Foto: Luka Jeličić
Njemački portal za buking Kroati.de napravio je analizu cijena u Hrvatskoj, kao i anketu, navodeći kako je čak 81 posto ispitanika odgovorilo da je Hrvatska postala skupa destinacija. Još je to jedna od analiza cijena u Hrvatskoj kao destinaciji što pokazuje da su cijene ove godine doista u fokusu, bez obzira na to tvrdi li se da je Hrvatska preskupa ili da se i ovdje još može naći normalnih cijena, a ove godine i puno last-minute ponuda.
Prema ovom portalu, naime, cijene u Hrvatskoj rastu već duže vrijeme i tome se ne nazire kraj, a turisti koji ljetuju u Hrvatskoj ponekad su začuđeni i iznervirani tim rastom. Uz ostalo, kažu da je istina da je Hrvatska posljednjih godina sve skuplja kao popularna turistička destinacija.
Nagla korekcija cijena
– Cijene namirnica, usluga i sličnog rastu već mjesecima, bez vidljivog kraja tom rastu. Političari poriču da je za to krivo uvođenje eura, a ako se bolje pogleda, postoji zapravo nekoliko čimbenika koji su pridonijeli ovakvom razvoju događaja.
Hrvatsko gospodarstvo i dalje se bori s tekućom energetskom krizom, kao i inflacijom koja je dosegla vrhunac od 13,5 posto u studenom 2022., što je neizbježno dovelo do ukupnog povećanja cijena.
Dodatni prijelaz valute na euro 1. siječnja 2023. stoga je došao u najgorem mogućem trenutku. Međutim, hrvatska vlada radi na razvoju strategija za rješavanje ovih izazova i osiguranje gospodarske i cjenovne stabilnosti, kažu na ovom portalu.
|
Navode kako su ove godine brojni vlasnici i iznajmljivači apartmana za odmor u Hrvatskoj znatno povećali cijene smještaja. Prelazak s hrvatske kune na euro iskorišten je kao dodatna prilika za povećanje cijena, u nekim slučajevima i do 50 posto više u odnosu na prethodnu godinu, bez primjetnog poboljšanja usluge.
Ova nagla korekcija cijena izazvala je opravdano negodovanje mnogih turista. Iako su u prvim mjesecima 2023. rezervacije za vrhunac sezone bile dobre, vrtoglavi skok cijena doveo je do bujice otkazivanja.
Kao odgovor na to, mnogi su iznajmljivači ponovo naglo smanjili cijene smještaja u kratkom roku. Cijene su, navode, jako porasle i u hrvatskim supermarketima.
– Ako usporedite cijene, brzo shvatite da su mnoge namirnice daleko skuplje nego u Njemačkoj ili Austriji, kažu na ovom portalu, dodajući da su prosječne cijene u pekarnicama, primjerice, porasle oko 15 posto.
Sličan razvoj vidljiv je i u sektoru maloprodaje, gdje su proizvodi poput mlijeka, pilećeg mesa i piva u prosjeku poskupjeli za oko 17 posto.
Osobito je primjetan porast cijena povrća. Kelj je poskupio 188 posto, crveni luk 95 posto, limun 90 posto, naranče 89 posto, jabuke 86 posto, a mrkva 80 posto. Navode i kako su cijene goriva među najnižima u regiji zbog državnih ograničenja.
Kroati.de navodi i da su u 2022. i 2023. godini značajna poskupljenja zabilježena u ugostiteljstvu. Jednostavni restorani, kao i bolji objekti, bili su jednako pogođeni ovim trendom.
Troškovi ručka ili večere ponekad su porasli za oko 20 do 25 posto u odnosu na prethodnu godinu. Čak su i svakodnevni napici poput kave i alkoholnih pića zabilježili porast do 25 posto.
Razlozi poskupljenja u ugostiteljstvu su, kažu, složeni. Osim ulaganja u infrastrukturu, tu odlučujuću ulogu imaju i rast cijena sirovina, poskupljenja hrane i inflacija.
Osim toga, Vladine mjere za poboljšanje uvjeta rada i povećanje minimalne plaće povećale su troškove poslovanja. Neki su inflaciju povezivali i s prelaskom s hrvatske kune na euro, no Vlada je tu tvrdnju oštro demantirala.
Nezakonite prilagodbe
Dodaju i da je uvođenje eura dovelo i do izoliranih slučajeva nezakonitih prilagodbi cijena od strane ugostitelja. Unatoč zakonskim posljedicama i oštrim kaznama, nadzor nad svim ugostiteljskim objektima u praksi je izuzetno težak.
To je dovelo do nerazmjernih povećanja cijena i proizvoljnog određivanja cijena, za što navode primjere famozne kuglice sladoleda za 5 eura u Dubrovniku, hamburgera za 22 eura u Rovinju ili Aperol Spritza od 0,1 litre za 11 eura u Šibeniku.
– I domaći i turisti prvo se moraju naviknuti na poskupljenja. Turisti Hrvatsku više ne doživljavaju kao jeftinu destinaciju za odmor te će tražiti jeftiniju alternativu.
Naravno, Hrvatska je i dalje atraktivna, ali u vrijeme inflacije, cijene igraju presudnu ulogu.
Prognoze za budućnost po našem mišljenju ne izgledaju dobro, ali unatoč velikim poskupljenjima ostajemo optimisti jer volimo Hrvatsku, zaključili su na njemačkom portalu.
najnovije
najčitanije
Nogomet
NJEMAČKI KLUB
Bayer u problemima s ozljedama, Alonso: Možda i ja zaigram
Nogomet
azijska liga prvaka
Pobjeda Al Nassra, dva gola Ronalda, Brozović nastupio
Svijet
AMERIČKI PREDSJEDNIK
Uoči odlaska iz Bijele kuće, Biden posljednji put pomilovao purice
Hrvatska
razgovor
Plenković razgovarao s Trumpom o bilateralnim odnosima i Ukrajini
Hrvatska
PREMIJER
Plenković: Ne postoje nikakvi ‘tajni letovi’, radi se o provedbi Dublinskog režima
Crna Kronika
strava u slavoniji
Nasred ulice izboden muškarac, preminuo u bolnici
Zadar
U OBJEKTIVU
MODNA ANALIZA Gradske ulice i ove su subote bile pune odličnih street style komada
Županija
kupnja
I ovu nedjelju otvoren određen broj trgovina u Zadru i županiji, donosimo popis
Zadarski prsten
odzvonilo neodgovornima
Kamere i kazne s ciljem zaštite prirode u Vrsima
Zadar
glazbena diva