Petak, 22. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

Pacijenti se nemaju komu žaliti na liječničke usluge!

Autor: Vanja Mirčeta

06.01.2013. 23:00
Pacijenti se nemaju komu žaliti na liječničke usluge!


Mene ne interesiraju lista čekanja, mene interesira samo odgovor na pitanje – komu se žaliti na listu čekanja. Komu se vi imate pravo požaliti na dugo čekanje? Nikomu! To je ono što mene interesira, kaže dr. Đula Rušinović Sunara, predsjednica Hrvatske udruge za promicanje prava pacijenata


Hrvatski građani posljednjih godina susreću se s novim pojmovima u zdravstvu za koje mnogi nisu čuli ili im nisu dovoljno poznati. Riječ je o e-naručivanju, e-listama čekanja, e-iskaznicama ili, jednostavnije rečeno, prvom koraku u povezivanju bolnica s centralnim informacijskim zdravstvenim sustavom kao i povezivanju tih ustanova. Drugim riječima, bolnice se konačno povezuju s ordinacijama primarne zdravstvene zaštite, što bi građanima trebalo značajno pojednostaviti proceduru odlaska specijalistu ili na dijagnostičke preglede, a papirnate uputnice poslati u povijest. No iako sve djeluje bajkovito, stvarnost je daleko drugačija.
Daleko od dobrog modela
 Dok se s jedne strane modernizacijom zdravstvenog sustava ide ukorak s vremenom, pacijenti su sve nezadovoljniji, a zdravstveni sustav kako pacijentima tako i liječnicima sve nejasniji. Stoga je sasvim realno pitanje: za koga se taj sustav onda uopće modernizira, razvija i uvodi?
– Pacijenti danas imaju daleko većih problema od uvođenja e-iskaznica te od njih ni ne očekujemo nekakvu trenutačnu reakciju. Kada bi taj sustav funkcionirao kao što je zamišljen zasigurno bi išao na ruku pacijentima i podignuo razinu zdravstvene usluge. Nas o tome nitko ništa nije pitao, kaže dr. med. specijalistica opće kirurgije Đula Rušinović Sunara, predsjednica Hrvatske udruge za promicanje prava pacijenata, podsjećajući da je hrvatsko zdravstvo još 2005. godine imalo uvide u najbolji računalni sustav koji se koristi u zdravstvu.
– Ovo što je sada, još uvijek samo u naznakama vidimo kako bi moglo ići, daleko je od tog dobrog modela. Sve bi moglo biti puno bolje i praktičnije od ovoga što imamo danas. Činjenica je da o svemu tome najviše treba pitati liječnike opće prakse, a ono što mi vidimo je da su pacijenti sve nezadovoljniji njihovim radom. Mi ne znamo koristiti sustav, sustavu nas nitko ne uči te se mi njime pogrešno koristimo. Onda se još uvedu nekakve inovacije te nas se totalno zbuni, jer mi s tim sustavom inače nismo na ‘ti’. Kada se uvede inovacija za koju nitko ne zna kako funkcionira, nemamo onoga tko bi nam je pojasnio. Onda imate totalnu zbrku u kojoj nitko ne zna što radi, komu se treba obratiti, odnosno, na kraju, koja su uopće prava pacijenata. U svemu tome svi skupa smo više ili manje izgubljeni. Dakle, mi trenutačno dogovaramo s ravnateljem HZZO-a, Sinišom Vargom izradu novog vodiča za korisnike zdravstvenog osiguranja na račun kojega bi oni neke stvari počeli drugačije sagledavati, odnosno dobivati nekakve pismene konkretne odgovore s obzirom na sve te puste izmjene u zdravstvu, ističe dr. Rušinović.
Kaos u sustavu
Problemi u našem zdravstvu postoje već godinama. Iako smo svi svjesni te činjenice nitko se ne usudi proturječiti “starim majstorima zanata” ili “staroj školi” koja nije pretjerano upoznata s pojmom “ljudska prava”, pojmom koji se nekako u zdravstvu i dan danas gubi ili čak i ne postoji.
Naručivanje pacijenta putem interneta trebalo je omogućiti smanjenje liste čekanja na specijalističke preglede. Upravo su e-naručivanje, e-liste čekanja i e-iskaznice morale podignuti kvalitetu usluge u zdravstvu, no mnogi pacijenti tvrde kako u cijelom sustavu još uvijek vlada popriličan kaos, uglavnom na štetu pacijenta koji se “dave” u moru uglavnom malo poznatih promjena, izmjena, uvođenja raznoraznih mjera u zdravstvu itd.
Pacijenti su na našem području u posljednje vrijeme najviše negodovali zbog predugih lista čekanja na specijalističke preglede, zbog nedostatka pedijatara, ali i ginekologa, ali žaliti se na te probleme jednostavno nisu imali niti znali komu, kako ni kada.
VIŠE U TISKANOM IZDANJU