Foto: Vedran SITNICA
Nepravedni i često apsurdni kazneni progoni pomoraca čine ovo teško, odgovorno i neophodno zanimanje sve nepoželjnijim te se predlaže uključivanje eksperata za pomorstvo, pomorsku tehnologiju i postupke posada u najranije faze takvih predmeta – Posada ni kapetan ne mogu znati što je netko ukrcao u 10.000 kontejnera na brodu
– Bojali smo se tajfuna, opasnih sjevernih mora, ratova na mjestima na kojima je valjalo ploviti, a sada se pomorci plaše sudskog progona i kriminalizacije po istražnim i sudskim kriterijima koji su nepravedni, jedna je od konstatacija kapetna Marija Babića, pomoćnika ministra mora, prometa i infrastrukture koja ilustrira razloge održavnja Okruglog stola o kriminalizaciji pomoraca na Sveučilištu u Zadru.
Skup iznimno kvalificiranih učesnika i predstavnika gotovo svih međunarodnih organizacija veznih za ovo područje, makar neće impresionirati brojnošću, spada zasiguro u jedan od najvažnijih ovdje održanih, iznimno aktualnih, jer je niz sudionika upozorio da se nalazimo u prelomnom trenutku.
Organizirali su ga Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, Sindikat pomoraca Hrvatske (SPH), Udruga hrvatskih poslodavaca-brodara u međunarodnoj plovidbi Mare Nostrum i Hrvatsko društvo za pomorsko pravo (HDPP). Nazočili su mu i Gaetano Librando, predstavnik Međunarodne pomorske organizacije (IMO), Brandt Wagner, predstavnik Međunarodne organizacije rada (ILO), David Hebden, predstavnik Međunarodnog odbora za pomorstvo i Branko Krznarić, predstavnik Međunarodne federacije transportnih radnika (ITF) i Marina Pospišil Miller (ICS).
Skupu je nazočila i Ana Lovrin, predsjednica Odbora za pravosuđe Sabora RH. Posebnu pozornost medija privukao je kapetan Kristo Laptalo, bili su ovdje i istaknuti pomorski pravnici poput dr. Hrvoja Kačića, istaknuti gospodarstvenici iz sektora brodarstva, poput domaćeg Ive Mustaća, predsjednika uprave Tankerske plovidbe ili Ivana Paše, legendarnog utemeljitelja tvrtke.
Zakonodavstva uskladiti s modernom pomorskom industrijom
Uime domaćina skup je pozdravio prof. dr. Ante Uglešić, rektor Sveučilišta u Zadru posjetivši na zadarske tradicije sveučilišta, kao i pomorstva uz zadovoljstvo održavanja ovako eminentnog skupa upravo ovdje. Organizatore su predstavili i skup uvodno pozdravili Stjepan Papić, predsjednik Udruženja hrvatskih brodara Mare Nostrum (14 kompanija s više od 175 plovila), naglasivši da ne očekuje revolucionarne učinke, već da odjeci skupa utječu na donositelje zakona koji reguliraju status pomoraca. Vladimir Svalina uime Sindikata pomoraca Hrvatske je naglasio:
– Moramo prepoznati problem kriminalizacije pomoraca u modernoj pomorskoj industriji. Kroz desetljeća i pomorske katastrofe od Exon Valdeza do Prestiga dobili smo zakonske i podzakonske akte koji smjeraju olakšati život pomoraca i pomorstvo, ali ga nažalost često u praksi otežavaju. Smjernice o poštenom tretmanu pomoraca kod zagađenja, odnosno ekoloških katastrofa su u redu, ali imamo i predmete kriminalizacije poput slučaja kapetana Laptala koji dovodi pomorce u apsurdne prilike. Ovim skupom želimo dignuti ovaj problem na međunarodnu razinu i dati svoj prilog tome da zakonodavstvo prati stvarnost pomorske industrije, jer na drugoj strani imamo apele i nemoć najrazvijenijih istaknutu i jučer u Bruxellesu na susretu ITF-a i Udruge brodara pred Europskom komisijom da nitko neće u pomorce.
Uime Hrvatskog društva za unapređenje pomorskog prava, dr. Petar Kragić kazao je kako imaju i iskustva i potpore kolega iz Grčke, Španjolske i drugih da se doprinese rješenjima.
Ljudska prava, pravo na obranu i brzo rješenje
Kapetan Mario Babić potom je ozbiljnije načeo temu, navodeći najprije što je Vlada RH učinila za olakšanje i osnaživanje života pomoraca, od stipendija, usvjanja međunarodnih konvencija, socijalnog i zdravstvenog osiguranje do traženja vraćanja beneficiranog staža.
– No, nasuprot tome imamo strah od kriminalizacije, sada i piratstva za koje smo još dok sam studirao pomorstvo, mislili da je davno mrtvo. Istovremeno, dok mimo trenutačnih kriznih zastoja pomorski promet i broj brodova snaži, već nam nedostaje 10.000 časnika u svijetu, a i više će, jer tko će ići u takvo zanimanje koje traži cijelog čovjeka, životno obrazovanje, mnogo znanja i odricanja, posebne uvjete života, da bi na kraju završili pod neprimjerenim optužbama u kaznenim procesima i zatvorima, upitao je Babić.
U nastavku diskusije, na neki je način smjerao u pravcu u kojem su opća ocjena i zaključci skupa.
Dakle, neprihvatljivo je u suvremenom pomorstvu sa svim specifičnostima, poput broda koji prevozi 10.000 kontejnera tražiti objektivnu, odnosno zapovjednu odgovornost pomoraca i kapetana, ako se u teretu nađe podvaljena droga.
Babić je iznio stav da smjernice IMO o poštenom postupku prema pomorcima u pomorskim nesrećama valja proširiti i na ostale procese poput nalaženja droge i sl.
– Treba poštivati ljudska prava pomoraca, pravo na obranu i pravo na brzo i učinkovito sudsko rješenje, kazao je Babić napominjući, dakle, i sve ono što je nedostajalo u slučaju ovdje prisutnog kapetana Laptala.
Gaetano Librando, predstavnik Međunarodne pomorske organizacije (IMO) predstavio je ovu specijaliziranu organizaciju UN-a i posebno smjernice o poštenom postupku prema pomorcima kod nesreća. Svoja su izlaganja uz isticanje svjesnosti sadašnje složenosti problema i neophodnosti da se nešto učini, potom nastavili i Brandt Wagner, predstavnik Međunarodne organizacije rada (ILO), David Hebden, predstavnik Međunarodnog odbora za pomorstvo, Branko Krznarić, predstavnik Međunarodne federacije transportnih radnika (ITF), kao i Marina Pospišil Miller (ICS).
Uslijedile su prezentacije Berislava Pavišića, slučaj “Coral Sea” upravo kap. Laptala, Petra Kragića o sudbini i odgovornosti zapovjednika kod ekokatastrofa, “Prestige” i “Habei Spirit”, Dorotee Ćorić, Igora Vioa.
U smjrnicama već istaknutim kroz niz izlaganja usvojeni su zaključci o kriminalizaciji pomoraca. Učesnici vjeruju da će i s odjekom u našoj zemlji, odnosno prenijeti i međunarodnim organizacijama koje su na skupu sudjelovale te ostalima doprinijeti izmjenama u kaznenim progonima. Najtemeljniji stav je da bi u takvim postupcima od početka trebalo uključiti eksperte u poznavanju pomorske tehnologije i prakse, granica moguće odgovornosti pomoraca i kapetana umjesto nepravednih suđenja koja izazivaju revolt diljem svijeta.
LAPTALO: PROMIJENITI STANJE U KOJEM NEDUŽNI POMORCI STRADAVAJU
Najveći interes medija, što samo potvrđuje koliko svjetska, kao i naša javnost prati kriminalizaciju pomoraca i pomorstva, izazvalo je pojavljivanje sada već legendarnog kapetana Krista Laptala na Okruglom stolu.
– Nepravdu mogu posvjedočiti. Ja sam slobodan, ali nakon 17 mjeseci muka u kojoj je narušeno moje zdravlje, zdravlje moje supruge, a i izgubljen život mog prvog časnika koji to nije izdržao. Ja ne smijem u EU, u Grčku i ne znam kada, a ako Hrvatska uđe u EU onda mene morate iseliti. Najgore je saznanje da sam na kraju oslobođen s istom količinom dokaza i na temelju istih papira s kojima sam 17 mjeseci prije toga uhapšen, jer nijedan novi dokaz nije u međuvremenu nađen.
Potrebno je promijeniti stanje u kojem nedužni pomorci stradavaju, poručio je Laptalo.
ZAKLJUČCI
Sudionici Okruglog stola navode kako su raspravljali u želji za unapređenjem postupaka prema pomorcima u kaznenim predmetima koje ilustriraju svjetski, objavljivani slučajevi progona pomoraca, ne samo kao nepravedni već i apsurdni.
U zaključcima se uvodno pozivaju na dugu hrvatsku pomorsku tradiciju pa i legislativu koju su tijekom srednjeg vijeka razvili ovdašnji pomorski gradovi koja je imala posebno razumijevanje za pomorstvo i pomorsku trgovinu s posebnim pomorskim sucima (iudicibus maris) sa specijalnim supervizorskim ovlastima u “morskim” predmetima. Navode se i brojni hrvatski pomorci u svjetskim kompanijama od kojih su neki pod apsurdnim optužbama. Sudionici navode kako apsurdne optužbe i besmislena suđenja uništavaju obitelji, nanose patnje pomorcima, ruše motivaciju u poslu koji zahtjeva veliki trud i znanje te umjesto privlačenja mladih ljudi, ovi svjetski važni poslovi mogu ostati zanimljivi jedino avanturistima.
Stoga, zaključuju da su izostanak znanja i razumijevanja pomorske tehnologije i prakse razine dužnosti i moguće odgovornosti posada osnovni razlog apsurdnih optužbi i slučajeva koji su svjetski razglašeni i izazvali su kritike i proteste.
Preporučuju da se pomorski stručnjaci (eksperti) uključe u sudski predmet u njegovim najranijim fazama, da se izbjegne nepravičnost i apsurdnost postupaka spoznajama o tehnologiji, dosezima i mogućnostima posada itd.
Okupljeni stručnjaci smatraju da bi rezolucija o neophodnosti brodarskih ekspertiza i uključivanja eksperata u kaznenim predmetima protiv pomoraca doprinijela kvaliteti suđenja i pravdi. Kako dovesti stručnjake i kako ih uključiti u proces, valja prepustiti svakom pravnom sustavu pojedinačno.
najnovije
najčitanije
Crna Kronika
nepoštivanje propisa
Zadarska policija ponovno nadzirala bicikliste, dobar dio dobio kazne
Style
korisni savjeti
Neke stvari ipak nije najbolje sušiti na sušilu, donosimo popis
Nogomet
LIGA NACIJA
Dalić: Francuska je jaka, ali želimo u polufinale
Zadar
SVEČANOST
[FOTO] Dodijeljene nagrade zasluženim dobitnicima javnih priznanja Grada Zadra
Svijet
NEVRIJEME
Eiffelov toranj zatvoren dok obilan snijeg remeti promet u Njemačkoj i Francuskoj
Županija
SILBA
FOTO Katamaran Jadrolinije udario o obalu Božave
Scena
IRIS PETRAČ
Tko je supruga Novice Petrača? Bivša zadarska novinarka i glasnogovornica Grada Zadra
Zadar & Županija
PREDAVANJE
Kvaliteta života u Zadru jako pala! Evo koji je najbolji, a koji najgori gradski kvart…
Crna Kronika
PU ZADARSKA
U Murvici se zapalio automobil u vožnji, vatrogasci intervenirali
Zadar
INFORMIRAJTE SE!