Utorak, 30. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

19 C°

Neka recesija vrati istinske vrijednosti Božića

Autor: Katina Vrsaljko

06.12.2009. 23:00
Neka recesija vrati istinske vrijednosti Božića

Foto: Tomislav JERAK



Hrvatska gospodarska komora je objavila predviđanja da će potrošnja ovog prosinca biti pet do deset posto manja nego tijekom prošlogodišnjeg, što će biti prvi pad prosinačke potrošnje dosad
Teška financijska kriza odrazit će se i na nadolazeće blagdane, na inače sretni prosinac – mjesec potrošnje, darivanja i narodnog veselja. Iako je još prerano za predblagdansku shopping groznicu, trgovci se boje da će ovako i ostati. Ono što se u kapitalističkom društvu veže za Božić – kupovanje, kupovanje i kupovanje – ove godine će biti znatno manje izraženo, a većinu ljudi će na blagdane podsjećati samo božićni ukrasi i prigodne pjesme.
Hrvatska gospodarska komora je objavila predviđanja da će potrošnja ovog prosinca biti pet do deset posto manja nego tijekom prošlogodišnjeg, što će biti prvi pad prosinačke potrošnje dosad. Naime, svakog prosinca se trošila barem jedna milijarda kuna više nego godinu prije, prošle godine je prosinačka potrošnja stagnirala pa je bila ista kao 2007. što je iznosilo 11 milijardi kuna, a ove godine se predviđa da će biti za milijardu kuna manja.
Najteže malim trgovcima
Kako bi se izbjegla zatvaranja trgovina, čega je u Zadru u zadnje vrijeme bilo i previše, trgovci će se snalaziti na razne načine da dođu do što većeg dijela od tih 10 milijardi kuna predviđene potrošnje.
Kako kaže Mladen Malta, predsjednik Ceha trgovaca pri Obrtničkoj komori, teška su vremena, borba je.
– Od sezone do sada potrošnja je jako pala, a podaci pokazuju da će biti još i gore. Svijesni smo da bi trebali krenuti s popustima kako bismo privukli kupce, ali to je prepušteno svakom individualno da odluči. Trgovcima ide u prilog manifestacija Advent na Poluotoku kojom će se, nadamo se, oživjeti ovaj dio grada koji je zbog trgovačkih centara pao u drugi plan, rekao je Malta te dodao kako se dolazak božićnih blagdana osjeti u zraku, ali ne i u blagajni.
Sve popularniji trgovački centri postali su rak-rana i jednom od privatnih trgovaca na Poluotoku. Ovaj mladi obrtnik koji drži dućan s odjećom za odrasle i djecu itekako osjeća trenutačnu situaciju, što mu još teže pada s obzirom da prodaje kvalitetnu, modernu, a povoljnu robu.
– Promet nam je 50 posto lošiji nego lani, morali smo smanjiti radnu snagu, a jedva preživljavamo s radom unutar obitelji. Pretpostavljam da je tako svakom malom privatnom trgovcu jer su veliki trgovci uzeli veliki dio kolača, prepričao je te dodao kako se na kraju sve svodi na to da radnici 6 mjeseci u godini rade za njega, a ostalih 6 mjeseci on radi za njihove plaće i najam prostora.
Nakon zatišja poslije turističke sezone, trgovce inače spašavaju božićni blagdani, ali ovaj trgovac se ne nada da će mu to puno pomoći.
– Bit će nešto više posla dva, tri dana prije Božića i dva, tri dana prije Nove godine i to je to. Pokušavamo privući kupce s raznim popustima i akcijama, ali što god mi zalijepili na vrata, ljudi slabo dolaze. Stalno imamo barem 10, 20 posto popusta, a za blagdane će popusti biti i veći, rekao je.
Da ne bi sve bilo tako crno, uvođenjem dječjeg asortimana ovaj trgovac je uspio privući kojeg čovjeka više, s obzirom da ljudi ipak najmanje štede na djeci.
Kroz razgovor s voditeljicama dvaju popularnih butika na Kalelargi doznajemo kako kod njih i nije puno pao promet. U jednom od njih čak nemaju potrebe za sniženjima.
Sniženja tek iza Nove godine
– Kao i uvijek, kod nas sniženja počinju iza Nove godine. Možda se ne troši kao prije – smanjuju se plaće, dobivaju otkazi, nema zaposlenja, no kod nas je situacija još uvijek dobra. Da je lošije, pokušali bismo privući kupce sniženjima, ali za to nemamo potrebe za razliku od malih privatnika koji nemaju drugog izbora, rekla je voditeljica butika u kojem se oblače mnoge mlade Zadranke.
Voditeljica jednog takvog sličnog otkriva nam da su kod njih sniženja svaka dva tjedna.
– Ovdje smo dvadeset godina i prije bi se na svakom sniženju osjetio drastičan porast prodaje, no sad su se ljudi na to već navikli pa to više nije tako. Za blagdansku groznicu je još prerano, a kad ona zavlada i mi ćemo povećati svoje popuste, rekla je te dodala kako mogu biti zadovoljni s obzirom na opću situaciju.
Djelatnica u jednoj od prodavaonica accessoriesa na Poluotoku kaže kako će kod njih sniženja početi iza Nove godine.
– Iako za vrijeme sniženja imamo više kupaca, pretpostavljam da se mojim vlasnicima sniženja ne isplate zato što računaju na prodaju i bez sniženja. Trenutačno imamo jednu nagradnu igru u povodu blagdana sv. Nikole što je isto jedan od načina da se privuku kupci, rekla je ona te dodala kako je zbog recesije i kod njih potrošnja opala.
Voditeljica jedne zadarske parfumerije vjeruje kako je trenutačno slabija potrošnja uzrokovana štednjom.
– Mislim da ljudi trenutačno štede novac za blagdane, a kad počne shopping groznica vjerujem da će kod nas biti isto kao i prošlih godina, rekla je te dodala kako kupcima pokušavaju udovoljiti na različite načine, od božićnog kataloga, poklon-kartica, kupona i učestalih popusta na proizvode velikih brandova.
Potrošnje i kupovanja će svakako biti manje, što se i ne mora gledati samo s negativne snage. Možda nas upravo to barem nakratko izbaci iz materijalističkih razmišljanja i vrati istinske vrijednosti božićnih blagdana kao što su obitelj i zajedništvo. Pa i neka na blagdane podsjećaju samo božićni ukrasi i prigodne pjesme, baš kao što su to neka skromnija društva prije nas zamislila. Bitno je samo da ukrašavamo i pjevamo – zajedno.