Petak, 5. prosinca 2025

Weather icon

Vrijeme danas

14 C°

najmanje 70 tisuća eura

Ogromna šteta na jedrilici koja se sudarila s trajektom: 'Treba procijeniti isplati li se uopće popravak...'

03.05.2025. 11:23
Ogromna šteta na jedrilici koja se sudarila s trajektom: 'Treba procijeniti isplati li se uopće popravak...'

Foto: Luka Jeličić



Materijalna šteta na jedrilici koja se u pomorskoj nesreći u Zadarskom kanalu u srijedu, 30. travnja, sudarila s Jadrolinijinim trajektom »Ugljan« iznosi najmanje 70 tisuća eura te je blizu da se proglasi totalnom štetom odnosno u takvom obimu da je popravak neisplativ. Potvrdili su nam to iz zadarske tvrtke Sunturist charter koja je iznajmila spomenutu jedrilicu registarskih oznaka 3375 ZD slovenskom državljaninu koji je bio jedini član njene posade u trenutku nesreće, a koji se spasio skočivši u more. Izvukli su ga članovi posade trajekta »Ugljan« koji je plovio na liniji Zadar – Preko.


Vrtjela se u krug


Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture još nije javno izvijestilo o rezultatima očevida koji provode službenici Lučke kapetanije Zadar, a koji su s njim počeli još u srijedu, da bi se nastavio jučer. Trebaju utvrditi materijalnu štetu i sve okolnosti ove pomorske nesreće.


– Naša tvrtka je još u srijedu uvečer uspjela riješiti situaciju s državljaninom Slovenije koji je od nas unajmio jedrilicu, uspjeli smo od njega nekako naplatiti tu franšizu. Ne znamo što je dalje s njim, niti nas zanima. Radi se o jako neugodnoj situaciji, kažu nam u Sunturist charteru dodajući kako ne žele nagađati što se dogodilo u ovoj pomorskoj nesreći.




– Lučka kapetanija provodi očevid, no mislim da se radilo o nepažnji. Ova jedrilica ima pogon na jedra i na motor, a u trenutku nesreće bila su joj razvijena jedra, radio je motor te je bio uključen autopilot. Nakon što je ovaj voditelj jedrilice iz nje iskočio kako bi se spasio, jedra su ostala zakočena te se jedrilica vrtjela u krug. Zbog toga se morala angažirati specijalizirana tvrtka za spašavanje na moru, EmergenSea, čiji djelatnik se uspio popeti na jedrilicu te je, nakon što se čak oko sat vremena vrtjela u krug, ugasio njen motor, otkrivaju iz ove tvrtke dramatične detalje ovog događaja. Ističu kako su službenici Lučke kapetanije u srijedu dali prvu procjenu kako šteta na ovoj jedrilici iznosi najmanje 70 tisuća eura.


Foto: Luka Jeličić


– Radi se o ogromnom iznosu štete te će trebati procijeniti isplati li se popravljati jedrilicu ili proglasiti totalnu štetu i otpisati je. Brod nije u našem vlasništvu, već smo ga uzeli u leasing od jedne leasing kuće. Nama je cilj da se ova leasing kuća, naš klijent obešteti, da ne ostane bez ičega. Na nama, kao korisnicima plovila, je sva odgovornost. Sve ostalo nas ne zanima, poručuju iz Sunturist chartera dodajući kako je jedrilica otegljena u jednu gradsku lučicu.


(Ne)sigurnost plovidbe


Treba reći kako se pomorske nesreće bitno rjeđe događaju nego one u cestovnom prometu, a pomorski zakoni različiti su od onih s kopna. Određuje ih Pravilnik o sigurnosti pomorske plovidbe u unutarnjim morskim vodama i teritorijalnom moru Republike Hrvatske.


U članku koji određuje radnje kojima se izbjegava sudar, nalaže se kako brod mora smanjiti brzinu ili se potpuno zaustaviti. Brod koji je obvezan, po bilo kojoj odredbi Pravilnika, ne ometati prolaz ili siguran prolaz drugog broda mora, kad to okolnosti zahtijevaju, pravovremeno poduzeti postupak da bi osigurao dovoljno morskog prostora za siguran prolazak drugog broda.


Kada se kursovi dvaju brodova na mehanički pogon križaju tako da prijeti opasnost od sudara, uklonit će se s puta onaj brod koji vidi drugi preko svoje desne strane i, ako je u danome slučaju to moguće, on pri tome mora izbjegavati plovidbu ispred pramca drugog broda. Određeno je i kako brod može poduzeti mjere za izbjegavanje sudara vlastitim manevriranjem čim mu postane očito da brod koji se mora ukloniti s puta ne poduzima odgovarajući manevar u skladu s Pravilnikom. Kako smo to već navodili, brod može skrenuti udesno, napraviti krug i proći drugom plovilu po krmi.


Nažalost, jako su česti slučajevi neznanja voditelja, skipera na jedrilicama, o čemu najbolje svjedoče slučajevi kada, unatoč upozorenjima o visini mosta Ugljan – Pašman, voditelj jedrilice ipak uspije zapeti njenim jarbolom o taj most.


 


Autor: Goran Šimunov