Foto: OSOBNA ARHIVA
Na Velom Ižu održano je četvrto izdanje manifestacije IslanDance, dok će se početkom kolovoza program nastaviti na Silbi, čime se po prvi put širi na dvije otočne lokacije unutar zadarskog arhipelaga. Program na Velom Ižu uključivao je predstavu »Opera Mediterranea« autorica, izvođačica i koreografkinja Matee Bilosnić i Josipe Štulić, nastalu u produkciji Zadarskog plesnog ansambla. Riječ je o interdisciplinarnom projektu koji, nadahnut motivima iz »Mediteranskog brevijara« Predraga Matvejevića, istražuje zvukove, mirise i pokrete mediteranske svakodnevice te ih prevodi u autorsku opernu formu. Manifestacija se nastavlja 2. kolovoza na Silbi, gdje će biti izvedena predstava »Dancing Through the Summer« slovensko‑slovačkog umjetnika Milana Tomášika, ujedno i prvo međunarodno gostovanje u sklopu IslanDancea.
IslanDance pokrenula je 2022. godine Umjetnička organizacija ON/A s ciljem promicanja suvremene umjetnosti i kulture na otocima zadarskog arhipelaga. Uz Marina Lemića, umjetnički je oblikuje i Ida Jolić, uz kreativnog producenta Ivana Mrđena. U svemu tome sufinanciraju ih Ministarstvo kulture i medija, Zadarska županija, Grad Zadar te Zaklada Kultura nova. Umjetnički oblikovatelj festivala, Lemić, otkrio je za naš list više o samom projektu.
Mediteranska tradicija
Koja vam je bila glavna ideja prilikom oblikovanja ovogodišnjeg programa? Kako je prošla prva predstava »Opera Mediterranea« i čime ste se vodili prilikom izbora?
– S obzirom na to da ovisimo o financiranju, a srećom ove godine smo dobili nešto više sredstava nego prijašnjih godina, odlučili smo iskoristiti infrastrukturu na otocima. Pala nam je na pamet ideja da pozovemo predstave koje imaju potencijal za izvođenje na otvorenim prostorima, ali i u unutrašnjim. Odabrali smo predstavu »Opera Mediterranea« jer ima mnogo elemenata folklora i tradicije. Budući da nam je važna infrastruktura koju otoci nude, iskoristili smo prostor Čitaonice. Ta Čitaonica je stara, iako malo renovirana, ali ima onaj stari štih. Pri odabiru predstava vodili smo se tim da budu one predstave koje se mogu uklopiti u sam prostor, a ova se vizualno i estetski sjajno uklopila jer vuče mnogo mediteranskih korijena i tradicije. Tijekom prvog izdanja 2022. godine imali smo također tri kratke predstave koje su se jednako dobro uklopile u otočnu infrastrukturu, i to nam je jako bitno.
Kako publika na otocima reagira na suvremeni ples? Koji vam je glavni cilj koji želite ostvariti kroz IslanDance?
– Suvremeni ples je teško definirati. Prilikom predstave »Opera Mediterranea« na Ižu ljudi su se pitali što to znači, kakav je to ples. Suvremeni ples nema određenu formu pa je izazovno približiti ga publici. No, zanimljivo je kako ljudi, koji možda nikada nisu bili u kazalištu niti prate tu scenu, ipak vole vidjeti nešto drugačije. Posebno nam je zanimljivo kako interpretiraju predstave, kako reagiraju na njih, pogotovo kod konceptualnih predstava koje nemaju uvijek jasnu formu.
Želimo promicati suvremenu plesnu umjetnost kroz različite radove – bilo to apstraktne, konceptualne, više plesne, manje plesne, dramske. Primjerice, »Opera Mediterranea« ima mnogo folklornih elemenata Mediterana, podsjeća na neku starinu, ali je istodobno vrlo konceptualna i apstraktna. Stariji su na nju odlično reagirali jer ih je podsjetila na stare dane i dala im drugačiju perspektivu, vratila ih na stara sjećanja, korijene i tradiciju. To nam je bilo jako zanimljivo.
Međunarodni iskorak
Ove godine na festivalu imate prvo međunarodno gostovanje. Možete li reći nešto više?
– Imamo zadovoljstvo ugostiti prvog međunarodnog gosta – riječ je o priznatome umjetniku Milanu Tomášiku, koji je trenutno na ljetnoj turneji. On će 2. kolovoza u 21 sat izvesti niz plesnih sola, uz glazbenika koji će svirati uživo. Njegova je ideja izvoditi solo predstave na vanjskim prostorima, koji nisu konvencionalni kazališni prostori. Jako nam je drago što smo ga uspjeli dovesti i što će to biti prvo gostovanje na Silbi u okviru njihova kulturnog ljeta, koje ima raznolik i bogat program. Tomášik je veliko ime – iz Slovačke je, ima bazu u Ljubljani, radi kao koreograf, pedagog i plesač, a djeluje na relaciji Belgija–Ljubljana i drugdje u svijetu. Već je ranije bio na Ižu i jako mu se svidio otok. Na Monplayju je imao solo, poznat je upravo po solo formama, a suosnivač je i poznate slovačke skupine Les Slovaks, koja je svjetski priznata. Zato nam je posebno drago što će izvesti solo predstavu »Dancing Through the Summer«. Nadamo se da ćemo i ubuduće dovoditi druge međunarodne umjetnike koji mogu i žele promicati suvremeni ples na otocima.
Što za vas znači činjenica da se manifestacija održava upravo na otocima poput Silbe i Iža? Možemo li očekivati da će se u budućnosti IslanDance proširiti na druge otoke ili ostvariti još međunarodnih suradnji?
– Prve godine igrali smo na Velom Ižu i Olibu, a za ovo četvrto izdanje dogodila se Silba. Nadamo se da ćemo nastaviti surađivati jer je otok jako živ i ima bogatu kulturnu ponudu ljeti. Moji su s majčine strane s Malog Iža, dok je Idina baka s Velog Iža. Razgovarali smo ranije o tome kako bismo mogli nešto napraviti tamo, sve dok naš producent Ivan Mrđen nije rekao da bismo mogli – i realizirao.
Razmišljali smo kako iskoristiti prostor na Velom Ižu i Čitaonica nam se učinila najzgodnijim mjestom. Tamo Ana Trninić vodi različite programe, a iako je pozornica stara, mala, nagnuta i odiše lutkarskom atmosferom, predstava se savršeno uklopila u taj štih. Uz to, bilo nam je bitno imati i unutarnji prostor za izvedbe.
U skorijoj budućnosti svakako nam je plan proširiti manifestaciju na druge otoke, ako to financije budu pratile, jer mnogo toga ovisi o tome. Ove godine uspjeli smo dobiti veće financiranje, pa smo mogli dovesti međunarodno ime.
Tjelesna komunikacija
Kako je vaš put od zadarske glazbene škole, preko Amsterdama i Njemačke pa do Zagreba oblikovao vaš umjetnički i pedagoški pristup?
– Rođen sam u Zadru, a s plesom sam se susreo još kao dijete, kada sam upisao Glazbenu školu Blagoje Bersa. Tamo sam s osam ili devet godina prvi put upoznao ples kroz balet, ritmiku i plesne osnove. Kasnije sam se preselio u Zagreb na studij, gdje sam se kroz program Pomladak Studija za suvremeni ples prvi put ozbiljnije susreo sa suvremenim plesom i uključio u različite produkcije. Potom sam upisao Akademiju u Amsterdamu, gdje sam 2011. diplomirao i stekao diplomu iz plesa. Godinu dana radio sam kao freelancer u Nizozemskoj, a zatim sam se zaposlio u jednom državnom kazalištu u Njemačkoj, gdje sam proveo četiri godine. Nakon tog razdoblja vratio sam se u Hrvatsku i počeo razvijati vlastite projekte. Već osam godina djelujem iz Zagreba, surađujem s umjetnicima u zemlji i inozemstvu te razvijam autorske predstave. Od 2019. godine sve više se bavim koreografijom. Zajedno s kolegicom Idom Jolić, s kojom surađujem dugi niz godina, osnovao sam umjetničku organizaciju ON/A. U timu je i producent Ivan Mrđen. Kroz organizaciju razvijamo različite autorske projekte, a iako nam je baza u Zagrebu, uključujemo i brojne druge suradnike.
U posljednje vrijeme bavite se sve više i pedagoškim radom. Možete li reći nešto više o radionici tjelesne komunikacije na Streamu za Monoplay?
– Radionica će se održavati od 17. do 20. kolovoza, svakog dana od 13 do 16 sati. Tijekom ta četiri dana sa sudionicima ću kombinirati tehničke elemente suvremenog plesa i improvizaciju. No, ono što me posebno zanima jest osjećaj zajedništva i empatije. U posljednje vrijeme primjećujem otuđenost među ljudima, pa me privlači ideja vraćanja kontakta i povezanosti – kako se tijela u prostoru odnose jedno prema drugome, kako osjećamo sebe, a kako druge, te kako komunikacija među tijelima može stvoriti novu razinu razumijevanja i senzibiliteta. To je konceptualni, apstraktni dio radionice koji ću nastojati prenijeti polaznicima.
najnovije
najčitanije
Crna Kronika
Kriminalističko istraživanje
Sin zadarske gradske vijećnice prebio oca na spavanju, želio ga natjerati da mu prepiše dio kuće
Hrvatska
Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova
Ljubičić: ‘Femicid je predvidljiv i sprječiv, ovo je 17. u Hrvatskoj ove godine’
Zadar
Adventski duh
Ovog vikenda u sklopu Adventa u Zadru započinje Đir po gradu i omiljena atrakcija za najmlađe
Zadar & Županija
GRADSKI VIJEĆNIK
Na Adventu napadnut Daniel Radeta! Napadač mu vikao da je “smrdljiva komunjara”
Zadar & Županija
NEZAVISNI
Erlić neće imati problema s “rukama” na proračunskoj sjednici. Podržat će ga i – Denis Barić
Crna Kronika
Nesreća
ZAVRŠEN OČEVID 26-godišnjeg radnika pregazio 19-godišnji kolega
Zadar
NE ZNA SE KRIVAC
OBRAT! Šibenski aktivist uhićen zbog sumnje da je razbio spomen-ploču sad će tužiti policiju
Zadar
Nova funkcija
Bivši župan postao savjetnik, evo gdje će raditi
Zadar & Županija
GRADSKI VIJEĆNIK
Na Adventu napadnut Daniel Radeta! Napadač mu vikao da je “smrdljiva komunjara”
Scena
ĐURĐICA BARLOVIĆ