Petak, 22. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

3 C°

Alkotest i “crna kutija” rasvijetlit će uzrok havarije

Autor: Suzana Bandić

25.10.2009. 23:00
Alkotest i “crna kutija” rasvijetlit će uzrok havarije


Zbog nasukavanja broda otkazao je jedan propeler, more je na dva mjesta prodrlo u unutrašnjost broda, a najopasnije je bilo u strojarnici koju su hitno morali ispumpavati. Ronioci su podmorskim varenjem sanirali pukotine na brodskom dnu, a za izvlačenje su pripravna čak tri tegljača
Ukoliko bude sve prema planu i to dozvole vremenski uvjeti danas bi trebalo započeti odsukavanje jadrolinijinog trajekta “Marko Polo” koji se u subotu oko 2.40 sati sa 105 putnika i članova posade ploveći na redovnoj liniji Rijeka-Split-Dubrovnik-Bari nasukao u plićaku na sjeverozapadnoj strani otočića Sit, smještenog između otoka Žuta i Pašmana, na samoj granici između zadarskog i šibenskog arhipelaga.
Od siline udara na trajektu je otkazao jedan propeler, a more je kroz pukotine na brodskom dnu prodrlo u brod na dva mjesta pa je stoga bilo nužno ispumpavati more iz strojarnice broda. Srećom, nije zamijećeno onečišćenje mora.
Brod spreman za odsukavanje
Sve pripremne radnje za izvlačenje ovog masivnog i 128,13 metara dugog trajekta, koji se svojim pramčanim dijelom izdigao 15-ak metara na sitske stijene pokosivši ih zajedno s priobalnim raslinjem, obavljene su još u subotu.
– Najprije su se oštećenja na brodu pokušala sanirati brzosušećim cementom, no pokazalo se da to nije dostatno. Stoga su ronioci obavili podvodna varenja kako bi se sanirale sve pukotine i brod pripremio za odsukavanje, kazala je Marina Halužan, glasnogovornica Ministarstva mora, prometa i infrastrukture napomenuvši kako je će odsukavanje broda olakšati veća plima kakva se očekuje u jutarnjim satima.
Inače, u subotu su na mjesto nesreće, odmah po dojavi isplovili brodovi Lučke kapetanije Šibenik, šibenske Pomorske policije i brodica Lučke kapetanije Zadar. Oko samog broda postavljene su brane kako bi se spriječilo onečišćenje mora, a tegljači Jadranskog pomorskog servisa “Delta” i “Gea” spremni su prionuti poslu čim za to dobiju odobrenje od inspektora sigurnosti plovidbe i ronioca koji utvrđuju stupanj oštećenja broda, istaknula je Halužan.
S istim ciljem ministar Božidar Kalmeta u subotu je ujutro osnovao i stručno povjerenstvo, no prema dosadašnjim rezultatima istraživanja čini se kako je uzrok ove pomorske nesreće ljudski faktor; umor, nepažnja ili neki treći razlog.
Takav zaključak, naime, proizlazi iz činjenice da su oprema i uređaji na brodu bili ispravni, vremenski uvijeti relativno povoljni, a osim toga i signalizacija na obližnja dva svjetionika bila je u potpunom redu.
Izuzeta crna kutija
– Istraga ide dalje, kazala je Halužan, dodajući kako su u subotu ispitani zapovjednik i članovi posade te da je u nedjelju izuzeta takozvana crna kutija, “voice data recording” uređaj, na kojemu su zabilježeni svi razgovori, koordinate i ostali podaci o putovanju. Njenim detaljnim pregledom razjasnit će se što se točno dogodilo neposredno prije nasukavanja broda na otok, kao i razlog zašto je brod skrenuo sa svoje redovne plovidbene rute. Osim toga, čekaju se i nalazi
krvi i urina koji su u subotu u bigradskom Domu zdravlja uzeti od zapovjednika broda Zdravka Radića, dežurnog časnika, kormilara i upravitelja stroja pa bi se kroz dan ili dva trebalo saznati imaju li osnove špekulacije pojedinih putnika da je ovoj havariji kumovao alkohol.
No, sreće u ovoj nesreći je što nitko od 64 članova posade i 41 putnika među kojima je bilo i turista iz Slovenije, Italije i Austrije, nije ozlijeđen, a neoštećeni su ostali i 18 automobila koji su se nalazili u utrobi broda.
Putnike koji su cijelu noć ostali “zarobljeni” na trajektu šibenski je katamaran “Karolina” odmah ujutro prevezao u Biograd, a tamo su ih dočekala dva autobusa kojima su otpremljeni za Split i Rijeku.
Svim njima bez obzira jesu li trebali nastaviti putovanje ili se vratiti kućama, Jadrolinija je osigurala prijevoz i pokrila sve njihove troškove.
Putnici spavali u vrijeme nasukavanja
S obzirom na to da se ova prometna nezgoda dogodila u sitnim noćnim satima, većina je putnika u tom je trenutku bila u dubokom snu. Probudila ih je buka, no na brodu nije zavladala zahvaljujući trezvenosti osoblja broda.
– Većina nas je u to vrijeme spavala. Probudili su nas buka i vibracije broda, a tek nakon nekoliko minuta smo shvatili da smo se nasukali. Preko razglasa su nas pozvali da se okupimo u jednoj prostoriji, a tamo nam se obratio kapetan i sve nam objasnio. Dali su nam sve usluge na brodu gratis s obzirom na izvanredne okolnosti i bili su svi izuzetno korektni i pažljivi. Malo smo se uplašili, ali nije zavladala panika jer su nam članovi posade broda rekli da je nastalo tek manje oštećenje pa da nema prodora mora u brod. Najgore nam je bilo ono iščekivanje broda Lučke kapetanije kojem je trebalo čak četiri sata da dođe do nas. Iz obližnje kuće, koja je valjda i jedina na otoku, došli su nas pitati trebamo li pomoć – ispričao nam je jedan od putnika.
– Spavala sam kad se dogodio udar. U prvi mah pomislila sam da je to bio jak vjetar, ali posada broda nas je odmah obavijestila da smo se nasukali te su nas zamolili da ostanemo mirni i da ne paničarimo.
Srećom, nije nastala panika iako je na brodu bilo i male djece – rekla nam je Marija Laus koja se iz Kopra zaputila u Split. Nikome nije, kaže, ništa zamjerila, već joj je u neku ruku čak sve to bilo i zanimljivo jer su se svi putnici kasnije zbližili, a čak su i zapjevali.
– Neki su se bez obzira na sve vratili u kabine i nastavili spavati sve do jutra kad je po nas došao katamaran. Posada je bila genijalna. Dali su nam sve što nam je trebalo i sve je prošlo sasvim u redu, ispričala je Marija.
Iako je većina putnika ovu promorsku nezgodu doživjela kao svojevrsnu avanturu, a posebice s obzirom na to da nikakvih većih posljedica nitko nije imao, među njima se ipak našao jedan nezadovoljnik. Riječ je o Austijancu koji je kazao kako vjeruje da je do nasukavanja došlo zbog ljudske pogreške.
– Nije mi jasno je li kapetan zaspao ili je bio pijan – kratko je komentirao. Međutim, većina je ipak sklona bila vjerovati da su brodu otkazali motori ili navigacijska oprema.


 PRIJE NASUKAVANJA DOBILI NAGRADU ZA PRIJEVOZNIKA GODINE


Na Braču je u sklopu Dana Hrvatske turističke zajednice u petak navečer održana i prigodna dodjela nagrada, a među laureatima bio je i kap. Ante Granić, zapovjednik broda “Marko Polo”, koji je nagrađen u kategoriji prijevoznika godine. Otprilike šest sati nakon toga “Marko Polo” nasukan je na Kornatima. Kap. Granić u to vrijeme nije bio na dužnosti, ali je sigurno dio nagrade osim njega zaslužila i posada, kao i ostali zapovjedni kadar na “Marku Polu”, koji je tijekom jedne noći prošao put od prijevoznika godine do nasukavanja na Situ. Bizarna i nevjerojatna pomorska priča. Od trijumfa do katastrofe u jednoj jedinoj noći.




 NESRETNICI “POLO” I “KAŠIĆ”


Ove godine flota Jadrolinije baš i nije plovila pod sretnom zvijezdom, posebno kad je riječ o brodovima “Marko Polo” i “Bartol Kašić”. Upravo je “Marko Polo” 23. svibnja udario u splitsku rivu. Nitko srećom nije stradao osim broda, koji je oštetio propeler te je više od mjesec dana bio na popravku. Utvrđena je odgovornost kap. Ive Karlovića protiv kojeg je bio pokrenut i disciplinski postupak, a brod se u pogon vratio krajem lipnja taman prije ulaska u srce turističke sezone. Nažalost nije dugo trajalo, jer sada tek treba vidjeti koliko će biti potrebno za odsukavanje i popravak oštećenja na “Marku Polu”. Trajekt “Bartol Kašić” također je imao dvije nezgode, oba puta u bliskom susretu s rivom na Silbi, prvo u srpnju, a onda i prije osam dana. Ni ovaj put nije bilo ozlijeđenih pa čak ni veće materijalne štete. U Jadroliniji i inače često s ponosom ističu kako u 62 godine dugoj povijesti kompanije nikada niti jedan putnik nije teže ozlijeđen ili je smrtno stradao u nekoj pomorskoj nezgodi. Lakših ozljeda znalo je biti, primjerice kod udarca trajekta “Mate Balota” u Rivu u Preku na Ugljanu 2004. godine ili kod udara “Bartola Kašića” u splitsku rivu 2006. godine.