sukob ispravnog i pogrešnog vidi u samom liku doktora Purgona, kojeg je utjelovio Davor Jureško, koji slavodobitno ističe kako je na pacijentu da se izliječi od bolesti, a ne na njegovu liječniku, čiji je jedini zadatak da mu propisuje recepte i za to ubire zaradu. U svojoj je uzvišenoj zaostalosti savršen primjer živuće povijesti, kojoj nasuprot stoje mlade ljubavnice Angélique i Cléante, koje utjelovljuju Danijela Evđenić i Dorotea Ilečić Sever, te sveprisutna služavka Toinette – mačka koja se vrti oko vruće kaše i svesrdno potpomaže mlade ljubavnice. Mirjana Đan svoju je ulogu nametljive sluškinje odigrala s velikim žarom koji je isijavao s pozornice. Svojim je nas je jednostavnim, ali opet efektnim izražavanjem podsjetila na jednostavnost života i naglasila apsurd same fabule i Arganovog psihotičnog stanja.