Petak, 5. prosinca 2025

Weather icon

Vrijeme danas

14 C°

ZUB VREMENA

Sanira se most preko rijeke Une pored Srba

04.06.2025. 13:51
Sanira se most preko rijeke Une pored Srba

Foto: ŽUC Zadar



Županijska uprava za ceste (ŽUC) Zadarske županije kreće sa sanacijom mosta preko rijeke Une pored mjesta Neteka u općini Gračac na županijskoj cesti Ž5203, nedaleko državne granice s BiH. ŽUC je na javnom natječaju odabrao tvrtku koja će izvrsti sanaciju ovog zubom vremena ozbiljno oštećenog mosta u roku od 90 dana od potpisivanja ugovora.


Ponuda tvrtke Madex d.o.o. iz Slavonskog Broda ocijenjena je kao ekonomski najpovoljnija. Ponudili su posao izvesti za 191.959,38 eura, uz jamstveni rok na izvedene radove u vremenu od četiri godine.


Građevinski projekt sanacije mosta preko Une izradila je tvrtka 3 Konstrukcije d.o.o. iz Zadra.


3D geodetska izmjera




Ovaj most udaljen je samo 500 metara od vrela rijeke Une u selu Neteka, dio je međužupanijske ceste Ž5203 Dobroselo – Donji Srb – Otrić ukupne duljine 30,33 km. S obzirom na blizinu vrela rijeke, bujični tok ispod mosta je značajan, kao i nanosi rijeke.


Temeljem ugovora između Županijske uprave za ceste i tvrtke 3 Konstrukcije zatražen je detaljan vizualni pregled mosta, izrada istražnih radova te izrada tehničkog rješenja sanacije mosta.


S obzirom na to da dokumentacija mosta nije dostupna, za potrebe ovog projekta napravljena je detaljna 3D geodetska izmjera mosta te su na osnovu snimki izrađeni svi tehnički nacrti mosta.


Most je ukupne duljine oko 18 metara, s krilima upornjaka, pri čemu svijetli otvor raspona iznosi 12 metara. Ukupna širina mosta je oko 8,5 metara. Kolnik se sastoji od dvije vozne trake širine 3,25 metra, zajedno s rubnim trakom. Uz kolnik se obostrano nalaze rubnjaci te pješačke staze sa zaštitnom ogradom ukupne širine 100 cm.


– Prilikom pregleda utvrđena su oštećenja pojedinih elemenata nosive konstrukcije te značajna oštećenja i propadanje na opremi mosta.



Prema stanju asfaltnog zastora, zaključuje se da postoji korozija armature te oštećenja zaštitnog sloja betona na gornjoj strani ploče.


Ova su oštećenja posljedica curenja vode po kolničkoj ploči, rezultat čega je uništena ili nepostojeća hidroizolacija. Asfaltni zastor je mjestimično oštećen, navode iz tvrtke 3 Konstrukcije.


Oštećenja, korozija


Oštećenja nastala prelijevanjem i zadržavanjem vode najizraženija su u vidu oštećenja rubnjaka i pješačke staze, s obje strane mosta, ali ipak značajnije na lijevoj strani oko desnog upornjaka. Značajna curenja vode očituju se i na oštećenjima podgleda ploče i upornjaka.


Na donjem licu ploče uočava se značajno vlaženje, curenje vode, odlamanje zaštitnog sloja betona, korozija izložene armature te u velikoj mjeri promjena boje betona.


Konzole ploče su značajno oštećene, posebno konzola na nižoj strani kolnika. Oštećenja su nastala zbog prelijevanja i curenja vode zbog neadekvatne odvodnje, neodržavanja prohodnosti slivnika, ali i zbog dotrajalosti ovih iznimno izloženih dijelova mosta.


Pri provedbi sanacije potrebno je u potpunosti ukloniti hidroizolaciju i kolnički zastor te ih zamijeniti novima. Na dijelu pješačke staze nedostaje rubnjak s lijeve i desne strane, gledano u smjeru granice s BiH. Rubnjaci su značajno oštećeni te ih je potrebno u potpunosti zamijeniti novima. Vijenci su značajno do potpuno oštećeni te se u potpunosti uklanjaju i rade se novi.


Čelična ograda na mostu je značajno oštećena, korodirani su svi stupići na mjestu spoja s pješačkom stazom, na nekoliko mjesta je ograda udubljena od udara vozila te će se u potpunosti ukloniti i zamijeniti novom. Postojeća pješačka staza je visine 92 cm, što ne zadovoljava sadašnju regulativu.


Pokosi uz most su oštećeni erozijom tla i zarasli korovom. Potrebno je urediti i zatravniti pokose, stabilizirati dijelove koji su isprani te po potrebi postaviti betonske ploče.