
Foto: Mislav Klanac
Nakon više od dva desetljeća, Josip Zanki, umjetnik i znanstvenik čiji radovi isprepliću umjetnički izričaj i antropološke uvide, vraća se Zadru s izložbom »Niti života – Velebit«. Postavljena u Kneževoj palači i otvorena do 31. siječnja 2025., izložba ne donosi samo krajolike, već i slojevite priče, mitove i emocionalne pejzaže koji su utkani u Velebit. Zanki u svom radu koristi liniju kao ishodište za stvaranje višedimenzionalnih svjetova, gdje se priroda Velebita reinterpretira – od bukvi i jelovih krošnji do geometrijske igre na mirilima ili u transnacionalnim kontekstima Meksika i Tibeta.

Foto: Mislav Klanac
Granice vizualnog
Dakle, njegovi radovi ne oslikavaju samo pejzaže, već sugeriraju na njihovo subverzivno čitanje, potičući promatrača da Velebit sagleda kao prostor introspekcije i otkrivanja. Izložba prelazi granice vizualnog – ona je dijalog između umjetničkog izraza i antropološke refleksije. Kako je antropolog Vincent Crapanzano jednom istaknuo, etnografija je uvijek »kontaminirana« susretom s Drugim i nas samih sa sobom. U tom duhu, Zanki svojim radovima poziva promatrača da preispita ne samo krajolik, nego i vlastite granice razumijevanja. Kroz imaginaciju Velebita on stvara prostor kontemplacije gdje se stvarno i imaginarno preklapaju.

Foto: Mislav Klanac
U prvoj prostoriji izložbe, posjetitelji mogu vidjeti Zankijev najstariji ciklus »Borovi i bukve«, nastao 2008. i 2009. godine.
– Ovaj ciklus povezan je sa sakralnom reinterpretacijom krajobraza škole. Naravno, najpoznatiji predstavnici te škole u Hrvatskoj su pokojni Vitomir Belaj, etnolog, i Radoslav Katičić, koji se bavio lingvističkom arheologijom. On je, da tako kažem, rekonstruirao starohrvatski, odnosno staroslavenski mit, pojašnjava Zanki koji se kroz motive velebitskih bukvi i borova dotiče dubljih slojeva prirode kao prostora mitskog i duhovnog, povezujući tako krajolik s kolektivnim nasljeđem i arhetipskim.
Nadalje, kako nam priča, u drugoj prostoriji donosi radove povezane s animiranim filmom »Mirila« iz 2012. godine.
– Iako je film nastao kasnije, tematika mirila dio je ranijeg umjetničkog ciklusa s kojim sam započeo tijekom 2000-tih godina, govori Zanki.

Foto: Mislav Klanac
Najveći dio izložbe čine radovi iz ciklusa »Učenje thangke« i » Ruins and the Expression of Romanticism«, koji su nastali kao rezultat istraživanja nakon što je započeo doktorski studij.
Tibetanska budistička tehnika
– Da bih dobio potrebni istraživački materijal, morao sam završiti budističku slikarsku školu u Indiji. Dvije prostorije izložbe obuhvaćaju radove koji su dio tog etnografskog materijala, a pri njihovom stvaranju koristio sam tibetansku budističku tehniku. Ta škola potpuno je drugačija od zapadnih slikarskih škola jer se temelji na beskonačnim ponavljanjima i tehničkim postupcima koji nemaju nikakve veze s individualizmom koji je osnova zapadne umjetnosti. Učitelj mi je bio tibetanski majstor Loche i njegova supruga, prva Indijka koja je završila tu budističku školu. Istraživao sam kod njih, ali i u drugim školama prolazeći sve tehničke postupke temeljene na linijama. Upravu tu liniju vidim kao poveznicu između svojih ranijih i kasnijih radova, govori Zanki.

Foto: Mislav Klanac
Posljednji ciklus izložbe, nazvan »Verkuta«, posvećen je istraživanjima koja provodi od 2019. godine u Meksiku.
– Ciklus je povezan s istraživanjem Indijanaca Coahuila, koji jednom godišnje dolaze u pustinju radi obreda. Zanimala me veza između Meksika i budističkog slikarstva, koja se očituje upravo u tim meditativnim stanjima – bilo tijekom slikanja budističkih slika ili kroz ritualne prakse u indijanskoj kulturi, pojašnjava Zanki.
Središnja nit ovog ciklusa, ali i cijele izložbe, jest Velebit. A kako kaže Zanki, Velebit se pojavljuje ili kao dominantni element ili kao simbolična nit koja povezuje pejzaže budističkih bogova s meksičkim pustinjama, podsjećajući nas na univerzalnost krajobraza i njegovu ulogu u povezivanju različitih duhovnih tradicija.
Otvorenje izložbe uveličao je mješoviti zbor Condura Croatica na čelu s dirigentom Ivom Nižićem, a koji izvode glazbu hrvatske i svjetske baštine od ranog srednjeg vijeka do suvremenog doba.

Foto: Mislav Klanac
najnovije
najčitanije
Feelgood
Bijeg u svijet riječi
Zašto je dobro čitati i kako svakodnevno pronaći više vremena za knjige
Hrvatska
KOMENTIRAO NOVOG PAPU
Nadbiskup Kutleša: Novi papa želi Crkvu vratiti temeljima kršćanstva
Nogomet
HNL
Lokomotiva u 90. minuti do boda u Osijeku
Hrvatska
ČESTITKA
HBK uputila čestitku papi Lavu XIV.: “Vaš pontifikat biti će svjetionik nade u vremenima kušnje”
Crna Kronika
TRAŽI SE POČINITELJ
Putnik izudarao vozača Liburnije: “Tijekom vožnje je vrijeđao i galamio, skidao majicu i prolijevao pivo”
Zadar
ZASLUŽENA PRIZNANJA
Najboljim medicinskim sestrama i tehničarima “Zadarsko bijelo srce”
Županija
na ulazu na pag
ZABORAVLJENA MJESTA (10) Zbog čega je Dinjiška zadnja rupa na svirali Gradu Pagu?
Svijet
VATIKAN
Izabran novi papa!
Svijet
JEZIČNA DILEMA
Lav ili Leon: Kako bi se trebalo zvati novog papu? Evo što kaže Institut za hrvatski jezik
Zadar
NAŠ ZADAR