Utorak, 14. svibnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

21 C°

PROBLEMI PULSKOG ŠKVERA

Četvrti tjedan blokade: Uljanik 1856 na bubnju za četvrtinu početne svote

Autor: Orjana Antešić, Marinko Glavan

16.09.2023. 14:07
Četvrti tjedan blokade: Uljanik 1856 na bubnju za četvrtinu početne svote

Foto: Zasad se ništa dobroga ne čuje s pulskih navoza - Uljanik 1865 / Foto Arhiva NL



Pulsko brodogradilište ulazi u četvrti tjedan blokade, a na Trgovačkom sudu u Pazinu u ponedjeljak će se raspravljati o novom pokušaju prodaje većinskog poslovnog udjela u Uljaniku 1856. Prijedlog je Lorisa Raka, stečajnog upravitelja Uljanik brodogradilišta koje je imatelj tih 54,77 posto udjela, da se ide u novi krug dražbe, a Skupštini vjerovnika u kojoj država ima odlučujuću ulogu, prepustio je da odredi početnu cijenu.


Nakon tri neuspjele prodaje većinskog udjela u novom Uljaniku, tijekom kojih je svaki put oglašena cijena padala za četvrtinu procijenjene vrijednosti, logičnim se nameće pretpostavka da će se za novi pokušaj početna cijena sniziti na 6,91 milijun eura. To je tek četvrtina od iznosa za koji se prije nešto više od godinu dana procijenilo da se može dobiti na tržištu za većinski udjel u Uljaniku 1856, bez obzira što su već tada debelo kolale dvojbe u održivu financijsku krvnu sliku pulskog brodogradilišta.


Loša bilanca


Vlada neće prodavati Luku Rijeka


Potpredsjednika Vlade Olega Butkovića pitali smo prilikom jučerašnjeg obilaska gradilišta ceste D 403 hoće li Vlada pulskom brodogradilištu odobriti novo zaduženje, a zanimalo nas je hoće li pristati i na prodaju dionica Luke Rijeka d.d. češkom CE Industries, ukoliko Česi to budu tražili kao uvjet za preuzimanje Uljanika 1856, čime se špekuliralo u zadnje vrijeme po pojedinim medijima.




– Što se tiče pulskog brodogradilišta, situacija je vrlo složena. Iscrpljene su mogućnosti za ugovorene brodove, novih ugovora nema, a treba vidjeti što će biti odlučeno na novom ročištu, odnosno Skupštini u ponedjeljak. Moramo vidjeti hoće li Skupština vjerovnika sniziti cijenu i kakve će još odluke donijeti. S druge strane, nema prodaje udjela u Luci Rijeka. Sadašnja struktura, u kojoj država ima 25 posto plus jednu dionicu i u kojoj dobar dio drže mirovinski fondovi, te oko 35 posto drži ulagač, koji je većinski vlasnik »Đure Đakovića«, neće se mijenjati. Nikakvih promjena nema i nikakve prodaje državnog udjela, a koliko znam, ni udjela mirovinskih fondova. Dakle, prodaje i promjene kada govorimo o vlasničkoj strukturi Luke Rijeka d.d. nema, rekao je Butković.


Veliko je pitanje postoji li uopće zainteresirani ulagač koji želi nastaviti brodograđevnu djelatnost u pulskom Arsenalu, pogotovo u okolnostima gdje ga dočekuje prazna knjiga narudžbi i dva posla koja su još krajem prošle godine trebala biti završena i isporučena njihovim naručiteljima. Samo za financijsku stabilnost tvrtke potrebno je iskeširati najmanje desetak milijuna eura da bi se zatvorile postojeće kreditne i ine obveze. I dok je sudbina Uljanika 1856 u ovom trenutku i dalje neizvjesna, do razine da nema konkretnijih odgovora na koji se način misli riješiti akutni problem blokiranih računa, da li kreditom ili možda kroz prodaju novogradnje 526, na Trgovačkom sudu u Pazinu u ponedjeljak otvorit će se jedno novo, zanimljivo pitanje koje se tiče i riječkog »3. maja«, svih bivših i sadašnjih odnosa između Pule i Rijeke.


Inozemne tvrtke


Stečajni upravitelj Uljanik brodogradilišta u stečaju Loris Rak dnevni je red jučer dopunio temom prodaje poslovnih udjela u inokompanijama United Shipping Services 12 i United Shipping Services 13 koje su vlasnici brodova »Veruda« i »Stoja«. Riječ je o brodovima za rasuti teret, nosivosti 52.000 tona, koji su u vlasništvu pulskog brodara Alpha Adriatic, bivše Uljanik plovidbe. Ti brodovi dio su zasad jedine pravomoćne optužnice u aferi Uljanik. Uljanik brodogradilište u stečaju na tim brodovima zadržalo je 5 posto poslovnog udjela, dok je »3. maj« drugim manjinskim dioničarom tih kompanija postao silom prilika. Podsjetimo, na račun tadašnjih 104 milijuna kuna, koliko je »3. maj« potraživao na račun obavljenih radova na trajektima za Jadroliniju, pulsko brodogradilište 2015. godine kompenziralo mu je s 40 posto udjela u tim kompanijama u kojima je pulski brodar, odnosno njihovo povezano društvo United Shipping One, cijelo vrijeme većinski dioničar s 55 posto udjela.